• syntharen

    Planerat snitt i januari?

    Hej! Är det nån här som ska göra ett planerat snitt i januari som vill följas åt den sista tiden? Jag har fått planerat snitt den 23/1 pga en slags förlossningsrädsla nu med tredje barnet. Barnen sedan innan har båda kommit ut med komplikationer, senaste med ett omedelbart kejsarsnitt där jag blev sövd.

    Hoppas nån har lust att följas åt nu den sista månaden

  • Svar på tråden Planerat snitt i januari?
  • LittleSunshine84
    Dunciss skrev 2018-12-20 20:44:44 följande:

    Jag vet inte exakt vad som var anledningen, bor inte i Sverige och här är det väldigt vanligt att man gör kejsarsnitt. Läkaren tyckte först att jag kunde prova igångsättning eller snittas direkt och efter ctg-kurva och provtagningar rekommenderade hon snitt. Jag ifrågasatte inte utan var bara glad över att barnet skulle födas snart... Denna gång blir det snitt eftersom jag snittats nyligt och det då anses för riskabelt att prova vaginal förlossning.

    Jag känner inte alls att jag blir snuvad på vaginal förlossning, tvärtom har jag fina minnen från mitt förra ks och när jag jämför med kompisar som fött vaginalt har många av dem jättejobbiga upplevelser. Man vet ju aldrig hur det ska bli, huvudsaken är ju att man får ett friskt barn.

    Förstår mig inte alls på folk som säger att man inte fött barn "på riktigt" om man fött med ks. Tänker att de människorna har något slags behov av att trycka ner andra för att själva må bättre.


    Tack, ditt inlägg fick mig att må lite bättre. Tyvärr är det bla min mamma som uttryckt sig så. Du har även rätt i att många får problem efter sina vaginala förlossningar och har fått problem. Tack!
  • syntharen
    Dunciss skrev 2018-12-20 20:44:44 följande:

    Jag vet inte exakt vad som var anledningen, bor inte i Sverige och här är det väldigt vanligt att man gör kejsarsnitt. Läkaren tyckte först att jag kunde prova igångsättning eller snittas direkt och efter ctg-kurva och provtagningar rekommenderade hon snitt. Jag ifrågasatte inte utan var bara glad över att barnet skulle födas snart... Denna gång blir det snitt eftersom jag snittats nyligt och det då anses för riskabelt att prova vaginal förlossning.

    Jag känner inte alls att jag blir snuvad på vaginal förlossning, tvärtom har jag fina minnen från mitt förra ks och när jag jämför med kompisar som fött vaginalt har många av dem jättejobbiga upplevelser. Man vet ju aldrig hur det ska bli, huvudsaken är ju att man får ett friskt barn.

    Förstår mig inte alls på folk som säger att man inte fött barn "på riktigt" om man fött med ks. Tänker att de människorna har något slags behov av att trycka ner andra för att själva må bättre.


    Aha då förstår jag, i Sverige gör man ju helst inte kejsarsnitt alls verkar det som. Jag hade ju uppskattat att dom tagit beslut att snitta mig tidigare så jag slapp bli sövd.

    Så tråkigt att tom din mamma säger så om kejsarsnitt. Alla i min omgivning är väldigt förstående och har tom tyckte att jag självklart ska få göra kejsarsnitt efter mina jobbiga förlossningar. Så det är ju skönt.
  • syntharen
    LittleSunshine84 skrev 2018-12-20 17:55:31 följande:

    Ja, jag vaken under snittet. Hade redan fått epidural så var i princip bedövad och klar.

    Hade gärna bara fått en bekräftelse på att snittet är godkänt. Inte bara muntligt. Så man kan vara helt säker!

    Dina förlossningar låter helt klart tuffa. Så förstår att Du vill ha snitt denna gång. Anledningen till att jag vill ha snitt är att jag vill ha mer kontroll. Allt blev så stressigt och kritiskt att jag mådde dåligt långt efteråt och jag tycker att det stal mkt av den första tiden med sonen. Jag vill inte hamna där igen. Blev deprimerad efteråt och nej tack, inte igen.

    Men känner mig som sagt tudelad. Fått höra en del om att man inte fött barn på riktigt :( det sitter liksom i som en törn. Har så många vänner som fått barn nu och har ett gäng på gång som har bf snart. Känns som alla klarar bra vanliga vaginala förlossning men inte jag.

    Vart bor du? Hue gammal är du?


    Förstår att det är jobbigt att inte ha fått det riktigt bekräftat än med kejsarsnitt. Håller också med om att det ska bli skönt att få mer kontroll på förlossningen. Känns som om vad som helst kan hända under en vaginal förlossningen. Jag hade kunnat föda vaginalt om jag fick en 100% garanti för att hon kommer ut utan komplikationer och utan sugklocka men det går ju inte och då vill jag hellre ta kejsarsnittssmärtan än både värkar och ev kejsarsnittssmärta. Sedan är det här garanterat vårat sista barn. Jag fyller 40 dagen efter BF och min man fyllde 40 i år så vi börjar ju bli lite gamla för fler barn. 3 barn är dessutom nästan lite ovanligt nuförtiden. Alla verkar stanna vid 2 Jag bor i Malmö fast är från norrland men bottnhär sedan slutet av 90-talet så jag är väl mer eller mindre en skåning nu

    Du själv då? Hur gammal är du? Var bor du? Hur länge har du och din partner varit tillsammans?
  • syntharen
    LittleSunshine84 skrev 2018-12-20 16:01:04 följande:

    Har det pratats ngt om hur dom kommer att lägga snittet? Lägger man det i gamla snittet?

    Hur har era tidigare snitt läkt? Mitt är långt ner och läkte fort och fint.


    Just det! Jag undrar också lite om det. Jag har för mig att jag läst om att man lägger snittet i det gamla snittet och liksom tar bort det gamla ärret men jag vet inte om det stämmer.

    Mitt ärr är jättefint och syns knappt, så jag hoppas på att det blir så den här gången också. Samtidigt skulle det inte göra nåt om det blev fulare eller mer synligt. Jag känner mig lite stolt över mitt kejsarsnittärr eftersom det påminner mig om min yngsta son. Med äldsta sonen fick jag bara besvär i underlivet som jag dras med än så det är inget trevligt minne.
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2018-12-21 08:56:56 följande:

    Förstår att det är jobbigt att inte ha fått det riktigt bekräftat än med kejsarsnitt. Håller också med om att det ska bli skönt att få mer kontroll på förlossningen. Känns som om vad som helst kan hända under en vaginal förlossningen. Jag hade kunnat föda vaginalt om jag fick en 100% garanti för att hon kommer ut utan komplikationer och utan sugklocka men det går ju inte och då vill jag hellre ta kejsarsnittssmärtan än både värkar och ev kejsarsnittssmärta. Sedan är det här garanterat vårat sista barn. Jag fyller 40 dagen efter BF och min man fyllde 40 i år så vi börjar ju bli lite gamla för fler barn. 3 barn är dessutom nästan lite ovanligt nuförtiden. Alla verkar stanna vid 2 Jag bor i Malmö fast är från norrland men bottnhär sedan slutet av 90-talet så jag är väl mer eller mindre en skåning nu

    Du själv då? Hur gammal är du? Var bor du? Hur länge har du och din partner varit tillsammans?


    Åh, jag älskar norrlänningar! Så lugna och coola på ngt sätt! :D jag är 34 och min man är 33. Vi har varit vänner sedan 2008 men ett par i 6-7 år tror jag. Är så dålig på att hålla koll! Vi bor i Sthlm men mannen är ursprungligen från Gbg.

    Ja, två barn verkar vara normen. Vi kanske, kanske, kanske kan tänka oss en trea. Men det beror på hur lillebror blir. Första sonen hade svår kolik, mp-känslig, reflux, spädbarnsastma och sov väldigt dåligt. Han har fortfarande problem med astma och förkylningsastma som är tuff. Blir lillebror liiite lättare så kanske det finns ork till en liten till. För barnkära är vi och hade gärna haft tre barn!
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2018-12-21 09:01:54 följande:

    Just det! Jag undrar också lite om det. Jag har för mig att jag läst om att man lägger snittet i det gamla snittet och liksom tar bort det gamla ärret men jag vet inte om det stämmer.

    Mitt ärr är jättefint och syns knappt, så jag hoppas på att det blir så den här gången också. Samtidigt skulle det inte göra nåt om det blev fulare eller mer synligt. Jag känner mig lite stolt över mitt kejsarsnittärr eftersom det påminner mig om min yngsta son. Med äldsta sonen fick jag bara besvär i underlivet som jag dras med än så det är inget trevligt minne.


    Känner precis som du att ärret inte gör ngt, det är en bit historia man bär med sig. Tror jag har läst ngnstanns att man gör som skrev, tar bort det gamla.
  • Delilah2001

    Jag ska göra planerat snitt 9 januari.

    Eftersom jag gjort två snitt tidigare, varav det senaste för bara 18 månader sedan, så är inte vaginal förlossning ett alternativ för mig, så behövde inte gå igenom samtal osv.

    De la förra snittet i det första, de har läkt bra och jättefint.

    Detta blir mitt fjärde barn och jag har precis fyllt 39, så det blir sista barnet nu.

  • Dunciss
    syntharen skrev 2018-12-21 08:26:51 följande:

    Aha då förstår jag, i Sverige gör man ju helst inte kejsarsnitt alls verkar det som. Jag hade ju uppskattat att dom tagit beslut att snitta mig tidigare så jag slapp bli sövd.

    Så tråkigt att tom din mamma säger så om kejsarsnitt. Alla i min omgivning är väldigt förstående och har tom tyckte att jag självklart ska få göra kejsarsnitt efter mina jobbiga förlossningar. Så det är ju skönt.


    Nej det var inte min mamma som sa det, någon annan i tråden hade fått den kommentaren. Själv undviker jag att nämna att jag snittats (om jag inte får en direkt fråga) för det verkar vara ett så infekterat ämne. Många vänner och bekanta som har åsikter och synpunkter och jag är inte så intresserad av att höra deras argument för och emot... :)

    Nu börjar det bli nedräkning på riktigt här hemma. Drömt massa bebisdrömmar på sistone och märkt att jag blivit sådär superkänslig som jag blev i slutet på förra graviditeten också... Ikväll ska vi packa bb-väskan så då blir det kanske ännu mer verkligt. Spännande!

    Hur tänker ni andra kring jul och nyårsfirande? Vi skulle egentligen fira stort med släkten men känner mer och mer att jag inte kommer att orka så vi stannar nog hemma och tar en lugn jul bara vi i familjen och kanske svärmor.
  • Delilah2001

    Jag har kanske haft tur, för är nog ingen som direkt ifrågasatt mina snitt. Däremot varit lite nyfikna och frågat varför.

    Min sambo hade gärna velat vara med på en naturlig förlossning, så han har väl varit lite besviken.

    Jag har varit extremt känslig på senaste tiden, gråter flera gånger om dagen. Idag grät jag tex när jag kom att tänka på en abort jag gjorde för några år sedan. Inget jag brukar tänka på i vanliga fall, och inte heller gråta över.

    Vi ska fira jul med mycket släkt på sambons sida. Känns lite jobbigt, men men...

    Nyår vet jag inte ännu, skulle helst vilja vara hemma och ta det lugnt bara. Får se om resten av familjen går med på det.

  • syntharen
    Delilah2001 skrev 2018-12-22 00:22:08 följande:

    Jag ska göra planerat snitt 9 januari.

    Eftersom jag gjort två snitt tidigare, varav det senaste för bara 18 månader sedan, så är inte vaginal förlossning ett alternativ för mig, så behövde inte gå igenom samtal osv.

    De la förra snittet i det första, de har läkt bra och jättefint.

    Detta blir mitt fjärde barn och jag har precis fyllt 39, så det blir sista barnet nu.


    Hej, kul med en till! Hur gamla är dina andra barn? Så härligt med 4 barn. Hade kunnat tänka mig det om jag var yngre men eftersom jag fyller 40 nästa år så får det räcka med 3
Svar på tråden Planerat snitt i januari?