• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • vårsommarhöstvinter
    PeeWee44 skrev 2020-10-13 14:02:32 följande:
    Du har kanske skrivit om era problem. Men vad har ni gjort för behandlingar innan, har du varit gravid och fått missfall?
    Rätt många missfall de senaste 5-6 åren, alla utom ett runt v. 5-10 (en graviditet gick lite längre). Har blivit gravid lätt. Inga IVF:er eller andra assisterade försök tidigare. Har två barn med en annan partner som föddes när jag var i 30-årsåldern (är 46 nu) som kom till snabbt, lätt och okomplicerat. Har en autoimmun sjukdom som dock inte ger särskilt stora besvär (och som jag även hade under mina två lyckade graviditeter).
  • horizon
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-10-13 13:03:03 följande:

    Vi är i valet och kvalet om vilket paket vi ska välja hos Olga. Hur har ni andra resonerat? Jag ska göra både ERA och hysteroskopi, vilket ingår i det stora paketet (med money back guarantee) men skulle ändå föredra det lilla rent ekonomiskt. Jag tycker det känns som att oddsen är goda för att det ska bli ett barn men har funderar på om jag kan ha immunproblem som skulle kunna ställa till det (min läkare på Olga-kliniken tror inte det).

    Fördelar och nackdelar? Jag kom på en, att man med det lilla paketet är "fast" med en donator, men vet inte om det är ett så stort problem. Hur tänker/tänkte ni?


    Du kan räkna på det eftersom i det lilla paketet ingår minst 3 embryon (kan bli fler) samt 1 återförning (de färska) medan de resterande FET kostar 1850E per gång. Så då innebär det att 3 försök kommer kosta dig max 9900+1850+1850 och detta blir ca 13500E och om du behöver göra om allt med ny donator så blir det 13500E till dvs du har minst 6 försök för 27000E. Att göra 6 försök tar säkert över 1 år allt som allt. Men det är worst case scenariot räknat med 3 embryon som de garanterar, några får ju många fler än så och då sjunker ju priset per "försök".
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-10-13 14:46:48 följande:

    Ojdå, varför inte Ipren? Det har jag redan råkat göra.

    Jag är inte rädd för att blöda mycket, tvärtom. Jag är rädd att inte blöda, att nåt som borde ut ska ligga kvar.

    Hur mycket motstånd mötte du när du bad om kortison? Och vad gav du för argument för att få det? Jag har ju egentligen redan frågat och jag tror inte att hon kommer att vilja göra någon ändring till nästa försök. Jag kommer att fråga, men hon sa inför första att hon inte förespråkar mediciner och att om det inte skulle ta sig är det biologin typ, så jag känner mig ganska säker på att gensvaret kommer att vara att köra med samma medicinering. Kanske diskutera om samma sak händer igen. Ska jag stå på mig i så fall? Jag vill såklart inte gå igenom det här likadant igen om vi kan öka våra chanser genom ytterligare medicin.


    Man rekommenderar att inte äta antiinflammatoriska värktabletter när man försöker bli gravid. Ingen fara om du tagit ett par nu. Men gå över på Alvedon istället. Du kommer blöda ut och sen antagligen vänta en månad till nästa försök. Så du behöver inte ha dåligt samvete över det.

    Om du är orolig för att du inte har blödit ut allt efter mensen så kan du be om ett extra vul för att kontrollera innan nästa start. Då vet du om du kommer behöva hjälp av provera eller liknande innan du är på ny medicinering för försök.

    Kortisonet heter predisolon. Jag använde argumentet att jag hade det när dottern blev till och att jag ville ha så lika försök som möjligt. Fick väl inte jättemycket motstånd egentligen. Hon ville fundera på det när jag tog upp det och vid nästa träff med henne så gick hon med på att skriva ut. Det vanliga I Sverige är att man gör försök med så lite mediciner som möjligt till att börja med och sen lägger till vart efter. Känn efter själv hur mycket du vill testa innan du ger dig på mer eller om du vill ?go all in? på en gång. Kortisonet kan ge vätskesansamling och illamående som biverkning men jag som brukar får biverkningar av alla mediciner upplever det inte så farligt. Isverige är standarddosen 5+5mg. Det har ju som syfte att sänka immunförsvaret så det är väl det som är det allvarligaste med det, med tanke på Coronatider. Jag tror inte att vår läkare är omöjlig ändå, utan hon vill inte skriva ut hur som helst bara. Har du argument för det så kommer det gå. Du får känna efter vad du vill testa och stå på dig om du vill ha mer mediciner än vad hon först vill skriva ut. T ex kan du ju använda argument om just att sänka immunförsvaret för att inte stöta bort embryot och att du är rädd att det var det som hände vid ert försök och att du har hört mycket gott om det med lyckade försöka från andra och att du också vill testa.

    En annan sak att testa är en annan form av progesteron eftersom en del verkar kunna ta upp det olika mycket. Inte för att jag ur användarsynpunkt rekommenderar lutinus pga allt kladd o det känns som man hela tiden har blöta trosor o ligger på gränsen för svamp men det kan vara värt att testa om nästa försök inte skulle ta sig. Crinone är mycket enklare att använda. Jag har ändå valt lutinus detta försök pga att jag hade det när dottern blev till. Lite psykologiskt att ha så lika som tidigare fungerat. Skulle det inte funka detta försök går jag dock tillbaka till crinone just pga kladdet.

    Jag vet att det är jobbigt detta. Det är tungt med ett plus som sen försvinner. Mattan rycks undan lite. Tillåt dig att pausa lite om du känner att du behöver. En extra månads återhämtning är i långa loppet inte hela världen, ditt mående är viktigt! Försök att tänka positivt, du vet att du nu kan bygga slemhinna, det kan fästa och du har flera ägg i frysen. Första försöket är lite av ett test oftast, åtminstone här i Sverige. En del säger (dock inte alla) att frysta blasto är starkare än färska. Om de klarar att frysas o tinas så är de av ?rätta virket?. Så förhoppningsvis har ni många starka eskimåer i frysen för nästa försök! Dottern blev till från frysförsök så jag väljer gärna att se det så ivarje fall.
  • GrodanS77

    Rd 9 svagt plus på vanliga cb, inte early. Ser det på en armlängds avstånd men det är inte starkt. Testlagrets test går det i princip inte att se något på, om man vinklar i olika ljus så ser man. Känns inte så positivt faktiskt även om det är ett plus, känns för svagt precis som förra gången.

    Ni som har lite mer erfarenhet från utländska kliniker, tror ni att det är nån idé att lägga på lite progesteron eller kortison? Tar 5+5 i kortison och 3 lutinus per dag. Tar också trombyl. Jag har ju kvar av crinone som jag körde förra gången så funderar på om jag ska lägga till en sån per dag. Eller är det försent om det är svaga tester? Gör det någon nytta? Känner att jag behöver bolla lite.

    Jaja, bara att testa igen om nån dag o se vad som hänt...

  • GrodanS77

    Testoman som jag är så gjorde jag ett nytt test ett par timmar efter första. Jag var väldigt kissnödig när jag vaknade, kändes typ som jag kissade ut ett par liter . Så jag tänkte om jag inte dricker något o håller mig ett tag så kan jag ta ett nytt test. Det var lite starkare tror jag. Men framförallt så ena biten av plusset blev starkt och andra halvan blev svagare. På den svagare delen så var det väl som tidigare testet men den lilla snutten som blev starkare var nästan lika starkt som kontrollstrecket. Blev inte direkt klokare av det... men oavsett så är det ett plus. Frågan är bara om det stannar....

  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-10-13 20:27:46 följande:

    Man rekommenderar att inte äta antiinflammatoriska värktabletter när man försöker bli gravid. Ingen fara om du tagit ett par nu. Men gå över på Alvedon istället. Du kommer blöda ut och sen antagligen vänta en månad till nästa försök. Så du behöver inte ha dåligt samvete över det.

    Om du är orolig för att du inte har blödit ut allt efter mensen så kan du be om ett extra vul för att kontrollera innan nästa start. Då vet du om du kommer behöva hjälp av provera eller liknande innan du är på ny medicinering för försök.

    Kortisonet heter predisolon. Jag använde argumentet att jag hade det när dottern blev till och att jag ville ha så lika försök som möjligt. Fick väl inte jättemycket motstånd egentligen. Hon ville fundera på det när jag tog upp det och vid nästa träff med henne så gick hon med på att skriva ut. Det vanliga I Sverige är att man gör försök med så lite mediciner som möjligt till att börja med och sen lägger till vart efter. Känn efter själv hur mycket du vill testa innan du ger dig på mer eller om du vill ?go all in? på en gång. Kortisonet kan ge vätskesansamling och illamående som biverkning men jag som brukar får biverkningar av alla mediciner upplever det inte så farligt. Isverige är standarddosen 5+5mg. Det har ju som syfte att sänka immunförsvaret så det är väl det som är det allvarligaste med det, med tanke på Coronatider. Jag tror inte att vår läkare är omöjlig ändå, utan hon vill inte skriva ut hur som helst bara. Har du argument för det så kommer det gå. Du får känna efter vad du vill testa och stå på dig om du vill ha mer mediciner än vad hon först vill skriva ut. T ex kan du ju använda argument om just att sänka immunförsvaret för att inte stöta bort embryot och att du är rädd att det var det som hände vid ert försök och att du har hört mycket gott om det med lyckade försöka från andra och att du också vill testa.

    En annan sak att testa är en annan form av progesteron eftersom en del verkar kunna ta upp det olika mycket. Inte för att jag ur användarsynpunkt rekommenderar lutinus pga allt kladd o det känns som man hela tiden har blöta trosor o ligger på gränsen för svamp men det kan vara värt att testa om nästa försök inte skulle ta sig. Crinone är mycket enklare att använda. Jag har ändå valt lutinus detta försök pga att jag hade det när dottern blev till. Lite psykologiskt att ha så lika som tidigare fungerat. Skulle det inte funka detta försök går jag dock tillbaka till crinone just pga kladdet.

    Jag vet att det är jobbigt detta. Det är tungt med ett plus som sen försvinner. Mattan rycks undan lite. Tillåt dig att pausa lite om du känner att du behöver. En extra månads återhämtning är i långa loppet inte hela världen, ditt mående är viktigt! Försök att tänka positivt, du vet att du nu kan bygga slemhinna, det kan fästa och du har flera ägg i frysen. Första försöket är lite av ett test oftast, åtminstone här i Sverige. En del säger (dock inte alla) att frysta blasto är starkare än färska. Om de klarar att frysas o tinas så är de av ?rätta virket?. Så förhoppningsvis har ni många starka eskimåer i frysen för nästa försök! Dottern blev till från frysförsök så jag väljer gärna att se det så ivarje fall.


    Stort tack för ditt långa svar! Många kloka tankar jag tar med mig och jag skrattade med glädjetårar när jag läste om eskimåerna sent igårkväll <3

    Jag ska behålla hoppet. Jag tror att jag kan känna mig okej med att göra nästa försök med samma medicinering, trots allt mådde jag väldigt bra, så även om det är tid och pengar och väldigt mycket känslor investerade i varje försök, så led jag åtminstone inte fysiskt. Det känns mer "befogat" att fråga om förändringar ifall det blir likadant andra försöket. Men jag vet inte, kanske hinner jag tänka om in nån det blir dags. Jag ska ringa henne idag.
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-10-14 09:15:12 följande:

    Testoman som jag är så gjorde jag ett nytt test ett par timmar efter första. Jag var väldigt kissnödig när jag vaknade, kändes typ som jag kissade ut ett par liter . Så jag tänkte om jag inte dricker något o håller mig ett tag så kan jag ta ett nytt test. Det var lite starkare tror jag. Men framförallt så ena biten av plusset blev starkt och andra halvan blev svagare. På den svagare delen så var det väl som tidigare testet men den lilla snutten som blev starkare var nästan lika starkt som kontrollstrecket. Blev inte direkt klokare av det... men oavsett så är det ett plus. Frågan är bara om det stannar....


    Men grattis!! Det är ett plus!! Så himla glad jag blir! Det ska stanna! Jag skickar massor av styrketankar! Jag tänkte på er igår och hoppades att mötas av just detta idag! Så glad jag är för dig! <3

    (Jag inser också att jag med testade på rd9 isf? Och sedan med digitalt rd10. För vi gjorde ju insättning måndag båda två och jag testade positivt onsdag och torsdag. Jag måste visst lära mig att räkna :-P )
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-10-14 09:20:59 följande:

    Stort tack för ditt långa svar! Många kloka tankar jag tar med mig och jag skrattade med glädjetårar när jag läste om eskimåerna sent igårkväll <3

    Jag ska behålla hoppet. Jag tror att jag kan känna mig okej med att göra nästa försök med samma medicinering, trots allt mådde jag väldigt bra, så även om det är tid och pengar och väldigt mycket känslor investerade i varje försök, så led jag åtminstone inte fysiskt. Det känns mer "befogat" att fråga om förändringar ifall det blir likadant andra försöket. Men jag vet inte, kanske hinner jag tänka om in nån det blir dags. Jag ska ringa henne idag.


    Skönt om man kan bidrag med något!

    Ja, var glad över att du inte mår dåligt av medicineringen. Det är inte kul.

    Jag förstår ditt resonemang om befogat. Det är svårt att dra några konkreta slutsatser efter ett försök. Men det är ändå du/ni som behöver känna efter vad ni klarar av psykiskt/fysiskt och ekonomiskt. Var inte rädd för att ställa frågor och ifråga sätta när du träffar/pratar med läkaren. Det kan få dem att tänka till ett extra varv också. Jag kan bara utgår från mig själv, men jag känner att med facit i hand om ivf försöken att jag bara tackade o tog emot o inte kom med några motargument. Skulle krävt mer där.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020