• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-01-15 21:49:22 följande:

    Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

    Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

    Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

    Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

    Kram till er alla


    Hej!! renovering låter riktigt kul! är det babyrummet?

    haha ja du vi är nog flera som undrar vad en fysioterapeut egentligen gör!! jag blev jättebesviken på min förra veckan då jag hört att de kan göra massage, dry needling, etc men min kille bara typ tyckte jag skulle gå fram o tillbaka så han skulle se hur min höft rörde sig. sen tryckte han lite på höften i 3 min, that's it. har inte ens särskilt ont där.

    detta trots att jag sagt klart o tydligt att det är ryggen jag vill ha hjälp med. Jag ska dit idag - men om han inte knådar nåt på min rygg så kommer jag byta fysioterapeut då det FINNS dem som gör massage och så också. jag kanske låter nedlåtande men att gå till en 'fysio'/sjukgymnast och få lite övningar som jag lika gärna kan göra hemma känns totalt bortkastat! Massage har jag dock svårt att fixa hemma så det är jag mer intresserad av!

    hört att bugaboo donkey ska vara en kanonvagn!!

    BFlistan låter bra!! =) speciellt då det hela tiden kommer nya medlemmar i gruppen Glad
  • Mjbo
    Kumminsilver skrev 2019-01-16 05:50:53 följande:

    Har någon av er haft problem med sömnen? I så fall, hittade något som hjälpte er? Jag är i v.14 nu och de senaste dagarna har jag haft så svårt att sova. Är inte trött utan bara ligger och vänder och vrider mig hela nätterna. Somnar inte förrän på morgonen (somnade närmare 7 häromdagen och det ser ju inte bättre ut nu med tanke på vad klockan är, har inte sovit ens 1 minut i natt). Det är inte att jag behöver kissa, är hungrig, illamående, tänker för mycket eller något sånt utan jag kan bara inte sova för jag är inte trött. Eller ja, mina ögon är trötta men inte huvudet och kroppen.


    Jag hade oxå ett par veckor runt v 12 - 13 tror jag då jag inte alls kunde sova, spelade ingen roll vad jag gjorde. Va precis som du helt enkelt inte trött..
    Inget tröstande svar kanske men det gick över av sig själv efter någon vecka. Kämpa på! :) 
  • Mjbo
    jaktenpaflow skrev 2019-01-15 21:49:22 följande:

    Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

    Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

    Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

    Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

    Kram till er alla


    Kul med renovering? Är det bebisrum eller något annat i huset? :)

    Vi håller på med renovering av bebisrum för fullt men har inte kommit så långt än tyvärr haha :P 
    Vilken vecka va du i nu? :) Har du planerat någon mammaledighet än när du ska gå hem eller så? 

  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-15 19:49:19 följande:
    Håller med om att de är roligast att handla åt bebisen, inte alls lika kul åt sig själv längre! :)

    Jaa jag känner oxå av henne mest när jag ligger ner, ibland har jag känt när jag suttit på kontoret i stolen men annars mest på kvällarna eller nätterna när jag ligger ner.

    Jag tycker graviditeten går super snabbt! Så olika allt är.. jag kommer gå hem från jobbet redan 1 maj, har ju bf 29e så kommer ta semester i maj månad så man inte slösar på mammadagarna :) bara 3 månader kvar, helt sjukt :) vill va hemma sista månaden och förbereda sig både mentalt och praktiskt.

    Har du planerat någon mammaledighet när du ska gå hem från jobbet? :)

    Vet inte ännu när vi ska åka, har inget planerat. Men blir nog i februari månad någon helg skulle jag tro. Vi måste åka ca 10 mil enkel resa då det inte finns några butiker närmare än så, så vimåste ha en ledig helg (mannen jobbar varannan helg) där vi har en heldag som vi kan "avvara".. så Vi får se lite hur de blir, men snart hoppas jag :D
    Åh igår äntligen fick mannen känna 3 ordentliga sparkar!! så nu var det avklarat haha!!  Glad

    låter skönt att gå hem lite tidigare! jag har ett väldigt stillasittande jobb och jobbar mkt hemifrån så det gör liksom inte så mkt om jag fortsätter jobba lite längre in i graviditeten. men maj är ju en underbar månad när man ändå bara vill vara ute och lukta på blommorna så du gör helt rätt i att vila dig i form innan födseln Solig

    nu har jag gått och blivit dunderförkyld också - men kurerar med honung/citron/ingefärste.. hoppas det hjälper. 

    jaha med en man som jobbar helg förstår jag att det blir lite mer pusslande - men ni har ju gott om tid =) 

    hur långt in i graviditeten kommer ni våga boka resor etc? jag åker till Sverige i slutet av feb - när jag/vi är i v 27-28 - efter det tänkte jag väl inte flyga mer men kanske kunde vara roligt att göra något över påsk ändå - men kan ju ta tåget nånstans tänker jag. 
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-16 10:22:51 följande:
    Åh igår äntligen fick mannen känna 3 ordentliga sparkar!! så nu var det avklarat haha!!  Glad

    låter skönt att gå hem lite tidigare! jag har ett väldigt stillasittande jobb och jobbar mkt hemifrån så det gör liksom inte så mkt om jag fortsätter jobba lite längre in i graviditeten. men maj är ju en underbar månad när man ändå bara vill vara ute och lukta på blommorna så du gör helt rätt i att vila dig i form innan födseln Solig

    nu har jag gått och blivit dunderförkyld också - men kurerar med honung/citron/ingefärste.. hoppas det hjälper. 

    jaha med en man som jobbar helg förstår jag att det blir lite mer pusslande - men ni har ju gott om tid =) 

    hur långt in i graviditeten kommer ni våga boka resor etc? jag åker till Sverige i slutet av feb - när jag/vi är i v 27-28 - efter det tänkte jag väl inte flyga mer men kanske kunde vara roligt att göra något över påsk ändå - men kan ju ta tåget nånstans tänker jag. 
    Åh va roligt! hur va reaktionen? 

    Jag har oxå stillasittande och lugnt jobb, och även kontor hemma så jag kan jobba hemma jag med, men känner att jag vill njuta och koppla av lite innan det är dags, och som du säger så är ju Maj en underbar månad.. så jag hoppas på finväder hela månaden :) 

    Va jobbigt att du blivit förskyld! hoppas du blir frisk snabbt!

    Angående resa så hade vi en bröllopsresa bokad nu i februari i 2 veckor, men har avbokat den då vi inte vågar åka, och kämpar för fullt för att få pengarna tillbaka där.. 80 tusen(!!) har vi betalat för den resan OCH betalade extra för avbokningsskydd, men ändå är det något som fattas eller ska kompletteras osv osv för att få pengarna tillbaka.. man blir så matt.. Men men. Läkarintyg har jag fått efter alla magsmärtor jag har haft, men de tyckte att det skulle va mer detaljerat ändå, konstigt..... 

    Jag kommer inte åka nånstans mer än typ tåg och bil, men håller mig i Sverige hela graviditeten :) 
  • anina
    Ellencassandra skrev 2019-01-11 10:40:34 följande:

    Min allra bästa vän berätta igår att hon precis plussat med sitt tredje barn. Blev så glad att vi kommer vara mammalediga tillsammans. Om allt går bra. Men tänkte sen på att hade jag inte varit gravid själv nu hade jag nog varit helt förstörd. Då hade hon alltså fått tre graviditeter under tiden som jag å min kille försökt. Har alltid fått så dåligt samvete att jag inte kunnat glädjas på samma sätt när man försökte själv. Jag drog mig undan ganska mycket å grät mycket. Det känns så skönt att kunna glädjas med henne nu på riktigt. Om ni förståe vad jag menar.

    Anina. Jag har varit intresserad av britax också. Men har inte testat å köra nån av dom. Vad var det med britax smile som ni gillade? :)

    Ja det där med andningslarm vore ju nåt. Känner mig jättenojig över plötslig spädbarnsdöd å så. Hur ska man bädda ner dom i sängen, tänk om täcket täcker hennes ansikte å hon inte kan andas? Typ såna tankar.. livrädd :p


    Vi gillade Britax Smile 2 för att den var liten och smidig. Ingen av oss har en combi så behöver en liten vagn att få in. Jag har fibromyalgi och vill ha en lätt vagn. Däremot har jag hört nu att den är mer ranglig än Emmaljungan. Ska nog be att få provköra den, kanske med nån vikt i. 
    Ja jag kommer noja så in i Norden. =) jag läste att man inte ska ha täcke till bebisen. Och inga gosedjur i sängen, eller fluffiga spjälsängsskydd. Kudde har jag hört både och om. Man ska inte heller ha bebisen sovande i våra sängar. Jag tror det får bli ett andningslarm. 
  • anina
    Inalina skrev 2019-01-11 11:14:30 följande:
    skrev precis värsta uppsatsen här så försvann den när jag skulle svara dig!!! 

    det går att skicka saker hit men kostar något över 300 euro så kan de fastna i tullen och ta evigheter innan man får hem.. men vi kanske hyr en bil och kör över till tyskland och tar hem grejerna själva över gränsen istället :)
    vi kommer prata svenska med bebisen - sen lär den ju sig tyska på dagis- och eventuellt sätter vi henne på biligual dagis där de pratar både tyska o engelska så slipper vi fundera på det haha Glad dock kostar dagis en förmögenhet här - kollade upp det igår - är bebisen mindre än 18 mån och du vill ha den på dagis heltid i veckan blir det över 30 000 kr per månad...Skrikandes tja så vi får se hur det blir med det - billigare att ha nanny i så fall! här är det ju vanligt att man är hemma med barnen fram tills de är typ 4 år.

    det enda vi bestämt än så länge gällande vagn är nog att köpa en resevagn: babyzen yoyo + från att den föds typ då vi kommer resa en del. fått bra rekommendetioner av vänner och verkar smidig att ta med sig på flyg i bil etc. annars ska vi kika vanliga barnvagnar i morgon! jag tror dock inte de har emmaljunga här - men de gör väldigt snygga vagnar håller jag med om!!

    ang babysängar har jag inte ens funderat över vagga - men som du säger gäller kanske det mest bara för några månader i början...? vi har ju inte jättemycket plats då barnet inte får ett eget rum så kan inte samla på oss för mkt grejer. får nog bli en vanlig säng - även om jag också funderat på en sån där man sätter bredvid sin egen säng så barnet kommer i samma höjd. å andra sidan tror jag det kan vara nyttigt att hon får lära sig vara vara lite 'själv' också.

    sen har jag en fundering över att köpa en fåtölj till mig själv. framförallt för amning/matning så att man kan sitta nånstans väldigt bekvämt, vilket jag inte tror att soffan kommer bli då man inte kan luta sig tillbaka tillräckligt.

    Är det 'overkill' tror ni? Hur har ni med barn sen innan gjort vid amning? har ni haft någon speciellt fåtölj eller så..?
    Vi har ingen och jag skulle ändå vilja ha en så tänkte det kunde passa bra. Har funderat på en lamino med fotpall innan men börjar bli osäker om det är en sån jag vill ha...
    (jaha nu fick jag ihop en uppsats till - vilken tur haha!)
    Typiskt. Jag brukar kopiera texten innan jag klickar på skicka, om jag har skrivit mycket. =)

    Oj så dyrt att skicka saker. Tur ni bor nära Tyskland då.
    Vad roligt med bilingual dagis, det hade jag med velat ha här. Jag ska dock bara prata engelska med bebisen. Jag vill att hon blir tvåspråkig. Vi älskar att resa och jag har många vänner som inte pratar svenska. Det kommer bli tufft men tror det är så värt det sen. =)

    Jag vill ha en gungstol att sitta och amma i. Egentligen en klassisk, men de är så hårda och obekväma. Så kanske en fåtölj istället. Ser så mysigt ut. Dessutom läste jag att det är bra med en gungstol ifall barnen har kolik. Helst hade jag velat ha denna amningsstolen, www.lannamobler.se/stolar/gungstolar/fredericia-furniture-gungstol-stingray-plast/. Men den är alldeles för dyr. En dansk design. 
  • anina
    Mjbo skrev 2019-01-13 15:34:10 följande:

    Får jag fråga en lite personlig/känsligt sak.. hur många kilo har ni gått upp sedan ni plussade och/eller sedan inskrivning?

    Kan ni inte skriva vilken vecka ni är i och hur många kilo plus hittills. Tack.

    Jag har kommit in i en period där jag är så nojig. Gick ner 35 kilo (!!) innan jag blev gravid denna gång och var smal och smäcker innan graviditeten. Skit nöjd med mig själv faktiskt! Så stolt över hur jag lyckats med detta osv... Tror att detta har en stor påverkan på hur jag känner just nu när jag äntligen lyckats och var nöjd, så går man upp så fort igen.. skulle inte byta graviditeten för nått i världen, och jag är överlycklig över den hur många kilo jag än går upp, och det hoppas och tror jag att ni förstår oxå trotts mitt inlägg.

    Kilona har nu ökat och ökat, och det känns! Vet att detta är fullt normalt, och det är så det ska vara osv... men jag kaaan bara inte sluta få ångest över detta. Vet att många kommer tycka jag är skit larvig nu, för det tycker även jag själv att jag är, men nu har jag kommit dit att jag kommer på mig själv räkna kalorier, vilket man INTE ska göra om gravid, går dock stadigt uppåt så jag lär ju äta det jag och bebisen ska ha lixom... men ändå, ni förstår mitt dilemma... känns som att det är ännu mer tabu när man gjort ivf och man inte "borde" klaga över saker eftersom det är ju faktiskt detta man kämpar för i flera flera år.. så det är knappt nånting jag pratar om med mannen ens en gång.... är jag helt ensam om detta kanske? :/

    175cm lång.

    Vikt innan graviditet 64 kilo.

    Vikt idag vecka 21, 74 kilo.......


    Stort grattis till din viktnedgång. Superbra jobbat. =)
    Jag förstår dina känslor. Jag tänker mycket på vikten. Lider en hel del när jag går upp i vikt. Som du säger så skulle jag absolut inte byta bort graviditeten eller bebisens hälsa mot att vara smalare. Jag har under större delen av mitt liv varit smal och muskulös, men mina kroniska sjukdomar har gjort det svårare och svårare att träna och så har det blivit öl och chips istället de senaste åren. Jag är inte överviktig, utan jämför med mig själv bara. Början av graviditeten kunde jag inte äta mycket annat än typ pizza pga illamåendet.Och nu är jag konstant sugen på godsaker. Jag försöker undvika onyttiga saker, men svårt ibland. Ser direkt på mitt ansikte att jag gått upp mer än vad bebis behöver. Och jag är orolig att det ska bli för jobbigt att gå ner allt efter förlossningen, att det blir för mycket. Det var sommar och semester precis innan insättningen så jag gick upp typ 3 kg då också. 

    Längd: 159
    Vikt innan graviditet: 60
    Vikt innan semestern: 57
    Vikt nu i vecka 24: 68

    Som sagt, huvudsaken är att vi är gravida. Men det är ändå lite jobbigt med vikten.

    Kram
  • anina
    authentic skrev 2019-01-13 20:40:53 följande:

    Idag på eftermiddagen fick jag en blödning och paniken slog till något så fruktansvärt. Ringde 1177 som det står att man ska göra på Gynakuten hemsidan och fick till svar att det var inget att oroa sig över såhär i vecka 10 bara. Är det ett missfall går det inte att göra något åt det, och det vet jag ju men det var ju inte vad jag ville höra. Jag frågade om jag kunde gå upp till Gynakuten och få göra ett VUL för att se om det ens fanns ett foster kvar men icke då.
    Struntade i hennes ord och gick dit ändå och dom var såå gulliga och självklart så skulle jag få träffa en läkare då hon förstod min oro efter sju IVF försök.

    Efter 2 timmars väntetid så grävde läkaren runt i vad som kändes som 10 minuter och ändrade riktning på skärmen och tittade på den som om han vore närsynt flera gånger. Fällde en tår där för det tog sådan tid och för då förstod jag att det inte var som det skulle. Till slut tittar han på mig och säger "Det är inte två längre men det är en". Sååå himla fantastiskt det var, det var första gången vi fick se den lille och lyckan var total :) Den mätte så fint som 9+3 och min app säger att jag ska vara 9+4 så det är perfekt. Den vinkade och sprattlade för fullt i sin lilla hinnsäck. Den andra hinnsäcken var nu tom och förmodligen var det den som hade orsakat blödningen.

    Så glad över att jag gick till Gynakuten och satte mig, hade inte mått bra av att "vänta och se". Nu jäklar är jag med i karusellen på riktigt :)


    Beklagar ditt missfall av tvillingen. Och stort grattis till plutten som är kvar. =) Vad härligt att få se den sprattla. Du gjorde helt rätt som åkte in. Min bm har sagt att man ska göra det om man är orolig.
    BaKu skrev 2019-01-14 09:52:49 följande:
    Bra att du uppdaterar oss då och då. =) Så spännande det ska bli. Förstår att ni är ivriga nu. Jobbigare att vänta sista veckorna än sista månaderna. =)
    tossaliten skrev 2019-01-14 16:35:04 följande:

     


    Jag kommer försöka få ett UL tidigt, någon som gjort det? TÄnker att eftersom man genomgått IVF så kanske de är mer öppna för det (även om inte denna grav blev till genom IVF).


    Jag tänker att när jag sett ett hjärta slå så känns det lite lättare och man kan slappna av lite och börja planera! :)


    Stort grattis. =)
    Jag ringde mvc och berättade om min oro pga ivf och tidigare missfall, så jag fick ett ultraljud i vecka 7. Här var de väldigt förstående. Så ring och kolla. =)
    Kumminsilver skrev 2019-01-16 05:50:53 följande:

    Har någon av er haft problem med sömnen? I så fall, hittade något som hjälpte er? Jag är i v.14 nu och de senaste dagarna har jag haft så svårt att sova. Är inte trött utan bara ligger och vänder och vrider mig hela nätterna. Somnar inte förrän på morgonen (somnade närmare 7 häromdagen och det ser ju inte bättre ut nu med tanke på vad klockan är, har inte sovit ens 1 minut i natt). Det är inte att jag behöver kissa, är hungrig, illamående, tänker för mycket eller något sånt utan jag kan bara inte sova för jag är inte trött. Eller ja, mina ögon är trötta men inte huvudet och kroppen.


    Jag har jättesvårt att somna, det hade jag dock tidigare också. Jag tar lergigan varje kväll. Den är både mot illamåendet och avslappnande. Fått den både av mvc och psyk. =) Den ska vara helt ofarlig för bebisen. Så ring och be om det så du får sova lite.



  • anina
    jaktenpaflow skrev 2019-01-15 21:49:22 följande:

    Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

    Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

    Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

    Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

    Kram till er alla


    Hej.

    Det verkar vara standard att man börjar med ett bälte. Bältet håller bäckenet stilla. Som min sjukgymnast förklarade det så är bäckenet alltid stilla när man inte är gravid, men vid en graviditet så kan det börja röra på sig  så då skaver benen (eller om det var leder eller ligament, minns inte riktigt) mot varandra.
    Jag fick prova TENS igår och ska få en hemskickad för utlåning. Har även fått kryckor. Ska även till arbetsterapeuten nästa vecka och se om jag kan få glidlakan och en gripklo. Så det är mest hjälpmedel för att underlätta vardagen man får. Däremot ska jag ringa BM och fråga om akupunktur, det ska tydligen vara bra. Vissa barnmorskor är utbildade på det.

    Angående BF lista:

    3 års försök, varav 2 år med ivf
    4 behandlingar, 1 avbruten och 3 insättningar (1 ET och 2 FET)
    1 tidigt missfall slutet av vecka 5
    BF 11 Maj, en flicka
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF