• syntharen

    Planerat snitt i januari?

    Hej! Är det nån här som ska göra ett planerat snitt i januari som vill följas åt den sista tiden? Jag har fått planerat snitt den 23/1 pga en slags förlossningsrädsla nu med tredje barnet. Barnen sedan innan har båda kommit ut med komplikationer, senaste med ett omedelbart kejsarsnitt där jag blev sövd.

    Hoppas nån har lust att följas åt nu den sista månaden

  • Svar på tråden Planerat snitt i januari?
  • Delilah2001
    syntharen skrev 2018-12-22 14:54:40 följande:

    Hej, kul med en till! Hur gamla är dina andra barn? Så härligt med 4 barn. Hade kunnat tänka mig det om jag var yngre men eftersom jag fyller 40 nästa år så får det räcka med 3


    Mina barn är snart 17 år, 8 år och yngsta är snart 18 månader!

    Jag fyller också 40 nästa år :)
  • LittleSunshine84
    Delilah2001 skrev 2018-12-22 14:52:08 följande:

    Jag har kanske haft tur, för är nog ingen som direkt ifrågasatt mina snitt. Däremot varit lite nyfikna och frågat varför.

    Min sambo hade gärna velat vara med på en naturlig förlossning, så han har väl varit lite besviken.

    Jag har varit extremt känslig på senaste tiden, gråter flera gånger om dagen. Idag grät jag tex när jag kom att tänka på en abort jag gjorde för några år sedan. Inget jag brukar tänka på i vanliga fall, och inte heller gråta över.

    Vi ska fira jul med mycket släkt på sambons sida. Känns lite jobbigt, men men...

    Nyår vet jag inte ännu, skulle helst vilja vara hemma och ta det lugnt bara. Får se om resten av familjen går med på det.


    Jag skulle hållit mig hemma med tanke på alla smittor som går, kanske ha det som argument? :)

    Jag känner mig mer känslig den här graviditeten än den förra. Men blir ju olika utmaningar varje gång.
  • LittleSunshine84
    Dunciss skrev 2018-12-22 13:14:05 följande:

    Nej det var inte min mamma som sa det, någon annan i tråden hade fått den kommentaren. Själv undviker jag att nämna att jag snittats (om jag inte får en direkt fråga) för det verkar vara ett så infekterat ämne. Många vänner och bekanta som har åsikter och synpunkter och jag är inte så intresserad av att höra deras argument för och emot... :)

    Nu börjar det bli nedräkning på riktigt här hemma. Drömt massa bebisdrömmar på sistone och märkt att jag blivit sådär superkänslig som jag blev i slutet på förra graviditeten också... Ikväll ska vi packa bb-väskan så då blir det kanske ännu mer verkligt. Spännande!

    Hur tänker ni andra kring jul och nyårsfirande? Vi skulle egentligen fira stort med släkten men känner mer och mer att jag inte kommer att orka så vi stannar nog hemma och tar en lugn jul bara vi i familjen och kanske svärmor.


    Spännande att få packa BB- väskan! Det är ju om ngt en milstolpe. Jag hade firat litet, dels för att spara all kraft inför bebis ankomst men också för att slippa riskera bli smittad av ngt.
  • Dunciss
    LittleSunshine84 skrev 2018-12-23 04:38:58 följande:

    Spännande att få packa BB- väskan! Det är ju om ngt en milstolpe. Jag hade firat litet, dels för att spara all kraft inför bebis ankomst men också för att slippa riskera bli smittad av ngt.


    Ja det blev ett mysigt litet firande här hemma, kändes som ett bra val. Var på läkarbesök idag och fick göra ctg, allt ser bra ut och det verkar som att lillen har det mysigt därinne, inga tecken på att han vill ut ännu. Det tackar jag för :) Är i vecka 36+6 idag och vill nog helst gå till åtminstone vecka 38+0 så han hinner tjocka på sig lite och bli starkare. Snittet är planerat till vecka 39+2 men om jag får sammandragningar innan vill de plocka ut honom pga risken för livmoderruptur.

    Är lite nojig över det här med amningen. Med förra barnet fick jag problem och blev tvungen att ge ersättning delvis. Vet inte om det berodde på snittet. Har ni andra erfarenhet av amning som funkat bra efter snitt? Några bra knep? Förutom att "amma jättemycket" som alla säger men som tyvärr inte hjälpte förra gången...
  • LittleSunshine84
    Dunciss skrev 2018-12-26 17:46:24 följande:

    Ja det blev ett mysigt litet firande här hemma, kändes som ett bra val. Var på läkarbesök idag och fick göra ctg, allt ser bra ut och det verkar som att lillen har det mysigt därinne, inga tecken på att han vill ut ännu. Det tackar jag för :) Är i vecka 36+6 idag och vill nog helst gå till åtminstone vecka 38+0 så han hinner tjocka på sig lite och bli starkare. Snittet är planerat till vecka 39+2 men om jag får sammandragningar innan vill de plocka ut honom pga risken för livmoderruptur.

    Är lite nojig över det här med amningen. Med förra barnet fick jag problem och blev tvungen att ge ersättning delvis. Vet inte om det berodde på snittet. Har ni andra erfarenhet av amning som funkat bra efter snitt? Några bra knep? Förutom att "amma jättemycket" som alla säger men som tyvärr inte hjälpte förra gången...


    Amningen fungerade fint här trots snitt. Hade lite sår och så som är vanligt. Liggammade väldigt mkt och tyckte att produktionen kom igång som bara attans av det!
  • syntharen

    Som trådstartare ber jag om ursäkt för radiotystnad från min del, det har varit lite med tid på jullovet att sitta med mobilen. Och jag hade väl föträngt kejsarsnittet lite Nu är det mindre än 2 veckor kvar...


    Delilah2001 skrev 2018-12-22 00:22:08 följande:

    Jag ska göra planerat snitt 9 januari.

    Eftersom jag gjort två snitt tidigare, varav det senaste för bara 18 månader sedan, så är inte vaginal förlossning ett alternativ för mig, så behövde inte gå igenom samtal osv.

    De la förra snittet i det första, de har läkt bra och jättefint.

    Detta blir mitt fjärde barn och jag har precis fyllt 39, så det blir sista barnet nu.


    Hur gick kejsarsnittet?

    Hur mår ni andra?
  • LittleSunshine84
    syntharen skrev 2019-01-10 08:43:30 följande:

    Som trådstartare ber jag om ursäkt för radiotystnad från min del, det har varit lite med tid på jullovet att sitta med mobilen. Och jag hade väl föträngt kejsarsnittet lite Nu är det mindre än 2 veckor kvar...

    Hur gick kejsarsnittet?

    Hur mår ni andra?


    Är väl fantastiskt att livet kommer emellan!:)

    Jag känner mig som flodhäst AB. Mkt krämpor just nu. Ont under höger revbensbåge så jag kreverar ibland.

    Hur lång innan bf har du fått ditt snitt?
  • syntharen
    LittleSunshine84 skrev 2019-01-10 11:24:59 följande:

    Är väl fantastiskt att livet kommer emellan!:)

    Jag känner mig som flodhäst AB. Mkt krämpor just nu. Ont under höger revbensbåge så jag kreverar ibland.

    Hur lång innan bf har du fått ditt snitt?


    Det är jobbigt när man får sånna besvär, kan jag tänka mig. Jag har det ganska lätt tror jag, endast lite ont i blygdbenet när jag går, annars känner jag mig rätt bra. Trött också så klart och kanske liiiiite mindre tålamod

    Jag har BF den 31/1, så 8 dagar innan har jag snitt. Hade velat gå lite längre så att hon får mer tid att växa till sig och så men eftersom det är tredje barnet så ville dom tydligen inte vänta för länge. Även om andra barnet gick ända till 41+6 så jag skulle bli igångsatt men vattnet gick ordentligt innan jag ens fick första dosen. Så jag tror inte jag hade fött tidigare den här gången (första kom 39+0 men då hade jag en infektion i kroppen så det var nog därför han ville komma ut). Nu har hon ju iofs bestämt sig att ligga i säte och jag hade inte vågat göra ett vändningsförsök pga ärret i livmodern. Så jag hade nog fått göra kejsarsnitt även om jag velat föda vaginalt. Hon ville nog hjälpa sin mamma att få snitt i fall att dom skulle neka mig
  • syntharen
    LittleSunshine84 skrev 2019-01-10 11:24:59 följande:

    Är väl fantastiskt att livet kommer emellan!:)

    Jag känner mig som flodhäst AB. Mkt krämpor just nu. Ont under höger revbensbåge så jag kreverar ibland.

    Hur lång innan bf har du fått ditt snitt?


    Har du förresten fått veta nåt mer om du har fått beviljat snitt? Det tog iofs ett tag innan allt blev godkännt för mig, första samtalet var i början av november, sedan ett samtal i slutet av november och sedan ett till samtal den 18/12, då läkaren försökte få mig på andra tankar trots att dom andra samtalen var mer positiva till mina tankar om snitt. Men då satte jag ner foten och sa att nu får det räcka! Dagen efter fick jag brev om datum och annat praktiskt.
  • Delilah2001
    syntharen skrev 2019-01-10 08:43:30 följande:

    Som trådstartare ber jag om ursäkt för radiotystnad från min del, det har varit lite med tid på jullovet att sitta med mobilen. Och jag hade väl föträngt kejsarsnittet lite Nu är det mindre än 2 veckor kvar...

    Hur gick kejsarsnittet?

    Hur mår ni andra?


    Det gick bra! Blev flyttat till 6 januari. Kom hem igår och vi mår fint
Svar på tråden Planerat snitt i januari?