• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Fertilitetsresa
    Milla91 skrev 2019-11-06 15:07:33 följande:

    Hej alla!

    Jag har idag plussat efter 8 års barnlöshet! Jag är alltså G R A V I D!!! Svårt att ta in!!! Går inte att beskriva den känslan jag har i kroppen just nu! Snälla låt detta gå hela vägen nu!!!


    Underbart <3
  • Lilla Gs mamma
    Snurranfian skrev 2019-11-06 16:12:14 följande:

    Men ååh. Men håll hoppet uppe! Bästa miljön är ju i livmodern. Va det ni som hade samma klinik som vi? Ovumia i Helsingfors?


    Man får väl försöka hoppas.

    Vi har också finsk klinik, men i Åbo.
  • Lilla Gs mamma
    UndrandeSökare skrev 2019-11-06 16:19:46 följande:

    Ja, Bell13 råkade ut för det när de skulle göra ÄD och använda hennes mans spermier. Embryona klarade inte frysning och hon fick minus efter insättningen. De gjorde 2 omgångar med 2 olika kvinnliga donatorer. Andra omgången gjorde de PGS på alla embryon och det visade sig att mannen hade fel på spermierna, det saknades kromosomer. Hon lyckades tillslut med hjälp av dubbeldonation. Läs bakåt i denna tråd så hittar du alla hennes gamla inlägg. Tryck visa alla under ett av hennes inlägg så kan du läsa alla inläggen.

    Hoppas det går bra med ruvningen.


    Usch, vad jobbigt. Tack för tipset - ska läsa inläggen. Vi har ett friskt barn sedan tidigare (och ett som var friskt men dog av andra orsaker under senare delen av graviditeten) så vi tror inte det beror på spermierna. Men det är klart, min man har ju blivit äldre....
  • Lilla Gs mamma
    Sjuttiosjuan skrev 2019-11-06 16:54:01 följande:

    Jag fattar att det känns tufft men såklart är det inte kört!! Tänk att det var dom två bra som sattes in istället, 5 blastos kan ju inte vara kassa, minst en borde vara bra!

    Håller tummarna för er!


    Tack för pepp. Det behövde jag.
  • Lilla Gs mamma
    Najo skrev 2019-11-06 18:49:30 följande:

    Hej,

    Detta var intressant. Hade ingen aning om att vissa kliniker tinar alla blastos och fortsätter odla en dag till och sedan frysen igen. Kanske dum fråga men blastos hatchar väl dag 6. Kan man frysa en hatchad blasto?? Det är lite samma oro man kan ha när man återför en 2 dagars och odlar resten vidare..bara för att ingen klarade sig till blasto betyder det inte att en 2 dagars från samma omgång inte blir graviditet. Förstår dock hur du resonerar..å andra sidan skulle man kunna resonera tvärtom..om de tre blastona hade klarat 1 dags till odling kanske du skulle oroat dig för att de två de stoppade in var de dåliga. Jag håller tummarna för dig!


    Jag hade inte heller någon aning om att man kunde föra så. Jo, de sa att se tinade fem för att ha marginal ifall några var dåliga (vilket ju var fallet) och om alla klarade odlingen till dag sex fryser de ned de som blir över igen.

    Du har säkert rätt - man oroar sig väl oavsett.
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-11-06 21:12:28 följande:

    Usch, vad jobbigt. Tack för tipset - ska läsa inläggen. Vi har ett friskt barn sedan tidigare (och ett som var friskt men dog av andra orsaker under senare delen av graviditeten) så vi tror inte det beror på spermierna. Men det är klart, min man har ju blivit äldre....


    Jag fattade det som att Bell13 hade 3 barn sen tidigare. De 2 första med hennes tidigare man, och det 3e barnet med hennes nuvarande man. Men nu när det 3e barnet hade blivit 3år och de ville ha syskon hade hennes mans spermier blivit för dåliga. Ja, läs alla hennes gamla inlägg så kan du läsa hela historien. De fick till slut 2 dubbeldonerade embryon av kliniken, det ena fäste och hon fick en dotter i augusti 2019.
  • Lovsan
    Lilla Gs mamma skrev 2019-11-06 12:51:10 följande:

    Precis hemkommen med två överförda blastocyster. Fem tinades och de tre som ?blev över? skulle odlas en dag till och sedan frysas igen. Fick idag veta att inga klarat odlingen. Nu har jag panik över att de två jag fått överförda också var kassa och att resan till Finland varit förgäves. Igen. Har någon varit med om liknande?


    Varför tinades så många embryon, förklarade kliniken det?
    Har ni fler i frysen?

    Förstår din oro, men håller tummarna för att det går bra! kram!
  • Lillivanilli

    [quote=80015840][quote-nick]Lilla Gs mamma skrev 2019-11-06 21:12:28 följande:[/quote-nick]Usch, vad jobbigt. Tack för tipset - ska läsa inläggen. Vi har ett friskt barn sedan tidigare (och ett som var friskt men dog av andra orsaker under senare delen av graviditeten) så vi tror inte det beror på spermierna. Men det är klart, min man har ju blivit äldre....[/

    Det är inte fel på din mans spermier! Både penny och kliniken i Riga dömde ut min mans spermier! Kom till Olga i st peterburg och lyckades på första äd försöket. Fick fem AA blastocyster... det handlar om kompetens och skickliga biologer i labbet!

  • UndrandeSökare

    Här är förklaringen varför ingen ännu fått göra embryodonation i Sverige,
    - trots den nya lagen som trädde i kraft 1 januari 2019.


    Embryodonation
    Ingen har fått hjälp av nya lagen
    2:15 min


    Sedan årsskiftet är det tillåtet att bli gravid med hjälp av redan befruktade ägg, som saknar genetisk koppling till en själv. Men fortfarande har ingen sådan behandling gjorts, och ingen kan svara på när behandlingarna kan sättas i gång.


    Emma är 37 år och vill bli mamma på egen hand. Men det är svårt. Hon har nämligen sedan några år tillbaka fått veta att hon har kommit i ett tidigt klimakterium. Det går fortfarande att bli gravid, men chanserna är små. Hon har därför blivit rekommenderad en behandling med ett donerat embryo, en metod som blev laglig i Sverige 2019.


    Men fortfarande har Emma inte fått göra en sådan behandling i Sverige, och det är hon inte ensam om. Fertilitetsklinikerna har nämligen inte börjat att använda de nya metoderna.


    - Ska det ta så här lång tid? Varför ens godkänna det men inte dra igång det? Varför då inte vänta? Varför ge förhoppning? Får man förhoppning får man en känsla av att man kan vänta, säger Emma.


    Strax efter att lagändringen trädde i kraft meddelade fertilitetsklinikerna att de inte kommer att påbörja de nya behandlingarna innan det finns riktlinjer att förhålla sig till. Behandling med donerade embryon, alltså befruktade ägg, innebär till exempel att genetiska helsyskon kommer att växa upp i olika familjer och det finns flera etiska frågor kring behandlingarna som måste besvaras. Just nu arbetar Socialstyrelsen fram någon form av riktlinjer som ska bevara dessa etiska frågor, ett projekt som började i maj.


    ? Ur ett barnperspektiv måste man se till att man har gjort allt som krävs för att barnets rättigheter har bevakats och att man får den information som barnet har rätt till. Till exempel möjligheten att söka sitt genetiska ursprung, säger Anders Fejer, chef över den enhet på Socialstyrelsen som tar fram nationell vägledning till vården.


    Socialstyrelsen kan i dagsläget inte ge besked om när alla etiska frågor är besvarade och när behandlingarna kan dra igång.


    ? Vi har inte haft en tidsplan utan vi har gått in i projektet utifrån de frågeställningar som vi har fått. Det arbetet kanske måste pågå under flera år men verksamheterna kommer att ha svar på många frågor relativt snart, säger Anders Fejer.


    Att tydliga besked saknas gör att frustrationen är stor bland barnlängtande personer, berättar Juliane Baumgart, medicinskt ansvarig på fertilitetsenheten vid universitetssjukhuset i Örebro.


    ? Vi får en hel del samtal från patienter som undrar hur det står till eftersom lagen trädde i kraft första januari. De undrar när vi kommer att börja och det känns ibland frustrerande att svara "vi vet inte", säger hon.


    Emma heter egentligen något annat. 



    Den nya lagen

    Genom den nya lagändringen tillåts två nya sätt att skaffa barn med hjälp av embryon, alltså redan befruktade ägg. Antingen med hjälp av embryodonation eller dubbeldonation. Båda metoderna innebär att föräldern helt kommer att sakna genetisk koppling till sitt barn.


    Vid embryodonation får man ett befruktat ägg som lämnats kvar efter personer som tidigare har genomgått ivf-behandling.


    Vid dubbeldonation skapar man i stället ett nytt embryo, genom att befrukta ett ägg från en äggdonator med en spermie från en spermiedonator.


Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019