• Anonym (Oldie)

    Alla ni som upplevt 70- och 80-talet

    Jag verkligen spricker av avundsjuka på er. Jag är så otroligt insnöad på dessa två årtionden och önskar att jag hade fått uppleva hela 70- och 80-talet som tonåring eller vuxen så att jag i detalj kunnat uppleva allt. Är själv född -79 så mina minnen består av 80-talet, vilka är rätt vaga. Tittar på bilder (privata från mina föräldrar/släktingar och på nätet) och klipp från dessa årtionden och försöker verkligen leva mig in i hur det var då. Besöker ställen jag vuxit upp i på 80-talet. Lyssnar mestadels på musik från dessa tider och anser att bästa musiken faktiskt producerades då. Har gått så långt som att söka på nätet efter riktiga 70-talskläder. Hittar bara skit som säljs som maskeradkläder, dvs inga riktiga vardagskläder.

    Jag har en otroligt romantiserad bild av just 70- och 80-talet, men mest 70-talet. Jag skäms inte för min romantisering. De som känner mig vet om detta. Bruka reta mamma med att säga att hon borde ha fått mig tidigare så jag fått uppleva det hon fått. Brukar fråga personer äldre än mig om hur det var på den tiden. Känner en otrolig fascination för just dessa personer. När jag träffar någon första gången är de första tankarna som poppar upp hos mig att den här personen har upplevt de här årtiondena och jag kan inte sluta tänka på det varje gång jag möter personen. Jag föreställer mig den personen hur denne säkert var och såg ut på den tiden. Och så känner jag en fascination blandat med avundsjuka.

    Jag fattar egentligen inte hur det blev såhär men de här känslorna har bara vuxit fram och stannat kvar. Jag har dock varit en del nostalgisk av och till under mina vuxna år. Nu är det en del av mitt vardagliga liv och jag vill inte släppa det. Jag mår bra av det, känner mig "hemma" i att drömma om dessa årtionden och ta del av allt som går att ta del av och att jag känner mig som mig själv i detta, men är samtidigt frustrerad över att jag inte kan uppleva de åren, och att det inte finns något jag kan göra åt det.

    Så alla ni som fått vara med på riktigt - ett stort hjärta till er <3

  • Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet
  • Anonym (Born in the 60's)
    Anonym (Oldie) skrev 2019-01-06 23:56:12 följande:

    Och tack för svaren om min fråga om privatekonomin...


    Jag tror att många tyckte det var roligt att få vara lite nostalgiska och tänka tillbaka på en svunnen tid.

    Så tack till dig för att du skapade tråden och den blev ganska balanserad tror jag
  • Anonym (?)
    Anonym (mor) skrev 2019-01-06 04:29:19 följande:

    Jag var tonåring på 70-talet och vill INTE tillbaka. FY f...n vilket märkligt decennium. Min känsla är att det på den tiden skulle brytas tabun 24/7. Den sexuella frigörelsen som började på 60-talet bröt ut på allvar och så drogromantiken SAMT man skulle klä sig som en FUL  julgran...............! 80-talet ljuvt i sin pastellvärld och betydligt snällare (top less på stranden var ju lite konstigt och udda förstås, liksom varför kan man undra idag)


    Vilka tabun som bröts menar du stör dig?
    Homosexuellas rättigheter och kvinnors jämställdhet var ju extremt viktiga saker att kämpa för! Men det är ju knappast tabun, även om allt utom heterosexualitet tyvärr var tabu då bland vissa mindre belevade/religiösa grupper, så vet inte riktigt vad du syftar på.
    Den sexuella frigörelsen var ju viktig, naturlig och låg ju i tiden i och med p-pillrens intågande(?) samt en generation som var mer öppen än sina ofta väldigt tillknäppta föräldrar. Vilket ju var fantastiskt, nu kunde även kvinnor njuta av sex utan rädsla för oönskade graviditeter (vilket självfallet gynnade även männen stort) vilket jag gissar ledde till större mod att våga experimentera med sex och utforska sin egen njutning.
    Ett större fokus på att lära ut sexualkunskap kan ju inte heller vara annat än positivt.
    Det intas mer droger idag än på 70-talet. Men visst var det möjligtvis tabu då bland vanliga arbetare och svenssons kan jag tänka mig.
    Sola topless? Det är väl knappast något konstigt, tyvärr verkar det ha blivit det igen idag, tråkigt, finns ju absolut ingen som skadas av att se lite nakna bröst på stranden.
    Minns att topless-solandet hade en revival under 90-talet. Jag och mina vänner solade alltid topless, på stranden såväl som hemma på tomten. Började väl när vi var 15, vilket var 97/98. Topless ger ju den snyggaste brännan, vilket var viktigt då. Jag har alltid sett min mamma topless sedan jag var liten, nakenhet har alltid varit naturligt och helt avsexualiserat i min familj. Mamma (pappa med för den delen) gick ofta iförd endast badbyxor på tomten på sommaren, då hade vi iofs ca 100 meter till närmaste granne och en massa träd emellan. Vi badade ofta nakna vid den närliggande sjön på "vår" badplats, endast ett fåtal familjer hade tillträde dit eftersom den låg undangömd många kilometer från närmsta asfalterade väg.
    Däremot hade mina föräldrar ett stort problem med min vilja/vana att vara naken på stranden då vi semestrade i Marocko. De försökte förklara för en envis 5-åring att "här badar vi med baddräkt på", men så fort de vände bort blicken var baddräkten av igen; ) Undrar vad de lokala tänkte, ha ha..
  • Anonym (mor)
    Anonym (?) skrev 2019-01-07 01:39:40 följande:
    Vilka tabun som bröts menar du stör dig?
    Homosexuellas rättigheter och kvinnors jämställdhet var ju extremt viktiga saker att kämpa för! Men det är ju knappast tabun, även om allt utom heterosexualitet tyvärr var tabu då bland vissa mindre belevade/religiösa grupper, så vet inte riktigt vad du syftar på.
    Den sexuella frigörelsen var ju viktig, naturlig och låg ju i tiden i och med p-pillrens intågande(?) samt en generation som var mer öppen än sina ofta väldigt tillknäppta föräldrar. Vilket ju var fantastiskt, nu kunde även kvinnor njuta av sex utan rädsla för oönskade graviditeter (vilket självfallet gynnade även männen stort) vilket jag gissar ledde till större mod att våga experimentera med sex och utforska sin egen njutning.
    Ett större fokus på att lära ut sexualkunskap kan ju inte heller vara annat än positivt.
    Det intas mer droger idag än på 70-talet. Men visst var det möjligtvis tabu då bland vanliga arbetare och svenssons kan jag tänka mig.
    Sola topless? Det är väl knappast något konstigt, tyvärr verkar det ha blivit det igen idag, tråkigt, finns ju absolut ingen som skadas av att se lite nakna bröst på stranden.
    Minns att topless-solandet hade en revival under 90-talet. Jag och mina vänner solade alltid topless, på stranden såväl som hemma på tomten. Började väl när vi var 15, vilket var 97/98. Topless ger ju den snyggaste brännan, vilket var viktigt då. Jag har alltid sett min mamma topless sedan jag var liten, nakenhet har alltid varit naturligt och helt avsexualiserat i min familj. Mamma (pappa med för den delen) gick ofta iförd endast badbyxor på tomten på sommaren, då hade vi iofs ca 100 meter till närmaste granne och en massa träd emellan. Vi badade ofta nakna vid den närliggande sjön på "vår" badplats, endast ett fåtal familjer hade tillträde dit eftersom den låg undangömd många kilometer från närmsta asfalterade väg.
    Däremot hade mina föräldrar ett stort problem med min vilja/vana att vara naken på stranden då vi semestrade i Marocko. De försökte förklara för en envis 5-åring att "här badar vi med baddräkt på", men så fort de vände bort blicken var baddräkten av igen; ) Undrar vad de lokala tänkte, ha ha..
    Härligt att ni sprang runt nakna i er frigjorda familj.......inget för mig dock. Skulle jag UTÖVER allt annat måst hantera att min farsa kutade runt med snoppen i högsta hugg så hade jag varit ÄNNU MER traumatiserad.
  • Anonym (Nylon)

    Nylonstrumpbyxor var karaktäristiskt. De kom i slutet av 1960-talet och det var en sorts nyhetens behag. De användes hela tiden av kvinnor och flickor.

  • sextiotalist
    Anonym (mor) skrev 2019-01-07 02:36:35 följande:
    Härligt att ni sprang runt nakna i er frigjorda familj.......inget för mig dock. Skulle jag UTÖVER allt annat måst hantera att min farsa kutade runt med snoppen i högsta hugg så hade jag varit ÄNNU MER traumatiserad.
    Jag kan hålla med om att det inte var roligt med en pappa som sprang omkring i mässingen, men undrar om du inte skapat mer problem än vad som behövts.

    Jag är ju uppvuxen under samma tid, och mina gymnasieår var på en väldigt röd skola och ändå kände jag inte någon press alls. Lyckades utan trauma, glida igenom både grundskola och gymnasiet som en väldigt skötsam flicka (utom en sommar i England), drack inget under hela gymnasiet, skötte skolan, inga aborter, inget knullande kors och tvärs. Inga barn som skulle till dagis.
  • Deceree1

    Vi köpte VHS -81 men minns att det fanns Betamax som man kunde vända på kasetten, och Video 2009. Det verkade som att VHS blev den som stannade längst.

  • Anonym (anonym)

    Färgsättning i villor var en katastrof på 70-talet med alla dessa färger och mönster där var det liksom ingen tanke på att det skulle matcha och ge ett enhetligt intryck.
    Köpte mitt första hus som var byggt i mitten på 70-talet där var det tjocka heltäckningsmattor somliga var mönstrade, gröna tapeter med störa medaljonger i ena rummet, stora blommor i orange och brunt i angränsande rum, avokadogröna vitvaror i köket, brunt porslin i badrum och limegrönt på toaletten Vi tapetserade omgående om eftersom man från hallen såg ett flertal rum och det kändes som kaos. 

  • Anonym (Born in the 60's)
    Anonym (Oldie) skrev 2019-01-06 23:54:39 följande:

    Oj, tråden fullkomligt exploderar av inlägg! Vad glad jag blev när jag kom tillbaka och såg detta. Jag har läst exakt vartenda inlägg. Så häftigt när ni i detalj beskriver livet på den tiden. Ni är så många som skriver om så många olika och även likadana erfarenheter. ALLA era erfarenheter sammanlagt ger en ganska bra bild över åtminstone 70-talet.

    Jag tackar för svaren jag fått på mina frågor om t.ex Arbetsförmedlingen, hyra av telefon, gräddpulvret osv.

    Vad häftigt också att inte bara jag är fascinerad av dessa årtionden. Jag menar bland annat dig som länkade till tråden om likheter mellan 70-talet och 00-talet.

    Jag beklagar de av er som inte har så positiva minnen från de tiderna. Jag lider med er. Sådär känner inför en stor del av 90-talet. Vi sitter i samma båt fast gällande olika decennier.

    Till dig som skrev att det nog kommer att finnas de som blir avis på mig som fått uppleva 90-talet och milleniskiftet. Vilket perspektiv du gav mig! Har aldrig tänkt såhär! Men jag skulle nog inte ha så mycket positivt att säga till de personerna, tyvärr...

    Jag är glad att diskussionen om invandrare och mångkultur dog ut eftersom den höll på att ta en vända åt ett håll som inte kändes roligt att diskutera. Jag och min familj kom till Sverige under 80-talet från ett krigshärjat land. Så låt oss gräva ner just den här typen av diskussion så det inte blir den typiska pro-invandring vs anti-invandringsdiskussionen som tenderar att ta över vilken harmlös diskussion som helst.

    Jag hoppas att jag inte har glömt att nämna fler inlägg med svar till mig. Ber om ursäkt i så fall. Det har skrivits så mycket i tråden att det blev svårt att kommentera var och en. Så jag fick sammanfatta.

    En sak jag tycker är roligt är kommentarerna om de starka färgerna och hur en del härinne tycker att de var fula. Helt ärligt tycker jag det också även om de färgerna är en del av charmen med 70-talet. Dock tycker jag bättre om de mildare färgerna på 80-talet (vad gäller hem och inredning). Visserligen var det mycket färg på 80-talet också men åtminstone färger som gick ihop bättre och inte gjorde så ont i ögat


    TS du skrev "Jag och min familj kom till Sverige under 80-talet från ett krigshärjat land." det vore intressant att få höra mer om dina upplevelser.

    Starta gärna en ny tråd som beskriver Sverige ur ditt perspektiv, jag är övertygad att du har mycket intressant att berätta.
  • VictoriaJ02

    Upplever/upplevde en stor skillnad i tidsanda när jag jämför dagens med 70 -och 80-talets (är uppväxt i slutet av 70- början av 80-talet). Det var mycket mindre stress då och man levde mera i nuet. Framförallt umgicks man mer och folk var inte lika egoistiska som idag. En person som höll sig mycket för sig själv och inte var så social såg man på som en skum typ, en kuf. En bra bit in på 80-talet var det så. Man skulle vara social och umgås. Den som höll sig mycket för sig själv sågs som någon som hade något att dölja och som var allmänt okamratlig.

    Sedan när datorn och TV-spelen kom blev det successivt mer acceptabelt att vara en innesittare. Idag är det ju tyvärr det som blivit det "normala".

    Folk pratade annorlunda på 70-talet. Långsammare, mer pedagogiskt och med betoning på känslor i rösten. Vem som helst som jämför t.ex. ett TV-program från då och nu kan märka skillnaden i hur man pratade. Idag pratar folk mer monotont, utan känsla och med lite depressiv stämma, kanske är det tecken i tiden?

    Jag personligen tycker att det sätt man pratade på då låter mer naturligt och levnadsglatt än hur folk pratar idag.

    Social fobi var ett relativt okänt begrepp då, och ofta förväntades man umgås och vara social oavsett hur starkt motstånd man kände emot det. Tror det gjorde att vi härdades mer och lärde oss samspela på ett helt annat sätt än nu.

    På 80-talet blev det inne att vara hälsosam, syssla med jogging, aerobics och styrketräning. Bodybuildare åkte världen runt och visade upp sig. På tal om det minns jag de superfula vinterskorna som kallades snow.-joggings i olika färger. Minns när AIDS skrämde skiten ur oss. I skolan skämtade vi och sa "Ta inte på henne/honom, du kan få AIDS. Vissa trodde att det kunde smitta bara man rörde vid någon som var smittad.

    Tjernobyl-olyckan inte att förglömma, och fick oss att inse hur sårbara vi var med osäkra kärnkraftverk. Nu pratade man om att börja avveckla kärnkraften.

    Annars har väl det mesta nämnts i tråden.

  • Tom Araya
    Anonym (70-talet) skrev 2019-01-06 22:16:47 följande:
    Det beror väl på hur man VILLE leva? Jag hade inte VELAT ha sex hit och dit, äta p-piller, göra aborter, lämna bort mina barn på dagis o.s.v.. Jag hade följt den tidens mall och mått bra. På 70-talet fick jag inte vara mig själv. 
    Fast det är ju tvärt om, idag kan du välja att leva ett modernt eller gammeldags kvinnoliv (förutsatt att du har stödet för det hos den man du lever med), men det valet hade inte kvinnor förr.

    Det är knappast ett tvång med sex, p-piller och aborter, men de finns som alternativ, vilket inte alltid funnits.

    På 70-talet fanns det säkert fortfarande många män som det var tänkbart för med en mer traditionell könsrollsuppdelning, men före 60-talet är det nog alltmer ovanligt att båda valmöjligheterna fanns och knappast alls på 1800-talet, utan då var kvinnan mer eller mindre tvungen att leva som de gjorde, att jobba i hemmet eller att hitta en man som försörjde dem.

    Under min uppväxt var det inte helt ovanligt med hemmafruar, även om de i arbetarfamiljer ofta jobbade som dagmammor.
    Ett annat vanligt alternativ var deltidsarbetande mammor.

    Flera alternativ= valfrihet
    Inga alternativ= ingen valfrihet, mer eller mindre tvång
Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet