• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • bellis2
    IrisEir skrev 2020-10-28 15:49:39 följande:
    Hej på er, ny här -och kanske blir jag inte så långvarig (om detta går åt skogen så tror jag kanske att vi lägger ner) men jag kände att jag behövde lite stöd - och förhoppningsvis kan jag svara på några funderingar och hjälpa någon annan. Kyss

    Jag är gravid i v 7 efter äggdonation på Olga kliniken och har sedan igår gått in på "full plan B" efter en blödning igår em. Innan dess har jag haft bruna crinone-klumpar några gånger sedan i onsdags (Jag vet-så groose) Verkar som några här haft ungefär samma erfarenhet och det ändå gått bra? Jag känner mig ganska hopplös just nu. Blödningen stoppade dock snabbt med plan B, och det har inte kommit något mer sedan dess men är livrädd varje gång jag går på toa. Ska nu ligga här i sängen till imorgon kväll - om det inte kommer något mer. Har fått skjuta på första UL några dagar. Vet att det inte är något annat att göra än att vänta och att UL ger ett första svar om vad som händer där inne men det är förstås sjukt frustrerande - och för första gången i mitt vuxna liv har jag typ inget att göra (inget jag får eller orkar göra). 
    Tråkigt att höra, vet exakt hur du känner dig. Jag hade en liten blödning strax innan första UL och sa att om det inte gått vägen så orkade jag inte mer faktiskt och då var det mitt första ÄD-försök. Allt gick bra och jag har inte fått en enda blödning sedan dess. Jag försökte peppa mig själv och tänka att vilken tur att de faktiskt har en behandlingsplan som kan stoppa blödningar. Ont gör det att gå igenom allt detta, både psykiskt och fysiskt.

    Vad gäller dina frågor angående kortison kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag verkar vara bland få (?) som inte fått kortison på Olga.
  • bellis2
    vårsommarhöstvinter skrev 2020-10-28 13:39:50 följande:
    Här står det still. Irriterad och frustrerad. Förbereder inför hysteroskopi och mensen kommer inte efter procrene depot-sprutan (och jag gissar att sprutan i sig också bidrar till humöret). Datumet för hysteroskopin närmar sig och jag har svårt att få klara besked från läkaren om brytpunkten för när jag inte längre kommer att kunna åka det bestämda datumet utan måste boka om. Limbo. Samtidigt så ökar coronan och jag bekymrar mig för en ny lockdown.

    Låter skönt att det tuffar på för dig, härligt!
    Jag kunde också uppleva stress kring vad händer om det inte går vägen enligt planen och att man inte alltid fick svar. Sedan hade de lösningar på precis allt jag gick igenom men jag hade ju lugnat ner mig rätt mycket om jag hade vetat det från början. Försök trycka på läkaren mer.
  • Livsbalans
    Limarie skrev 2020-10-22 23:51:19 följande:

    Det var länge sedan jag uppdaterade här men jag följer er alla och glädjas för de som plussade och tänker extra på de som kämpar.

    För två dagar sedan, 2020-10-20 föddes vår lilla son. En 30 timmars förlossning. Värt varje värk. Jag kämpade fram tills sista dagen med rädsla kring anknytningssvårigheter och tänkte dagligen på det. Men så som Så många skrev förut. Så snart bebisen ligger på ditt bröst, skriker och sedan tittar på dig. Då vet du. Det är ditt barn. Jag skulle aldrig längre velat ha fått ett barn nu med mina egna gener. Då hade jag ju inte fått just honom. Tänk. Någon har gett oss våran son. Tacksamheten är oändligt.

    Jag vill ge mod. Ha alla era tvivlar och de kanske försvinner aldrig, varken undee processen eller till och med inte ens under graviditeten. Men kärleken kommer sedan. Jag följer era resor ich tänker alltid på varje person i denna grupp. Ge aldrig upp!

    Om ni vill skriver jag gärna en sammanfattning av våran resan med IVF, äggdonation och dubbeödonation.


    Tack för ditt inlägg!

    Jag går in i v9 imorgon och tampas lite med känslorna kring om jag borde gjort ännu ett försök med egna ägg (vet ju EG att det inte var ett alternativ då både ork och pengar var slut. I efterhand önskar jag att jag tidigare kontaktat Olga-kliniken men jag hade ju inte vetskapen då som jag har nu).

    Jag är så tacksam över att vara gravid så jag skäms över att jag samtidigt processar en sorg över de egna äggen när mitt barn som jag själv valt att skaffa på detta sätt växer i min livmoder. Det inger hopp och trygghet i beslutet (påminner mig om grunden till mitt val om ÄD) att få läsa berättelser som denna så tack för det!
  • PeeWee44
    Livsbalans skrev 2020-10-28 17:54:54 följande:

    Tack för ditt inlägg!

    Jag går in i v9 imorgon och tampas lite med känslorna kring om jag borde gjort ännu ett försök med egna ägg (vet ju EG att det inte var ett alternativ då både ork och pengar var slut. I efterhand önskar jag att jag tidigare kontaktat Olga-kliniken men jag hade ju inte vetskapen då som jag har nu).

    Jag är så tacksam över att vara gravid så jag skäms över att jag samtidigt processar en sorg över de egna äggen när mitt barn som jag själv valt att skaffa på detta sätt växer i min livmoder. Det inger hopp och trygghet i beslutet (påminner mig om grunden till mitt val om ÄD) att få läsa berättelser som denna så tack för det!


    Grattis! Vi önskar också att vi hittade till Olga tidigare, men då hade det inte varit just den lilla kille som kommit till oss. Han är helt fantastisk och vi älskade honom från första stund. Vi gjorde embryodonation så han är inte genetiskt vår. När du väl får barnet på ditt bröst så släpper alla tvivel. Varje ultraljud, varje spark gör att du kommer närmare och närmare din dröm om just din bäbis!

    Jag blödde jätte mycket i vecka 7+1, men plan b gjorde sitt.

    Lycka till! Kramar
  • PeeWee44
    Livsbalans skrev 2020-10-28 17:54:54 följande:

    Tack för ditt inlägg!

    Jag går in i v9 imorgon och tampas lite med känslorna kring om jag borde gjort ännu ett försök med egna ägg (vet ju EG att det inte var ett alternativ då både ork och pengar var slut. I efterhand önskar jag att jag tidigare kontaktat Olga-kliniken men jag hade ju inte vetskapen då som jag har nu).

    Jag är så tacksam över att vara gravid så jag skäms över att jag samtidigt processar en sorg över de egna äggen när mitt barn som jag själv valt att skaffa på detta sätt växer i min livmoder. Det inger hopp och trygghet i beslutet (påminner mig om grunden till mitt val om ÄD) att få läsa berättelser som denna så tack för det!


    Grattis! Vi önskar också att vi hittade till Olga tidigare, men då hade det inte varit just den lilla kille som kommit till oss. Han är helt fantastisk och vi älskade honom från första stund. Vi gjorde embryodonation så han är inte genetiskt vår. När du väl får barnet på ditt bröst så släpper alla tvivel. Varje ultraljud, varje spark gör att du kommer närmare och närmare din dröm om just din bäbis!

    Jag blödde jätte mycket i vecka 7+1, men plan b gjorde sitt.

    Lycka till! Kramar
  • GrodanS77
    IrisEir skrev 2020-10-28 15:49:39 följande:

    Hej på er, ny här -och kanske blir jag inte så långvarig (om detta går åt skogen så tror jag kanske att vi lägger ner) men jag kände att jag behövde lite stöd - och förhoppningsvis kan jag svara på några funderingar och hjälpa någon annan. Jag är gravid i v 7 efter äggdonation på Olga kliniken och har sedan igår gått in på "full plan B" efter en blödning igår em. Innan dess har jag haft bruna crinone-klumpar några gånger sedan i onsdags (Jag vet-så groose) Verkar som några här haft ungefär samma erfarenhet och det ändå gått bra? Jag känner mig ganska hopplös just nu. Blödningen stoppade dock snabbt med plan B, och det har inte kommit något mer sedan dess men är livrädd varje gång jag går på toa. Ska nu ligga här i sängen till imorgon kväll - om det inte kommer något mer. Har fått skjuta på första UL några dagar. Vet att det inte är något annat att göra än att vänta och att UL ger ett första svar om vad som händer där inne men det är förstås sjukt frustrerande - och för första gången i mitt vuxna liv har jag typ inget att göra (inget jag får eller orkar göra). Jag har också en fråga om överaktivt immunförsvar (vilket kliniken ev tror att jag har och därför satt in kortison i låg dos och intralipid) Är det någon som har det och upplevt illaluktande svettningar? Jag hade det ett tag innan de brunfärgade klumparna kom men nu har det försvunnit helt. Jag hade också frossa under ruvartiden och kanske en vecka efter plus. Jag har haft många tidiga missfall men har två barn som kom till "naturligt", det sista en månad efter avbrutet ivf-försök. Supertacksam om någon med liknande erfarenheter eller mer kunskap om detta har några idéer. Jag är rädd att immunförsvaret stött bort embryot.


    Hej o välkommen!

    Jag är också i v7 nu. Är också väldigt orolig. Fick lite rosa på lutinusstaven igårkväll, verkar vara mindre nu på morgonen. Nu är ju blödningar otroligt vanligt vid äd men oron kommer ju ändå. Det är sköra slemhinnor pga medicin och sen blodförtunnande på det. Men det är ju den där jäkla osäkerheten som kan driva en till vansinne.

    Vad ingår i din plan b? Mer progesteron brukar det ju vara, men tar du extra östrogen också?

    Jag äter också kortison, 10mg först men är nu nere på 7,5. Jag har inte upplevt några konstiga svettningar.

    Hoppas att det går bra för dig!
  • vårsommarhöstvinter
    bellis2 skrev 2020-10-28 17:36:36 följande:
    Jag kunde också uppleva stress kring vad händer om det inte går vägen enligt planen och att man inte alltid fick svar. Sedan hade de lösningar på precis allt jag gick igenom men jag hade ju lugnat ner mig rätt mycket om jag hade vetat det från början. Försök trycka på läkaren mer.
    Ja, jag mejlar med henne varje dag. Har fått rätt så bra koll nu och kommer med största sannolikhet att få boka om.
  • vårsommarhöstvinter
    Livsbalans skrev 2020-10-28 17:54:54 följande:
    Tack för ditt inlägg!

    Jag går in i v9 imorgon och tampas lite med känslorna kring om jag borde gjort ännu ett försök med egna ägg (vet ju EG att det inte var ett alternativ då både ork och pengar var slut. I efterhand önskar jag att jag tidigare kontaktat Olga-kliniken men jag hade ju inte vetskapen då som jag har nu).

    Jag är så tacksam över att vara gravid så jag skäms över att jag samtidigt processar en sorg över de egna äggen när mitt barn som jag själv valt att skaffa på detta sätt växer i min livmoder. Det inger hopp och trygghet i beslutet (påminner mig om grunden till mitt val om ÄD) att få läsa berättelser som denna så tack för det!
    Hej! Jag tror de flesta känner så någon gång eller ofta och det varierar säker över tid med. Men jag tror de andra tjejerna här inne är på rätt spår. Barnet du har i magen var det som det var menat att ni skulle få. Och när det väl är fött så kommer det vara det mest fantastiska barn du någonsin träffat. Och du kommer inte att vilja byta ut det ... ens mot ett av dina egna ägg. Kram!
  • GrodanS77

    Jag kollade mina gamla anteckningar från försöket med dottern. Då fick jag rosa flytningar V6+2 och hade det av och till till mitten av V8. Vet att jag hade det fram till ultraljudet jag gjorde då i mitten av V8. Fick då mer östrogen o progesteron, de rosa flytningarna upphörde. vet inte om det har något samband eller inte men det känns ju som om det skulle vara troligt.

    Idag är jag på V6+1 och hade rosa på lutinusstaven igår kväll o i morse. Så verkar ju följa nån typ av mönster. Det både lugnar o oroar mig. Måste nog ringa kliniken o höra om medicineringen...

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020