• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105323 visningar
    3231 svar
    3231
    105323

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 29 Jun 2020 16:56

    Jag hoppas vell att letrozol ska hjälpa. Har iaf svarat lite på en enkelkur eftersom jag faktiskt fick ett litet ägg????

    Så får vell se om det växer något sen ge chansen att prova dubbeldos. Har diskuterat med sambon som är på samma spår. Vi har inte bråttom utan ska ge det en chans ett tag med kurerna. Vi ska testa hans simmare oxå! (Ny partner)

    Jätte spännande att läsa om eran process och hur det går! Hoppas vi får några plussade i tråden snart :)

  • Mon 29 Jun 2020 17:38
    amandakollb skrev 2020-06-29 15:04:41 följande:

    exakt! hade varit skönt att veta att det inte är något annat problem liksom.. man gör spolningen direkt efter mens, så man inte råkar spola bort något ägg typ :) jag ska kolla med min läkare efter sommaren (de stänger nu om två veckor) om jag får göra spolningen ändå. 

    det är min tredje omgång, så det är sant, vi får hoppas att det tar sig inom kommande månader. så jäkla segt att det ska ta sån tid bara haha! 

    läste precis att det är typ runt 10% av de som har problem med att bli gravida som har stopp, så inte jättevanligt! och jag har inte haft klamydia, ingen endometrios, eller operationer som kan göra att man får stopp. har ju varit gravid en gång förut också (vilket var anledningen till att läkaren inte tyckte vi behövde göra spolningen). men frågan är ju om stopp kan uppkomma senare? det var ju trots allt 7 år sedan.. 


    Just det, men om du varit gravid förut så känns det ju som ännu mindre risk att det skulle va stopp, för det skulle ju bara varit om något hänt sen dess :) eller om du typ har stopp i ena. Men båda känns ju sjukt osannolika oavsett :)
  • Mon 29 Jun 2020 17:41
    akalei skrev 2020-06-29 17:38:43 följande:
    Just det, men om du varit gravid förut så känns det ju som ännu mindre risk att det skulle va stopp, för det skulle ju bara varit om något hänt sen dess :) eller om du typ har stopp i ena. Men båda känns ju sjukt osannolika oavsett :)
    ja får försöka tänka att det är osannolikt och släppa det, går ju inte att göra så mkt nu ändå, innan jag pratat med läkaren och det blir ju tidigast i augusti. 
  • Mon 29 Jun 2020 17:42
    MiniNin skrev 2020-06-29 16:37:03 följande:
    Det har inte ens varit tal om äggledarspolning för mig, så tänker att det inte nödvändigtvis är standard att göra på alla kliniker?
    okej skönt att höra att fler inte har gjort det! nej tror det görs vid behov:) men hade varit skönt att utesluta det som orsak 
  • Mon 29 Jun 2020 17:44
    JesFon skrev 2020-06-29 15:25:25 följande:

    Tack för välkomnandet! Jag fyller 32 i augusti.

    Denna gång fick jag en enkeldos men hon sa att går det inte vägen nu så ska jag ta dubbel nästa gång. Jag antar att jag kommer behöva äta en till kur provera för att framkalla blödning igen innan. Gyn har nämnt äggledarspolning så ska se om det blir aktuellt för mig! Det jag däremot reagerat på är att hon så snabbt tar upp ivf.. ska man vara så så är denna månad det första "riktiga" försöket att få igång ägglossningen och hon menar på att om jag inte blivit gravid under sommaren att ivf då är alternativet? Är det så krasst?


    Om man får ägglossning på Letrozol brukar man köra det åtminstone ett halvår innan man går vidare. Ivf är ju både dyrare (för en själv eller skattebetalarna haha) och mer invasivt så dumt att gå dit i onödan. Vet ju inte exakt hur din gyn formulerade sig men ibland så är de mer proaktiva med att få iväg remiss till ivf verkar det som, och det är ju bra för då blir det lite mindre väntetid. :)

    Du fick väl ändå en om än lite liten blåsa på enkeldos bara så det låter ju ändå som att du reagerar på letrozolen, förhoppningsvis får du fina resultat med ökad dos :) får jag fråga om du vet hur ditt amh ligger till?
  • Mon 29 Jun 2020 17:46
    MiniNin skrev 2020-06-29 16:44:45 följande:

    Min man fick lämna spermaprov direkt i samband med vår första Letrozol-kur. Kliniken menade på att det var nödvändigt för att veta att vi ens hade chans att lyckas på egen hand (om jag nu hade fått ägglossning). Vi tyckte det var så bra för mannen är ju MINST lika viktig att utreda som kvinnan. Jag tycker det är bra att ni kollar upp din sambo så ni vet vad ni har att 'spela med'!


    Ja det känns superbra att få det kollat, så man inte kämpar i ett år med ägglossning och sedan visar det sig att det inte fungerar hos honom heller, liksom. Så jätteglad att de föreslog att testa även det såpass tidigt :)
  • Mon 29 Jun 2020 17:53
    MiniNin skrev 2020-06-29 16:33:33 följande:

    Hallå tjejer!

    Håller tummarna för dig inför onsdag, akalei!

    Välkommen, JesFon! Tänker att IVF inte nödvändigtvis behöver vara dumt att ta upp tidigt i processen. En del behöver ställa sig i kö och ibland kan behandlingen visa att IVF trots allt är det bästa valet. I mitt fall har jag en stor äggreserv som gör att jag är svårstimulerad. Letrozol har inte funkat för mig och sprutor har gett effekt men alldeles för bra effekt så fått avbryta. Jag försöker tänka att även om vi inte 'kan skapa barn naturligt' så är det ingens fel utan bara så det är och oavsett väg så är ju vårt barn målet. <3

    Idag hade jag telefontid med min läkare. Hade ju lämnat blodprov för insulin/glukos/smitt innan midsommar och alla prover visade sig vara bra och/eller normala.

    Även om insulin-värdet var okej så bedömde läkaren att Metformin kunde vara bra för mig då jag har lite övervikt (ca 6-7 kg) och det skulle inte direkt stjälpa hormonerna utan snarare tvärtom. Så det börjar jag på imorrn! Tror det blev 3×500mg.

    Eftersom smittproverna var okej så är vi nu även redo för IVF om det skulle bli aktuellt vid nästa stimulering.

    Har varken fått mens eller fått positivt graviditetstest så planen framöver är att vänta in spontan mens fram till 15 juli, alltså två veckor till. Det fanns ju faktiskt slemhinna som behöver komma ut någon gång! Kommer den spontant så är det bra och då ger vi det fyra veckor och ser om kroppen fattar grejen och att jag ägglossar/får mens på egen hand innan stimuleringsstart. Kommer det ingen mens på fyra veckor ska vi framkalla blödning med Primolut-Nor och därefter stimulering med Menopur-sprutor. Tid för stimuleringsstart är oklart för den här planen.

    Om mensen däremot inte kommit tills 15/7 så börjar jag på Primolut-Nor för att framkalla den då. Brukar få mens på tredje dagen efter avslutad kur så borde bli cd 1 runt 27/7. Så då är det direkt start av stimulering med Menopur-sprutor i slutet av juli!

    Så en plan A och en plan B som känns tryggt och bra. Så tacksam!!! Plan A hade känts bra för då hade vi gett kroppen tid och möjlighet att sköta sig själv och kanske en chans att försöka hemma med ev. egen ägglossning. Men plan B känns bättre tidsmässigt, att vi inte spiller någon tid att vänta in utan bara kör på vilket är allt man vill i detta läget. Vi får helt enkelt se vad det blir om/när mensen dyker upp...


    vad skönt att alla prover osv såg bra ut! :) och skönt med två olika planer, så får helt enkelt se vilken det blir :) vilken hoppas du på? 

    vad är metmorfin för något? är det sprutor? gör de något med äggblåsorna eller tar man det för att gå ned lite i vikt? :) 
  • Mon 29 Jun 2020 17:56
    MiniNin skrev 2020-06-29 16:33:33 följande:

    Hallå tjejer!

    Håller tummarna för dig inför onsdag, akalei!

    Välkommen, JesFon! Tänker att IVF inte nödvändigtvis behöver vara dumt att ta upp tidigt i processen. En del behöver ställa sig i kö och ibland kan behandlingen visa att IVF trots allt är det bästa valet. I mitt fall har jag en stor äggreserv som gör att jag är svårstimulerad. Letrozol har inte funkat för mig och sprutor har gett effekt men alldeles för bra effekt så fått avbryta. Jag försöker tänka att även om vi inte 'kan skapa barn naturligt' så är det ingens fel utan bara så det är och oavsett väg så är ju vårt barn målet. <3

    Idag hade jag telefontid med min läkare. Hade ju lämnat blodprov för insulin/glukos/smitt innan midsommar och alla prover visade sig vara bra och/eller normala.

    Även om insulin-värdet var okej så bedömde läkaren att Metformin kunde vara bra för mig då jag har lite övervikt (ca 6-7 kg) och det skulle inte direkt stjälpa hormonerna utan snarare tvärtom. Så det börjar jag på imorrn! Tror det blev 3×500mg.

    Eftersom smittproverna var okej så är vi nu även redo för IVF om det skulle bli aktuellt vid nästa stimulering.

    Har varken fått mens eller fått positivt graviditetstest så planen framöver är att vänta in spontan mens fram till 15 juli, alltså två veckor till. Det fanns ju faktiskt slemhinna som behöver komma ut någon gång! Kommer den spontant så är det bra och då ger vi det fyra veckor och ser om kroppen fattar grejen och att jag ägglossar/får mens på egen hand innan stimuleringsstart. Kommer det ingen mens på fyra veckor ska vi framkalla blödning med Primolut-Nor och därefter stimulering med Menopur-sprutor. Tid för stimuleringsstart är oklart för den här planen.

    Om mensen däremot inte kommit tills 15/7 så börjar jag på Primolut-Nor för att framkalla den då. Brukar få mens på tredje dagen efter avslutad kur så borde bli cd 1 runt 27/7. Så då är det direkt start av stimulering med Menopur-sprutor i slutet av juli!

    Så en plan A och en plan B som känns tryggt och bra. Så tacksam!!! Plan A hade känts bra för då hade vi gett kroppen tid och möjlighet att sköta sig själv och kanske en chans att försöka hemma med ev. egen ägglossning. Men plan B känns bättre tidsmässigt, att vi inte spiller någon tid att vänta in utan bara kör på vilket är allt man vill i detta läget. Vi får helt enkelt se vad det blir om/när mensen dyker upp...


    Vad skönt att dina värden såg bra ut! Och bra med plan a och b som känns bra. De har ju som du säger olika fördelar :)
  • Mon 29 Jun 2020 18:25
    akalei skrev 2020-06-29 17:44:52 följande:

    Om man får ägglossning på Letrozol brukar man köra det åtminstone ett halvår innan man går vidare. Ivf är ju både dyrare (för en själv eller skattebetalarna haha) och mer invasivt så dumt att gå dit i onödan. Vet ju inte exakt hur din gyn formulerade sig men ibland så är de mer proaktiva med att få iväg remiss till ivf verkar det som, och det är ju bra för då blir det lite mindre väntetid. :)

    Du fick väl ändå en om än lite liten blåsa på enkeldos bara så det låter ju ändå som att du reagerar på letrozolen, förhoppningsvis får du fina resultat med ökad dos :) får jag fråga om du vet hur ditt amh ligger till?


    Ska ta prov innan fredag och se vad mitt amh ligger på! Som man ser på ultraljudet så är det fullt av ägg där inne men mogna och trilla ner verkar de inte vilja göra.

    Lite så jag tänker (försöker vara optimist) att om jag ändå svarat nu så bör det kanske gå vägen med ökad dos. Skulle få otriville när blåsan var mogen, var planerat för idag.

    Vad har ni för symptom kring ägglossning? Jag har testat med ägglossningstest tidigare och de ger utslag varje gång, gav starkt positivt vid jul men det stämde inte. Därför kan jag inte testa med sånna och se utan får gå på ett ungefär antar jag.
  • Mon 29 Jun 2020 18:51
    JesFon skrev 2020-06-29 18:25:56 följande:

    Ska ta prov innan fredag och se vad mitt amh ligger på! Som man ser på ultraljudet så är det fullt av ägg där inne men mogna och trilla ner verkar de inte vilja göra.

    Lite så jag tänker (försöker vara optimist) att om jag ändå svarat nu så bör det kanske gå vägen med ökad dos. Skulle få otriville när blåsan var mogen, var planerat för idag.

    Vad har ni för symptom kring ägglossning? Jag har testat med ägglossningstest tidigare och de ger utslag varje gång, gav starkt positivt vid jul men det stämde inte. Därför kan jag inte testa med sånna och se utan får gå på ett ungefär antar jag.


    Spännande med amh provet, du får rapportera sen :) ja samma för mig, ägg finns det gott om men att ramla ned vill de inte alls... :p

    Jag har inte riktigt några ägglossningssymptom. Har iofs bara lyckats identifiera en enda ägglossning men då kände jag inte av den alls. Äl flytningar möjligtvis men det tycker jag att jag har lite titt som tätt hela tiden...

    Får också mkt halvpositiva äl test... den gången jag hade äl så var det iofs extra starkt men ändå svårt att avgöra skillnaden.

    Många här inne verkar tempa för att hålla koll på äl men jag har inte kommit igång med det.
Svar på tråden Letrozol, PCO