• Anonym (Anonym)

    Kan man älska sin partner om man är otrogen?

    Om man nu har en fru/make och är otrogen, kan man verkligen älska denne på riktigt?

    Man går in för någon annan och omedvetet väljer någon annan. Det kommer att såra, alltid någon. Då kan man inte älska på riktigt. Känslorna kan inte vara tillräckligt starka för frun/ mannen. De spärrarna har man redan lämnat?

  • Svar på tråden Kan man älska sin partner om man är otrogen?
  • Oerhörd
    Bjoer skrev 2019-07-09 10:52:25 följande:

    Fast har man flera partners om man bara har sex med några? En är ju ens livspartner och andra är sexuella partners eller bara någon man hade tillfälligt sex med. Det är inte samma sak.

    Enda anledningen till att vi inte gör så (har sex med andra) är nog att vi inte vill se den andra med någon annan än en själv. Inte att man själv inte kan hantera det.


    Det är definitivt inte samma sak att dela decennier och familj med en primär partner som att ha extra vid sidan av. Min familj är precis lika viktig för mig nu som när jag var monogam, den har inte förlorat något alls i prioritet. Det verkar som att en del helt enkelt inte vill tro att det är möjligt att ha olika relationer och känslor parallellt, skygglappar är bekvämt, norm är enkelt att ha som rättesnöre.

    Tror att du träffar mitt i prick där i andra stycket. Men få är beredda att reflektera över vad den känslan egentligen innebär eller vad den grundar sig i.
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2019-07-10 20:44:40 följande:

    Jag säger inget om att man vill leva polyamoröst så länge ens partner vill samma sak.


    Vad är ens poängen med att påpeka att allt är frid och fröjd om alla är överens?
  • molly50
    Oerhörd skrev 2019-07-10 21:15:30 följande:
    Vad är ens poängen med att påpeka att allt är frid och fröjd om alla är överens?
    För att det finns personer som vill leva polyamoröst,och som lever polyamoröst,utan att ens prata med sin partner och fråga om h*n är ok med det och kanske kan tänka sig att leva så?
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2019-07-10 20:51:41 följande:

    Att folk kan KÄNNA attraktion till andra är inte alls svårt att förstå, hur man sen kan välja att agera på attraktionen och såra och förnedra den man säger sig älska är svårare att förstå.

    Du blandar ihop känslor och handlingar. Alla känner saker, men alla egarar inte på det.


    Vem har bestämt att det är sårande och förnedrande att agera på attraktion till andra än sin partner? Jag känner mig glad och lycklig när min man agerar på attraktion till någon han träffat. Den känslan äger jag, hans handlingar kan aldrig vara en orsak till mina känslor, de kan vara en utlösare, men hur jag reagerar och känner beror på mig, inte på hans handlingar.
  • Oerhörd
    molly50 skrev 2019-07-10 21:20:38 följande:

    För att det finns personer som vill leva polyamoröst,och som lever polyamoröst,utan att ens prata med sin partner och fråga om h*n är ok med det och kanske kan tänka sig att leva så?


    Varför svarar du inte hellre på något inlägg där någon funderar över orsaker till det då? Det skulle vara mycket mer intressant att höra vad du tror om mekanismerna bakom att inte våga vara öppen med sina känslor inför sin partner, än att bara höra dig upprepa att alla som inte kan eller vågar är dumma. Det tillför liksom inte något att du envist upprepar det. Vi förstod första gången. Men vi är många som är mer nyfikna på att analysera känslor, beteenden och normer på djupet än att bara bestämma att en del människor är bra och gör rätt, och andra är dåliga och gör fel.
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2019-07-10 20:34:28 följande:
    Typ allt? Jag vet att det inte är ok för de flesta i monogama förhållanden, men ingen lyckas beskriva varför. ?Jag vill inte? är inte ett genomtänkt argument när det handlar om känslor.

    Väldigt få polyamorösa törs erkänna sin läggning, för monogama tenderar bli så nedrans upprörda över tanken att vi kan känna oss trygga och älskade trots att vår primära partner i samma ögonblick har ångande hett sex med någon annan hen har varma känslor för, eller till och med älskar.
    Jag tycker inte alls folk blir upprörda över att polyamorösa lever som de vill eller kan ha sex med någon utan att ha känslor, det gör ju även monogama när de är singlar. Man kan ha en kk eller ett ONS utan att älska personen. 

    Det som upprör är snarare när polyamorösa inte kan skilja på känslor och handlingar eller skilja på sex och svek. Problemet med otrohet är INTE att folk känner något för någon annan, det är heller inte att folk har sex. Problemer är att man går bakom ryggen på sin partner, sviker och ljuger. Och det kan jag tycka är väldigt märkligt att man tar i försvar enbart för att personen har haft sex med någon annan än sin partner då jag tror att ärlighet och förtroende är precis lika viktigt även i polyamorösa förhållanden.

    Ingen har ju tvingat en otrogen person in i ett monogamt förhållande, personen har ju själv valt ett monogamt förhållande för att sen svika sin  partner. Dessutom är det långt ifrån alla som är polyamorösa och skulle acceptera att deras partner låg med andra. Undersökningar visar snarare motsatsen att majoriteten av otrogna människor inte alls accepterar att deras partner gör likadant och är snarare mer svartsjuka. Så bara för att någon ligger med någon annan än sin partner så betyder inte det att personen är polyamorös, det det visar däremot att personen är egopistisk och feg som inte vågar stä för vad hen vill inför sin partner.

    En annan sak som upprör är när polyamorösa ska missionera och förklara för monogama hur fel de lever och att just polyamori är det som är "naturligt" och hänvisar till otrohet som något slags bevis.utan att fundera över om den som är otrogen verkligen är ok med att leva så om det innebär att hens partner oxå får samma frihet?
  • Anonym (man)
    Oerhörd skrev 2019-07-10 21:23:41 följande:
    Vem har bestämt att det är sårande och förnedrande att agera på attraktion till andra än sin partner? Jag känner mig glad och lycklig när min man agerar på attraktion till någon han träffat. Den känslan äger jag, hans handlingar kan aldrig vara en orsak till mina känslor, de kan vara en utlösare, men hur jag reagerar och känner beror på mig, inte på hans handlingar.
    Vem har bestämt? Vilken märkligt fråga... det har BÅDA bestämt. Den som är otrogen har ju trotts allt självmant valt ett monogamt förhållande med en monogam partner eller hur? Ingen tvingade personen att gå in i ett sånt förhållande. Och har man valt ett sånt förhållande så kan man ju inte i efterhand springa omkring och ligga med andra bakom ryggen på sin partner när man kommit överens om att man inte får det med sin partner.

    DU känner dig glad när din partner agerar på attraktion för ni har ingen deal som säger att man inte får det och därmed innebär det inget svek och inga lögner, förstår du skillnaden?
  • Anonym (tobbe)

    Är man otrogen då älskar man inte sin partner. För är man otrogen då innebär det att man har gått in i ett monogamt förhållande när man egentligen mer vill ha ett kk förhållande. Man sviker sin partner och låter sin partner slösa kärlek på någon som uppenbarligen inte delar den för gör man det då sviker man inte den man älskar. Ni som vill leva i förhållanden som mer påminner om sambo förhållande med kk och som vill ligga runt gör det. Men skaffa er en partner som också vill det för lurar ni någon att ni lever monogamt fast ni inte gör det då skadar ni dom och det gör man fan inte mot någon man älskar. Skulle jag ha en partner och få reda på att hon var otrogen då skulle jag bryta helt. Skulle bränna alla kort. Glömma allt som hade med henne att göra och aldrig mer prata med henne. För hon skulle ha svikit mig så. Skulle hon känna att det är någon annan hon har blivit förälskad i då får hon göra slut först.

  • molly50
    Oerhörd skrev 2019-07-10 21:32:00 följande:
    Varför svarar du inte hellre på något inlägg där någon funderar över orsaker till det då? Det skulle vara mycket mer intressant att höra vad du tror om mekanismerna bakom att inte våga vara öppen med sina känslor inför sin partner, än att bara höra dig upprepa att alla som inte kan eller vågar är dumma. Det tillför liksom inte något att du envist upprepar det. Vi förstod första gången. Men vi är många som är mer nyfikna på att analysera känslor, beteenden och normer på djupet än att bara bestämma att en del människor är bra och gör rätt, och andra är dåliga och gör fel.
    För att jag inte vet vad som är orsaken till att en del beter sig så.
    Det enda jag kan tänka mig är att folk inte vågar berätta om sin livsstil för att normen är att leva monogamt.
    Men vågar man inte det så är det kanske bättre att söka sig till ställen där det finns andra som vill leva polyamoröst.
    Det finns ju t ex swingersklubbar och kanske internetsajter där polyamorösa håller hus.
    Att som polyamorös inleda ett förhållande med en monogam person och sedan ändå leva polyamoröst med andra är respektlöst,om man inte har den överenskommelsen att det är ok.
  • Oerhörd
    Anonym (man) skrev 2019-07-10 21:41:05 följande:

    Vem har bestämt? Vilken märkligt fråga... det har BÅDA bestämt. Den som är otrogen har ju trotts allt självmant valt ett monogamt förhållande med en monogam partner eller hur? Ingen tvingade personen att gå in i ett sånt förhållande. Och har man valt ett sånt förhållande så kan man ju inte i efterhand springa omkring och ligga med andra bakom ryggen på sin partner när man kommit överens om att man inte får det med sin partner.

    DU känner dig glad när din partner agerar på attraktion för ni har ingen deal som säger att man inte får det och därmed innebär det inget svek och inga lögner, förstår du skillnaden?


    Det är inte så enkelt att bestämma en massa när en är i förälskelsefasen, och det är möjligt att vilja flera saker samtidigt. Kommer folk verkligen överens om att de ska vara monogama eller är det en outtalad förväntning?

    Min deal med maken är inte en orsak till mina känslor. Jag känner mig glad för att jag älskar honom och det gör mig varm inombords när han är lite extra lycklig. Dealen är en konsekvens av den känslan, inte orsaken.

    Jag är nyfiken på vilken känsla som är orsaken till monogami.
Svar på tråden Kan man älska sin partner om man är otrogen?