• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    Tintin75 skrev 2020-10-18 21:51:00 följande:

    Men ååh Tack för ett kanonbra svar Grodan

    Som sagt, gillar stämningen där iallafall.

    (Har ett enda blastocyst i frysen)

    Har ju svaren på mina funderingar nu, haha Men ska ladda med lite frågor tills vi är där.

    Tackar igen & stort lycka till <3


    Va bra att jag kunde vara till lite hjälp då!

    Om du har en 5 dagars i frysen så kommer du tidigast få insättning 5 dagar efter ditt vul, beroende på slemhinnan.

    Stort lycka till i veckan!
  • vårsommarhöstvinter
    bellis2 skrev 2020-10-18 22:12:13 följande:
    Jag har inte tagit de vattenlösliga men tog och öppnade paketet för att se hur det ser ut eftersom jag har vana av lite alla  möjliga injektioner nuförtiden.

    Du kan alltid höra av dig till kliniken så kommer de att visa dig via Skype hur du gör, de är väldigt hjälpsamma på Olga.

    Ja, du sticker igenom aluminiumet med den tjocka långa nålen (min är grön) och sedan ska du byta över till den tunnare för att ta själva injektionen. Du ser skillnad på nålarna, färgen ska inte ha någon betydelse utan det är tjockleken.

    Precis, luftbubblorna måste ut, farligt om det inte gör det så du gör som du beskriver.

    Träffar du ett kärl så blöder du direkt.

    Nålen trycker du ända in (den är kort).

    Procrene. Om du har köpt den i Sverige är det inte på samma sätt, där kommer den som förifylld. Om man köper den i Ryssland så är det en riktig jobbig process som jag inte rekommenderar och hur man förbereder progesteronsprutorna är inte på samma sätt. Men när du tar sprutor i magen så är det på samma sätt.

    Hittade bara med olja men denna verkar likna:
    Tack! Ja, jag ska nog fråga min sköterska, bra idé. Jag har kollat på Youtube och hittat massor av videor där kvinnor delar med sig av tips på att ta de oljebaserade, men inte en enda där någon tar de vattenbaserade. Funderar på om de kanske är väldigt ovanliga.

    Procrenen var inget problem, köpte den i Sverige och fick den av en sjuksköterska. =)
  • Tintin75

    Är det nån som vet om det görs PGDtester/analys på embryon el blastocysterna i uppsala? Det är väll ett sätt att se om det ev finns kromosomavikelser?

    Har sett att detta verkar göras på andra kliniker runt om men hittar inget om det på deras hemsida.

  • GrodanS77
    Tintin75 skrev 2020-10-20 14:25:40 följande:

    Är det nån som vet om det görs PGDtester/analys på embryon el blastocysterna i uppsala? Det är väll ett sätt att se om det ev finns kromosomavikelser?

    Har sett att detta verkar göras på andra kliniker runt om men hittar inget om det på deras hemsida.


    Ja, det är ett sätt att se kromosomavvikelse eller genetiska sjukdomar. Tror inte att de gör det på Gynhälsan.

    Jag trodde det bara var möjligt i Sverige om man hade Genetiskt överförbar sjukdom. Har åtminstone tidigare varit väldigt strikt på det i Sverige, pga lag tror jag.
  • vårsommarhöstvinter

    Är det någon här som har bott på hotell Rossi i St Petersburg? På deras hemsida står det så här:

    According to the law, you have to provide your passport of the Russian Federation citizen (not your international passport) for registration purposes. Foreign citizens must have a valid visa and migration card besides passport.

    Vad är "migration card" för något?

  • bellis2
    Tintin75 skrev 2020-10-20 14:25:40 följande:

    Är det nån som vet om det görs PGDtester/analys på embryon el blastocysterna i uppsala? Det är väll ett sätt att se om det ev finns kromosomavikelser?

    Har sett att detta verkar göras på andra kliniker runt om men hittar inget om det på deras hemsida.


    Det får inte göras i Sverige, görs bara som Grodan skriver när det handlar om genetiska överförbara sjukdomar. På Olga-kliniken gör de det när kvinnan är över 35.
  • bellis2
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-10-20 15:39:53 följande:

    OLGA-patienter har tydligen rabatt på Rossi. Kan ju vara bra att veta. =)


    De har rabatt på flera hotell. Rossi är bland de dyrare hotellen.
  • Tintin75

    Ok, där ser man. Tackar igen för svar, ni är ju underbara i denna värld av alla frågor & huvudbry

    Vill det sej väl här så får man väll göra testet sen i v.10 - 12.

    ( NIPT & KUB kombinerat med ultraljud )

  • bellis2
    Tintin75 skrev 2020-10-20 18:28:59 följande:

    Ok, där ser man. Tackar igen för svar, ni är ju underbara i denna värld av alla frågor & huvudbry

    Vill det sej väl här så får man väll göra testet sen i v.10 - 12.

    ( NIPT & KUB kombinerat med ultraljud )


    Om du gör NIPT behöver du inte göra KUB, onödigt. Gör man NIPT privat kostar det tyvärr en del.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020