• Anonym (Oldie)

    Alla ni som upplevt 70- och 80-talet

    Jag verkligen spricker av avundsjuka på er. Jag är så otroligt insnöad på dessa två årtionden och önskar att jag hade fått uppleva hela 70- och 80-talet som tonåring eller vuxen så att jag i detalj kunnat uppleva allt. Är själv född -79 så mina minnen består av 80-talet, vilka är rätt vaga. Tittar på bilder (privata från mina föräldrar/släktingar och på nätet) och klipp från dessa årtionden och försöker verkligen leva mig in i hur det var då. Besöker ställen jag vuxit upp i på 80-talet. Lyssnar mestadels på musik från dessa tider och anser att bästa musiken faktiskt producerades då. Har gått så långt som att söka på nätet efter riktiga 70-talskläder. Hittar bara skit som säljs som maskeradkläder, dvs inga riktiga vardagskläder.

    Jag har en otroligt romantiserad bild av just 70- och 80-talet, men mest 70-talet. Jag skäms inte för min romantisering. De som känner mig vet om detta. Bruka reta mamma med att säga att hon borde ha fått mig tidigare så jag fått uppleva det hon fått. Brukar fråga personer äldre än mig om hur det var på den tiden. Känner en otrolig fascination för just dessa personer. När jag träffar någon första gången är de första tankarna som poppar upp hos mig att den här personen har upplevt de här årtiondena och jag kan inte sluta tänka på det varje gång jag möter personen. Jag föreställer mig den personen hur denne säkert var och såg ut på den tiden. Och så känner jag en fascination blandat med avundsjuka.

    Jag fattar egentligen inte hur det blev såhär men de här känslorna har bara vuxit fram och stannat kvar. Jag har dock varit en del nostalgisk av och till under mina vuxna år. Nu är det en del av mitt vardagliga liv och jag vill inte släppa det. Jag mår bra av det, känner mig "hemma" i att drömma om dessa årtionden och ta del av allt som går att ta del av och att jag känner mig som mig själv i detta, men är samtidigt frustrerad över att jag inte kan uppleva de åren, och att det inte finns något jag kan göra åt det.

    Så alla ni som fått vara med på riktigt - ett stort hjärta till er <3

  • Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet
  • Anonym (Born in the 60's)
    Gizmo skrev 2019-01-06 13:43:59 följande:
    Vad roligt att jag inte var ensam om att svika vänner & bekanta på grund av radion!Tungan ute
    Och vad arg man blev när de pratade i låten som man precis höll på att spela in, det var tider det.
  • Anonym (mor)
    Houdini skrev 2019-01-06 12:59:57 följande:

    Född 65

    Alla romantiserar det de inte varit med om själva.

    Ja mycket var ju betydligt enklare då för samhällsklimatet var mildare då på sätt och vis.

    Men en sak som definitivt inte var bättre då var att alla var klädda i stort sett likadant, det fanns ett mode.

    Iofs jag är uppvuxen i Stockholms län.

    Och hade du inte rätt kläder blev du ordentligt mobbad. Att ha egen stil fanns inte i början på min toalett årstid.

    Sen det att det raljerade över att vi i min generation minsann överlevde utan att sitta fastspända i bilen, för mig är det ytterst smaklöst då jag har flera exempel från där jag bodde där både barn och vuxna omkom i trafikolyckor som antagligen skulle ha klarat sig i dagens läge.

    Man var på sätt och vis friare man var ute och lekte och föräldrarna kunde inte bara ringa en kolla var man var.

    Vad många dock glömmer är att det fanns många kvinnor som var hemmafruar och/eller var dagmammor som var ute större delen av dagen, så det fanns alltid någon som ändå hade koll på ungarna. Och på den tiden var det helt okej för vilken vuxen som helst att säga till en om man inte skötte sig. Och du kan ge dig på att de skvallrade till ens föräldrar.

    Sen skulle jag vara djupt tacksam om modet från början av sjuttiotalet aldrig serdacens ljus igen. För att inte snacka om färgerna spygrönt, orange, smutsgult blää.


    Och som vi blev utsatta för passiv rökning om vi hade oturen att ha sådan föräldrar. Där satt man i baksätet, lös och ledig utan bälte och föräldrarna satt fram och blossade. Man såg inget för allt var ett grått dis och hade man tur somnade man ifrån eländet en stund............................................! Oftast var man vaken
  • Anonym (anonym)
    Houdini skrev 2019-01-06 13:24:20 följande:
    Håller definitivt inte med om att de flesta var magra då.

    Som maken precis sa "är det därför folk åkte över till Danmark och köpte bantningspiller"
    Det sk Helsingörs pillret som bla innehöll amfetamin.
    Unga människor var magra de som åkte för att köpa piller var mammor som lagt på sig lite efter graviditeten och ville vara lika magra som innan de fått barn
  • Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-06 14:19:53 följande:
    Unga människor var magra de som åkte för att köpa piller var mammor som lagt på sig lite efter graviditeten och ville vara lika magra som innan de fått barn
    Precis. Idag säger vi "mager" och det låter ju lite negativt(?) men jag tänker att vi såg ut som människor gör när fokus inte ligger på att äta och det inte finns snabbmatställen i varje gathörn! Om de funnits på 70-talet så hade de flesta av oss inte haft råd att svulla 24/7 ändå.
  • kottelin
    Anonym (mor) skrev 2019-01-06 14:13:47 följande:
    Och som vi blev utsatta för passiv rökning om vi hade oturen att ha sådan föräldrar. Där satt man i baksätet, lös och ledig utan bälte och föräldrarna satt fram och blossade. Man såg inget för allt var ett grått dis och hade man tur somnade man ifrån eländet en stund............................................! Oftast var man vaken
    Ungarna blev åksjuka, iallafall trodde man det.
    Men det var röken i de allra flesta fall som gjorde oss "åksjuka".

    Innertaket i våra bilar var gula av nikotin.
    Min pappa var storrökare han rökte precis överallt. Även i sängen, vid matbordet och ja, överallt inklusive bilen.

    Ibland fick vi ungar åka bak i bagageluckan till och med, korta sträckor på landet. 
    Ja, typ så...
  • Anonym (anonym)
    kottelin skrev 2019-01-06 14:53:04 följande:
    Ungarna blev åksjuka, iallafall trodde man det.
    Men det var röken i de allra flesta fall som gjorde oss "åksjuka".

    Innertaket i våra bilar var gula av nikotin.
    Min pappa var storrökare han rökte precis överallt. Även i sängen, vid matbordet och ja, överallt inklusive bilen.

    Ibland fick vi ungar åka bak i bagageluckan till och med, korta sträckor på landet. 
    Vi hade en tid en SAAB-kombi där kunde man öppna en del av golvet så att det blev ett fack där man kunde ha benen så att man kunde åka bekvämt i lastutrymmet
  • Anonym (mor)
    kottelin skrev 2019-01-06 14:53:04 följande:
    Ungarna blev åksjuka, iallafall trodde man det.
    Men det var röken i de allra flesta fall som gjorde oss "åksjuka".

    Innertaket i våra bilar var gula av nikotin.
    Min pappa var storrökare han rökte precis överallt. Även i sängen, vid matbordet och ja, överallt inklusive bilen.

    Ibland fick vi ungar åka bak i bagageluckan till och med, korta sträckor på landet. 
    Mina föräldrar rökte som skorstenar hela min uppväxt och VOILA jag blev rökare på 70-talet. Minns att jag satt på sängkanten och rökte, fimpade i askkoppen bredvid sängen och la mig att sova i dimman. Liksom man rökte inne i bostaden som den mest naturliga sak i världen och man hade askkoppar(!!!) INNE....
  • Anonym (Born in the 60's)
    Anonym (mor) skrev 2019-01-06 15:14:45 följande:
    Mina föräldrar rökte som skorstenar hela min uppväxt och VOILA jag blev rökare på 70-talet. Minns att jag satt på sängkanten och rökte, fimpade i askkoppen bredvid sängen och la mig att sova i dimman. Liksom man rökte inne i bostaden som den mest naturliga sak i världen och man hade askkoppar(!!!) INNE....
    Otroligt bra med alla sluta röka kampanjer så att det otyget fick ett slut, det röktes en hel del fram till slutet på 70-talet då kunskapen om de skadliga effekterna inte var allmänt spridda.

     
  • Anonym (mor)
    Anonym (Born in the 60's) skrev 2019-01-06 15:31:28 följande:
    Otroligt bra med alla sluta röka kampanjer så att det otyget fick ett slut, det röktes en hel del fram till slutet på 70-talet då kunskapen om de skadliga effekterna inte var allmänt spridda.

     
    Absolut. Sverige har lyckats jättebra med antirök-kampanjerna och idag är det FULT att röka i "svennebanans" värld! Problemet idag är kanske (EVENTUELLT) att många nysvenskar röker hejvilt så där har vi (EVENTUELLT) en bit kvar
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (mor) skrev 2019-01-06 13:26:23 följande:

    Ja det är otroligt så MAGRA vi var på 70-talet. Liksom när man ser filmer från den tiden så tror man knappt sina ögon. Det var ju liksom INNAN alla snabbmatskedjor och så hade man i alla fall som ung.......sällan några pengar att röra sig med.


    Plus att man rörde på sig MYCKET mer - trots att folk inte sprang på gym. Jag tror att man åt mindre portioner på 70-talet. Det var dyrt med mat då.
Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet