• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Milla91

    3 veckor, ingenting ju! Så fantastiskt att snart vara i mål efter allt kämpande! Skönt att den lilla verkar må bra! Jag är i vecka 12 nu. Känns skönt att ha kommit så långt. Har KUB nästa vecka så får hålla tummarna för att allt ser bra ut. Mår tyvärr pyton. Illamående och kräkningar från morgon till kväll. Sover mer än vad jag är vaken! Men det är nog övergående får jag hoppas!

    Önskar också er alla ett Gott nytt år & må ni som ännu kämpar bli gravida 2020! Kram


    PeeWee44 skrev 2019-12-30 10:04:04 följande:

    Nu har vi varit på sista tillväxtultraljudet. Beräknas till 2542g och bra med fostervatten. Han har fortfarande huvudet uppåt. Max tre veckor kvar till kejsarsnitt. Har fortfarande inte gått upp till min ursprungliga vikt. Vilket kommer vara skönt efteråt. Vecka 36+0 idag.

    Hur mår alla andra?

    Å ni som fortfarande kämpar, ge inte upp, det går tillslut. Jag är ett bra exemplar på det, fem år efter första äd insättningen och 11:e försöket så är vår prins här snart!

    Gott slut och gott nytt år! Kram


  • PeeWee44
    Milla91 skrev 2019-12-30 11:11:16 följande:

    3 veckor, ingenting ju! Så fantastiskt att snart vara i mål efter allt kämpande! Skönt att den lilla verkar må bra! Jag är i vecka 12 nu. Känns skönt att ha kommit så långt. Har KUB nästa vecka så får hålla tummarna för att allt ser bra ut. Mår tyvärr pyton. Illamående och kräkningar från morgon till kväll. Sover mer än vad jag är vaken! Men det är nog övergående får jag hoppas!

    Önskar också er alla ett Gott nytt år & må ni som ännu kämpar bli gravida 2020! Kram


    Jobbigt att må så där illa, förhoppningsvis lugnar det ner sig snart. Mitt illamående var ju bara illamående och jag kräktes aldrig, det lugnade sig i vecka 18.

    Nu har vi fått tid för kejsarsnitt den 16/1 blir vi föräldrar om han inte bestämmer sig för att komma tidigare.
  • PeeWee44

    Hej tjejer, ni som fått barn tidigare, jag har haft diarré sen i lördags kväll och det släpper inte. Gubben är inte dålig så det borde inte vara magsjuka. Har ni andra blivit drabbade i slutet av graviditeten? Här ingen lust att ringa förlossningen på nyårsafton.

  • Frazze
    PeeWee44 skrev 2019-12-31 11:08:27 följande:

    Hej tjejer, ni som fått barn tidigare, jag har haft diarré sen i lördags kväll och det släpper inte. Gubben är inte dålig så det borde inte vara magsjuka. Har ni andra blivit drabbade i slutet av graviditeten? Här ingen lust att ringa förlossningen på nyårsafton.


    Jag hade det lite till och från hela graviditeten. Hade väl det i slutet oxå. Men det är nog ingen fara! Drick mycket vätska bara.
  • Fertilitetsresa

    Inledde dagen med att ta graviditetstest, det var negativt.

    Så nu har jag mailat kliniken om resultat och att vi vill göra nytt FET så snart som möjligt. Jag kommer också gå med i gruppen "Vi som planerar äggdonation 2020".

    Jag har dock några frågor som jag hoppas någon/några kan hjälpa mig att söka svar på:
    1. Hur snart brukar Ovumia i Helsingfors tillåta nytt försök? (jag har ingen menstruation om jag inte framkallar den, då jag är i klimakteriet)
    2. Hur länge får vi ha ägg/blastocyter i frysen? Finns det åldersgräns på våra syskonförsök??

    Jag önskar alla er i denna grupp all lycka och välgång och ljuvliga bebisar!!
    Många kramar

  • PeeWee44
    Frazze skrev 2019-12-31 17:04:41 följande:

    Jag hade det lite till och från hela graviditeten. Hade väl det i slutet oxå. Men det är nog ingen fara! Drick mycket vätska bara.


    Tack för svar, jag ringer min bm imorgon. Bebisen sparkar och verkar må bra. Det är jag som blir helt urlakad. Hoppas jag inte behöver ha så här i två veckor till.
  • PeeWee44
    Fertilitetsresa skrev 2020-01-01 10:11:42 följande:

    Inledde dagen med att ta graviditetstest, det var negativt.

    Så nu har jag mailat kliniken om resultat och att vi vill göra nytt FET så snart som möjligt. Jag kommer också gå med i gruppen "Vi som planerar äggdonation 2020".

    Jag har dock några frågor som jag hoppas någon/några kan hjälpa mig att söka svar på:

    1. Hur snart brukar Ovumia i Helsingfors tillåta nytt försök? (jag har ingen menstruation om jag inte framkallar den, då jag är i klimakteriet)

    2. Hur länge får vi ha ägg/blastocyter i frysen? Finns det åldersgräns på våra syskonförsök??

    Jag önskar alla er i denna grupp all lycka och välgång och ljuvliga bebisar!!

    Många kramar


    Trist med minus. Du får bryta ihop sörja och komma igen. Vi är många som varit där du är, men ge inte upp. Du måste bara hitta rätt. Har du kollat vad du har för värden på progesteron och Östrogen? Många kliniker kollar inte.
  • Lovsan
    Fertilitetsresa skrev 2020-01-01 10:11:42 följande:

    Inledde dagen med att ta graviditetstest, det var negativt.

    Så nu har jag mailat kliniken om resultat och att vi vill göra nytt FET så snart som möjligt. Jag kommer också gå med i gruppen "Vi som planerar äggdonation 2020".

    Jag har dock några frågor som jag hoppas någon/några kan hjälpa mig att söka svar på:

    1. Hur snart brukar Ovumia i Helsingfors tillåta nytt försök? (jag har ingen menstruation om jag inte framkallar den, då jag är i klimakteriet)

    2. Hur länge får vi ha ägg/blastocyter i frysen? Finns det åldersgräns på våra syskonförsök??

    Jag önskar alla er i denna grupp all lycka och välgång och ljuvliga bebisar!!

    Många kramar


    Vad tråkigt att det inte gick vägen den här gången :( hoppas det går bättre nästa gång<3

    Jag har gjort äd i Finland (dotter född 2018) och vad jag minns från det jag läste på deras hemsida hade de en åldersgräns på 45 år för mottagare av donerade ägg, men kan minnas fel. Embryona har jag inte läst någon tidsgräns på hur länge man får ha dem i frysen.

    Läkaren ville att jag skulle ha två blödningar/menstruationer innan insättning för att rensa ut ordentligt.
  • Fertilitetsresa
    PeeWee44 skrev 2020-01-01 11:00:09 följande:
    Trist med minus. Du får bryta ihop sörja och komma igen. Vi är många som varit där du är, men ge inte upp. Du måste bara hitta rätt. Har du kollat vad du har för värden på progesteron och Östrogen? Många kliniker kollar inte.
    Det tror jag inte att man har kollat..? Jag får fråga om det. Tack för tips!
  • Fertilitetsresa
    Lovsan skrev 2020-01-01 15:10:15 följande:
    Vad tråkigt att det inte gick vägen den här gången :( hoppas det går bättre nästa gång<3

    Jag har gjort äd i Finland (dotter född 2018) och vad jag minns från det jag läste på deras hemsida hade de en åldersgräns på 45 år för mottagare av donerade ägg, men kan minnas fel. Embryona har jag inte läst någon tidsgräns på hur länge man får ha dem i frysen.

    Läkaren ville att jag skulle ha två blödningar/menstruationer innan insättning för att rensa ut ordentligt.
    Okej. Men har du menstruationer normalt? Jag tänker att det är skillnad. Jag får ju inte mens om jag inte framkallar det med medicin. Och då bör det väl inte fylla någon funktion tänker jag?
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019