• Anonym (förstörd)

    får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

    Jag behöver all hjälp, stöttning och råd som jag kan få. Jag och mitt ex kommer att hamna i vårdnadstvist då han kontaktade advokat för ca 3 månader sen.

    Vi separerade för 8 år sen och har 2 barn tillsammans, vi har haft växelvis boende sen vi separerade fram tills för 3 månader sen då han beslutade att behålla barnen hos honom.

    Jag gick en behandling för alkohol för 2 år sen och tog tyvärr ett återfall för 3 månader sen. Efter det lämnar jag på eget initiativ prover för att visa att jag inte dricker men han vill inte lämna tillbaka barnen till mig. Har fått träffa dom kortare stunder 4 gg med han som någon slags övervakare. Sist jag träffade barnen bröt min yngsta ihop för att han vill komma hem till mig igen.

    Pappan pratar knappt med mig och han vägrar att gå till familjerätten utan han vill ta det här i domstol.

    Han vill ha ensam vårdnad och att jag ska träffa barnen med umgängesstöd vilket för mig låter helt stört då jag har haft dom varannan vecka och till och med mer i 8 år.

    Kommer han att vinna i rätten?

    Jag är helt knäckt, känns som jag håller på att drabbas av en depression och vet inte hur jag ska klara det här

  • Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist
  • Anonym (D)
    Anonym (förstörd) skrev 2020-02-21 23:25:13 följande:
    Tänkte jag skulle uppdatera lite???? fick beslut idag efter våran 3 dje muntliga förberedelse att vi ska börja med övernattningar nu, jag är sååå glad????
    Ska dina barnen få övernatta hemma hos dig?

    Grattis!
  • GGN
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-14 17:49:49 följande:

    Jag vet det och han vill både ha vårdnaden och att jag ska ha så lite umgänge som möjligt.

    Jag skulle gärna komma överens utanför domstol men han blir bara nöjd om jag skriver över vårdnaden och utan avtal om umgänge så kommer jag inte få träffa barnen.


    Han tänker uppenbarligen inte på barnens bästa.
  • Anonym (förstörd)
    Anonym (D) skrev 2020-02-22 10:21:35 följande:

    Ska dina barnen få övernatta hemma hos dig?

    Ja precis, tack!

    Grattis!


  • Anonym (förstörd)

    Behöver lite råd. Pappan har kommit med ett förslag till mig, att barnen ska vara hos mig varannan helg. Om jag accepterar hans förslag så kommer vårdnadstvisten att avslutas och barnen kommer vara hos mig varannan helg framöver. Om jag inte accepterar hans förslag så fortsätter vårdnadstvisten och det som tingsrätten har beslutat interimistiskt fortsätter. Har knappt sovit något inatt, tankarna bara snurrar i huvudet.

    Jag vill att vi ska ha varannan vecka men går jag med på hans förslag så kommer det inte bli så.

    Min magkänsla säger mig att jag inte ska gå med på hans förslag utan gå vidare med tvisten med chans att få varannan vecka.

    Barnen har fått vara här torsdag - söndag 2 gånger för pappan och funkade det bra så skulle vi utöka så det till slut skulle bli varannan vecka. Alla tyckte att det funkade bra men nu har alltså pappan ändrat sig.

    Fick vårdnad och bo utredningen från familjerätten häromdagen. Barnen har uttryckt väldigt tydligt att dom vill vara varannan vecka, att om dom fick önska sig något så är det d dom önskar.

    Familjerätten rekommenderar fortsatt gemensam vårdnad och umgänge torsdag till måndag varannan vecka.

    Jag är mycket väl medveten om att tingsrätten kan dömma till torsdag till måndag men det finns ju fortfarande en liten chans att dom dömmer till varannan vecka.

    Hjälp mig, vad ska jag göra?

  • ventilera mera
    Anonym (förstörd) skrev 2020-04-08 08:13:39 följande:

    Behöver lite råd. Pappan har kommit med ett förslag till mig, att barnen ska vara hos mig varannan helg. Om jag accepterar hans förslag så kommer vårdnadstvisten att avslutas och barnen kommer vara hos mig varannan helg framöver. Om jag inte accepterar hans förslag så fortsätter vårdnadstvisten och det som tingsrätten har beslutat interimistiskt fortsätter. Har knappt sovit något inatt, tankarna bara snurrar i huvudet.

    Jag vill att vi ska ha varannan vecka men går jag med på hans förslag så kommer det inte bli så.

    Min magkänsla säger mig att jag inte ska gå med på hans förslag utan gå vidare med tvisten med chans att få varannan vecka.

    Barnen har fått vara här torsdag - söndag 2 gånger för pappan och funkade det bra så skulle vi utöka så det till slut skulle bli varannan vecka. Alla tyckte att det funkade bra men nu har alltså pappan ändrat sig.

    Fick vårdnad och bo utredningen från familjerätten häromdagen. Barnen har uttryckt väldigt tydligt att dom vill vara varannan vecka, att om dom fick önska sig något så är det d dom önskar.

    Familjerätten rekommenderar fortsatt gemensam vårdnad och umgänge torsdag till måndag varannan vecka.

    Jag är mycket väl medveten om att tingsrätten kan dömma till torsdag till måndag men det finns ju fortfarande en liten chans att dom dömmer till varannan vecka.

    Hjälp mig, vad ska jag göra?


    Ge pappan ett mentalt finger, tänk att han kan dra åt helvete och gå på rättens linje.
  • DVQ
    Anonym (förstörd) skrev 2020-04-08 08:13:39 följande:

    Behöver lite råd. Pappan har kommit med ett förslag till mig, att barnen ska vara hos mig varannan helg. Om jag accepterar hans förslag så kommer vårdnadstvisten att avslutas och barnen kommer vara hos mig varannan helg framöver. Om jag inte accepterar hans förslag så fortsätter vårdnadstvisten och det som tingsrätten har beslutat interimistiskt fortsätter. Har knappt sovit något inatt, tankarna bara snurrar i huvudet.

    Jag vill att vi ska ha varannan vecka men går jag med på hans förslag så kommer det inte bli så.

    Min magkänsla säger mig att jag inte ska gå med på hans förslag utan gå vidare med tvisten med chans att få varannan vecka.

    Barnen har fått vara här torsdag - söndag 2 gånger för pappan och funkade det bra så skulle vi utöka så det till slut skulle bli varannan vecka. Alla tyckte att det funkade bra men nu har alltså pappan ändrat sig.

    Fick vårdnad och bo utredningen från familjerätten häromdagen. Barnen har uttryckt väldigt tydligt att dom vill vara varannan vecka, att om dom fick önska sig något så är det d dom önskar.

    Familjerätten rekommenderar fortsatt gemensam vårdnad och umgänge torsdag till måndag varannan vecka.

    Jag är mycket väl medveten om att tingsrätten kan dömma till torsdag till måndag men det finns ju fortfarande en liten chans att dom dömmer till varannan vecka.

    Hjälp mig, vad ska jag göra?


    Diskutera igenom det här grundligt med din advokat.

    Men spontant tycker jag att det låter som en desperat åtgärd från pappans sida. Han har insett att han kan förlora och nu försöker han skademinimera. Tänk också på att det kan vara bra att få ett beslut på papper om hur umgänget fortsatt ska vara, oavsett om det är det beslut du helst önskar eller inte. Det gör det svårare för pappan att krångla i fortsättningen.

    Att barnen tydligt uttryckt en önskan om varannan vecka tycker jag väger mycket tungt. Jag tänker också att det inte är sannolikt att du får en sämre deal i tingsrätten. Du kan som sämst få ungefär samma som pappan nu erbjuder.

    Jag är dock inte säker på att jag förstått det helt. Skulle det alltså vara varannan helg torsdag till söndag med fortsatt gemensam vårdnad enligt pappan? Varifrån kommer det här med att på sikt utöka till varannan vecka om allt fungerar bra? Är det tingsrättens interemistiska beslut?
  • Anonym (ooo)
    Anonym (förstörd) skrev 2020-04-08 08:13:39 följande:

    Behöver lite råd. Pappan har kommit med ett förslag till mig, att barnen ska vara hos mig varannan helg. Om jag accepterar hans förslag så kommer vårdnadstvisten att avslutas och barnen kommer vara hos mig varannan helg framöver. Om jag inte accepterar hans förslag så fortsätter vårdnadstvisten och det som tingsrätten har beslutat interimistiskt fortsätter. Har knappt sovit något inatt, tankarna bara snurrar i huvudet.

    Jag vill att vi ska ha varannan vecka men går jag med på hans förslag så kommer det inte bli så.

    Min magkänsla säger mig att jag inte ska gå med på hans förslag utan gå vidare med tvisten med chans att få varannan vecka.

    Barnen har fått vara här torsdag - söndag 2 gånger för pappan och funkade det bra så skulle vi utöka så det till slut skulle bli varannan vecka. Alla tyckte att det funkade bra men nu har alltså pappan ändrat sig.

    Fick vårdnad och bo utredningen från familjerätten häromdagen. Barnen har uttryckt väldigt tydligt att dom vill vara varannan vecka, att om dom fick önska sig något så är det d dom önskar.

    Familjerätten rekommenderar fortsatt gemensam vårdnad och umgänge torsdag till måndag varannan vecka.

    Jag är mycket väl medveten om att tingsrätten kan dömma till torsdag till måndag men det finns ju fortfarande en liten chans att dom dömmer till varannan vecka.

    Hjälp mig, vad ska jag göra?


    Torsdag-måndag är ju nästan varannan vecka. Tycker du ska fortsätta på det spåret så är du säker på att det åtminstone blir det.

    Om du går med på varannan helg nu, så kan man möjligen ändra det i ett senare skede, men det lär ta mycket längre tid än om du fortsätter på det planerade spåret nu. 
    Om du går med på varannan helg, ärendet avslutas, så måste du i så fall senare ta upp nya förhandlingar om du vill ha varannan veckan och du och pappan inte kan komma överens om det utan advokater. Det kan ta flera år. Samtidigt får barn bestämmer mer och mer ju äldre de blir så OM barnen sätter hårt mot hårt mot sin pappa, säg i högstadieålder, blir det svår för honom att säga att de inte får vara hos dig (om du mår bra och sköter dig, alltså). 

    Antar att pappan är lika trött på den här processen som du är och därför kommit med förslaget. Troligen har hans advokat rått honom att testa. 

    När min man låg i tvist med sitt ex var tingsrätten i princip benhårda på att de måste lösa det innan det gick till riktig rättegång. 
  • Anonym (förstörd)
    DVQ skrev 2020-04-08 09:13:41 följande:

    Diskutera igenom det här grundligt med din advokat.

    Men spontant tycker jag att det låter som en desperat åtgärd från pappans sida. Han har insett att han kan förlora och nu försöker han skademinimera. Tänk också på att det kan vara bra att få ett beslut på papper om hur umgänget fortsatt ska vara, oavsett om det är det beslut du helst önskar eller inte. Det gör det svårare för pappan att krångla i fortsättningen.

    Att barnen tydligt uttryckt en önskan om varannan vecka tycker jag väger mycket tungt. Jag tänker också att det inte är sannolikt att du får en sämre deal i tingsrätten. Du kan som sämst få ungefär samma som pappan nu erbjuder.

    Jag är dock inte säker på att jag förstått det helt. Skulle det alltså vara varannan helg torsdag till söndag med fortsatt gemensam vårdnad enligt pappan? Varifrån kommer det här med att på sikt utöka till varannan vecka om allt fungerar bra? Är det tingsrättens interemistiska beslut?


    Ja du har förstått det rätt, min känsla är precis som din att han försöker skademinimera det.

    Som vi har det nu enligt det interimistiskt beslutet är barnen hos mig lördag kl 11 till söndag kl 16 varannan vecka och 2 heldagar utöver det. På den senaste muntliga förberedelse så säger tingsrätten att det kan utökas så vi kommer yrka om det i dagarna.

    Om jag går med på hans förslag så blir det torsdag till söndag och inte möjlighet att det blir med.

    Går jag inte med på hans förslag det så finns iaf möjligheten att det kan bli varannan vecka.
  • Anonym (förstörd)
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-08 09:24:32 följande:

    Torsdag-måndag är ju nästan varannan vecka. Tycker du ska fortsätta på det spåret så är du säker på att det åtminstone blir det.

    Om du går med på varannan helg nu, så kan man möjligen ändra det i ett senare skede, men det lär ta mycket längre tid än om du fortsätter på det planerade spåret nu. 

    Om du går med på varannan helg, ärendet avslutas, så måste du i så fall senare ta upp nya förhandlingar om du vill ha varannan veckan och du och pappan inte kan komma överens om det utan advokater. Det kan ta flera år. Samtidigt får barn bestämmer mer och mer ju äldre de blir så OM barnen sätter hårt mot hårt mot sin pappa, säg i högstadieålder, blir det svår för honom att säga att de inte får vara hos dig (om du mår bra och sköter dig, alltså). 

    Antar att pappan är lika trött på den här processen som du är och därför kommit med förslaget. Troligen har hans advokat rått honom att testa. 

    När min man låg i tvist med sitt ex var tingsrätten i princip benhårda på att de måste lösa det innan det gick till riktig rättegång. 


    Om jag går på pappans spår och accepterar hans erbjudande om varannan helg så finns det inte möjlighet att det kommer bli mer om jag inte stämmer honom på mer umgänge i framtiden.
  • Anonym (förstörd)
    ventilera mera skrev 2020-04-08 09:00:47 följande:

    Ge pappan ett mentalt finger, tänk att han kan dra åt helvete och gå på rättens linje.


    Lite så jag känner men gör jag rätt, det är frågan
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist