• Gretaaaaaaaa

    Ni som inte vaccinerar era barn

    Hur tänker ni som väljer att avstå vaccination för era barn? Nu tar jag för givet att barnet skulle tåla det, och frågar därför inte föräldrar till barn med någon slags sjukdom. Utan föräldrar till ?friska? barn som skulle tåla det. Varför är man så självisk att man då väljer att INTE vaccinera barnet?

    Det är ett sjukt beteende, själviskt och varslar om att vissa borde inte ens få skaffa barn. Som sagt, jag räknar inte föräldrar till barn som INTE klarar av vaccination.

    Enligt mig borde ovaccinerade ungar utan anledning inte få vistas på vanlig förskola eller ha möjlighet att åka någonstans utanför Europa.

  • Svar på tråden Ni som inte vaccinerar era barn
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Zostavax) skrev 2019-07-19 20:54:02 följande:

    Oj har du så gamla barn! Zostavax, bältrosvaccinet, används bara till den som är 50 år och äldre.


    Vill bara skriva att ibland får vissa barn vaccin som inte alla barn får. Min dotter fick ett extra vaccin (tror det va Hepatit) Hon fick det pga. att hennes pappa kommer från Chile. Så vissa barn som har rötter från andra länder kan helt enkelt bli erbjuden vaccin utanför vaccinationsprogrammet.

    Sen kan det ju kanske bero på att dom ska åka utomlands? Framgår inte i kommentaren av vilken anledning dom skulle ta vaccin
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2019-07-19 19:40:38 följande:

    Jaha, nej, bara MPR (mässling, påssjuka och rödahund). Trodde att det var det enda vaccinet folk undvek.

    Allt annat är det vaccinerar för, förutom vattkoppor (det fick hen också innan vaccination).


    Oj. Dessa tre sjukdomar och även vattkoppor innan 18 månader. Hur hur hittade ni smittkällorna och hur vet ni att det var de sjukdomarna.
  • Anonym (Nej)

    Ett ovaccinerat barn går inte runt automatiskt och sprider sjukdomar på dagis så varför skulle hen inte få vistas där? Två av mina tre barn är ovaccinerade pga biverkningar hos den äldsta som gjorde att jag avbröt vaccinationsprogrammet. De två yngsta är världens friskaste barn! Har knappt haft en förkylning. Den äldsta har haft väldigt många förkylningar, feber, astma, allergier mot många olika saker osv. Vi reser inte så jag ser risken att mina barn skulle smittas av ex polio som försvinnande lite. Mässling påssjuka och röda hund är inte farligt.

  • Anonym (Steril)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 08:20:32 följande:

    Ett ovaccinerat barn går inte runt automatiskt och sprider sjukdomar på dagis så varför skulle hen inte få vistas där? Mässling påssjuka och röda hund är inte farligt.


    Jo, det är de. T ex påssjuka hos pojkar kan orsaka sterilitet, så drt är ingen fördel att genomgå de sk barnsjukdomarna.
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 08:20:32 följande:

    Ett ovaccinerat barn går inte runt automatiskt och sprider sjukdomar på dagis så varför skulle hen inte få vistas där? Två av mina tre barn är ovaccinerade pga biverkningar hos den äldsta som gjorde att jag avbröt vaccinationsprogrammet. De två yngsta är världens friskaste barn! Har knappt haft en förkylning. Den äldsta har haft väldigt många förkylningar, feber, astma, allergier mot många olika saker osv. Vi reser inte så jag ser risken att mina barn skulle smittas av ex polio som försvinnande lite. Mässling påssjuka och röda hund är inte farligt.


    Det stämmer, tack vare att så många är vaccinerade så får inte sjukdomen fäste. Men om vaccinationerna minskar och sjukdomen får fäste så blir de som inte är vaccinerade sjukdomen och blir smittbärare.
  • Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2019-07-20 08:51:01 följande:

    Det stämmer, tack vare att så många är vaccinerade så får inte sjukdomen fäste. Men om vaccinationerna minskar och sjukdomen får fäste så blir de som inte är vaccinerade sjukdomen och blir smittbärare.


    Det beror ju på vilken sjukdom du menar men flera sjukdomar man vaccinerar mot sprids pga dålig hygien/dåligt vatten och tvättmöjligheter och därför tror jag risken för dessa är extremt liten i Sverige. Och du som är född på 60talet borde veta att mässling inte är farligare än vattkoppor.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Steril) skrev 2019-07-20 08:49:50 följande:

    Jo, det är de. T ex påssjuka hos pojkar kan orsaka sterilitet, så drt är ingen fördel att genomgå de sk barnsjukdomarna.


    "Kan orsaka" Jo jag vet det men det är bara för pojkar som kommit i puberteten. Inte hos små bebisar så jag ser ingen risk med att åtminstone vänta till en pojke är ca 10 år innan man i så fall vaccinerar mot påssjuka.
  • Anonym (Steril)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 09:05:14 följande:

    Det beror ju på vilken sjukdom du menar men flera sjukdomar man vaccinerar mot sprids pga dålig hygien/dåligt vatten och tvättmöjligheter och därför tror jag risken för dessa är extremt liten i Sverige. Och du som är född på 60talet borde veta att mässling inte är farligare än vattkoppor.


    Mässling, påssjuka och röda hund är luftburna smittor. Varför tar du upp dåligt vatten, dålig hygien och tvättmöjligheter?

    Det du nämner är mer intressant vid sjukdomar som kolera och difteri, är det sjukdomar som du tycker är ofarliga?
  • Anonym (Zostavax)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 09:05:14 följande:

    Det beror ju på vilken sjukdom du menar men flera sjukdomar man vaccinerar mot sprids pga dålig hygien/dåligt vatten och tvättmöjligheter och därför tror jag risken för dessa är extremt liten i Sverige. Och du som är född på 60talet borde veta att mässling inte är farligare än vattkoppor.


    Mässlingen är en farlig sjukdom. Innan vi införde allmän vaccination var det inte helt ovanligt att barn dog i Sverige i olika följdsjukdomar. Det krävs att minst 95% av alla barn vaccineras för att vi ska upprätthålla flockimmunitet, vilket man inte klarar av i många europeiska länder
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 09:05:14 följande:

    Det beror ju på vilken sjukdom du menar men flera sjukdomar man vaccinerar mot sprids pga dålig hygien/dåligt vatten och tvättmöjligheter och därför tror jag risken för dessa är extremt liten i Sverige. Och du som är född på 60talet borde veta att mässling inte är farligare än vattkoppor.


    Eftersom jag är född på 60talet så vet jag att mässlingen är farligare än vattkoppor, mina föräldrar hade flera läkare i deras vänkrets som såg det som inte du såg. Det var många som fick svårare följdsjukdomar av mässlingen. Det finns en anledning att mässlingen är anmälningspliktig
Svar på tråden Ni som inte vaccinerar era barn