• Pojkmamma

Fotgängare till höger eller vänster?

Då jag är ut och går en hel del ställs jag dagligen inför ett problem. Så länge man går på en bilväg går man ju på vänster sida, så långt är alla överens. Men när man kommer på en väg där bilar inte kör går plötsligt alla människor på höger sida! Jag hävdar att man fortfarande skall gå på vänster sida och har t o m klivit upp i snödrivorna för att hålla på min rätt när jag möter en "högergångare".

Har den mötande dessutom hund med sig är det ju ännu självklarare att hålla till vänster med hunden på sin vänstra sida för att komma så långt från mötende person som möjligt.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Fotgängare till höger eller vänster?
  • Vem där

Jag fick som barn lära mig att man håller till höger när man möter någon annan gående.

• Felicia6

Går jag på en trottoar eller på en gångbana som saknar anvisningar, så håller jag till höger

Trodde aldrig jag skulle få det såhär bra..
  • Pojkmamma

Det verkar vara er som jag möter då.

• annca

Det är ju inte bara bilar, utan även cyklar, det är bra att se. (Speciellt som cyklister ofta verkar ha noll koll på trfikregler, iaf i en studentstad ) Så på gång-cykelbana - VÄNSTER!

• Pojkmamma

Tack Peztis. Då avvaktar vi det rätta svaret.

• Hattifnattentanten

Vi har högertrafik i Sverige
    På gångbanor och trottoarer går man till höger. Kombinerade gång-och cykelbanor är bökigare eftersom alla ska köra högertrafik där, tycker inte om att gå till höger, se att jag har ett möte framför mig och hör att det kommer någon susande bakom mig. Går man utefter en trafikerad väg ska man gå på vänster sida så att man ser bilarna man möter, skulle någon gå på "fel" sida så man får möte så kör fotgängarna högertrafik sinsemellan.

• Pojkmamma

Beeblebrox. Vet du att det är så här eller är det en teori?

• Malinski 82

annca: "Så på gång-cykelbana - VÄNSTER!" Om man kommer från "fel" håll så blir det ju höger, eller gäller vänster oavsett vilken riktning man har?

Som cyklist måste jag säga att det är förvånansvärt många som sprider ut sig på cykelbanor och inte har en aning om att det är vad de sätter ut sina farliga små tår på... Det är svårt att hålla behaglig cykelhastighet på kombinerade cykel-gångbanor, eftersom fotgängare sällan vet vilken sida de förväntas vistas på.

• Serina

Jag kollade upp det här en gång för inte så länge sedan när jag blev utskälld av en främling på en gångbana för att jag höll till höger. Morr.

Så här säger iaf trafikreglerna:

På gångbana är det högertrafik som gäller.
    På landsväg ska fotgängare gå till vänster. Detta är ett undantag från det allmäna med högertrafik, eftersom oskyddade trafikanter på så vis har bättre koll på vilka de möter än om bilarna kommer upp bakifrån.
    På kombinerade gång-/cykelbanor finns det ingen regel som säger hur man ska gå, men vägverket rekommenderar att man håller till vänster av samma skäl som på landsväg. Detta är dock inte regel så står man på sig för mycket så har båda lika fel.

Svar på tråden Fotgängare till höger eller vänster?