• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • GrodanS77
    bellis2 skrev 2020-10-20 19:25:11 följande:

    Om du gör NIPT behöver du inte göra KUB, onödigt. Gör man NIPT privat kostar det tyvärr en del.


    Fast det beror lite på vad man menar med nipt. Gör man privat så kanske ett ultraljud är inkluderat men gör man nipt via landstinget så brukar det vara ett komplement till kub och då är nipt endast blodprov. På ultraljudet som man gör i samband med kub så går de igenom pyret ordentligt och kan upptäcka andra saker än vad nipt kan visa. En missbildning tex som inte är genetisk.

    Privata nipt innehåller mycket mer än landstingsnipt som endast tar 3 olika trisomier.
  • bellis2
    GrodanS77 skrev 2020-10-20 21:17:49 följande:
    Fast det beror lite på vad man menar med nipt. Gör man privat så kanske ett ultraljud är inkluderat men gör man nipt via landstinget så brukar det vara ett komplement till kub och då är nipt endast blodprov. På ultraljudet som man gör i samband med kub så går de igenom pyret ordentligt och kan upptäcka andra saker än vad nipt kan visa. En missbildning tex som inte är genetisk.

    Privata nipt innehåller mycket mer än landstingsnipt som endast tar 3 olika trisomier.
    Ja, det var själva blodprovet jag syftade på som är onödigt. Egentligen borde de byta ut men det kostar ju pengar.
  • vårsommarhöstvinter

    När jag läser om de som har lyckats med äggdonation, så tycker jag att det verkar som att en majoritet har fått pojkar. Är det någon mer än jag som noterat det eller är det bara slumpen att jag läser om pojkar hela tiden? Jag frågade min läkare om det var större chans att få en pojke än en flicka vid IVF men det ville hon inte hålla med om. Jag tycker dock att det låter logiskt med tanke på att pojkspermier simmar fortare.

  • Sofia95
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-10-21 12:57:55 följande:

    När jag läser om de som har lyckats med äggdonation, så tycker jag att det verkar som att en majoritet har fått pojkar. Är det någon mer än jag som noterat det eller är det bara slumpen att jag läser om pojkar hela tiden? Jag frågade min läkare om det var större chans att få en pojke än en flicka vid IVF men det ville hon inte hålla med om. Jag tycker dock att det låter logiskt med tanke på att pojkspermier simmar fortare.


    Intressant tanke. Jag tänker att det isf bara borde vara relevant vid ÄD med färska ägg. För med frysta gör de väl alltid ICSI? I alla fall gör de det på gynhälsan (alltid frysta ägg).
  • Sofia95

    Nu har jag funderat jättemycket och kommit fram till att jag vill ha kortison vid nästa försök. Nu undrar jag över doseringen. Jag är med på nedtrappning med 2,5mg/vecka och att 10mg kan vara startdos. Men finns det någon som nån gång fått lägre dos än 10mg? Säg att man skulle ha 7,5 eller 5mg, skulle det lika gärna kvitta då?

  • Sodermalmfamily
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-10-21 12:57:55 följande:

    När jag läser om de som har lyckats med äggdonation, så tycker jag att det verkar som att en majoritet har fått pojkar. Är det någon mer än jag som noterat det eller är det bara slumpen att jag läser om pojkar hela tiden? Jag frågade min läkare om det var större chans att få en pojke än en flicka vid IVF men det ville hon inte hålla med om. Jag tycker dock att det låter logiskt med tanke på att pojkspermier simmar fortare.


    creatingafamily.org/blog/ivf-produces-more-baby-boys/
  • GrodanS77
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-10-21 12:57:55 följande:

    När jag läser om de som har lyckats med äggdonation, så tycker jag att det verkar som att en majoritet har fått pojkar. Är det någon mer än jag som noterat det eller är det bara slumpen att jag läser om pojkar hela tiden? Jag frågade min läkare om det var större chans att få en pojke än en flicka vid IVF men det ville hon inte hålla med om. Jag tycker dock att det låter logiskt med tanke på att pojkspermier simmar fortare.


    Vi fick en dotter. De som gjorde försök samtidigt och fick barn i samma veva som mig fick faktiskt flest tjejer. Vad kan komma ihåg så hade alla haft äggdonation genom färska ägg, dvs själva äggen hade inte varit frysta. Sen om de lyckades på ET eller FET kan jag inte säga något om.

    Har inte hört att det skulle vara annan fördelning på ivf/äd barn än annars.
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-10-21 14:18:13 följande:

    Nu har jag funderat jättemycket och kommit fram till att jag vill ha kortison vid nästa försök. Nu undrar jag över doseringen. Jag är med på nedtrappning med 2,5mg/vecka och att 10mg kan vara startdos. Men finns det någon som nån gång fått lägre dos än 10mg? Säg att man skulle ha 7,5 eller 5mg, skulle det lika gärna kvitta då?


    Härligt Sofia att du bestämt dig! Jag har inte hört om lägre dos än 10.
  • Tintin75

    Varför kortison? Nyfiken,, kan det hjälpa chanserna att bli gravid? Är det det som det ibland kallas för 'imunbehandling',,, Kanske bara en fördel när det handlar om donerade ägg??

    En annan ganke, Embryonalt lim.. är det nån som vet om det används i Sverige?

  • GrodanS77
    Tintin75 skrev 2020-10-22 11:19:34 följande:

    Varför kortison? Nyfiken,, kan det hjälpa chanserna att bli gravid? Är det det som det ibland kallas för 'imunbehandling',,, Kanske bara en fördel när det handlar om donerade ägg??

    En annan ganke, Embryonalt lim.. är det nån som vet om det används i Sverige?


    Kortison sätter ner immunförsvaret och hjälper kroppen att inte stöta bort ägget. Vid äggdonation är den risken större då det inte är en egen cell.

    Embryo glue kallas det också för. Ska hjälpa att få ägget till ?första fästandet?. Har ingen betydelse för fortsatt graviditet efter fäste. Ja det finns kliniker i Sverige som använder det. Umeå bland annat. Man måste dock säga till innan upptining att man vill ha det. Det är nån form av lösning som ägget läggs i vid upptining (eller möjligtvis straxt efter). Om du har problem med att ägget fäster, ger plus men som sen blir minus i tidig graviditet så gör inte embryo glue någon skillnad, utan det är som sagt till för själva fästögonblicket.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020