• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • IrisEir
    bellis2 skrev 2020-10-28 17:34:22 följande:
    Tråkigt att höra, vet exakt hur du känner dig. Jag hade en liten blödning strax innan första UL och sa att om det inte gått vägen så orkade jag inte mer faktiskt och då var det mitt första ÄD-försök. Allt gick bra och jag har inte fått en enda blödning sedan dess. Jag försökte peppa mig själv och tänka att vilken tur att de faktiskt har en behandlingsplan som kan stoppa blödningar. Ont gör det att gå igenom allt detta, både psykiskt och fysiskt.

    Vad gäller dina frågor angående kortison kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag verkar vara bland få (?) som inte fått kortison på Olga.
    Tack! Ja visst är det fantastiskt att de har en plan och att man kan hålla lite hopp uppe. Det lugnar ju lite att höra att det gått bra för många trots liten blödning. Så otroligt skönt att det gick bra för dig!
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-10-29 09:05:00 följande:

    Jag kollade mina gamla anteckningar från försöket med dottern. Då fick jag rosa flytningar V6+2 och hade det av och till till mitten av V8. Vet att jag hade det fram till ultraljudet jag gjorde då i mitten av V8. Fick då mer östrogen o progesteron, de rosa flytningarna upphörde. vet inte om det har något samband eller inte men det känns ju som om det skulle vara troligt.

    Idag är jag på V6+1 och hade rosa på lutinusstaven igår kväll o i morse. Så verkar ju följa nån typ av mönster. Det både lugnar o oroar mig. Måste nog ringa kliniken o höra om medicineringen...


    När du fick mer progesteron, var det mer av lutinus då, eller fick du lägga till något annat?
  • IrisEir
    GrodanS77 skrev 2020-10-29 06:59:42 följande:
    Hej o välkommen!

    Jag är också i v7 nu. Är också väldigt orolig. Fick lite rosa på lutinusstaven igårkväll, verkar vara mindre nu på morgonen. Nu är ju blödningar otroligt vanligt vid äd men oron kommer ju ändå. Det är sköra slemhinnor pga medicin och sen blodförtunnande på det. Men det är ju den där jäkla osäkerheten som kan driva en till vansinne.

    Vad ingår i din plan b? Mer progesteron brukar det ju vara, men tar du extra östrogen också?

    Jag äter också kortison, 10mg först men är nu nere på 7,5. Jag har inte upplevt några konstiga svettningar.

    Hoppas att det går bra för dig!
    Hej o tack :) Läste ditt senare inlägg också. Skönt ändå att du gått igenom det tidigare och vet att rosa inte var någon fara den gången. Rosa tar de inte ens upp i plan B på Olga. Men förstår ändå din oro. Såklart. 
    Ja herregud, man tar dubbeldos progesteronspruta, extra östrogenplåster, progynon-tabletter först tre på raken varje timma tills blödningen stoppat och sen var tredje timma i två dygn, därefter långsam nedtrappning till den vanliga tre/dygn-dosen. Och tranaxemic acid första dygnet som stoppar blödning. Plus hoppar över blodförtunnande clexane första kvällen. Så jag ligger här och undrar när blodproppen kommer..nej då. Men känns inte helt hälsosamt, men vad gör man inte...? Har du UL hyfsat snart? Jag har fått skjuta upp mitt till början på nästa vecka pga blödningen.
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2020-10-29 09:16:10 följande:

    När du fick mer progesteron, var det mer av lutinus då, eller fick du lägga till något annat?


    Fick 2x3 istället för 1x3 på lutinuset. Sen fick jag östrogenplåster som tillägg till den vanliga dosen progynon på 1x3. Inga andra tillägg.
  • IrisEir
    GrodanS77 skrev 2020-10-29 09:05:00 följande:

    Jag kollade mina gamla anteckningar från försöket med dottern. Då fick jag rosa flytningar V6+2 och hade det av och till till mitten av V8. Vet att jag hade det fram till ultraljudet jag gjorde då i mitten av V8. Fick då mer östrogen o progesteron, de rosa flytningarna upphörde. vet inte om det har något samband eller inte men det känns ju som om det skulle vara troligt.

    Idag är jag på V6+1 och hade rosa på lutinusstaven igår kväll o i morse. Så verkar ju följa nån typ av mönster. Det både lugnar o oroar mig. Måste nog ringa kliniken o höra om medicineringen...


    Ja det är väl skönt att höra med kliniken om du kan ta extra progesteron och östrogen redan nu om det rosa fortsätter.
  • GrodanS77
    IrisEir skrev 2020-10-29 09:18:00 följande:

    Hej o tack :) Läste ditt senare inlägg också. Skönt ändå att du gått igenom det tidigare och vet att rosa inte var någon fara den gången. Rosa tar de inte ens upp i plan B på Olga. Men förstår ändå din oro. Såklart. 

    Ja herregud, man tar dubbeldos progesteronspruta, extra östrogenplåster, progynon-tabletter först tre på raken varje timma tills blödningen stoppat och sen var tredje timma i två dygn, därefter långsam nedtrappning till den vanliga tre/dygn-dosen. Och tranaxemic acid första dygnet som stoppar blödning. Plus hoppar över blodförtunnande clexane första kvällen. Så jag ligger här och undrar när blodproppen kommer..nej då. Men känns inte helt hälsosamt, men vad gör man inte...? Har du UL hyfsat snart? Jag har fått skjuta upp mitt till början på nästa vecka pga blödningen.


    Ok, så Olga tycker inte att det är så farligt med rosa flytningar!? Låter ju lugnande ändå.

    Oj, låter som riktiga hästdoser med medicin. Förstår att det är jobbigt att få sånna extra mängder men skönt ändå att det finns lite att ta till. Känner du att du får mer biverkningar av dem? Med de extra doserna så låter det ju inte som att det skulle vara problem för mig att dubbla mina doser o ändå ligga lägre än dig. Är lite rädd för att överdosera om jag ökar på eget bevåg. Väntar på att kliniken ska höra av sig.

    Har du fått nån mer blödning? Är det rött, inte rosa? Hoppas verkligen att det lugnar ned sig för dig!

    Jobbigt att behöva boka om ul. Men samtidigt så kan det ju vara lika bra att vänta tills blödningen upphört o se allt är bra då. Jag har första ul inbokat 10/11 så det är ju ett tag kvar till dess. Känns som om de la ul ganska sent. Är otålig o tycker inte om att vänta
  • IrisEir
    GrodanS77 skrev 2020-10-29 09:33:41 följande:
    Ok, så Olga tycker inte att det är så farligt med rosa flytningar!? Låter ju lugnande ändå.

    Oj, låter som riktiga hästdoser med medicin. Förstår att det är jobbigt att få sånna extra mängder men skönt ändå att det finns lite att ta till. Känner du att du får mer biverkningar av dem? Med de extra doserna så låter det ju inte som att det skulle vara problem för mig att dubbla mina doser o ändå ligga lägre än dig. Är lite rädd för att överdosera om jag ökar på eget bevåg. Väntar på att kliniken ska höra av sig.

    Har du fått nån mer blödning? Är det rött, inte rosa? Hoppas verkligen att det lugnar ned sig för dig!

    Jobbigt att behöva boka om ul. Men samtidigt så kan det ju vara lika bra att vänta tills blödningen upphört o se allt är bra då. Jag har första ul inbokat 10/11 så det är ju ett tag kvar till dess. Känns som om de la ul ganska sent. Är otålig o tycker inte om att vänta
    Jag har inte frågat dem om rosa, men det nämns inte ens i plan B. Så hoppas det kan lugna dig :) 

    Ja det är hästdoser...puh. Jag är nog inte så känslig, men helt klart har jag ju ingen aning om något av det jag känner är graviditetssymptom eller om det bara beror på tillsatta hormoner. Jag blödde ljusrött men det stannade snabbt med alla extra hormoner. Nu kommit pyttelite brun/svart i crinonen igen. Men är förstås livrädd att det ska komma tillbaka hela tiden, och särskilt om jag börjar röra på mig igen imorgon. Ja då la din klinik UL ganska mycket senare. Jag skulle haft mitt 6+5 ungefär. Men då får man ju å andra sidan ett ännu tydligare besked på att allt är ok.
  • GrodanS77
    IrisEir skrev 2020-10-29 09:49:04 följande:

    Jag har inte frågat dem om rosa, men det nämns inte ens i plan B. Så hoppas det kan lugna dig :) 

    Ja det är hästdoser...puh. Jag är nog inte så känslig, men helt klart har jag ju ingen aning om något av det jag känner är graviditetssymptom eller om det bara beror på tillsatta hormoner. Jag blödde ljusrött men det stannade snabbt med alla extra hormoner. Nu kommit pyttelite brun/svart i crinonen igen. Men är förstås livrädd att det ska komma tillbaka hela tiden, och särskilt om jag börjar röra på mig igen imorgon. Ja då la din klinik UL ganska mycket senare. Jag skulle haft mitt 6+5 ungefär. Men då får man ju å andra sidan ett ännu tydligare besked på att allt är ok.


    Nä, det är verkligen inte lätt att veta vad som är vad i denna djungel av mediciner, vad det är som är graviditet och inte. Va skönt att det har stannat av för dig! Brun/svart tyder ju på gammal blödning/torkat blod. Så det låter ju bra att det inte kommit mer rött/rosa. Håller tummarna för att det håller sig så!

    Ja, ja borde vara på v7+6 när jag gör ul, om jag inte tänker helt knasigt. Så lite senare än vid tidigare försök. Hade gärna haft en vecka tidigare, som du hade fått tid för. När får du göra nu då?

    Jag har bara fått rosa på staven, inget när jag torkar mig eller i trosskyddet så det känns skönt. Men bläää, hade kunnat hoppa över den biten också. Är ju inte direkt sugen på att göra nytt försök om detta skulle skita sig. Men har två i frysen o skulle nog inte, trots allt kunna lämna dem där utan fortsätta försöka.
  • bellis2
    IrisEir skrev 2020-10-29 09:49:04 följande:
    Jag har inte frågat dem om rosa, men det nämns inte ens i plan B. Så hoppas det kan lugna dig :) 

    Ja det är hästdoser...puh. Jag är nog inte så känslig, men helt klart har jag ju ingen aning om något av det jag känner är graviditetssymptom eller om det bara beror på tillsatta hormoner. Jag blödde ljusrött men det stannade snabbt med alla extra hormoner. Nu kommit pyttelite brun/svart i crinonen igen. Men är förstås livrädd att det ska komma tillbaka hela tiden, och särskilt om jag börjar röra på mig igen imorgon. Ja då la din klinik UL ganska mycket senare. Jag skulle haft mitt 6+5 ungefär. Men då får man ju å andra sidan ett ännu tydligare besked på att allt är ok.
    Allt står inte i med i behandlingsplan B. De bedömer utifrån bilderna man skickar in och vad man ska göra därefter.

    Grodan, det är ju tyvärr vanligt med Lutinus att det blir så.
  • IrisEir
    GrodanS77 skrev 2020-10-29 10:52:24 följande:
    Nä, det är verkligen inte lätt att veta vad som är vad i denna djungel av mediciner, vad det är som är graviditet och inte. Va skönt att det har stannat av för dig! Brun/svart tyder ju på gammal blödning/torkat blod. Så det låter ju bra att det inte kommit mer rött/rosa. Håller tummarna för att det håller sig så!

    Ja, ja borde vara på v7+6 när jag gör ul, om jag inte tänker helt knasigt. Så lite senare än vid tidigare försök. Hade gärna haft en vecka tidigare, som du hade fått tid för. När får du göra nu då?

    Jag har bara fått rosa på staven, inget när jag torkar mig eller i trosskyddet så det känns skönt. Men bläää, hade kunnat hoppa över den biten också. Är ju inte direkt sugen på att göra nytt försök om detta skulle skita sig. Men har två i frysen o skulle nog inte, trots allt kunna lämna dem där utan fortsätta försöka.
    Jag skulle nog ha gjort på 7+0 +/- två dagar och nu blir det på måndag istället, 7+3 då. Oroar mig lite för att detta även fördröjer intralipiden - om den nu kommer att behövas. Plus att jag är ordinerad att testa lite olika värden i v 7-8 som ju känns naturligt att göra efter UL. Men du har ingen extra immunförsvarsbehandling eller?

    Håller tummarna för (och tror definitivt) att det inte är någon fara med lite rosa, bara irritation.

    Förstår att ni vill fortsätta om ni har blastocyster kvar i frysen. Har ni ett barn sedan tidigare? Vi har inga kvar i frysen och jag tror att vi ger upp om det här skiter sig. Men det är förstås en process man får ta i det läget....
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020