• Snartdax

    Du som har två söner men ingen dotter

    Du som har två söner (eller fler) men ingen dotter:

    Tror du att mammor till döttrar är lyckligare?

  • Svar på tråden Du som har två söner men ingen dotter
  • Trefinapojkarjsl

    Jag har tre söner. Tror inte jag hade varit lyckligare med en dotter. Älskar mina barn så mycket! Hoppades på en dotter förut (då jag var gravid /väntade på barnbesked under adoption) men nu har jag insett att man nog får precis de barn man är tänkt att få.

  • Trefinapojkarjsl

    Barn är ju olika som personer oavsett kön. Mins pojkar är väldigt olika till sättet och jag har en vän med en dotter som bara vill vara byggare Bob och aldrig ha klänning. Det sitter inte i könet.

  • LillaJag06

    Absolut inte. Varför skulle det vara så?

    Jag är lika lycklig med mina grabbar som jag hade varit med 2 flickor eller 1 flicka/q pojke.

  • nernu

    Lyckligare nej. Däremot så köper jag inte att det inte är någon som helst skillnad. Om man får barnbarn så är det helt enkelt inte samma sak. Kvinnor delar speciella upplevelser som inte går att jämföra. Så är det bara. Betyder inte att man älskar söner och döttrar mer eller mindre eller bli olycklig. Men att säga att det inte är någon som helst skillnad köper jag inte.

  • Anonym (Diana)

    Ni väninna har två pojkar och hon klagar hur vilda dom är .Hon brukar titta på min dotter och säga att hon är så lugn.

  • Anonym (Flickmamman)

    Jag får ofta höra av pojkmammor att jag har sån tur som bara har döttrar och att mitt liv måste vara så himla lätt etc. eftersom flickor är så mycket lugnare enligt dom. Jag tror folk har vissa föreställningar om hur det är att ha ett visst kön som kanske ofta inte stämmer, gräset är alltid grönare. Men jag måste erkänna att jag nog hade känt en sorg efter en dotter om jag inte fått någon så jag kan förstå dom ändå.

  • Anonym (Flickmamman)

    Måste också påpeka att det är väldigt tabu i Sverige att vilja ha ett visst kön speciellt flickor. Jag bor i USA och här är folk väldigt öppna med att dom föredrar flickor. Så det finns många ledsna pojkmammor. Det blir väldigt tjat och press på dom också från omgivningen om att försöka igen och få en dotter. Så det kan nog bli jobbigt.

  • Anonym (Anna)
    nernu skrev 2018-11-22 22:21:37 följande:

    Lyckligare nej. Däremot så köper jag inte att det inte är någon som helst skillnad. Om man får barnbarn så är det helt enkelt inte samma sak. Kvinnor delar speciella upplevelser som inte går att jämföra. Så är det bara. Betyder inte att man älskar söner och döttrar mer eller mindre eller bli olycklig. Men att säga att det inte är någon som helst skillnad köper jag inte.


    Du behöver inte köpa det.
    För det är inte din sanning!

    Jag köper inte det du skriver för fem öre, och det är min sanning.

    Själv var min högsta önskan att få söner, och tack och lov blev det så.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Flickmamman) skrev 2018-11-23 04:38:40 följande:

    Jag får ofta höra av pojkmammor att jag har sån tur som bara har döttrar och att mitt liv måste vara så himla lätt etc. eftersom flickor är så mycket lugnare enligt dom. Jag tror folk har vissa föreställningar om hur det är att ha ett visst kön som kanske ofta inte stämmer, gräset är alltid grönare. Men jag måste erkänna att jag nog hade känt en sorg efter en dotter om jag inte fått någon så jag kan förstå dom ändå.


    Min närmaste väninna har två döttrar, jag har två söner.  Hon säger precis samma sak till mig. Hennes tjejer var rena maran under puberteten, mina killar.. blev långsamt vuxna utan problem.
    Anonym (Flickmamman) skrev 2018-11-23 04:56:18 följande:

    Måste också påpeka att det är väldigt tabu i Sverige att vilja ha ett visst kön speciellt flickor. Jag bor i USA och här är folk väldigt öppna med att dom föredrar flickor. Så det finns många ledsna pojkmammor. Det blir väldigt tjat och press på dom också från omgivningen om att försöka igen och få en dotter. Så det kan nog bli jobbigt.


    Många ledsna pojkmammor? Skojar du nu, eller är det dina förutfattade meningar?

    Varför i hela friden skulle de som mamma till pojkar vara ledsna för att de inte fick flickor?
    Jag personligen ville inte ens ha en dotter!
    Visst, hade jag fått en så hade jag säkert velat ha henne, men jag önskade innerligt att mina små skulle vara pojkar.
Svar på tråden Du som har två söner men ingen dotter