• hipsterpappan

    Nu säger C ja till att 9000 ensamkommande ska få stanna-rätt eller fel?

    Nu pratar vi om minst 9000 sk ensamkommande som har fått avslag i minst tre instanser och i många fall har en oklar identitet. Kostnaden beräknas till minst tre miljarder och övriga partier i alliansen rasar och även lagrådet har sågat förslaget utmed fotknölarna. Så hur kommer det här att påverka opinionen men själv gissar jag att vinnarna ändå blir sossarna som kan njuta av en allians i upplösning inför valet.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nu säger C ja till att 9000 ensamkommande ska få stanna-rätt eller fel?
  • Padirac
    FräsJan skrev 2018-05-16 23:26:23 följande:
    Jag bedömer att fler än 50% vill ha minskad invandring. Den "lilla" delen av folket.
    Så kan det mycket väl vara  . men ändå är det bara 20% som ställer upp på SDs bakomliggande värderingar - det är talande för var folket står i fråga om värderingar.
  • FräsJan
    Padirac skrev 2018-05-16 23:35:29 följande:
    Så kan det mycket väl vara  . men ändå är det bara 20% som ställer upp på SDs bakomliggande värderingar - det är talande för var folket står i fråga om värderingar.

    Det är väl inte så konstigt. Politik består av mer än en fråga.

    Men fakta är att om historien upprepar sig kan SD vara största parti inom kort. Inget jag hoppas på, men föstår att det kan hända.
  • Padirac
    FräsJan skrev 2018-05-16 23:43:26 följande:

    Det är väl inte så konstigt. Politik består av mer än en fråga.

    Men fakta är att om historien upprepar sig kan SD vara största parti inom kort. Inget jag hoppas på, men föstår att det kan hända.
    Det är mycket möjligt att SD kommer att vara största partiet någon gång i framtiden. Inte i detta val, men sen är det en öppen fråga.

    Det går en våg av populism och extremhöger genom västvärlden. Deras syn på meningsmotståndare är inte så öppen som liberala demokratiska partiers syn.

    Just därför tycker jag det är intressant att dekonstruera deras politiska grund. 
  • K Kalle
    Padirac skrev 2018-05-16 20:38:22 följande:
    Det ironiska är att SDs svans, tankegods, värdering och agerande hör hemma i samma kvadrant på wezel/ingelharts karta I fråga om traditionalism/survival-värden som de kulturer SD vill bannlysa här. Om SDs värderingar skulle vara mer frihetliga/öppna, sekulära så vore de inte så lika de som de fruktar.
    Och därför bör man inte rösta på SD om man är emot den typen av värderingar! Tyvärr frestas många att göra det på grund av övriga partiers handlingsförlamning i migrationsfrågan. SD vill tillbaka till 50-talet (innan p-piller och fri abort och när våldtäkt inom äktenskapet var lagligt och homosexualitet brottsligt). Det vill inte jag! Jag hade önskat att övriga partier tagit tag i problemen långt tidigare.
  • K Kalle
    Padirac skrev 2018-05-16 22:09:50 följande:
    Ja, det har jag - det finns många skäl till varför SD drar till sig sympatisörer. Det är inte för SDs skarpsinne de får väljare

    Men den kritik jag riktade mot SD i inlägget i fråga var ett konstaterande att SD i sig inte har något mot den form av tanketradition deras måltavla har.

    SD kritiserar i princip sin egen princip, det är bara det att de inte vill att andra ska ha samma tankemodell som de har om de inte också har samma värden att stoppa in i tankemodellen. Ändå är det tankemodellen de kritiserar.

    Det är en klassisk taktik -  se bara på hur inlägg på inlägg här av SD-svansen drar upp kritik mot andra som om den vore riktad mot SD vore berättigad. 

    Innan jag berättar vad jag tror drar sympatisörer till SD så vore det spännande att höra vad du ser i SD, vad du tycker är positivt eller drar väljare,
    Klockren analys!
  • K Kalle
    FräsJan skrev 2018-05-16 22:17:46 följande:

    Jag tror du överanalyserar. SD är ett enfrågeparti. De verkar ha med sig ungefär halva svenska folket i denna fråga. En del vill inte ha med SD att göra, av skäl som du tar upp. En del tycker andra frågor är viktigare. Total landar därmed SD på c:a 20% i valet.
    Nja. De har en väldigt stor fråga, men de är samtidigt positiva till sambeskattning och negativ till abort och till rättigheter för homosexuella.
  • K Kalle
    Padirac skrev 2018-05-16 23:04:47 följande:
    hahahah

    Förnekelse är det sista som överger människan, inte hopp.

    SD förnekar sin tanketradition då de hatar de som tänker på samma sätt.

    Jag undrar hur de skulle ställa sig till att alla SDare skulle återvandra till Skånes landsbygd Drömmer

    Det är ju där de har fått sin essens från   

    J*vla dumheter de tänker ut. Hur kan de ens låta dessa saker stå i deras principprogram utan att förstå att det är övertydligt att de är ute i grumligt vatten 

    Inte många i deras partiledning som haft ett hederligt arbete och erfarenheter därifrån - och många av deras representanter i politiken är inte heller så hederliga om man ser till brottsstatistiken.

    SD, där har vi en elit som försöker utnyttja folket KräksKräksKräks
    Vad har SD med Skåne att göra? Partiet bildades 1988 i Stockholm och den nuvarande partiledaren kommer från Blekinge. Som skåning blir jag sjukt irriterad av att SD hela tiden ska ges icke-existerande skånekopplingar.
  • K Kalle
    FräsJan skrev 2018-05-16 23:14:53 följande:
    Mycket tomma ord. Råkar bara vara så att SD står på folkets sida i en viktig fråga. Hade de varit perfekta i övrigt kanske de t.o.m hade kunnat bli ett hot.

    Nu får dock SD stark draghjälp av godhetsmaffian.
    SD står på folkets sida på så sätt att de definierat en del problem - eller rättarfe varit de enda under lång tid som inte låtsas som att invandringen är helt oproblematisk. Enstaka invandrare (typ som när Finland tar emot 50 invandrare på ett helt år) är ingte något problem, men den mängd vi tagit emot innebär problem. Därmed inte sagt att problemen behöver vara oöverstigliga. SD:s bevekelsegrund och lösning matchar inte alltid folkets dock.
  • K Kalle
    Padirac skrev 2018-05-16 23:35:29 följande:
    Så kan det mycket väl vara  . men ändå är det bara 20% som ställer upp på SDs bakomliggande värderingar - det är talande för var folket står i fråga om värderingar.
    Inte alla de 20% ställer upp på SD:s värderingar. Inte alls. De flesta röstar eller funderar på att rösta på dem i nån sorts desperation. De har personligen sett vilka kulturkrockar och problem en stor invandring kan få samtidigt som de andra partierna hela tiden påstått att deras verklighet inte är sann.
  • punktslash
    K Kalle skrev 2018-05-17 08:04:31 följande:
    Inte alla de 20% ställer upp på SD:s värderingar. Inte alls. De flesta röstar eller funderar på att rösta på dem i nån sorts desperation. De har personligen sett vilka kulturkrockar och problem en stor invandring kan få samtidigt som de andra partierna hela tiden påstått att deras verklighet inte är sann.
    Precis. Hade de etablerare partierna inte fört så oansvarig invandringspolitik hade SD aldrig växt sig så stora. Men som en konsekvens av SD tar nu, år 2018, flera av de andra partierna iaf upp problemen.

    Sedan har vi några inbitna, verklighetsfrånvända idealister som blint kämpar vidare mot patriarkala (svenska) män, men för de män med riktigt unken kvinnosyn som kommer hit för att bli försörjda.
Svar på tråden Nu säger C ja till att 9000 ensamkommande ska få stanna-rätt eller fel?