• sussan

    Pepptråd, Letrozol, hoppas det hjälper

    Försökt bli gravid i över ett år. Men nej.. Fick nyligen veta att jag har pco och ska nu ge letrozol en chans att hjälpa till på traven. Känns ju onekligen lite jobbigt iom alla mindre trevliga biverkningar som finns upplistade men funkar det är det ju värt det, så klart.

    Tänkte att det kanske finns fler i samma sits som kanske vill följas åt.

  • Svar på tråden Pepptråd, Letrozol, hoppas det hjälper
  • Merymo
    sussan skrev 2019-11-29 23:18:53 följande:

    Ja, det känns som att han borrat ihop letrozol med något annat. Jag ska försöka hitta någon ny mottagning.

    Jag tog ovitrelle förra månaden men jag mådde rätt dåligt av den så jag valde bort den den här månaden.


    Vi var tvungna att försöka 6 gånger med letrozol innan det blev tal om remiss för IVF. Låter jätte konstigt att så många får köra på med letrozol om det skulle vara en sån stor risk..

    Vad fick du för symptom av ovitrelle?
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-11-26 09:03:29 följande:

    Jag har mått lite annorlunda denna cykeln mellan äl och fram till nu (bim idag eller imorgon). Men jag vet inte om det beror på att kroppen reagerar på att jag haft en "riktig" ägglossning denna månaden vilket jag inte brukar ha, eller om det är rena biverkningar efter letrozolen, eller om jag faktiskt är gravid. Än så länge är testen negativa i alla fall.

    Jag har varit väldigt blödig, alltså känslig och lätt för gråt, molvärk i/runt livmoder äggstockar samt att jag är extremt trött. I övrigt har jag inte känt mig annorlunda efter att jag åt Letrozol :)

    All lycka till, hoppas att det blir er cykel :)


    Hur har det gått för dig/er? :)
  • minnie768
    Merymo skrev 2019-11-30 17:24:21 följande:
    Hur har det gått för dig/er? :)
    Tyvärr blev det ingenting :( Mensen kom i fredags :'(
    Igår började jag  på andra kuren letrozol, VUL och kontroll av äggledare inbokad cd12. Ska också försöka få ovitrelle då eftersom min temp inte ökade förrän väldigt sent i förra cykeln trots en äggblåsa på 22 mm på cd14... Tungt men det är bara att ta nya tag. Ser att det inte gick vägen för er heller :(
  • Pepparmintkatt

    VUL igår efter första omgången letrozol. Tyvärr hade inget ägg mognat. Ska på koll igen nästa vecka för att se om de vuxit något, annars blir det nog ökad dos. Såklart tråkigt även om det var väntat. Hade inga symtom på att äl var på g och eftersom jag inte tycks ha någon äl alls själv känns det rimligt att min kropp behöver mer för att komma igång. Trist bara att inget hände alls, får mig att tänka på om jag ens är kapabel till mogna ägg/ägglossning. Snart är det på dagen två år sedan jag slutade med p-piller och ännu har vi inte kunna gjort ett riktigt försök.

  • minnie768
    Pepparmintkatt skrev 2019-12-04 10:22:59 följande:

    VUL igår efter första omgången letrozol. Tyvärr hade inget ägg mognat. Ska på koll igen nästa vecka för att se om de vuxit något, annars blir det nog ökad dos. Såklart tråkigt även om det var väntat. Hade inga symtom på att äl var på g och eftersom jag inte tycks ha någon äl alls själv känns det rimligt att min kropp behöver mer för att komma igång. Trist bara att inget hände alls, får mig att tänka på om jag ens är kapabel till mogna ägg/ägglossning. Snart är det på dagen två år sedan jag slutade med p-piller och ännu har vi inte kunna gjort ett riktigt försök.


    Förstår att det måste kännas tungt :( Har du ätit enkeldos? Du får tänka på att det är många som äter både dubbe-l och trippeldos men att det är flera som även behöver mer hjälp av starkare preparat än så. Vad säger läkarna? Ska du gå upp till dubbel dos eller får du gå upp till trippel direkt eftersom det inte var något ägg som mognat?
    KRAM!
  • Mallanolsson
    Pepparmintkatt skrev 2019-12-04 10:22:59 följande:

    VUL igår efter första omgången letrozol. Tyvärr hade inget ägg mognat. Ska på koll igen nästa vecka för att se om de vuxit något, annars blir det nog ökad dos. Såklart tråkigt även om det var väntat. Hade inga symtom på att äl var på g och eftersom jag inte tycks ha någon äl alls själv känns det rimligt att min kropp behöver mer för att komma igång. Trist bara att inget hände alls, får mig att tänka på om jag ens är kapabel till mogna ägg/ägglossning. Snart är det på dagen två år sedan jag slutade med p-piller och ännu har vi inte kunna gjort ett riktigt försök.


    Förstår att det känns tungt :( Hoppas verkligen på nästa omgång för dig! <3
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-12-02 11:44:03 följande:

    Tyvärr blev det ingenting :( Mensen kom i fredags :'(

    Igår började jag  på andra kuren letrozol, VUL och kontroll av äggledare inbokad cd12. Ska också försöka få ovitrelle då eftersom min temp inte ökade förrän väldigt sent i förra cykeln trots en äggblåsa på 22 mm på cd14... Tungt men det är bara att ta nya tag. Ser att det inte gick vägen för er heller :(


    Ja det är riktigt tungt. Väntan är värst och sen kommer beskedet som en stekpanna mot huvudet. Det en förhoppningsvis håller fast vid är hoppet. Det är vad som får en att fortsätta i positiv anda.

    Nej det gick inte. Trots 2 ägg som släppte. Det gör tydligen ingen skillnad men man tycker ju att det borde göra det. Så försök nummer 6 nu. Är på CD21 nu. Så om 8 dagar får vi förhoppningsvis svar på om det tagit sig eller inte. Har massa symptom men försöker bara tänka bort det. Orkar inte bli så besviken som tidigare försök.
  • Merymo
    Pepparmintkatt skrev 2019-12-04 10:22:59 följande:

    VUL igår efter första omgången letrozol. Tyvärr hade inget ägg mognat. Ska på koll igen nästa vecka för att se om de vuxit något, annars blir det nog ökad dos. Såklart tråkigt även om det var väntat. Hade inga symtom på att äl var på g och eftersom jag inte tycks ha någon äl alls själv känns det rimligt att min kropp behöver mer för att komma igång. Trist bara att inget hände alls, får mig att tänka på om jag ens är kapabel till mogna ägg/ägglossning. Snart är det på dagen två år sedan jag slutade med p-piller och ännu har vi inte kunna gjort ett riktigt försök.


    De brukar säga att första omgångarna är lite prova på. De behöver se hur stimulerad du blir av vilken dos. Så de kommer förmodligen öka till dubbeldos. Fungerar inte det så har jag läst i trådar om trippeldos. Men min läkare gör inte det. Det tog faktiskt 5 försök till att de skulle komma fram till vad som fungerade för mig. Jag har ingen egen ägglossning. Så körde dubbeldos 4 gånger. 5e gången dubbeldos och gonal f. Då hände det grejer! Känns synd att ha "slösat" flera försök på att hitta rätt dos men nu har vi iaf ärliga chanser.

    Sålänge du har ägg och att övriga (relevanta) tester läkaren gör är bra, så borde det inte vara ett problem att få ägg att mogna. :) Vilka typer av undersökningar och prover har du gjort?
  • minnie768
    Merymo skrev 2019-12-04 18:08:45 följande:
    Ja det är riktigt tungt. Väntan är värst och sen kommer beskedet som en stekpanna mot huvudet. Det en förhoppningsvis håller fast vid är hoppet. Det är vad som får en att fortsätta i positiv anda.

    Nej det gick inte. Trots 2 ägg som släppte. Det gör tydligen ingen skillnad men man tycker ju att det borde göra det. Så försök nummer 6 nu. Är på CD21 nu. Så om 8 dagar får vi förhoppningsvis svar på om det tagit sig eller inte. Har massa symptom men försöker bara tänka bort det. Orkar inte bli så besviken som tidigare försök.
    Just den där tiden efter VUL, sen äl och sen väntan fram till bim. Alla tankar och förhoppningar när man verkligen tror att det gick vägen.. När mensen väl kommer är det som du säger, känns som en stekpanna mot huvudet :/

    Oj redan på cd21, inväntar du ev. mens eller kommer du testa innan? Har du gjort VUL denna cykeln också? I så fall vad visade den?
  • Merymo
    minnie768 skrev 2019-12-05 08:31:27 följande:

    Just den där tiden efter VUL, sen äl och sen väntan fram till bim. Alla tankar och förhoppningar när man verkligen tror att det gick vägen.. När mensen väl kommer är det som du säger, känns som en stekpanna mot huvudet :/

    Oj redan på cd21, inväntar du ev. mens eller kommer du testa innan? Har du gjort VUL denna cykeln också? I så fall vad visade den?


    Eller hur :/ men det känns ibland bättre när man får läsa att andra lyckats. Så vi får försöka behålla hoppet!

    Jag kommer faktiskt vänta och se om jag får mens. Jag orkar inte bli besviken varje dag till dess att mens kommer. Lika bra att ta besvikelsen 1 gång. Jag gör VUL varje cykel som tur är. På cd 8 fanns inga ägg. Så läkaren sa att ta gonal -f cd8-11. Cd12 fanns 2 mindre ägg under ca 12 mm och 1 ägg på 18.5. Så tog ovitrelle cd 13. Om ca 1 vecka från nu blir det förhoppningsvis ett positivt besked!
Svar på tråden Pepptråd, Letrozol, hoppas det hjälper