• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sofia95
    bellis2 skrev 2020-10-07 12:46:52 följande:

    Stort grattis, nu håller vi tummarna

    Vissa anser det vara helt normalt med Crinone eftersom det kan irritera livmodern. Men hade det varit på Olga-kliniken så hade rekommendationen varit extra östrogenplåster, extra progesteroninjektion, methacin och vila.

    Problemet är ju att man knappt ger något efter insättning vid ÄD i Sverige så det finns tyvärr inte mycket att göra mer än att försöka ta det lugnt och vila. Och min favorit är att de försökt få mig att gå av min behandlingsplan.  


    Tack! Men menar att det här skulle vara som "plan b"? Det har inte kommit något som sett ut som blod :(
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2020-10-07 13:15:05 följande:
    Tack! Men menar att det här skulle vara som "plan b"? Det har inte kommit något som sett ut som blod :(
    Behandlingsplan B idag är olika planer beroende på hur man blöder. Har man det du beskriver så sätts man på den behandlingen jag beskrev. Brunt/svart är gammal blödning.

    Det är viktigt att komma ihåg att många blöder under de första veckorna och det går bra ändå.
  • Otta på tilen
    Sofia95 skrev 2020-10-07 13:15:05 följande:
    Tack! Men menar att det här skulle vara som "plan b"? Det har inte kommit något som sett ut som blod :(
    Hos Olga finns det en lilla plan B och en full plan B. Den lilla tar man om det kommer lite koagulerat blod, dvs svarta/bruna prickar/klumpar i Crinonet. Då tar man en extra Progynon och en extra Progesteron. Har man dessutom kramp/ont i magen så tar man 1x3 extra Methacin så länge krampen är kvar. Och vila.
  • Sofia95
    bellis2 skrev 2020-10-07 13:29:26 följande:

    Behandlingsplan B idag är olika planer beroende på hur man blöder. Har man det du beskriver så sätts man på den behandlingen jag beskrev. Brunt/svart är gammal blödning.

    Det är viktigt att komma ihåg att många blöder under de första veckorna och det går bra ändå.


    Otta på tilen skrev 2020-10-07 13:30:32 följande:

    Hos Olga finns det en lilla plan B och en full plan B. Den lilla tar man om det kommer lite koagulerat blod, dvs svarta/bruna prickar/klumpar i Crinonet. Då tar man en extra Progynon och en extra Progesteron. Har man dessutom kramp/ont i magen så tar man 1x3 extra Methacin så länge krampen är kvar. Och vila.


    Jag förstår.. då är det rester av blod.. vad gör methacin? Jag läste att det är ett nsaid, vad har det för funktion i sammanhanget?

    Går det att använda crinone 3ggr/dag om man vill ta extra progesteron? Eller är det en dålig idé (förutom pga det faktum att det frångår vad jag är ordinerad)?
  • KajsaLouise
    Sofia95 skrev 2020-10-07 08:37:09 följande:

    Tack snälla! <3 Jag försöker tänka positivt. Och jag förstår ju att det är ett stort steg att det är två streck överhuvudtaget. Hur/var tar jag blodprov isf och skulle jag hinna få svar på det? Jag har officiell testdag på måndag. Tack för alla uppmuntrande ord!


    Denna väntan är ju såklart horribel! Blodprov ger dig sannolikt inte svar så snabbt du önskar. Men det är ju mer tillförlitligt än stickorna. Såg att du fått tips på var du kan vända dig om du vill ta blodprov. Jag har inget annat bra förslag än just till de ställena. Läste också att du upptäckt gammalt blod. Det är ju som många skriver vanligt att blöda i början av en graviditet. Det kan inte vara rester av en fästblödning? Tänkte eftersom crinonet var missfärgat här om dagen också (för så var det väl för dig?). Det är ju helt omöjligt att veta oavsett, vi kan bara hoppas! Hoppas att dagarna fram till nästa test nu går snabbt och att du får se ett riktigt starkt andra streck vid nästa test!
  • vårsommarhöstvinter
    Lenze skrev 2020-10-04 12:01:26 följande:
    Hej, hur har det gått? Jag funderar även på äggdonation men det känns verkligen som man inte har någon aning vem barnet kommer se ut som och att det kommer vara uppenbart att det inte är mina gener. :( Också 38år 3misslyckade ivf, ett missfall, lågt amh 0,3.
    På Olga-kliniken gör de ett mycket noggrant bakgrundsarbete. Man kan skicka bilder på sig själv, sina föräldrar, sina barn osv. och så får man förslag på donatorer som liknar en själv.

    Jag har sett många bilder på mammor och barn (som tillkommit genom äggdonation) där mamman och barnet är så lika att man förundras. Hur är det möjligt? Jag har en egen, hemmasnickrad teori. Vi vet ju att det är mammans kropp som bestämmer vilka gener hos barnet som ska aktiveras (man har 10 gånger fler än vad man behöver, har jag för mig) och kanske är kroppen "så smart" att den väljer de egenskaperna som liknar den själv mest, därav det lika utseendet?

    Kan tillägga också att jag har barn sedan tidigare och de liknar mig inte alls utseendemässigt. Men det är något som jag aldrig har funderat över (förrän nu).
  • vårsommarhöstvinter
    Jiana skrev 2020-10-04 18:13:34 följande:

    Vi valde Finland eftersom vi ville ha öppen donation. Har varit där i våras, lämnat alla prover, haft psykologsamtalet, planerat ihop med läkaren. Stod nästan längst fram i kön när Coronan slog till. Jag har tänkt att till hösten borde det gå att åka men nu ser det inte alls bra ut med smittan i Sverige igen. Det känns helt hopplöst och jag känner mig helt motarbetad hela tiden. Funderar på att byta till Olga istället, känns superkrångligt med Ryssland, jag är väldigt ljus och känns som alla ryskor är mörkare än mig. Då blir det anonym donation, öppen är väldigt viktigt för oss. Men tiden bara går och går. Hur tänker ni? Ska vi byta eller vänta? Andra idéer?


    Det finns en uppsjö av blonda i Olgas databas, den biten kommer inte att bli ett bekymmer.
  • vårsommarhöstvinter
    Otta på tilen skrev 2020-10-06 10:44:41 följande:

    Jag tog de sista sprutorna och och övriga mediciner igår, en skön milstolpe i denna långa resa... Nästa vecka ska jag göra UL för KUB-testet. Graviditeten känns väldigt overklig fortfarande, den märks ju inte direkt, så jag är fortfarande ganska orolig för hur det ska gå. Men tålamod, tålamod...


    Å, det måste kännas skönt? Längtar tills jag är där ...
  • vårsommarhöstvinter
    horizon skrev 2020-10-06 14:57:14 följande:
    Varför just Trombyl? Går det lika bra med Klexane?
    Trombyl och Klexane har olika funktioner och kan inte bytas ut mot varandra. Minns inte detaljerna dock.
  • vårsommarhöstvinter
    horizon skrev 2020-10-06 20:51:22 följande:

    Ni som har köpt vattenbaserade progesteron i Sverige? Fick ni också recept på själva injektionssprutorna eller köpte ni dessa i Ryssland?


    Undrar jag också!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020