• CrookedTail

    Vi som planerar äggdonation 2020

    En mötesplats för oss som planerar att göra äggdonation eller embryodonation under 2020. Här kan vi få svar på frågor, tips och råd och stöd från andra i samma situation.

    Jag är 38 år och har inga barn sedan tidigare. Vi har gått igen en spontangraviditet som tyvärr slutade i MA i v.12, samt två totalmisslyckade IVF:er på Sahlgrenska.

    2019 gjorde vi två insättningar (ett ET och ett FET) med donerade ägg på AVA Riga som inte lyckades. Jag gjorde nyligen en hysteroskopi och där kunde man se avvikelser, troligtvis en inflammation i livmodern. Vi väntar nu på svar om vidare behandling från kliniken.


    Apr 2017 spontangravid, MA i v.13 | Jan 2019 IVF 0 ET | Apr 2019 IVF 0 ET | Sep 2019 ÄD 1 ET | Nov 2019 ÄD 2 FET
  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020
  • Sofia95
    GrodanS77 skrev 2020-10-31 19:12:04 följande:

    Tack för tumhållningen! Men jag skulle bli väldigt förvånad om det finns nåt pickande hjärta där. Är helt inställd på mf. Hoppas bara att det inte kommer strula utan sätter igång snart.

    Efter 1-2 timmars tårar i morse så känns det mycket lättare nu. Hatar ovisshet så på sätt och vis är det en lättnad. Jag är så pass inställd på mf så vill bara få det överstökat. Jag är mer frustrerad och irriterad över att jag ska behöva gå igenom ett till försök och den där jävulska medicineringen igen. Sen är det klart att tankarna börjar snurra om varför. Visst kan det ha varit något fel på embryot, det kan man ju inte komma ifrån även vid äd, om man inte gjort pgd. Men tänk om det är något annat problem som dykt upp. Som gör att jag inte kan behålla embryona... suck.


    Jag förstår att det kommer upp ny oro, men jag tycker ändå inte att du ska kasta in handduken känslomässigt förrän efter ditt ul. Jag förstår att testet med veckoindikatorn är ett dåligt tecken, men symtom kan ju som jag förstår komma och gå (kanske rentav var du som skrev det till mig?) Jag tänker fortsätta hålla tummarna tills dess att något annat är bevisat.
  • vårsommarhöstvinter
    Otta på tilen skrev 2020-10-31 16:55:41 följande:

    Kikar in och säger kollar läget.
    Jag är nu gravid i v15+4, men allt känns väldigt overkligt fortfarande ändå. Jag ska till MVC nästa vecka igen, i början så här är ju träffarna sällan. Mellan ultraljuden o undersökningarna blir jag orolig för MA, men det finns ju inte mycket annat att göra än att vänta... om ett par veckor eller så borde jag, om det går vägen, börja kunna känna av rörelser. Så ja, bara vänta o se...
    Önskar er alla lycka till så länge!


    Härligt med en uppdatering. Ha det så gott och passa på och njut. =)
  • vårsommarhöstvinter
    IrisEir skrev 2020-11-01 13:34:57 följande:
    Jag antar det är för att det kan irritera mer, och kanske för att de inte tycker att jag ska röra på mig för mycket. Men vet inte hur länge till jag pallar vänta...
    Bäst att följa klinikens rekommendationer, de vet vad de gör. Men förstår frustrationen!
  • bellis2
    IrisEir skrev 2020-11-01 13:34:57 följande:
    Jag antar det är för att det kan irritera mer, och kanske för att de inte tycker att jag ska röra på mig för mycket. Men vet inte hur länge till jag pallar vänta...
    De vill stoppa blödningarna och vid tidigt UL så kör de vaginalt, vilket kan orsaka ännu mer blödningar. Går man på den jobbigaste delen av behandlingsplan B så rör man sig endast när man går upp på toaletten.
  • IrisEir
    bellis2 skrev 2020-11-01 17:50:24 följande:
    De vill stoppa blödningarna och vid tidigt UL så kör de vaginalt, vilket kan orsaka ännu mer blödningar. Går man på den jobbigaste delen av behandlingsplan B så rör man sig endast när man går upp på toaletten.
    Fick du också skjuta upp ditt första? vet du vid vilken vecka de kan börja göra vanligt UL? Kanske behövs superutrustning för det?
  • bellis2
    IrisEir skrev 2020-11-01 18:16:28 följande:
    Fick du också skjuta upp ditt första? vet du vid vilken vecka de kan börja göra vanligt UL? Kanske behövs superutrustning för det?
    Nej, min blödning gick över snabbt så var jag blödfri ett antal dagar innan UL. Dagen efter blödningen gick Crinonen över till grå färg och då var Olga-kliniken nöjd.

    På sjukhuset sa de till mig att de gör vaginalt UL ända fram till vecka 12. Utrustningen skiljer sig åt väldigt mycket från ställe till ställe. Har de topputrustning som de har till exempel på Crocus kan man se innan vecka 12. Men vid tidigt ultraljud föredrar man vaginalt, även med superutrustning.

    Håll ut, håller tummarna!
  • Jiana

    Ni som gjort ÄD hos OLGA, hur många dagar var kvinnan resp mannen där? Vad är ett minimum? Jag är rädd för att fastna där pga av Coronan. Har djur och äldre barn hemma.

  • bellis2
    Jiana skrev 2020-11-01 19:58:23 följande:

    Ni som gjort ÄD hos OLGA, hur många dagar var kvinnan resp mannen där? Vad är ett minimum? Jag är rädd för att fastna där pga av Coronan. Har djur och äldre barn hemma.


    De ger dig antalet dagar som du behöver vara där. Det beror också på om du ska göra testerna där (de håller bara tre månader och sedan måste man ta nya). Senast vi åkte så åkte vi med deras privatplan så vi var där en vecka då. Vid ÄD om ni inte har frysta spermier så behöver mannen vara där flera dagar innan eftersom det ska bli en blastocyst (fem dagar). Vi fick heller inte reda på när insättning skulle ske exakt förrän vi kom dit.
  • Jiana
    bellis2 skrev 2020-11-01 20:06:07 följande:

    De ger dig antalet dagar som du behöver vara där. Det beror också på om du ska göra testerna där (de håller bara tre månader och sedan måste man ta nya). Senast vi åkte så åkte vi med deras privatplan så vi var där en vecka då. Vid ÄD om ni inte har frysta spermier så behöver mannen vara där flera dagar innan eftersom det ska bli en blastocyst (fem dagar). Vi fick heller inte reda på när insättning skulle ske exakt förrän vi kom dit.


    Ok..måste kanske kolla med dem. Min tanke är att en av oss ska vara i Sverige hela tiden. Alltså att han är tillbaka innan jag åker.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2020