• glitterhitta

    BF mars 2020 - stannar på FL

    Jag tänkte att vi kan ha en egen tråd för oss som inte vill vara med i någon grupp på Facebook, här kan vi följas åt under denna resa!

  • Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL
  • malinmyra
    Lustablong skrev 2019-10-30 11:39:59 följande:

    Går in i v 22 till helgen och har börjat känna Lowe mer och mer nu. Nu är det varje dag och det är så mysigt men jag känner han vääääldigt långt ner..? Alltså nästan nere vid blygdbenet eller hur man ska förklara. Hur känner ni andra era bebisar?


    Lowe var förövrigt ett väldigt fint namn :)
  • Anonym3323

    Var på ultraljud igår, allt såg jättefint ut! hon ville inte flytta fastställt BF datum sa hon, men att den förmodligen kommer några dagar tidigare om hon fick gissa. Kändes bra, då jag än så länge har ganska liten mage. Men en fråga om RUL, vårt tog 8 minuter. Vi kom in 08.00 och när vi var klara vart jag så ställd att det gick så snabbt så kollade på klockan som var 08.09 och sa oj vad fort det gick? så hur lång tid tog era? jag trodde det skulle ta ca en timme. Men eftersom allt såg fint ut och hon verkade gå igenom allt (kan ju inte så mycket om vad dom tittar på) så gör det ju inget att det gick fort. Men kan vara intressant att veta hur det var för er andra??

    Vecka 20 idag btw! :D

  • Lustablong

    Vårt tog 60 minuter. Hon förklarade så noga och visade lillhjärnan, njurarna, hjärtat och de fura kamrarna, urinblåsan som tömdes, formen på huvudet var rund och fin, ryggraden var hel och löpte ända ner, visade överläppen att den var hel så han har inte gomspalt. Visade och mätte lårbenet. Tyckte det ultraljudet gjorde lite ont. Hon tryckte väldigt hårt. Vad tyckte du?

    Vi visste sedan tidigare att vi väntar en pojk, vi fick reda på det när vi fick provsvaret från NIPT. Hon sa att han visade upp snoppen hela tiden och undrade om vi inte sett det. Men nä tycker det är svårt att se på den svartvita skärmen.

    Jag fick flyttat bf från 14 till 13 mars. Går in i v 22 till helgen.


    Anonym3323 skrev 2019-10-31 07:11:13 följande:

    Var på ultraljud igår, allt såg jättefint ut! hon ville inte flytta fastställt BF datum sa hon, men att den förmodligen kommer några dagar tidigare om hon fick gissa. Kändes bra, då jag än så länge har ganska liten mage. Men en fråga om RUL, vårt tog 8 minuter. Vi kom in 08.00 och när vi var klara vart jag så ställd att det gick så snabbt så kollade på klockan som var 08.09 och sa oj vad fort det gick? så hur lång tid tog era? jag trodde det skulle ta ca en timme. Men eftersom allt såg fint ut och hon verkade gå igenom allt (kan ju inte så mycket om vad dom tittar på) så gör det ju inget att det gick fort. Men kan vara intressant att veta hur det var för er andra??

    Vecka 20 idag btw! :D


  • Bacon89

    Imorrn går jag in i vecka 21. Grodan gör sig påmind varje dag nu. På rul sa dom att jag har moderkakan i framvägg och att det kunde dröja flera veckor till innan jag började känna av den på riktigt men det ville inte grodan veta av...

    Jag tycker med att grodan bara slår mig rakt ner, känns nästan som när vattnet gick med Hjalmar, spark rakt ner i *****.

    Vi har inte kollat kön, vi är av den uppfattningen att det är den enda stora överraskningen som är kvar. Det viktigaste för oss med tanke på allting med Hjalmar är att grodan är frisk och glad och det verkar den verkligen vara. Alla mätningar stämmer med sm-bf och vi blir inte flyttade utan håller fast vid 19/3. 

    Vårt rul tog 40 min eftersom grodan inte va det minsta samarbetsvillig 

  • Anonym3323
    Lustablong skrev 2019-10-31 08:09:40 följande:

    Vårt tog 60 minuter. Hon förklarade så noga och visade lillhjärnan, njurarna, hjärtat och de fura kamrarna, urinblåsan som tömdes, formen på huvudet var rund och fin, ryggraden var hel och löpte ända ner, visade överläppen att den var hel så han har inte gomspalt. Visade och mätte lårbenet. Tyckte det ultraljudet gjorde lite ont. Hon tryckte väldigt hårt. Vad tyckte du?

    Vi visste sedan tidigare att vi väntar en pojk, vi fick reda på det när vi fick provsvaret från NIPT. Hon sa att han visade upp snoppen hela tiden och undrade om vi inte sett det. Men nä tycker det är svårt att se på den svartvita skärmen.

    Jag fick flyttat bf från 14 till 13 mars. Går in i v 22 till helgen.


    Jaha, då tog era RUL väldigt mycket längre tid än mitt isåfall. Allt du nämner lyckades hos rabbla på dessa få minuter vi fick. Hon sa när hon började att vi skulle fråga massor, men vet inte när vi skulle hunnit gjort det. Man hade ju lust så här i efterhand att hon skulle dra allt en gång till fast dra ner tempot 100 gånger. Vet inte om man bara ska släppa det eller om jag ska säga påpeka det till barnmorskan. Allt såg ju jättefint ut sa hon igår, och fick även samma utlåtande på KUB, så kanske inte ska förstora upp det. Kanske känns lite onödigt begära att få ett till ultraljud bara pga detta..
  • Smurfan93

    Var på RUL imorse, hade en väldigt bra barnmorskan som visade och berättade/förklarade allt hon gjorde. Bebisen ville mest ligga som en boll hela tiden :) Men hon kunde ändå se ganska direkt allt som hon skulle se och mäta. Besöket gick på drygt 30min, kändes inte det minsta stressigt, men kan tänka mig att det tar längre tid om bebis inte riktigt vill vara med :P

  • Lustablong

    När har du bf?


    Smurfan93 skrev 2019-10-31 12:22:57 följande:

    Var på RUL imorse, hade en väldigt bra barnmorskan som visade och berättade/förklarade allt hon gjorde. Bebisen ville mest ligga som en boll hela tiden :) Men hon kunde ändå se ganska direkt allt som hon skulle se och mäta. Besöket gick på drygt 30min, kändes inte det minsta stressigt, men kan tänka mig att det tar längre tid om bebis inte riktigt vill vara med :P


  • Lustablong

    Nej men känner du dig inte nöjd så ska du absolut säga till, det hade jag gjort! Man ska inte bara nöja sig var väl en annan här inne som fick ett nytt RUL pga av taskigt bemötande?

    Så skäms inte för att säga till!


    Anonym3323 skrev 2019-10-31 09:46:08 följande:

    Jaha, då tog era RUL väldigt mycket längre tid än mitt isåfall. Allt du nämner lyckades hos rabbla på dessa få minuter vi fick. Hon sa när hon började att vi skulle fråga massor, men vet inte när vi skulle hunnit gjort det. Man hade ju lust så här i efterhand att hon skulle dra allt en gång till fast dra ner tempot 100 gånger. Vet inte om man bara ska släppa det eller om jag ska säga påpeka det till barnmorskan. Allt såg ju jättefint ut sa hon igår, och fick även samma utlåtande på KUB, så kanske inte ska förstora upp det. Kanske känns lite onödigt begära att få ett till ultraljud bara pga detta..


  • malinmyra
    Lustablong skrev 2019-10-31 13:00:06 följande:

    Nej men känner du dig inte nöjd så ska du absolut säga till, det hade jag gjort! Man ska inte bara nöja sig var väl en annan här inne som fick ett nytt RUL pga av taskigt bemötande?

    Så skäms inte för att säga till!


    Ja, jag håller då absolut med! Mitt RUL gick ju också på 5-10 min, jag fick ingen förklaring till ngt, och när jag frågade om det såg bra ut och VAD som såg bra ut, så dumförklarade hon mig litegrann. Min moderkaka låg även långt ner och jag fick som inget vettigt svar på hur det kan påverka eller om det är ngn fara etc, utan bara ett svar att jag ska komma tillbaka i v.32.

    När jag förklarade hela händelseförloppet och vår dialog till min bm, så remitterade hon mig till ett annat sjukhus direkt. Hon sa att det är deras jobb att vi ska kunna känna oss trygga, precis som man har rätt att även byta bm om man inte klickar.

    Var inte rädd för att säga ifrån och be om hjälp av din bm, om det känns jobbigt!
  • Cattapult

    Bf 17/3

    gjorde RUL i tisdags

    Vet inte tiden men kändes lugnt och sakligt och mycket beröm för fin baby som var lätt att fotografera. Visste redan att det är en pojke och känner att det börjar landa nu att jag verkligen är gravid. V.21 igår och magen syns lite mer nu men fortf att folk inte uppfattar mig som gravid. Mår i övrigt bra förutom förkylning just idag. Inga krämpor men lite flåsig och tröttare än vanligt.

Svar på tråden BF mars 2020 - stannar på FL