• lullis94

    Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen

    Hej!

    Jag har ett stressigt liv och ohälsosam relation till mat och sötsaker. Jag har en sambo som kmväger 15 kg mindre än mig och är 10 cm längre än mig. Han kan äta vad som helst men går inte upp i vikt. Själv kan jag knappt kolla på mat utan att lägga på mig. Jag är inte jätteöverviktig men mår ändå dåligt och skulle vilja gå ner ca 10 kg så jag får en snygg vältränad kropp.

    Nu skulle jag vilja ha någon/några att kämpa tillsammans med för att inte ge upp när det är tufft. Så man kan stötta varandra.

  • Svar på tråden Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen
  • K Kalle
    Strega skrev 2018-04-16 12:13:55 följande:
    Det är väl samma problem som många av oss har, med mängd samt att inte ha tillräcklig koll på vad man faktiskt stoppar i sig/inte orka bry sig om att det blir för mycket onyttigt. Som Lullis94 också skriver, det kan ju bli ett problem när man snabbt vill komma ner till sin idealvikt och sedan när det är uppnått börjar unna sig alltför mycket igen (för att viktnedgång inte längre är något man strävar efter).

    Försök att få in en långsiktig kostförändring, inte bara "bantningskurer" eller dylikt. Nu vet jag inte hur du gick ner förra gången (men ta med det positiva i att du redan lyckats en gång), men att skapa en livsförändring som leder till viktnedgång men även till att hålla vikten med lite korrigeringar - är ju det som verkar vara nyckeln i det hela.

    Jag har även börjat köra med en dag i veckan då jag får unna mig något jag varit sugen på. Det gör att högtider inte blir alltför krystade eller laddade. Det gör vidare att jag har motivation att fortsätta vara nyttig en vecka till, då jag fått suget ur vägen. Jag är ingen "allt eller inget-människa", vilket gör att detta fungerar för mig. Det är ju dock individuellt, men du kanske kan fundera på det?
    Jag unnar mig bara vid påsk, jul samt semestern, men det tar så lång tid nu att gå ner de där 2-3 kilona att när jag väl kommit ner är det jul igen.
  • lullis94
    K Kalle skrev 2018-04-16 16:29:35 följande:

    Jag unnar mig bara vid påsk, jul samt semestern, men det tar så lång tid nu att gå ner de där 2-3 kilona att när jag väl kommit ner är det jul igen.


    Du måste nog försöka unna dig mindre på högtider eller försöka minska på intaget efter och öka träningen så du kommer ner snabbare igen :)
  • Hnnm

    Jag vill också hänga på :)

    Jag gick upp i vikt under mitt förra förhållande :/ :( förmodligen pga preventivmedel med hormoner i + grav med missfall som följd.. Är känslig mor hormoner :/

    Tänkte främst mäta måtten kring bröst, midja, mage och rumpa :) själva siffran på vågen är inte det viktigaste för mig! Utan hur kroppen ser ut samt hur kläderna sitter på!

    Är trött på att sakna motivation så ge mig tips! Har försökt att borsta min motivation nu i ca ett år utan att lyckas komma någon vart.. XD

  • lullis94
    Hnnm skrev 2018-04-16 17:51:10 följande:

    Jag vill också hänga på :)

    Jag gick upp i vikt under mitt förra förhållande :/ :( förmodligen pga preventivmedel med hormoner i + grav med missfall som följd.. Är känslig mor hormoner :/

    Tänkte främst mäta måtten kring bröst, midja, mage och rumpa :) själva siffran på vågen är inte det viktigaste för mig! Utan hur kroppen ser ut samt hur kläderna sitter på!

    Är trött på att sakna motivation så ge mig tips! Har försökt att borsta min motivation nu i ca ett år utan att lyckas komma någon vart.. XD


    Bara kul om vi är ett gäng :D jag la också på mig sambokilon och sedan hel graviditet. Jag var uppe på 99,9kg en gång innan jag födde honom.

    Vad känner du att du vill ha tips kring? Sätt att förbränna? Nyttigare mat? Ta sig tid? Vad känner du är största boven i att inte lyckas?
  • Strega
    lullis94 skrev 2018-04-16 16:04:57 följande:

    Brukar ni mäta med måttband för att se skillnad på kroppen?


    Jag tänker alltid att jag ska göra det, främst eftersom det ger en lite riktigare bild. Men varje gång jag kommer på det så vet jag inte var måttbandet är, så då rinner det ut i sanden. Kanske borde leta fram det ikväll.... Mäter du?
  • lullis94
    Strega skrev 2018-04-16 18:15:06 följande:

    Jag tänker alltid att jag ska göra det, främst eftersom det ger en lite riktigare bild. Men varje gång jag kommer på det så vet jag inte var måttbandet är, så då rinner det ut i sanden. Kanske borde leta fram det ikväll.... Mäter du?


    Så för mig också... Den har ben... Jag mätte förut men inte nu, kanske är en ide att göra det. Dock har jag ett par byxor kag vill få på mig som är ett del av mitt måt men hade varit kul atr kunna säga att i april då hade jag dessa måtr och nu har jag detta :)
  • Strega
    lullis94 skrev 2018-04-16 18:59:50 följande:
    Så för mig också... Den har ben... Jag mätte förut men inte nu, kanske är en ide att göra det. Dock har jag ett par byxor kag vill få på mig som är ett del av mitt måt men hade varit kul atr kunna säga att i april då hade jag dessa måtr och nu har jag detta :)
    Det är ju kul med sådana mål - att få på sig ett klädesplagg eller dylikt. Har en klänning som jag jättegärna vill få på mig.

    Tror jag ska leta fram det idag och mäta. Är ju som du säger kul att veta förändringen. Nu blev jag taggad :)
  • Strega
    Hnnm skrev 2018-04-16 17:51:10 följande:

    Jag vill också hänga på :)

    Jag gick upp i vikt under mitt förra förhållande :/ :( förmodligen pga preventivmedel med hormoner i + grav med missfall som följd.. Är känslig mor hormoner :/

    Tänkte främst mäta måtten kring bröst, midja, mage och rumpa :) själva siffran på vågen är inte det viktigaste för mig! Utan hur kroppen ser ut samt hur kläderna sitter på!

    Är trött på att sakna motivation så ge mig tips! Har försökt att borsta min motivation nu i ca ett år utan att lyckas komma någon vart.. XD


    Kul att du hänger på! :)
  • lullis94
    Strega skrev 2018-04-16 19:14:31 följande:

    Det är ju kul med sådana mål - att få på sig ett klädesplagg eller dylikt. Har en klänning som jag jättegärna vill få på mig.

    Tror jag ska leta fram det idag och mäta. Är ju som du säger kul att veta förändringen. Nu blev jag taggad :)


    Ska söka reda på ett jag också :D
Svar på tråden Vi som vill gå ner i vikt och få drömkroppen