• Äldre 23 Apr 18:25
    6211 visningar
    11 svar
    +1
    11
    6211

    Missfall och hypotyreos

    Hej! Som rubriken lyder. Jobbig tid framför oss. Går igenom detta lite snabbt.

    Bekräftad graviditet i mars, superlyckliga. Sex i slutet utav mars startade rosa flytningar i ca 1 vecka. Pratade med 1177 och barnmorskan pga rädsla men dem sa båda två att det är vanligt, och att man ändå inte kan göra något ifall det blev ett mf. Tillbaka till barnmorskan på inskrivning del 2, blodprov och urinprov. Hade tydligen uv och fick antibiotika. Några dagar senare ringer barnmorskan för att berätta att det var något med mitt blod som inte såg jättebra ut så återbesök med blodprov dagen därpå, samt något om att min sköldkörteln inte var bra, så jag fick ut levaxin på recept. Googlade lite om det med mannen och blev lite uppskrämda. Men vi höll hoppet uppe och tänkte att jag kommer bli bra utav medicinen!! Vi hade en fantastisk dag med hans familj och åkte sedan in till stan, han till jobbet och jag ska köpa mina första gravbyxor!! Väl i köpcentret med syster i telefonen sååå nära H&M känner jag hur det rinner till ordentligt. På toa, mycket blod. Lägger på och gråter en skvätt. Drar jackan runt midjan och går tillbaka till bilen, kör hem och dör lite. Samtalar med 1177 sent på kvällen, kopplad till akutgyn, tid morgonen därpå. Mannen kommer hem och vi är ledsna men han håller hoppet uppe. Jag blöder mycket, men inga smärtor, dock minskar det inpå morgonen, sov knappt. Hoppet uppe även på vägen till akutgyn, ingen smärta ju!! Väl där visas ett foster i v6+2, jag skulle vara v11+1. Inget hjärtljud, och vi dör ännu lite till. Får med mig cytotec 4 st att ta vaginalt, och lite alvedon med Ipren. Ville ha ut det så snabbt som möjligt och då var detta alternativet. Låg hela dagen i onsdags i smärtor och sorg. Allt kom nog ut också, men hur fan ska man kunna spola bort ett barn du mist? De som vet de vet. Började med levaxin fredags också då det tydligen inte funnits hos leverantör förrän då. tsh värdet på 10.5, det kan ju inte vara bra alls? Tar 75mg levaxin och har googlat massor. Gravidsymptom berodde på uv och hypotyreos, rädsla för att inte kunna få barn, listan kan göras lång. Livet känns orättvist! Någon som kan skänka mig en glädjande erfarenhet?

  • Svar på tråden Missfall och hypotyreos
  • Äldre 23 Apr 18:57
    #1

    Hejsan tänkte bara säga att du inte är ensam. Jag fick också reda på att jag var med barn i slutet av februari men fick ett MA för ca 1,5 vecka sedan. Hann också köpa ett par gravidbyxor som ligger i garderoben nu...

    Jag har också problem med sköldkörteln tydligen men fick reda på det efter mitt MA, inte alls lika högt som dig men har fått lexavin.

    Vad har du för symptom? Trodde jag var hur frisk som helst men tji fick jag. Hade också lite högt prolaktin också samt förlåga hemoglobin värden :(

    Hoppas det går bättre för oss nästa gång. Var jätte ledsen första veckan, men börjar kännas lite bättre nu iaf nu tänker jag mest att jag ska försöka bli ?frisk? så att jag har bättre förutsättningar senare.

    Kram

  • Äldre 24 Apr 13:23
    #2

    Hej jag beklagar ditt missfall. Jag har en son född aug-17 och när jag var gravid så upptäcktes det att jag har problem med sköldkörteln.relativt sent. Började med levaxin i v 14 Hade då tsh 11,2 och så mycket jag har gråtit för detta. Hela gravidiren var en stor oro. Främst för alla kognitiva svårigheter som kan bli. Skador på fostret. Var till massor av läkare men inden kunde garantera något då tsh var så högt. Det är viktigast första 12 veckorna men absolut till v 20 sen börjar bebis själv producera levaxin.

    Tidigt ultraljud i v 8 var bebis mindre än väntat. Tillväxten blir sämre med levaxin.

    Min son föddes ialf och allt har gått bra tack och lov. Inga skador som kan ses. Vet att barn kan få sämre eller lägre iq av levaxin brist. Det kan inte ses än ialf.

    Den oron och alla dessa tårar hela gravidiren var hemskt!! Önskar jag ingen!

    Tänk nu har du fått medicin så du kommer slippa oron för skadat barn. När du blir gravid igen. Men självklart hemskt att du fått genomgå ett missfall!!! Beklagar verkligen!!

    Vet att mkssfallsrisken är jättehög när man har så högt tsh.

    Vill bara betona att alla inte får skador av levaxin brist. För några så går det ju jätte bra. Kramar

  • Äldre 24 Apr 17:18
    #3

    Hej, beklagar ditt MF, jag har gått igenom samma sak, blev gravid i juli förra året och hos mödravården konstaterades det att jag hade sköldkörtels problem så läkaren satte in tiotil tyvärr var dosen för låg och det slutade i mf i v .8.

    Jag var helt förkrossad.

    Efter mf så fick jag högre dos tiotil och 3 mån senare blev jag gravid igen och mina värden hade minskat vilket var jätte bra, gick på tiotil och tog blodprover varannan vecka för uppsikt. I vecka 13 slapp jag medicinering då kroppen själv gjorde så sköldkörteln lugnade sig.

    Nu ör jag gravid i vecka 30 med en frisk liten pojke sol beräknas komma i början av juli jag går och gör extra UL pga MF i somras.

    Ge inte upp trots smärta och sorg efter vad du gått igenom så kan du absolut bli gravid igen och få ett barn. Kolla med läkaren ang Tiotil dom är ok att ta under och innan en graviditet

    Kram

  • Äldre 24 Apr 20:24
    #4
    bananmedsylt skrev 2018-04-23 18:25:19 följande:

    Hej! Som rubriken lyder. Jobbig tid framför oss. Går igenom detta lite snabbt.

    Bekräftad graviditet i mars, superlyckliga. Sex i slutet utav mars startade rosa flytningar i ca 1 vecka. Pratade med 1177 och barnmorskan pga rädsla men dem sa båda två att det är vanligt, och att man ändå inte kan göra något ifall det blev ett mf. Tillbaka till barnmorskan på inskrivning del 2, blodprov och urinprov. Hade tydligen uv och fick antibiotika. Några dagar senare ringer barnmorskan för att berätta att det var något med mitt blod som inte såg jättebra ut så återbesök med blodprov dagen därpå, samt något om att min sköldkörteln inte var bra, så jag fick ut levaxin på recept. Googlade lite om det med mannen och blev lite uppskrämda. Men vi höll hoppet uppe och tänkte att jag kommer bli bra utav medicinen!! Vi hade en fantastisk dag med hans familj och åkte sedan in till stan, han till jobbet och jag ska köpa mina första gravbyxor!! Väl i köpcentret med syster i telefonen sååå nära H&M känner jag hur det rinner till ordentligt. På toa, mycket blod. Lägger på och gråter en skvätt. Drar jackan runt midjan och går tillbaka till bilen, kör hem och dör lite. Samtalar med 1177 sent på kvällen, kopplad till akutgyn, tid morgonen därpå. Mannen kommer hem och vi är ledsna men han håller hoppet uppe. Jag blöder mycket, men inga smärtor, dock minskar det inpå morgonen, sov knappt. Hoppet uppe även på vägen till akutgyn, ingen smärta ju!! Väl där visas ett foster i v6+2, jag skulle vara v11+1. Inget hjärtljud, och vi dör ännu lite till. Får med mig cytotec 4 st att ta vaginalt, och lite alvedon med Ipren. Ville ha ut det så snabbt som möjligt och då var detta alternativet. Låg hela dagen i onsdags i smärtor och sorg. Allt kom nog ut också, men hur fan ska man kunna spola bort ett barn du mist? De som vet de vet. Började med levaxin fredags också då det tydligen inte funnits hos leverantör förrän då. tsh värdet på 10.5, det kan ju inte vara bra alls? Tar 75mg levaxin och har googlat massor. Gravidsymptom berodde på uv och hypotyreos, rädsla för att inte kunna få barn, listan kan göras lång. Livet känns orättvist! Någon som kan skänka mig en glädjande erfarenhet?


    Jag beklagar ditt missfall, tyvärr är det vanligare med missfall om man har sköldkörtelsjukdom. Jag har också det och haft 6 missfall, alla innan v.12.

    Men ett TSH på 10, 5 är enormt högt ! TSH ska ligga på MAX 1, 0 i fertilitetssammanhang.

    Be din läkare att du får ta dessa prover när du ätit Levaxin i några veckor: TSH, T3, T4, TPO, TRAK. De 2 sista mäter antikroppar mot sköldkörteln.

    Ta hand om dig !
  • Äldre 24 Apr 20:29
    #5
    Smillis skrev 2018-04-23 18:57:27 följande:

    Hejsan tänkte bara säga att du inte är ensam. Jag fick också reda på att jag var med barn i slutet av februari men fick ett MA för ca 1,5 vecka sedan. Hann också köpa ett par gravidbyxor som ligger i garderoben nu...

    Jag har också problem med sköldkörteln tydligen men fick reda på det efter mitt MA, inte alls lika högt som dig men har fått lexavin.

    Vad har du för symptom? Trodde jag var hur frisk som helst men tji fick jag. Hade också lite högt prolaktin också samt förlåga hemoglobin värden :(

    Hoppas det går bättre för oss nästa gång. Var jätte ledsen första veckan, men börjar kännas lite bättre nu iaf nu tänker jag mest att jag ska försöka bli ?frisk? så att jag har bättre förutsättningar senare.

    Kram


    Om du har för låga HB så har du rejäl järnbrist, börja ta järntabletter eller öka på den dos järntabletter du tar.

    Du ska helst ta järntabletter på 100mg 1st per dag.

    När det gäller järnbrist så är det först Ferritin (järndepå) som blir dåigt (lågt) sen blir Järn dåligt och sist blir HB för lågt och då blir man rejält dålig, yr, trött, orkar inget, vaknar med huvudvärk etc etc.
  • Äldre 24 Apr 20:49
    #6
    UndrandeSökare skrev 2018-04-24 20:29:12 följande:
    Om du har för låga HB så har du rejäl järnbrist, börja ta järntabletter eller öka på den dos järntabletter du tar.

    Du ska helst ta järntabletter på 100mg 1st per dag.

    När det gäller järnbrist så är det först Ferritin (järndepå) som blir dåigt (lågt) sen blir Järn dåligt och sist blir HB för lågt och då blir man rejält dålig, yr, trött, orkar inget, vaknar med huvudvärk etc etc.
    Tack UndrandeSökare! Ska kolla upp det omgående Glad 
  • Äldre 24 Apr 21:05
    #7
    Smillis skrev 2018-04-24 20:49:33 följande:

    Tack UndrandeSökare! Ska kolla upp det omgående  


    Ta gärna ett blodprov nu innan du börjar med järntabletterna och mät alla dessa

    Ferritin

    Järn

    Blodstatus inkl HB

    Så du får dina utgångsvärden. Sen börjar du med järntabletter 100mg 1 per dag.

    Sen tar du om alla de blodproverna igen efter 2-3 månader och ser om du fått någon förbättring.

    Om järntabletter inte funkar kan man få järndropp utskrivet och få det blandat med koksalt och gå in genom en nål i armen (då går järnet direkt ut i blodet utan att gå via magsäcken. ). Medicinen heter Ferinject, och den är bra men mycket dyr. Receptbelagd i Sverige.

    Hoppas du får ordning på dina järnnivåer !
  • Äldre 24 Apr 21:40
    #8
    Smillis skrev 2018-04-23 18:57:27 följande:

    Hejsan tänkte bara säga att du inte är ensam. Jag fick också reda på att jag var med barn i slutet av februari men fick ett MA för ca 1,5 vecka sedan. Hann också köpa ett par gravidbyxor som ligger i garderoben nu...

    Jag har också problem med sköldkörteln tydligen men fick reda på det efter mitt MA, inte alls lika högt som dig men har fått lexavin.

    Vad har du för symptom? Trodde jag var hur frisk som helst men tji fick jag. Hade också lite högt prolaktin också samt förlåga hemoglobin värden :(

    Hoppas det går bättre för oss nästa gång. Var jätte ledsen första veckan, men börjar kännas lite bättre nu iaf nu tänker jag mest att jag ska försöka bli ?frisk? så att jag har bättre förutsättningar senare.

    Kram


    Det känns hemskt att säga att det är skönt att jag inte är ensam, fast jag inte önskar någon detta. Jag beklagar verkligen!!

    Symptom och symptom, jag vet ärligt talat inte? Har hela livet misstänkt adhd pga mående, koncentration och mina snabba utbrott. Har levt senaste 12 åren med pendlande depression upp och ned. Även talats om borderline, men allt det kanske är pga detta? Jag vet faktiskt inte. Men mår sämre sen jag blev satt på medicin. Sen om det är utav medicinen eller jag som gått ner mig själv igen vet jag inte. Gick 3 dagar utan mat självmant, mår verkligen uselt. Ingen aptit, och vill heller inte äta. Är en destruktiv människa. Tackar gudarna för min FANTASTISKA man, annars hade jag gått sönder.

    Kram
  • Äldre 24 Apr 21:43
    #9

    Jag tackar för att alla delat med sig, och beklagar innerligt från botten av mitt hjärta att ni genomlidit detta. Tillsammans är vi starka, right?!

    Tsh på 10.5 känns högt tycker jag med. Alla jag läst om ligger mellan 3-4, och då är de högt? Känner mig ensam, och tycker jag borde få en läkarkontakt att diskutera detta med? Att googla ger mig snarare mer frågor än svar!!!

    Har telefomöte med läkare ang detta den 25/5 så ska ta upp detta med alla värden jag vill kolla!

    Åter igen, tack för all respons!!! ??????

  • Äldre 24 Apr 22:09
    #10
    bananmedsylt skrev 2018-04-24 21:43:55 följande:

    Jag tackar för att alla delat med sig, och beklagar innerligt från botten av mitt hjärta att ni genomlidit detta. Tillsammans är vi starka, right?!

    Tsh på 10.5 känns högt tycker jag med. Alla jag läst om ligger mellan 3-4, och då är de högt? Känner mig ensam, och tycker jag borde få en läkarkontakt att diskutera detta med? Att googla ger mig snarare mer frågor än svar!!!

    Har telefomöte med läkare ang detta den 25/5 så ska ta upp detta med alla värden jag vill kolla!

    Åter igen, tack för all respons!!! ??????


    Ja, TSH 3-4 är högt. Svenska läkare och vården är jättedåliga på det mesta som gäller fertilitetsproblem tyvärr ! Men be att få ta de 5 proven jag föreslog. Det kan vara att du har antikroppar mot sköldkörteln och därför hamnar så jättehögt.

    Jag har också sköldkörtelsjukdom och haft 6 missfall. Missfallsutredningen i Sverige visade inget, för de tog för få prover.

    Så vi har istället sökt hjälp i Grekland, Lettland och England. Har till slut fått reda på att våra missfall beror på dnafel och fragmentstionsfel på spermierna (detta test finns EJ i Sverige endast utomlands)

    samt att jag har autoimmun koagulationssjukdom samt fel på immunförsvaret. Men detta kan varken testas för eller behandlas i Sverige. För svenska läkare "tror inte på " att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem !

    Men utomlands har de behandlat detta framgångsrikt sedan 1990-talet ! Så Sverige är låååångt lååångt efter !
  • Äldre 18 Jan 15:34
    #11

    Bananmedsylt- Hur har det gått för dig? Har du blivit gravid igen?

Svar på tråden Missfall och hypotyreos