• Kiiwii90

    Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

    Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

    Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

  • Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-05-19 06:19:40 följande:

    Ja, man skulle bli tokigt om man gick och grubblade på detta hela tiden.

    Vilken vecka är du i nu? Det är väl snart dags för ul? :)


    Jaa bäst att sikta framåt i stället...

    Jag är i vecka 12, KUB gick bra och riskerna låg under gränsen :) Har fortfarande inte berättat för nån än, börjar kännas liksom svårt.. Borde börja berätta men vet inte varför det är svårt, vill inte höra om Corona-bebisar osv, undrar hur folk kommer att reagera, trots att det inte ska betyda nåt. Och så är det ju det att man inte träffar nån i dessa tider, åtminstone inte vi, pratat på telefon och Skype med vänner och så men inte riktigt träffat folk. Skulle vilja ha det berättat för mina föräldrar i varje fall, men helst inte över telefon eller Whatsapp :D Men ja det är lyxproblem.
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-05-19 06:19:40 följande:

    Ja, man skulle bli tokigt om man gick och grubblade på detta hela tiden.

    Vilken vecka är du i nu? Det är väl snart dags för ul? :)


    Du då, hur går det? :) Är det KUB nästa?:)
  • Anonym (Funderare)
    Anonym (Kanel) skrev 2020-05-18 22:43:13 följande:

    Ja det kan jag hålla med om, så som Astrid ochså skriver, det är landstingets försök som borde ändras... Ett försök borde vara samma för alla, inte 10 försök för en och ett för en annan, beroende på hur många ägg man råkar få till frysen... Att försöka införa landstingets ?ett försök? på privata kliniker funkar ju däremot inte alls, eller så kostar ett försök privat i framtiden 75000... Då betalar jag hellre insättning per insättning :D

    Och det där med att ?straffas? för missfall, eller att om man bott utomlands måste man vänta två år innan man får ivf via landstinget, oberoende av ålder eller hur länge man försökt. Känns inte rättvist. Och de som får ägg i frysen hos landstinget betalar väl en hel del mindre för att återföra dem än de som gör samma på privata...? Inte helt säker men det känns också lite skumt, landstinget hjälper med första barnet men bidrar dessutom till andra barnet men bara för vissa. A ja, man blir bara avundsjuk av att fundera på allt detta... ;)


    Ja jag vet inte vad som borde ändras men en sak är säker är att det inte är rättvist och det är helt okej att vara avundsjuk! :)

    Tror frysta från landstinget ingår i försöken...så alltså gratis..medans privat som ni skrev ca hälften av ett ivf-försök.

    Ja syskonförsök, varför bidrar dom till vissa? Hur ser det ut?

    Ruvardag 6 här med ett 2 dagars...

    Nån som är runt samma?

    Och grattis till era graviditeter! :)
  • Astrid40
    Anonym (Kanel) skrev 2020-05-19 07:48:08 följande:

    Du då, hur går det? :) Är det KUB nästa?:)


    Jag är i v 12 nu (11+1). Har KUB inbokat om 2 veckor 3/6. Ska ta prover och blodgruppering nästa vecka.

    Med tanke på att jag är 41 så kommer KUB visa högre sannolikhet, åldern har stor betydelse. Jag hade hellre skippat KUB och gått på fakta, dvs NIPTest direkt. Min gynekolog sa samma. Jag menar vem vill veta sannolikhet när det finns fakta?? Men det är en kostnadsfråga som så mycket annat :).
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-05-19 09:28:23 följande:

    Jag är i v 12 nu (11+1). Har KUB inbokat om 2 veckor 3/6. Ska ta prover och blodgruppering nästa vecka.

    Med tanke på att jag är 41 så kommer KUB visa högre sannolikhet, åldern har stor betydelse. Jag hade hellre skippat KUB och gått på fakta, dvs NIPTest direkt. Min gynekolog sa samma. Jag menar vem vill veta sannolikhet när det finns fakta?? Men det är en kostnadsfråga som så mycket annat :).


    Ja visst hade det varit skönt med ännu säkrare test men KUB är ju bra på det viset att får du bra resultat så kan du lämna det där :) Får du dåliga så får du ju NIPT oftast gratis. Att din ålder är 41 behöver inte betyda att resultatet är dåligt, vet fler 40-åringar som förr t.ex 1/5000, bättre än vad jag fick exempelvis :D Åldern är ju bara en faktor.

    Och jag skulle inte skippa KUB och göra bara NiPT, NIPT visar faktiskt bara trisomierna 13, 18 och 21. Alla andra sjukdomar och missbildningar faller utanför NIPT. Om fostret exempelvis saknar hjärna så ser man inte det på NIPT så länge det inte är t13, t18 eller t21... men KUB går ju igenom anatomin så gott men kan kolla i vecka 12 ungefär. Ursäkta det makabra exemplet. Men jag är glad att man gör KUB och sedan får gå vidare om det skulle behövas :) Man kan ju gå vidare privat också om man inte är nöjd med sina risksiffror. Jag fick 1/2000 på Downs och 1/100.000 på trisomi18. Kändes ju som stor skillnad men fortfarande är ju Downs-risken inte under riksgränsen...
  • Astrid40
    Anonym (Kanel) skrev 2020-05-19 09:43:04 följande:

    Ja visst hade det varit skönt med ännu säkrare test men KUB är ju bra på det viset att får du bra resultat så kan du lämna det där :) Får du dåliga så får du ju NIPT oftast gratis. Att din ålder är 41 behöver inte betyda att resultatet är dåligt, vet fler 40-åringar som förr t.ex 1/5000, bättre än vad jag fick exempelvis :D Åldern är ju bara en faktor.

    Och jag skulle inte skippa KUB och göra bara NiPT, NIPT visar faktiskt bara trisomierna 13, 18 och 21. Alla andra sjukdomar och missbildningar faller utanför NIPT. Om fostret exempelvis saknar hjärna så ser man inte det på NIPT så länge det inte är t13, t18 eller t21... men KUB går ju igenom anatomin så gott men kan kolla i vecka 12 ungefär. Ursäkta det makabra exemplet. Men jag är glad att man gör KUB och sedan får gå vidare om det skulle behövas :) Man kan ju gå vidare privat också om man inte är nöjd med sina risksiffror. Jag fick 1/2000 på Downs och 1/100.000 på trisomi18. Kändes ju som stor skillnad men fortfarande är ju Downs-risken inte under riksgränsen...


    Nä det är väl bra att båda testerna finns. Ffa att man kollar att allt ser ok ut på ultraljud. 40-plussar har generellt en 1:100 risk att få ett barn med DS sa min gynekolog så en kombo KUB/NIPT är väl optimalt. Finns kvinnor som fått låg sannolikhet för DS och sedan fått en chock när bebisen föds med DS. Det är ju trots allt bara en sannolikhet KUB ger.

    Nu vet jag att det finns kvinnor som inte bryr sig om barnet har någon avvikelse och det är helt ok om man gör det valet, men jag och min man gör fosterdiagnostik för att vi verkligen vill veta och har möjlighet att åtgärda om avvikelser skulle upptäckas (håller verkligen tummarna, det kommer vara nervöst).

    Surt att jag måste gå själv på KUB, hade gärna haft mannen med mig. Inte samma sak att han är med på länk
  • Anonym (Kanel)
    Astrid40 skrev 2020-05-19 10:25:14 följande:

    Nä det är väl bra att båda testerna finns. Ffa att man kollar att allt ser ok ut på ultraljud. 40-plussar har generellt en 1:100 risk att få ett barn med DS sa min gynekolog så en kombo KUB/NIPT är väl optimalt. Finns kvinnor som fått låg sannolikhet för DS och sedan fått en chock när bebisen föds med DS. Det är ju trots allt bara en sannolikhet KUB ger.

    Nu vet jag att det finns kvinnor som inte bryr sig om barnet har någon avvikelse och det är helt ok om man gör det valet, men jag och min man gör fosterdiagnostik för att vi verkligen vill veta och har möjlighet att åtgärda om avvikelser skulle upptäckas (håller verkligen tummarna, det kommer vara nervöst).

    Surt att jag måste gå själv på KUB, hade gärna haft mannen med mig. Inte samma sak att han är med på länk


    Ja man kan inte vara säker... Men om du skulle få en risk på Säg 1/4000, skulle du fortfarande vara orolig och vilja göra ett säkert test kring DS? Tänker du liksom göra NIPT oberoende av vad KUN visar? Visst kunde det vara intressant att ha ett svar svart på vitt... Jag försöker tänka att man aldrig kan veta nåt säkert, barnet kan skadas i vilket skede som helst trots att man gjort fostervattenprov och uteslutit DS exempelvis... Känns det för dig som trisomierna/DS skrämmer mest?

    Senast gick jag 1/5500 på DS och nu då 1/2000, trots att embryona är ? gjorda? samtidigt dvs min ålder har inte ändrats en dag ens mtp trisomiriskerna. Det kan vara så olika också oberoende av ålder, allt det andra som spelar in. Åt båda hållen då. I min mammagrupp har de flesta fått en personlig risk som är mycket lägre än risken för bara åldern. Så även jag själv, om man kollar bara på åldern så hade mitt riskvärde varit större än det vad de nu kunde räkna just för denna graviditet. Så stirra dig inte blind på 1/100, troligtvis och förhoppningvis är din egen risk mycket mindre :)

    Jag fick inte ens ha mannen med på länk, fick bara ta en videosnutt i slutet. Det är så olika.
  • AndraSladdis

    Testdag med 2-dagars embryo (i dag är embryot 16 dagar). Glad!! Såklart orolig också, det går ej att undvika.


    Testen har stigit märkbart i styrka sedan i fredags, även om RFSU-stickan verkar segare än de övriga. Den i mitten är klinikens teststicka.


  • Astrid40
    AndraSladdis skrev 2020-05-19 11:31:53 följande:

    Testdag med 2-dagars embryo (i dag är embryot 16 dagar). Glad!! Såklart orolig också, det går ej att undvika.

    Testen har stigit märkbart i styrka sedan i fredags, även om RFSU-stickan verkar segare än de övriga. Den i mitten är klinikens teststicka.


    Tydliga plus :D

    Grattis!
  • Astrid40
    Anonym (Kanel) skrev 2020-05-19 10:42:29 följande:

    Ja man kan inte vara säker... Men om du skulle få en risk på Säg 1/4000, skulle du fortfarande vara orolig och vilja göra ett säkert test kring DS? Tänker du liksom göra NIPT oberoende av vad KUN visar? Visst kunde det vara intressant att ha ett svar svart på vitt... Jag försöker tänka att man aldrig kan veta nåt säkert, barnet kan skadas i vilket skede som helst trots att man gjort fostervattenprov och uteslutit DS exempelvis... Känns det för dig som trisomierna/DS skrämmer mest?

    Senast gick jag 1/5500 på DS och nu då 1/2000, trots att embryona är ? gjorda? samtidigt dvs min ålder har inte ändrats en dag ens mtp trisomiriskerna. Det kan vara så olika också oberoende av ålder, allt det andra som spelar in. Åt båda hållen då. I min mammagrupp har de flesta fått en personlig risk som är mycket lägre än risken för bara åldern. Så även jag själv, om man kollar bara på åldern så hade mitt riskvärde varit större än det vad de nu kunde räkna just för denna graviditet. Så stirra dig inte blind på 1/100, troligtvis och förhoppningvis är din egen risk mycket mindre :)

    Jag fick inte ens ha mannen med på länk, fick bara ta en videosnutt i slutet. Det är så olika.


    Jaha, jag hoppas verkligen mannen kan vara med på länk, det sa iaf barnmorskan ..

    Ja, kromosomavvikelser skrämmer nog mest, känns så definitivt på nåt sätt

    Jag har berättat om ivf och graviditeten för 3 väninnor på jobbet, men ingen annan ännu. Avvaktar KUB. Byxorna spänner lite då det börjar bli jobbigt med översta knappen på vissa tightare byxor, men jag kan nog hålla det dolt några veckor till :)
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet