• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-06 16:59:25 följande:
    Hej! Tack så jättemycket! Ja, jag vet ju inte hur det kommer gå men vill ändå kunna slappna av och njuta. Det är inte kul att gå runt som ett nervöst vrak hela tiden. Som du säger, lättare sagt än gjort förstås, men försöker i alla fall :) Jag har känt en lite "full" känsla i livmoderområdet och lätt molvärk till och från de senaste dagarna. Även lite dovt illamående stundtals. Idag har jag dock inte känt något särskilt förutom en extrem trötthet, men vet inte om det kan bero på graviditeten. Nej vi körde på med medicinerad. Eftersom jag har lite oregelbundna cykler tyckte läkaren det var bäst. Så nu är det tänkt att ska jag ta hormoner till v.12. Hur går det för dig då? Hur långt gången är du nu? :)
    Ok, åh så kul du är den första som jag hört (förutom jag själv) som gjorde stimulerad FET. Jag äter också hormoner och är i v 12 nu så håller på att trappa ner. Har gått på Estrofem 3 tabletter om dagen, men har trappat ner till 2 nu. tar inte progesteron heller längre - men tog ganska många olika mediciner ett tag och dessutom blodförtunnande sprutor så skönt att inte behöva tänka på sånt mer!! 
    är det första barnet eller blir det ett syskon?
  • Kumminsilver
    jaktenpaflow skrev 2018-11-06 22:41:03 följande:
    Ja det är det verklugen:) Vilken vecka är du i nu? Vad tar du för hormoner? Jo för mig rullar det på, tycker tiden går så himla fort! V 17 nu och RUL om 3 veckor! :o
    Är bara i v.4 så det är väldigt tidigt än och till skillnad från dig tycker jag tiden går otroligt sakta haha! Jag tar progesteron och östrogen. Sen tar jag även prednison. Men v.17, då är du nästan halvvägs nu ju! Hur känns det? Skrattande
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-11-06 17:44:01 följande:

    Hej allihopa :) vi börjar bli ett gäng här inne nu :D så kul att det dyker upp mer folk man känner igen från ivf gruppen oxå, ännu fler som lyckats, vi är alla superhjältar <3

    Idag har jag varit på ett ul på privatklinik som jag bokade för länge sedan... bokade detta då i ca v 7 pga jag går in i vecka 12 imorgon. Kände då när jag bokade detta att det här var min stora milstolpe. Att komma ändå hit. Och idag var dagen här.

    Lilla räkan i magen var fortfarande perfekt och sprattlade för glatta livet där inne. Så roligt att se. Helt otroligt att man kommit såhär långt, och vi börjar sakta men säkert våga tro på att detta kanske kommer gå vägen <3


    ja håller med om superhjältar - så himla roligt när man ser folk från ivf-trådarna hoppa in här =)!!!

    vad härligt med nytt ultraljud och att allt ser fint ut!! när jag var hos gyn senast var bebisen stilla men då puttade hon på den med den där ultraljudspinnen så den började sprattla. så himla coolt också att se hjärtat så tydligt tycker jag =) 

    nu väntar jag besked på NIPT som kanske kommer i morgon annars nästa vecka. ja nu tror vi på graviditeterna tycker jag!!!  - har berättat för några fler vänner som varit här och hälsat på - men vill få svar på NIPT först och gå på mitt v 13 ultraljud nästa vecka innan vi går 'public' ;) 
  • Kumminsilver
    Inalina skrev 2018-11-07 10:10:01 följande:
    Ok, åh så kul du är den första som jag hört (förutom jag själv) som gjorde stimulerad FET. Jag äter också hormoner och är i v 12 nu så håller på att trappa ner. Har gått på Estrofem 3 tabletter om dagen, men har trappat ner till 2 nu. tar inte progesteron heller längre - men tog ganska många olika mediciner ett tag och dessutom blodförtunnande sprutor så skönt att inte behöva tänka på sånt mer!! 
    är det första barnet eller blir det ett syskon?
    Jasså! Ja, det kanske är vanligare med ostimulerad. Har inte riktigt reflekterat över det! Jag tar också 3 tabletter östrogen om dagen och progesteron 4 gånger om dagen. Tar prednison också men inte blodtunnande denna gången. Förstår att det måste vara skönt att slippa tänka på alla mediciner nu. 
    Det blir första (levande) barnet om allt går bra! Hur är det för er, syskon eller första? 
  • Inalina
    Kumminsilver skrev 2018-11-07 10:19:26 följande:
    Jasså! Ja, det kanske är vanligare med ostimulerad. Har inte riktigt reflekterat över det! Jag tar också 3 tabletter östrogen om dagen och progesteron 4 gånger om dagen. Tar prednison också men inte blodtunnande denna gången. Förstår att det måste vara skönt att slippa tänka på alla mediciner nu. 
    Det blir första (levande) barnet om allt går bra! Hur är det för er, syskon eller första? 
    Jag tog också prednison, har slutat med dem nu, man måste trappa ner lite försiktigt med kortison så kroppen vänjer sig av med det. Jag hade en dos på 10mg om dagen.

    för oss är det första, fick ett tidigt mf vid förra insättningen i juni, och denna gången fick vi tillbaka 2 frysta embryon där ett klarade sig :) börjar kännas verkligt nu först i vecka 12, har mått väldigt dåligt fysiskt - vilket också leder till att det blir psykiskt jobbigt - men är på bättring nu =) 

    har du kontaktat din klinik än och fått tid för första vul?
  • anina
    Inalina skrev 2018-11-07 10:10:01 följande:
    Ok, åh så kul du är den första som jag hört (förutom jag själv) som gjorde stimulerad FET. Jag äter också hormoner och är i v 12 nu så håller på att trappa ner. Har gått på Estrofem 3 tabletter om dagen, men har trappat ner till 2 nu. tar inte progesteron heller längre - men tog ganska många olika mediciner ett tag och dessutom blodförtunnande sprutor så skönt att inte behöva tänka på sånt mer!! 
    är det första barnet eller blir det ett syskon?
    Jag med. =) 
    Tog Gonal F fram till Ovitrellen. 
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2018-11-07 09:30:01 följande:
    Jaa! :) den 7 januari! Var inte beredd på å få hem den också så kändes så konstigt. Tänk om man når dit!

    Vilken tid fick du för RUL? :)
    3e Januari fick jag tid :D så nära din tid :)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2018-11-07 10:17:28 följande:
    ja håller med om superhjältar - så himla roligt när man ser folk från ivf-trådarna hoppa in här =)!!!

    vad härligt med nytt ultraljud och att allt ser fint ut!! när jag var hos gyn senast var bebisen stilla men då puttade hon på den med den där ultraljudspinnen så den började sprattla. så himla coolt också att se hjärtat så tydligt tycker jag =) 

    nu väntar jag besked på NIPT som kanske kommer i morgon annars nästa vecka. ja nu tror vi på graviditeterna tycker jag!!!  - har berättat för några fler vänner som varit här och hälsat på - men vill få svar på NIPT först och gå på mitt v 13 ultraljud nästa vecka innan vi går 'public' ;) 
    Åh så roligt, ja du är väl oxå i vecka 12 nu va? eftersom du blev flyttad, visst hamnade vi på samma dag? Känns så coolt att ha kommit ända till vecka 12.. Vilken grej! :) 

    Vi ska oxå avvakta lite till. Vi har sagt hela tiden från början att från v 12 kan vi börja prata om de med folk om vi vill, men nu när vi är här känns de ändå som att vi inte vill det riktigt än, så nu har vi sagt efter kub om ett par veckor. Har inte sagt något till någon av mina vänner ännu, lite trist, vill bara ringa och jubla! men men. jag får hålla på det ett par veckor till ;) 

    Åh äntligen provsvaren!! Får ni dem digitalt eller på papper eller hur funkar det? Och skulle ni ta reda på kön?? 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2018-11-07 15:14:56 följande:
    Åh så roligt, ja du är väl oxå i vecka 12 nu va? eftersom du blev flyttad, visst hamnade vi på samma dag? Känns så coolt att ha kommit ända till vecka 12.. Vilken grej! :) 

    Vi ska oxå avvakta lite till. Vi har sagt hela tiden från början att från v 12 kan vi börja prata om de med folk om vi vill, men nu när vi är här känns de ändå som att vi inte vill det riktigt än, så nu har vi sagt efter kub om ett par veckor. Har inte sagt något till någon av mina vänner ännu, lite trist, vill bara ringa och jubla! men men. jag får hålla på det ett par veckor till ;) 

    Åh äntligen provsvaren!! Får ni dem digitalt eller på papper eller hur funkar det? Och skulle ni ta reda på kön?? 
    haha ja jag är i v 12, men räknar fortfarande enligt min klinik och inte min gyn - så går i i v 13 på fredag ;) de skulle ringa mig med provsvaren och då frågar de även om jag vill veta könet eller inte...Förvånad så jag får väl bestämma mig på stående fot haha! nu är jag inne på att ta reda på det igen... 

    har du inga symptom längre eller kommer de ibland? mår fortfarande inte särskilt bra här, även om det såklart är bättre. 

    vi tänkte också berätta för folk i v 12 men vi kommer berätta efter nästa ul den 15:e och när vi fått svar på NIPT istället så är i v 14 då. 
  • Kumminsilver
    Inalina skrev 2018-11-07 11:02:05 följande:
    Jag tog också prednison, har slutat med dem nu, man måste trappa ner lite försiktigt med kortison så kroppen vänjer sig av med det. Jag hade en dos på 10mg om dagen.

    för oss är det första, fick ett tidigt mf vid förra insättningen i juni, och denna gången fick vi tillbaka 2 frysta embryon där ett klarade sig :) börjar kännas verkligt nu först i vecka 12, har mått väldigt dåligt fysiskt - vilket också leder till att det blir psykiskt jobbigt - men är på bättring nu =) 

    har du kontaktat din klinik än och fått tid för första vul?
    Ja jag fick också veta att man ska trappa av. Hur läge tog du prednisonen? Det är tänkt att jag ska ta det till v.7 och sen trappa av, men vet folk som tar det längre. 

    Förstår att det är jobbigt att må dåligt fysiskt, samtidigt blir jag glad av varje symtom jag tycker mig känna av. Det får mig att känna mig aningen tryggare i att det ska gå vägen, trots att jag vet att det såklart inte alls behöver vara så. Skönt för dig att du börjar må bättre nu i alla fall och du har ju kommit rätt långt, den mest osäkra tiden är över! :)

    Jag har kontaktat kliniken för att få ut recept på mer mediciner men vi har inte snackat om vul än. De vill att jag tar blodprov för att se att hcg är högt nog och ökar som det ska men jag vill inte... Vågar helt enkelt inte. Är livrädd att se dåliga siffror. Har bara tagit sånt blodprov vid en av mina tidigare graviditeter och det var helt fruktansvärt att se låga, sjunkande siffror. Det kommer gå som det går oavsett förstås men att se det så svart på vitt vill jag inte om det skulle vara dåliga nyheter.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF