• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-10-02 19:33:34 följande:

    Oj, 6 st larm per dag! Tar du progynon 4 ggr dag? Fick du trombyl förresten?


    Ja, progynon 4ggr/dag och jag valde att sprida ur dem jämnt över dygnet, jag tycker det känns bäst.

    Yes, tar trombyl med crinone på kvällen :)
  • Sofia95

    Jag har en fråga kring crinone.. Det som kommer ut är ibland svagt rosafärgat, det ser inte ut som spår av blod i mina ögon, men finns det någon annan förklaring? Det är inte varje gång, men typ nu nyss.. :( har aldrig varit rosa på applikatorn och det är bara aning av rosa i klumparna, jättesvagt.

  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-10-03 15:27:33 följande:

    Jag har en fråga kring crinone.. Det som kommer ut är ibland svagt rosafärgat, det ser inte ut som spår av blod i mina ögon, men finns det någon annan förklaring? Det är inte varje gång, men typ nu nyss.. :( har aldrig varit rosa på applikatorn och det är bara aning av rosa i klumparna, jättesvagt.


    Crinone klumparna blir efter en tid lite gråare i färgen. Jag tycker nästan att de kan vara grårosa. Det är inte det då? Kan ju också ha blivit nån liten smårispa efter applikatorn som gör att det bara syns på resterna. Slemhinnorna blir extra känsliga och så äter du trombyl. Dvs lättblödande.

    Är det bara så lite så tycker jag inte att du behöver oroa dig även om det är svårt. Visst är det svårt att inte analysera varje känning eller tecken på det ena eller andra.
  • vårsommarhöstvinter

    Jag har lite frågor om progesteronsprutorna som jag hoppas ni kan svara på. Glad

    Kan man köpa både den oljebaserade och den vattenbaserade i St Petersburg? Vad blir skillnaden i pris mellan att få den vattenbaserade på licens hemma i Sverige, köpa den via nätet från apotek i Nederländerna/Frankrike och ev. (om det går) att köpa den i Ryssland? Hur lång tid tar det att få den på licens i Sverige? Och hur många sprutor går det åt? 12 veckor x 2? Eller tar man det längre tid och t.ex. under träningscykeln? Tar man mer under plan B? Hur stor är prisskillnaden mellan den oljebaserade och den vattenbaserade?

    Tänkte att det kunde vara bra att förbereda sig om det tar lång tid att få tag på det ...

  • bellis2
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-10-03 17:24:38 följande:

    Jag har lite frågor om progesteronsprutorna som jag hoppas ni kan svara på. Glad

    Kan man köpa både den oljebaserade och den vattenbaserade i St Petersburg? Vad blir skillnaden i pris mellan att få den vattenbaserade på licens hemma i Sverige, köpa den via nätet från apotek i Nederländerna/Frankrike och ev. (om det går) att köpa den i Ryssland? Hur lång tid tar det att få den på licens i Sverige? Och hur många sprutor går det åt? 12 veckor x 2? Eller tar man det längre tid och t.ex. under träningscykeln? Tar man mer under plan B? Hur stor är prisskillnaden mellan den oljebaserade och den vattenbaserade?

    Tänkte att det kunde vara bra att förbereda sig om det tar lång tid att få tag på det ...


    Du kommer att få information om allt detta när det närmar sig.

    Du kan enbart köpa den oljebaserade i St Petersburg.

    Det går inte längre att köpa den vattenbaserade i Nederländerna utan det är Frankrike som gäller. Räkna med att sju stycken sprutor kostar ca en tusenlapp så det är väldigt dyrt, särskilt om man bara ska använda vattenbaserat. Vad det kostar i Sverige vet jag inte. Om den inte går på högkostnadsskydd så blir det väldigt dyrt med mediciner även i Sverige. De oljebaserade sprutorna tror jag betalade ca 3000 kr för i St Petersburg. 

    Behandlingsplanerna ser olika ut men generellt ska du räkna med två om dagen i 12 veckor men de gör en uträkning åt dig ifall du hamnar på behandlingsplan b då du ska ha mycket mer. När du kommer till kliniken kommer du få sitta med sjuksköterskan som går igenom all medicin du behöver efter insättning och hur mycket du kommer att behöva.
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-10-03 15:27:33 följande:

    Jag har en fråga kring crinone.. Det som kommer ut är ibland svagt rosafärgat, det ser inte ut som spår av blod i mina ögon, men finns det någon annan förklaring? Det är inte varje gång, men typ nu nyss.. :( har aldrig varit rosa på applikatorn och det är bara aning av rosa i klumparna, jättesvagt.


    I samband med den lilla blödningen jag hade så var det gråa klumpar (det är tydligen från gammal blödning). Jag har annars bara haft rent vitt innan dess och efter.

    Det är olika vad läkare tycker. Vissa menar att det är normalt, Olga kliniken är mycket försiktig och sätter en på behandlingsplan b när sådant händer. Vi får skicka bilder på eländet så gör de en bedömning.

    Men som Grodan säger slemhinnorna känsliga. Typ helt uttorkade och man komma åt saker och ting med applikatorn. Och jag vet att det är jättesvårt att inte oroa sig men försök ta det lugnt. Många blöder och det går bra ändå.
  • Sofia95

    Tack för svar, Bellis och Grodan. Jag googlade lite och känner mig något lugnare, men det känns olidligt långt till testdag.. Så pratade jag alldeles precis med min kollega, som berättade att hon är gravid, hon har vetat det endast några dagar och hon är i v12(!!!). Ställde det i förhållande till oss, som väntar i oändlighet på testdag och sedan går som på nålar fram till v12. Så olika livet kan vara <3

  • PeeWee44
    Sofia95 skrev 2020-10-03 18:00:44 följande:

    Tack för svar, Bellis och Grodan. Jag googlade lite och känner mig något lugnare, men det känns olidligt långt till testdag.. Så pratade jag alldeles precis med min kollega, som berättade att hon är gravid, hon har vetat det endast några dagar och hon är i v12(!!!). Ställde det i förhållande till oss, som väntar i oändlighet på testdag och sedan går som på nålar fram till v12. Så olika livet kan vara <3


    Det är vanligt att man får som aprikosfärgade klumpar av crinone, tror inte du behöver vara orolig.
  • Sofia95
    PeeWee44 skrev 2020-10-03 19:08:46 följande:

    Det är vanligt att man får som aprikosfärgade klumpar av crinone, tror inte du behöver vara orolig.


    Tack snälla. Allt detta är så nytt för mig.
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-10-03 18:00:44 följande:

    Tack för svar, Bellis och Grodan. Jag googlade lite och känner mig något lugnare, men det känns olidligt långt till testdag.. Så pratade jag alldeles precis med min kollega, som berättade att hon är gravid, hon har vetat det endast några dagar och hon är i v12(!!!). Ställde det i förhållande till oss, som väntar i oändlighet på testdag och sedan går som på nålar fram till v12. Så olika livet kan vara <3


    Otroligt hur olika det kan vara. Det finns ingen chans att jag hade kunnat missa detta under dessa veckor med tanke på mitt mående, haha.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020