• Anonym (Utmattad)

    Vantrivs på jobbet

    Började för ett par månader sen på nytt jobb och vantrivs redan. Det var svårt för mig att hitta jobb trots högskoleexamen. Jag vill arbeta med detta och arbetsuppgifterna är vad jag vill. Kommer nog aldrig hitta ett likadant jobb igen så att söka nytt känns motigt. De andra på jobbet är känslokalla och ingen har försökt lära känna mig. De pratar bara om sitt. Om jag berättar nåt så blir jag avbruten. Det är som om jag bara ska vara en maskin som ska utföra uppgifterna och inte trivas. Ägaren gör inget för att man ska trivas. Snåla är de också och tom. med städning för det är smutsigt på kontoret. Jag är van vid betydligt högre standard och gråter av tanken på att åka dit. De skryter om hur bra det är däroch att jag har kommit till ett bra ställe där man kan flexa! Som om jag aldrig fått det innan...

    Någon i samma sits? Hur tacklar ni det?

  • Svar på tråden Vantrivs på jobbet
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-12-01 11:30:24 följande:

    Visst att man har ett jobb som man vantrivs med, men då får man försöka göra något åt det och inte bara gnälla! Är man nyexaminerad så får man bita i sura äpplet och man har inte råd att vara kräsen. Jobba på, försök acceptera situationen och sök annat. Så länge du inte hittar något annat jobb så försök bjud till. Av det jag kan läsa i ditt inlägg så är allt fel, och du tycker att alla andra gör fel, utom du. Frågan är hur mycket du har gjort för att försöka passa in i gruppen? Vad har du gjort för att få till en mysigare miljö? Det tycks helt klart vara så att när du rekryterades så gjordes det en felrekrytering. Jag säger inte att du är fel, och jag säger inte att arbetsgivaren är fel. Jag tror snarare att ni är fel för varandra. Men så länge tills du hittar ett företag som är rätt för dig, vad tycker du är mest rätt, att du försöker anpassa dig efter de andra på företaget eller att de anpassar sig efter dig? Innan du svarar, tänk att det vore tvärtom, att du jobbade på ett företag som överensstämmer med dina krav och förväntningar och någon som inte platsade in där, varken i sitt sätt att vara eller klä sig eller i beteende passade in, vem skulle behöva försöka göra anpassningar då?

    Försök anpassa dig till den klädstil som de andra har, se dom kläderna som du ?uniform?. Parfym är det många som är känsliga mot, skippa det på arbetet men så fort du slutat jobbet så kan du ta på dig lite, och så byter du om till de kläder som du trivs i. Precis som poliser, sjukvårdspersonal etc har en uniform kan du ha en slags uniform för ditt arbete.


    Tack för dina råd men det är inte riktigt applicerbart med parfym och klädråden. Och jag gnäller inte bara, utan söker aktivt nytt.
  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Utmattad) skrev 2019-12-01 23:21:53 följande:

    Tack för dina råd men det är inte riktigt applicerbart med parfym och klädråden. Och jag gnäller inte bara, utan söker aktivt nytt.


    Är mycket nyanställd så indirekt ej med i gänget än och därmed ej bjuden på julfesten sade min Chef...

    Min anställning kom plötsligt sade min Chef.

    Får allmänna Mail om info inför festen så känns sådär att bli exkluderad..
  • Anonym (Tufft)

    Dessutom pratar juristerna på jobbet om hur man lättare får upp snorren och använder ordet runka under lunchen.

    De är föräldrar men omogna. Borde bete sig bättre.

  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Tufft) skrev 2019-12-02 13:15:08 följande:

    Är mycket nyanställd så indirekt ej med i gänget än och därmed ej bjuden på julfesten sade min Chef...

    Min anställning kom plötsligt sade min Chef.

    Får allmänna Mail om info inför festen så känns sådär att bli exkluderad..


    Skojar de eller? Du är inte med i gänget?

    Om du får stanna hemma medan de andra går på julffest så löser sig nog den biten...nej, men vad idiotiskt!
  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Utmattad) skrev 2019-12-02 16:22:02 följande:

    Skojar de eller? Du är inte med i gänget?

    Om du får stanna hemma medan de andra går på julffest så löser sig nog den biten...nej, men vad idiotiskt!


    Tydligen har de redan bokat biljetter och tror de tycker det kostar för mycket med mig med plus att min anställning blev så plötsligt påkommen.....Har jobbat där så kort tid...
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Tufft) skrev 2019-12-02 16:24:02 följande:

    Tydligen har de redan bokat biljetter och tror de tycker det kostar för mycket med mig med plus att min anställning blev så plötsligt påkommen.....Har jobbat där så kort tid...


    Men om du nu är nyanställd så är det kanske inte så konstigt att du inte får följa med om biljetterna bokats innan du anställdes? Vissa julbord är det bara att boka in extra biljetter till, medan andra är så populära att det verkligen inte går då biljetterna är slutsålda, särskilt om det är julbord med underhållning. Eller är det så att det där julbordet är något som kollegorna tillsammans har bestämt att gå på och som inte betalas av arbetsgivaren? För då är det också en annan sak!

    Allmänt så känns det som om du har negativ attityd! Du ser snett på arbetsgivaren, du förväntar dig att alla andra ska anpassa sig efter sig, du ser snett på de lokaler som dina kollegor kanske trivs, du ser snett på dina kollegor, och i det du skriver här så tycks du se nervärderande på dom. Inte konstigt att du har svårt att komma in i gänget! Särskilt som du inte alls tycks kunna bjuda på dig själv utan som det i du skriver här, får det att se ut som om du förväntar dig en massa av andra men är själv inte beredd att anpassa dig, eller bjuda på dig själv.

    Som jag ser det så har du ett val, antingen så fortsätter du som du gör och forsätter att förvänta dig att alla andra utom du ska behöva bjuda till, eller så blir du ödmjuk och är glad över att du fått ett jobb, TROTS att företaget egentligen inte behöver dig, och trots att du är nyexaminerad. Som nyexaminerad brukar det vara svårt att få jobb och det är ytterst ytterst få verksamheter som rekryterar personal om det inte finns behov av sådan. Tvärtom, de flesta verksamheter drar ner på allt de kan, vad det gäller personal, och otroligt många drar till och med ner mer än så. Som nyexaminerad så får man vara glad för all erfarenhet man får, för erfarenheten gör attest blir lättare att få drömjobbet. Är det så att du väljer det förstnämnda, var beredd på att det kan vara svårt att komma in i gemenskapen även i ditt nästa jobb.
  • Anonym (Tufft)

    TS har ni någon personalansvarig på ditt jobb?

    Vi är 50 anställda men ingen Personalansvarig.

  • Anonym (Tufft)

    TS, hur hinner du gå på intervjuer? Ifrågasätter din Chef om du är borta från jobbet ofta?

  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Tufft) skrev 2019-12-04 07:51:50 följande:

    TS, hur hinner du gå på intervjuer? Ifrågasätter din Chef om du är borta från jobbet ofta?


    Jobbar deltid. Och har flex så man kan gå en timme tidigare och boka intervjuerna då. Rekryterarna är ju medvetna om att man är begränsad. De är vana.
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Tufft) skrev 2019-12-03 07:49:32 följande:

    TS har ni någon personalansvarig på ditt jobb?

    Vi är 50 anställda men ingen Personalansvarig.


    Nej.
  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Utmattad) skrev 2019-12-04 15:20:25 följande:

    Nej.


    Varför jobbar du deltid?
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Tufft) skrev 2019-12-04 15:21:54 följande:

    Varför jobbar du deltid?


    Jag har barn under 8 år.
  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Utmattad) skrev 2019-12-04 22:51:50 följande:

    Jag har barn under 8 år.


    Har jobbat länge med sälj men berättade idag att jag fått ett samtal med en otrevlig dam.

    En kollega sade då att det borde du väll vant dig vid som

    jobbat länge med sälj. Hård ton.

    Ny på jobbet dessutom är jag. vad är det med folk?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Tufft) skrev 2019-12-05 12:44:01 följande:

    Har jobbat länge med sälj men berättade idag att jag fått ett samtal med en otrevlig dam.

    En kollega sade då att det borde du väll vant dig vid som

    jobbat länge med sälj. Hård ton.

    Ny på jobbet dessutom är jag. vad är det med folk?


    Antingen så har hon något emot dig och då behöver du fundera på vad det beror på? Eller så är du överkänslig. Kanske en kombination.

    Men är det så att din tjänst inte anses behövas och att du fått jobbet ändå, trots att du inte har någon större erfarenhet sedan tidigare och om du, som du gett intryck av här, klär dig och beter dig lite som om du vore förmer, så är det lätt hänt att dina kollegor ser snett på dig och drar sina egna slutsatser
  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-12-06 21:28:45 följande:

    Antingen så har hon något emot dig och då behöver du fundera på vad det beror på? Eller så är du överkänslig. Kanske en kombination.

    Men är det så att din tjänst inte anses behövas och att du fått jobbet ändå, trots att du inte har någon större erfarenhet sedan tidigare och om du, som du gett intryck av här, klär dig och beter dig lite som om du vore förmer, så är det lätt hänt att dina kollegor ser snett på dig och drar sina egna slutsatser


    Klär ner mig. Mina dyra märkesväskor är hemma. Har en enkel väska. Aldrig märkeskläder.
Svar på tråden Vantrivs på jobbet