• glitterhitta

    BF mars 2020 - stannar på FL

    Jag tänkte att vi kan ha en egen tråd för oss som inte vill vara med i någon grupp på Facebook, här kan vi följas åt under denna resa!

  • Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL
  • Cattapult

    Smurfan93

    Jag har barn sedan innan men det är 12år sedan jag fick.

    Tänker vänta så länge jag kan med inköp, då vi flyttar till hus efter årsskiftet. Men kolla runt bland folk du känner och på blocket och tradera. Kul att samla på sig lite efter hand.

    Vet inte var du bor, men många i södra Sverige åker till Ullared. kan vara kul för sängkläder, badbalja, pyjamaser och annat nödvändigt.

  • Bacon89

    Hej på er!

    Jag hoppar in här tänkte jag :)

    Jag är gravid med vårt andra barn och har bf 19/3. Vi förlorade vår son när han var 7 veckor gammal så denna graviditeten är väldigt känslosam. Vi räknas som högrisk för att jag hade havandeskapsförgiftning förra gången och går på massor med kontroller. Har gjort NIPT, 2 läkarultraljud och det vanliga RUL. Om några veckor väntas ett nytt läkarultraljud till. Vi ser fram emot detta med spänning.

    Jag mår väldigt illa denna gången, är inne på 4e sortens tabletter mot illamåendet och har även fått depoplåster att ha bakom örat. Känns rätt tröstlöst men jag känner iaf inte av foglossning lika mycket som sist så det är skönt iaf.

  • Cattapult
    Bacon89 skrev 2019-10-23 12:20:20 följande:

    Hej på er!

    Jag hoppar in här tänkte jag :)

    Jag är gravid med vårt andra barn och har bf 19/3. Vi förlorade vår son när han var 7 veckor gammal så denna graviditeten är väldigt känslosam. Vi räknas som högrisk för att jag hade havandeskapsförgiftning förra gången och går på massor med kontroller. Har gjort NIPT, 2 läkarultraljud och det vanliga RUL. Om några veckor väntas ett nytt läkarultraljud till. Vi ser fram emot detta med spänning.

    Jag mår väldigt illa denna gången, är inne på 4e sortens tabletter mot illamåendet och har även fått depoplåster att ha bakom örat. Känns rätt tröstlöst men jag känner iaf inte av foglossning lika mycket som sist så det är skönt iaf.


    Så ledsamt att höra om er förlust <3

    Hoppas det känns trösterikt att ni får mycket kontroller och hoppas även stöd inför födseln.

    BF 17/3 för vår del och 4 väldigt taggade syskon. Detta är mitt och min mans första gemensamma barn och en riktigt sladdis.
  • frikardellen

    Imorse var vi på ultraljud (rul tror jag), väldigt skönt att höra att allt såg fint ut och att bäbisen växer som den ska. Är nu i v 20, byter till 21 på fredag. Det är andra barnet för mig, första för min sambo. Jag har en son som blir 10 år i mars, vår lilla har bf 12 mars. Jag har inte kvar mycket från när storebror var liten, har spjälsäng och lite småplock, men inte massvis med saker. Den här gången har jag köpt på mig lite babykläder när affärerna kör halva reapriset, har en liten basgarderob redo. Vi ska köpa en begagnad vagn, men väntar nog lite till. Babyskydd är ett måste för oss som åker en del bil. Pendlar mellan två bostäder, min lägenhet och sambons hus på landet. Bärsele är jag sugen på men inget måste första veckorna. Skötbädd/bord tänkte vi köpa på Blocket. Största inköpet blir nog en dubbelsäng, vill inte sova med bäbis och sambo i min 120 säng... ;-D

  • julinuj

    Var också på rutinultraljud idag och allt såg fint ut till navelsträngen skulle kollas och det upptäcktes att det bara var en artär där det ska vara två ('sua'). Så ska till en läkare på måndag för extra kontroll. Viss ökad risk för prematur, missbildade organ et c... Så jag är både lättad över att barnet mådde bra NU men oroad över framtiden.

  • frikardellen
    julinuj skrev 2019-10-23 17:40:33 följande:

    Var också på rutinultraljud idag och allt såg fint ut till navelsträngen skulle kollas och det upptäcktes att det bara var en artär där det ska vara två ('sua'). Så ska till en läkare på måndag för extra kontroll. Viss ökad risk för prematur, missbildade organ et c... Så jag är både lättad över att barnet mådde bra NU men oroad över framtiden.


    Å, vad jobbigt besked. Hoppas det går att få hjälp på något sätt. Tänker på er.
  • julinuj

    Tack @Frikardellen, jag ska försöka hålla mig lugn till läkarbesöket på måndag och hoppas på tydligare besked då. Av det jag kan läsa mig till kan det mycket väl gå bra/helt som vanligt också.

    Det var en stressad barsk senior bm som kom in på slutet och bara konstaterade SUA utan mycket mer förklaring... Vi fick bara en ny tid. Bm:n som inledde rulen var dock pedagogisk och jättebra i sitt bemötande.

    Annan fråga, tycker ni också att ultraljudet gör ont? Alltså staven, när de trycker.. Försöker slappna av med det känns rejält..

  • Lustablong

    Hoppas ni får positiva besked! Var på RUL i förra veckan och fick bf 13 mars.

    Ja de trycker rätt hårt men rummet var mörkt och vi fick titta samtidigt på en skärm i taket så höll på att somna till vid ett par tillfällen. Ultraljudet tog 60 min för han vägrade vara stilla. Så blev rätt dåsig där.


    julinuj skrev 2019-10-23 20:30:17 följande:

    Tack @Frikardellen, jag ska försöka hålla mig lugn till läkarbesöket på måndag och hoppas på tydligare besked då. Av det jag kan läsa mig till kan det mycket väl gå bra/helt som vanligt också.

    Det var en stressad barsk senior bm som kom in på slutet och bara konstaterade SUA utan mycket mer förklaring... Vi fick bara en ny tid. Bm:n som inledde rulen var dock pedagogisk och jättebra i sitt bemötande.

    Annan fråga, tycker ni också att ultraljudet gör ont? Alltså staven, när de trycker.. Försöker slappna av med det känns rejält..


  • Bacon89

    Usch förstår din känsla efter ultraljudet! Vi fick också veta att något var fel med vår lille Hjalmar och fick en ny tid 3 veckor senare. Försök bara att tänka positivt och hoppas du får en bra och pedagogisk läkare som kan förklara allt för er!

    Ultraljudet i måndags gjorde ont tyckte jag. Det blev akut kejsarsnitt för oss sist och självklart låg den lille grodan rakt under det och uppepå det så har jag även moderkakan i framvägg så det krävdes rätt ordentligt tryck för att kunna se ordentligt. Men jag försöker se det positivt. Än så länge har inget avvikande upptäckts och vår bf har inte flyttats utan alla mätningar visar exakt samma datum, blir nog en välväxt groda som kommer ut i mars 

  • glitterhitta

    Vad roligt med alla ultraljud! Jag ska dit om exakt en vecka och längtar så mycket. Hoppas att allt ser bra ut med lilla bebisen. Vecka 17+3 idag och hen har sparkat och bökat massor hela dagen, det är så mysigt :D En ordentlig förkylning har brutit ut idag, min lediga dag, så det är roligt att hen gör sig påmind mest hela tiden :)

Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL