• Anonym (Anonym)

    Kan man älska sin partner om man är otrogen?

    Om man nu har en fru/make och är otrogen, kan man verkligen älska denne på riktigt?

    Man går in för någon annan och omedvetet väljer någon annan. Det kommer att såra, alltid någon. Då kan man inte älska på riktigt. Känslorna kan inte vara tillräckligt starka för frun/ mannen. De spärrarna har man redan lämnat?

  • Svar på tråden Kan man älska sin partner om man är otrogen?
  • Anonym (Tror inte det)
    Anonym (självklart) skrev 2019-07-08 13:01:32 följande:

    Ja självklart kan man det! Man behöver ju inte ens älska den man har sex med eller kan man älska flera personer till exempel. För mig är sex och kärlek nästan helt orelaterat och kärlek är så ofantligt mycket större och viktigare. Jag älskar flera personer riktigt riktigt djupt som av olika anledningar finns i mitt liv, men det är bara en av dessa som jag har sex med. Om det inte skulle såra den jag har sex med skulle jag utan vidare kunna ha sex med andra utan att ens vara kär. Sexuell attraktion och kärlek behöver inte gå hand i hand.


    Det kan vara så, men verkligen inte för alla. Jag hade aldrig kunnat ha sex med någon jag inte har känslor för, skulle bli äcklad och känna mig vidrig efteråt. Därför är det inte så självklart för mig att man kan älska sin partner och ändå vara otrogen. Det är inte en allmän sanning att sex och kärlek inte går hand i hand. Däremot finns det personer som inte har problem att ha sex utan känslor. 

    Vad är egentligen rätt eller fel? Jag vet bara att jag inte hade älskat min partner om jag var otrogen. Å andra sidan hade jag inte varit otrogen om mina känslor försvunnit, eftersom det inte är så svårt att avsluta ett känslolöst förhållande. 


     

  • Anonym (L)

    [quote=79744196][quote-nick]Oerhörd skrev 2019-07-08 16:08:10 följande:[/quote-nick]Nej, det är inget som är galet i en relation där ena eller båda törs erkänna att den/de känner attraktion och lust till andra. Det som är galet är att så många tror att det måste vara slutet på relationen, trots att den är fantastisk på alla andra sätt.

    Jag förstår inte det där uttrycket, vem vill INTE både äta kakan och ha den kvar??[/

    Att bli attraherad och vara otrogen är 2 helt olika saker.. sen gör alla som dom själva vill men skulle min man vara otrogen finns det inget kvar för oss då är det slut för ett sånt svek kommer jag aldrig över oavsett hur mycket han påstår att han älskar mig. Jag vill inte leva i ett polyamoröst förhållande.

  • Oerhörd
    Anonym (Tror inte det) skrev 2019-07-08 17:56:42 följande:

    Det kan vara så, men verkligen inte för alla. Jag hade aldrig kunnat ha sex med någon jag inte har känslor för, skulle bli äcklad och känna mig vidrig efteråt. Därför är det inte så självklart för mig att man kan älska sin partner och ändå vara otrogen. Det är inte en allmän sanning att sex och kärlek inte går hand i hand. Däremot finns det personer som inte har problem att ha sex utan känslor. 

    Vad är egentligen rätt eller fel? Jag vet bara att jag inte hade älskat min partner om jag var otrogen. Å andra sidan hade jag inte varit otrogen om mina känslor försvunnit, eftersom det inte är så svårt att avsluta ett känslolöst förhållande. 

     


    Äcklad och vidrig efter lustfyllt härligt sex? Jag försäkrar dig om att vi är väldigt många som inte känner någon som helst skam över vår sexualitet, och därmed inte känner oss annat än nöjda och tillfredsställda efter bra sex med vem som helst. Helt utan att nödvändigtvis älska personen eller älska någon annan mindre.

    Jag kan inte ens hålla med dig om att det inte är svårt att avsluta ett känslolöst förhållande, det har jag tack och lov inte lyckats med, däremot har jag lärt mig att känslor kan komma och gå i perioder :)
  • Anonym (Tror inte det)
    Oerhörd skrev 2019-07-08 20:43:01 följande:
    Äcklad och vidrig efter lustfyllt härligt sex? Jag försäkrar dig om att vi är väldigt många som inte känner någon som helst skam över vår sexualitet, och därmed inte känner oss annat än nöjda och tillfredsställda efter bra sex med vem som helst. Helt utan att nödvändigtvis älska personen eller älska någon annan mindre.

    Jag kan inte ens hålla med dig om att det inte är svårt att avsluta ett känslolöst förhållande, det har jag tack och lov inte lyckats med, däremot har jag lärt mig att känslor kan komma och gå i perioder :)

    Jag känner ingen skam över min sexualitet (vad du nu fick det ifrån?). Men skulle känna avsmak för att ha sex med någon utan känslor. Om du inte känner så kan alltså vilken slemmig gammal gubbe som helst duga för sex ? Det viktigaste är ju sexet?


    Eller är det egentligen så att det helst bör vara en sexig, åtråvärd kille? I sådana fall så har man vissa känslor eftersom man anser den vara sexig och åtråvärd?

    Observera att jag inte påstår något utan är bara frågar av nyfikenhet. För mig är det otänkbart att ha sex utan känslor. Provade många ggr som yngre (ej otrogen) men det gav inget mer än bara ånger och ångest.  

  • molly50
    Oerhörd skrev 2019-07-08 20:43:01 följande:
    Äcklad och vidrig efter lustfyllt härligt sex? Jag försäkrar dig om att vi är väldigt många som inte känner någon som helst skam över vår sexualitet, och därmed inte känner oss annat än nöjda och tillfredsställda efter bra sex med vem som helst. Helt utan att nödvändigtvis älska personen eller älska någon annan mindre.

    Jag kan inte ens hålla med dig om att det inte är svårt att avsluta ett känslolöst förhållande, det har jag tack och lov inte lyckats med, däremot har jag lärt mig att känslor kan komma och gå i perioder :)
    Visst är det så att känslor kan komma och gå.  Alla förhållanden har väl sina svackor.
    Men jag tycker ändå inte att det är en ursäkt för att vara otrogen.
    Vill man leva polygamt så får man försöka hitta någon likasinnad.
  • Anonym (annan syn)
    Anonym (Livia) skrev 2019-07-06 20:50:09 följande:
    Och det vet din partner om och är okej med, antar jag? För då är det ju inte otrohet?
    Nej.
  • Anonym (annan syn)
    Anonym (Pastorn) skrev 2019-07-07 12:31:09 följande:
    Din själ är fördömd för evigt. Du är bortom all räddning!
    Du räknas inte till mänskligheten.
    Vik hädan, Satan!
    Fint att du erkänner att kristendom inte har något kärleksbud utan hat.
  • Bjoer
    Anonym (Tror inte det) skrev 2019-07-08 21:22:01 följande:

    Jag känner ingen skam över min sexualitet (vad du nu fick det ifrån?). Men skulle känna avsmak för att ha sex med någon utan känslor. Om du inte känner så kan alltså vilken slemmig gammal gubbe som helst duga för sex ? Det viktigaste är ju sexet?


    Eller är det egentligen så att det helst bör vara en sexig, åtråvärd kille? I sådana fall så har man vissa känslor eftersom man anser den vara sexig och åtråvärd?

    Observera att jag inte påstår något utan är bara frågar av nyfikenhet. För mig är det otänkbart att ha sex utan känslor. Provade många ggr som yngre (ej otrogen) men det gav inget mer än bara ånger och ångest.  


    Normalt när man pratar om sex utan känslor syftar man på romantiska känslor, inte känslor över huvud taget. Givetvis vill man vara attraherad av den man har sex med, men det är ju inte det som åsyftas här.

    "Därför är det inte så självklart för mig att man kan älska sin partner och ändå vara otrogen."

    Fast du måste göra skillnad på vad som fungerar för dig och vad som är möjligt. Trådrubriken frågar "Kan man älska sin partner om man är otrogen?" och svaret på det är "Ja" eftersom det syftar till personer generellt, inte dig specifikt.
  • Oerhörd
    Anonym (L) skrev 2019-07-08 20:41:56 följande:

    [quote=79744196][quote-nick]Oerhörd skrev 2019-07-08 16:08:10 följande:[/quote-nick]Nej, det är inget som är galet i en relation där ena eller båda törs erkänna att den/de känner attraktion och lust till andra. Det som är galet är att så många tror att det måste vara slutet på relationen, trots att den är fantastisk på alla andra sätt.

    Jag förstår inte det där uttrycket, vem vill INTE både äta kakan och ha den kvar??[/

    Att bli attraherad och vara otrogen är 2 helt olika saker.. sen gör alla som dom själva vill men skulle min man vara otrogen finns det inget kvar för oss då är det slut för ett sånt svek kommer jag aldrig över oavsett hur mycket han påstår att han älskar mig. Jag vill inte leva i ett polyamoröst förhållande.


    De flesta som upplever stark ömsesidig attraktion är nog sugna på att göra något annat än trycka tillbaka de känslorna. Jag tycker att det är värre att genom ultimatum och felaktigt dragna slutsatser (du älskar inte mig om du vill ligga med en annan) tvingas till avhållsamhet vid attraktion. En sån missunnsamhet skulle göra att det är slut mellan oss. Låg självkänsla och svartsjuka är inte det minsta attraktivt för mig.
  • Oerhörd
    Anonym (Tror inte det) skrev 2019-07-08 21:22:01 följande:

    Jag känner ingen skam över min sexualitet (vad du nu fick det ifrån?). Men skulle känna avsmak för att ha sex med någon utan känslor. Om du inte känner så kan alltså vilken slemmig gammal gubbe som helst duga för sex ? Det viktigaste är ju sexet?

    Eller är det egentligen så att det helst bör vara en sexig, åtråvärd kille? I sådana fall så har man vissa känslor eftersom man anser den vara sexig och åtråvärd?

    Observera att jag inte påstår något utan är bara frågar av nyfikenhet. För mig är det otänkbart att ha sex utan känslor. Provade många ggr som yngre (ej otrogen) men det gav inget mer än bara ånger och ångest.  


    Med din logik ska jag alltså tolka det du skriver som att du provade att ha sex med slemmiga gamla gubbar många gånger när du var yngre, men jag vill helst inte göra mig dummare än jag är, så jag tackar för mig och lämnar dig ensam i den ringhörnan.
Svar på tråden Kan man älska sin partner om man är otrogen?