• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105275 visningar
    3231 svar
    3231
    105275

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 13 Apr 2020 10:57
    Obalem skrev 2020-04-13 09:58:14 följande:

    Jag förstår dig! Mina cykler var över 100 dagar många gånger så ägglossningstest var bara att glömma tillslut. Men nu med letrozol funkar allt som de ska!

    Ja de var hemskt.. i vecka 7 så väldigt tidigt men sorgen har varit stor.

    Men nu siktar vi verkligen framåt och önskar verkligen att de ska gå igen!!

    Ja vissa tar de tid för.. men man ska inte ta sig an en sorg som ännu inte finns. Nu siktar vi mot ett skarpt plus i maj :D såhär såg förresten mitt test ut i morse, då visste jag att de var att lite på haha.


    Okej vad bra, ska höra med min läkare vad de säger om ÄL-test efter att jag varit där på första ultraljudet. Men de kanske funkar bra för mig med, med testen, får hoppas!

    Förstår de, gud vad jobbigt de måste va! Precis, nu får vi blicka framåt. Ibland kan jag inte låta bli att tänka att det kommer misslyckas ändå, att varför skulle de funka för oss när det är så många här inne som också äter letrozol och ovitrelle och det inte går för. Men ska försöka tänka positivt!

    Åh wow det där var verkligen positivt :D när ska ni ligga och hur ofta?
  • Mon 13 Apr 2020 11:39
    amandakollb skrev 2020-04-13 10:57:46 följande:

    Okej vad bra, ska höra med min läkare vad de säger om ÄL-test efter att jag varit där på första ultraljudet. Men de kanske funkar bra för mig med, med testen, får hoppas!

    Förstår de, gud vad jobbigt de måste va! Precis, nu får vi blicka framåt. Ibland kan jag inte låta bli att tänka att det kommer misslyckas ändå, att varför skulle de funka för oss när det är så många här inne som också äter letrozol och ovitrelle och det inte går för. Men ska försöka tänka positivt!

    Åh wow det där var verkligen positivt :D när ska ni ligga och hur ofta?


    Ja de är ju bara att prova och se hur de går :D förhoppningen är ju att hormonnivåerna ska vara mer stabil så att testen ska fungera även för oss.

    Inte tänka så! Utan försök istället med ?om de går för alla dessa då kan vi också? ibland är de svårt att vara positiv, de vet jag allt för väl men nu med rätt hjälp är jag så mycket med positiv! Du ska se att de kommer att vända för dig när allt kickar igång :)

    Ja de är de verkligen! Två gånger igår och en gång imorgon på morgonen. Ägglossning är beräknas runt 10-11 så de får bli tidigt på morgonen. Hihi

    Man får göra så gott man kan!

    Hur mår du efter tabletterna? Känt av något än?
  • Mon 13 Apr 2020 12:38
    Obalem skrev 2020-04-13 11:39:05 följande:

    Ja de är ju bara att prova och se hur de går :D förhoppningen är ju att hormonnivåerna ska vara mer stabil så att testen ska fungera även för oss.

    Inte tänka så! Utan försök istället med ?om de går för alla dessa då kan vi också? ibland är de svårt att vara positiv, de vet jag allt för väl men nu med rätt hjälp är jag så mycket med positiv! Du ska se att de kommer att vända för dig när allt kickar igång :)

    Ja de är de verkligen! Två gånger igår och en gång imorgon på morgonen. Ägglossning är beräknas runt 10-11 så de får bli tidigt på morgonen. Hihi

    Man får göra så gott man kan!

    Hur mår du efter tabletterna? Känt av något än?


    Det låter bra, bra att du peppar mig!! Så borde jag verkligen tänka!! Tänker att alla som lyckas med letrozol och ovitrelle kanske slutar skriva i dessa trådar på familjeliv och kvar är alla som inte lyckas och eftersom man mest läser då om de som inte lyckas blir det lätt att man tänker att de är så! Haha men redan nu känns de som att jag inte svarar bra på tabletter då jag inte ens får mens av provera..

    Jag känner inte av något alls.. möjligen lite tröttare för powernapar typ två ggr om dagen men kan mycket möjligt va för att jag är så slö när vi bara är hemma och ser serier i dessa Coronatider haha. Känner du av något? :)
  • Mon 13 Apr 2020 13:17
    amandakollb skrev 2020-04-13 10:57:46 följande:

    Okej vad bra, ska höra med min läkare vad de säger om ÄL-test efter att jag varit där på första ultraljudet. Men de kanske funkar bra för mig med, med testen, får hoppas!

    Förstår de, gud vad jobbigt de måste va! Precis, nu får vi blicka framåt. Ibland kan jag inte låta bli att tänka att det kommer misslyckas ändå, att varför skulle de funka för oss när det är så många här inne som också äter letrozol och ovitrelle och det inte går för. Men ska försöka tänka positivt!

    Åh wow det där var verkligen positivt :D när ska ni ligga och hur ofta?


    Ja de är ju bara att prova och se hur de går :D förhoppningen är ju att hormonnivåerna ska vara mer stabil så att testen ska fungera även för oss.

    Inte tänka så! Utan försök istället med ?om de går för alla dessa då kan vi också? ibland är de svårt att vara positiv, de vet jag allt för väl men nu med rätt hjälp är jag så mycket med positiv! Du ska se att de kommer att vända för dig när allt kickar igång :)

    Ja de är de verkligen! Två gånger igår och en gång imorgon på morgonen. Ägglossning är beräknas runt 10-11 så de får bli tidigt på morgonen. Hihi

    Man får göra så gott man kan!

    Hur mår du efter tabletterna? Känt av något än?
    amandakollb skrev 2020-04-13 12:38:33 följande:

    Det låter bra, bra att du peppar mig!! Så borde jag verkligen tänka!! Tänker att alla som lyckas med letrozol och ovitrelle kanske slutar skriva i dessa trådar på familjeliv och kvar är alla som inte lyckas och eftersom man mest läser då om de som inte lyckas blir det lätt att man tänker att de är så! Haha men redan nu känns de som att jag inte svarar bra på tabletter då jag inte ens får mens av provera..

    Jag känner inte av något alls.. möjligen lite tröttare för powernapar typ två ggr om dagen men kan mycket möjligt va för att jag är så slö när vi bara är hemma och ser serier i dessa Coronatider haha. Känner du av något? :)


    De glädjer mig att Jah kan vara till någon slags hjälp :D dom som lyckas förflyttar sig nog raka spåret till gravid gruppen istället.

    Så trodde jag också! Min kropp var inte heller som den skulle. Jag lyckades få ägglossning mitt i provera kuren, iallafall vad jag tror. Så lita på kroppen och låt den få lite tid på sig att rensa systemet lite :) snart är du igång med letrozol!

    Jaha, ja de är nog fullt möjligt att de beror på de.

    Jag känner att ägglossningen är i full gång men annars mår jag fint!
  • Mon 13 Apr 2020 15:18
    Obalem skrev 2020-04-13 13:17:50 följande:

    Ja de är ju bara att prova och se hur de går :D förhoppningen är ju att hormonnivåerna ska vara mer stabil så att testen ska fungera även för oss.

    Inte tänka så! Utan försök istället med ?om de går för alla dessa då kan vi också? ibland är de svårt att vara positiv, de vet jag allt för väl men nu med rätt hjälp är jag så mycket med positiv! Du ska se att de kommer att vända för dig när allt kickar igång :)

    Ja de är de verkligen! Två gånger igår och en gång imorgon på morgonen. Ägglossning är beräknas runt 10-11 så de får bli tidigt på morgonen. Hihi

    Man får göra så gott man kan!

    Hur mår du efter tabletterna? Känt av något än?De glädjer mig att Jah kan vara till någon slags hjälp :D dom som lyckas förflyttar sig nog raka spåret till gravid gruppen istället.

    Så trodde jag också! Min kropp var inte heller som den skulle. Jag lyckades få ägglossning mitt i provera kuren, iallafall vad jag tror. Så lita på kroppen och låt den få lite tid på sig att rensa systemet lite :) snart är du igång med letrozol!

    Jaha, ja de är nog fullt möjligt att de beror på de.

    Jag känner att ägglossningen är i full gång men annars mår jag fint!


    Känner att jag har så stort behov av att prata om detta och har inte sagt något till någon kompis och min kille säger bara att det kommer gå bra och att jag ska sluta oroa mig haha så bra att detta forum finns så att man kan ventilera!

    Ah jag hörde att de kunde ta upp till 10 dagar efter provera att mensen kommer så får vänta några dagar till och annars ringa till läkaren och fråga vad jag ska göra :/

    Vad roligt att du känner den, hur känns de? Tror aldrig jag känt de :D
  • Mon 13 Apr 2020 16:01
    amandakollb skrev 2020-04-13 15:18:08 följande:

    Känner att jag har så stort behov av att prata om detta och har inte sagt något till någon kompis och min kille säger bara att det kommer gå bra och att jag ska sluta oroa mig haha så bra att detta forum finns så att man kan ventilera!

    Ah jag hörde att de kunde ta upp till 10 dagar efter provera att mensen kommer så får vänta några dagar till och annars ringa till läkaren och fråga vad jag ska göra :/

    Vad roligt att du känner den, hur känns de? Tror aldrig jag känt de :D


    Ja de är så bra att man får prata med kvinnor i liknande situationer! Få känna samhörighet.

    Ja ring du. De kan kännas bra att få höra från proffs vad som gäller. Här är vi liksom inga proffs men de finns mycket erfarenhet :)

    Som mensvärk ungefär fast högre upp. Ibland drar de till som att musklerna är för korta, då gör de riktigt ont. Sen försvinner de lika snabbt som de kom. Oftast är de bara lite värk som man lätt glömmer bort efter ett tag. Hoppas du slipper den värsta smärtan men ändå så du får känna av att du har ägglossning :D

    Nu är verkligen hormonerna påväg för bröstvårtorna börjar ömma!
  • Mon 13 Apr 2020 16:25
    Obalem skrev 2020-04-13 16:01:07 följande:

    Ja de är så bra att man får prata med kvinnor i liknande situationer! Få känna samhörighet.

    Ja ring du. De kan kännas bra att få höra från proffs vad som gäller. Här är vi liksom inga proffs men de finns mycket erfarenhet :)

    Som mensvärk ungefär fast högre upp. Ibland drar de till som att musklerna är för korta, då gör de riktigt ont. Sen försvinner de lika snabbt som de kom. Oftast är de bara lite värk som man lätt glömmer bort efter ett tag. Hoppas du slipper den värsta smärtan men ändå så du får känna av att du har ägglossning :D

    Nu är verkligen hormonerna påväg för bröstvårtorna börjar ömma!


    Ja visst! Så härligt ju :)

    Jag brukar förresten känna ömma bröstvårtor ibland :D men ibland ingenting, så jobbigt för varje cykel är typ olika symtom så tror man är gravid varje gång för man får annorlunda symtom än vad man brukar..

    Tar du dubbeldos eller enkeldos? Tar du tabletterna morgon eller kväll?:)
  • Tue 14 Apr 2020 08:20
    Obalem skrev 2020-04-13 16:01:07 följande:
    Ja de är så bra att man får prata med kvinnor i liknande situationer! Få känna samhörighet.

    Ja ring du. De kan kännas bra att få höra från proffs vad som gäller. Här är vi liksom inga proffs men de finns mycket erfarenhet :)

    Som mensvärk ungefär fast högre upp. Ibland drar de till som att musklerna är för korta, då gör de riktigt ont. Sen försvinner de lika snabbt som de kom. Oftast är de bara lite värk som man lätt glömmer bort efter ett tag. Hoppas du slipper den värsta smärtan men ändå så du får känna av att du har ägglossning :D

    Nu är verkligen hormonerna påväg för bröstvårtorna börjar ömma!
    ååh nu fick jag äntligen mens :D väntar nu på att kliniken ska ringa tillbaka så jag får boka första ultraljudet. så taggad!! 
  • Tue 14 Apr 2020 08:21
    Russin112 skrev 2020-04-12 20:02:48 följande:

    oj har absolut ingen aning (fick googla lutealfas hehe) 
    jag är osäker på om jag haft ägglossning mer än kanske 1-5 gånger i mitt liv så har faktiskt ingen aning. 


    nu fick jag äntligen mens :D hur går det för dig, känner du av något av letrozolen? andra dagen idag va? :) 
  • Tue 14 Apr 2020 08:45
    amandakollb skrev 2020-04-13 16:25:44 följande:

    Ja visst! Så härligt ju :)

    Jag brukar förresten känna ömma bröstvårtor ibland :D men ibland ingenting, så jobbigt för varje cykel är typ olika symtom så tror man är gravid varje gång för man får annorlunda symtom än vad man brukar..

    Tar du dubbeldos eller enkeldos? Tar du tabletterna morgon eller kväll?:)


    Ja visst! Dehär med symptom är svårt :/

    Jag tog dubbel denna omgång och på morgonen båda två :)

    Åh va kul att de är igång nu!!! Vilka dagar ska du ta? Verkar va mycket olika, jag tar 2-6 men många andra 3-7
Svar på tråden Letrozol, PCO