• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Snurranfian
    Sofia95 skrev 2020-10-03 15:27:33 följande:

    Jag har en fråga kring crinone.. Det som kommer ut är ibland svagt rosafärgat, det ser inte ut som spår av blod i mina ögon, men finns det någon annan förklaring? Det är inte varje gång, men typ nu nyss.. :( har aldrig varit rosa på applikatorn och det är bara aning av rosa i klumparna, jättesvagt.


    Så var det för mig med. Blödde ingenting men Crinone va lite rosa/aprikos när det kom ut. Personligen gillade jag inte Crinone utan tyckte att Lutinus va bättre. Fick aldrig nån färg på det.
  • vårsommarhöstvinter
    bellis2 skrev 2020-10-03 17:48:51 följande:
    Du kommer att få information om allt detta när det närmar sig.

    Du kan enbart köpa den oljebaserade i St Petersburg.

    Det går inte längre att köpa den vattenbaserade i Nederländerna utan det är Frankrike som gäller. Räkna med att sju stycken sprutor kostar ca en tusenlapp så det är väldigt dyrt, särskilt om man bara ska använda vattenbaserat. Vad det kostar i Sverige vet jag inte. Om den inte går på högkostnadsskydd så blir det väldigt dyrt med mediciner även i Sverige. De oljebaserade sprutorna tror jag betalade ca 3000 kr för i St Petersburg. 

    Behandlingsplanerna ser olika ut men generellt ska du räkna med två om dagen i 12 veckor men de gör en uträkning åt dig ifall du hamnar på behandlingsplan b då du ska ha mycket mer. När du kommer till kliniken kommer du få sitta med sjuksköterskan som går igenom all medicin du behöver efter insättning och hur mycket du kommer att behöva.
    Tack för svaret! Det verkar som att det kan finnas begränsningar på hur mycket mediciner man får ta med sig när man åker hem, så jag tänkte försöka vara ute i god tid och ev. handla båda gångerna jag kommer att vara där.
  • bellis2
    Snurranfian skrev 2020-10-04 08:44:40 följande:
    Så var det för mig med. Blödde ingenting men Crinone va lite rosa/aprikos när det kom ut. Personligen gillade jag inte Crinone utan tyckte att Lutinus va bättre. Fick aldrig nån färg på det.
    Och för mig är det tvärtom. Lutinus var bland det äckligaste jag varit med om och jag fick ha bindor. Torkade ut mig helt också. Tror det är olika vad som passar en bäst.
  • bellis2
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-10-04 09:25:09 följande:
    Tack för svaret! Det verkar som att det kan finnas begränsningar på hur mycket mediciner man får ta med sig när man åker hem, så jag tänkte försöka vara ute i god tid och ev. handla båda gångerna jag kommer att vara där.
    Det beror på vilken väg du ska åka som jag förstod det och att det gällde vägen genom Estland (som verkar vara den mest komplicerade), eller?

    Progynon, Crinone och Klexane kan du få tag på här i Sverige, se till att ordna det så du är säker på att du har det.

    De oljebaserade progesteronsprutorna har långt bäst-före-datum (tror kliniken sa fem år). Klimara (östrogenplåster) behöver du köpa där, svårt att få tag på det i Sverige just nu och när jag var i Ryssland så sålde apoteket det sista till mig. Gick runt på flera där för att se om de hade men nej. Methacin och Tranexamic acid behöver du också köpa i Ryssland.

  • Lenze
    CrookedTail skrev 2019-12-21 07:00:54 följande:

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Hej, hur har det gått? Jag funderar även på äggdonation men det känns verkligen som man inte har någon aning vem barnet kommer se ut som och att det kommer vara uppenbart att det inte är mina gener. :( Också 38år 3misslyckade ivf, ett missfall, lågt amh 0,3.
  • bellis2
    Lenze skrev 2020-10-04 12:01:26 följande:
    Hej, hur har det gått? Jag funderar även på äggdonation men det känns verkligen som man inte har någon aning vem barnet kommer se ut som och att det kommer vara uppenbart att det inte är mina gener. :( Också 38år 3misslyckade ivf, ett missfall, lågt amh 0,3.
    Fast det kommer du inte veta med dina egna gener heller och även med dina egna gener är det inte säkert att barnet skulle likna dig. Det går aldrig att veta hur ett barn kommer att se ut och vem det kommer att likna.

    I Ryssland matchas du och får se bilder på donatorer. Det hjälpte mig väldigt mycket.
  • Jiana

    Vi valde Finland eftersom vi ville ha öppen donation. Har varit där i våras, lämnat alla prover, haft psykologsamtalet, planerat ihop med läkaren. Stod nästan längst fram i kön när Coronan slog till. Jag har tänkt att till hösten borde det gå att åka men nu ser det inte alls bra ut med smittan i Sverige igen. Det känns helt hopplöst och jag känner mig helt motarbetad hela tiden. Funderar på att byta till Olga istället, känns superkrångligt med Ryssland, jag är väldigt ljus och känns som alla ryskor är mörkare än mig. Då blir det anonym donation, öppen är väldigt viktigt för oss. Men tiden bara går och går. Hur tänker ni? Ska vi byta eller vänta? Andra idéer?

  • bellis2
    Jiana skrev 2020-10-04 18:13:34 följande:

    Vi valde Finland eftersom vi ville ha öppen donation. Har varit där i våras, lämnat alla prover, haft psykologsamtalet, planerat ihop med läkaren. Stod nästan längst fram i kön när Coronan slog till. Jag har tänkt att till hösten borde det gå att åka men nu ser det inte alls bra ut med smittan i Sverige igen. Det känns helt hopplöst och jag känner mig helt motarbetad hela tiden. Funderar på att byta till Olga istället, känns superkrångligt med Ryssland, jag är väldigt ljus och känns som alla ryskor är mörkare än mig. Då blir det anonym donation, öppen är väldigt viktigt för oss. Men tiden bara går och går. Hur tänker ni? Ska vi byta eller vänta? Andra idéer?


    Tråkigt att höra, det har ställt till det för många.

    Många som talar om hur krångligt det är med Ryssland men ändå så är det ju just Olga kliniken i utlandet som kunnat öppna upp för sina patienter.

    Olika problem du tar upp. De har massvis med ljusa donatorer i databasen, du kanske kan be om att få ta en titt.

    Vad gäller öppen donation så fungerar det inte i Ryssland och deras syn på det är en helt annan.

    Det är bara ni som kan veta hur ni ska göra. Det viktiga är att man är bekväm i sitt beslut och att det känns rätt.
  • Sofia95
    Jiana skrev 2020-10-04 18:13:34 följande:

    Vi valde Finland eftersom vi ville ha öppen donation. Har varit där i våras, lämnat alla prover, haft psykologsamtalet, planerat ihop med läkaren. Stod nästan längst fram i kön när Coronan slog till. Jag har tänkt att till hösten borde det gå att åka men nu ser det inte alls bra ut med smittan i Sverige igen. Det känns helt hopplöst och jag känner mig helt motarbetad hela tiden. Funderar på att byta till Olga istället, känns superkrångligt med Ryssland, jag är väldigt ljus och känns som alla ryskor är mörkare än mig. Då blir det anonym donation, öppen är väldigt viktigt för oss. Men tiden bara går och går. Hur tänker ni? Ska vi byta eller vänta? Andra idéer?


    Kan ni inte köra i Sverige då? Om ni är klara med prover och samtal så saknas ju bara matchning med donator och sedan väntan på ägg :)
  • horizon

    Hej!

    Är mitt inte i testcykeln och det är en sak jag inte helt förstått med Progynon och Provera.

    Ni som kört träningscykeln hos Olga eller nån annanstans, skulle ni kunna förklara lite mer.

    Är det normalt att man ser folliklar som växer och börjar bli ganska mogna dvs över 14 mm under början på testcykeln? Har nämligen det redan nu och Procren ska jag ta om ca en vecka om jag inte har några follikar över 14 mm då. Men kommer inte dessa fortsätta att växa eller kan de minska under kommande veckan?
    Kan man råka bli gravid på naturlig väg om dessa follikar man ser mognar fastän man äter progynon och snart provera? Förstår att kvaliten kanske är ursel pga lågt AMH och ålder men kan det vara ett guldägg trots det? Nu när slemhinnan är tjock o fin tack vare progynon.:)
    Progynon gör ju att slemhinnan blir tjock. Hur tjock har eran blivit innan ni börjat med provera i testcykeln? Jag har redan över 8mm och det är Dag 10 i menscykeln och Dag 8 av Progynon.
    Vad avgör när man sätter igång med Provera och varför gör man det? Är det endast för att trigga mensen under testcykeln?

    Jag har som sagt typ kommit i förklimakteriet (ej haft mens på flera månader) då jag fick trigga igång min mens med Provera för att starta med Progynon så mitt AMH är ju i botten.

    Som ni ser många frågor, hoppas nån av er har svaren. Tack! 

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020