• Sat 14 Mar 2020 19:48
    1387 visningar
    6 svar
    6
    1387

    Anmäla barn

    Grannpojken till min son, båda 12 år, är oftast bra vänner. De gick hem till grannpojken kompis och tramsade och skojade omkring. Min son hamnade på golvet och då tog grannpojken en stor mjuk kudde och tryckte den över ansiktet på honom. Hans kompis kom och höll han också . Min son hann inte ta något djupare andetag och kände verkligen panik. Han sprattlade vilt med armar och ben och försökte skrika. Han säger det varade en minut för han kände luften ta slut. Grannpojkens bror kommer in i rummet och sliter bort dom från min son. Hann var alldeles röd i ansiktet och skakad.

    Min fråga är vad ni hade gjort. Hade ni anmält? Jag känner nästan att jag måste men överreagerar jag? Eller hade ni bara pratat med föräldrarn? Jag har inte pratat med de andra föräldrarna än.

  • Svar på tråden Anmäla barn
  • Anonym (lll)
    Sat 14 Mar 2020 19:50
    #1
    +2

    Börja med att prata med föräldrarna. Det är väl soc man kan anmäla sånt till för eftesom barnet är så ungt kan inte polisen precis göra något. Soc kan inte hellre göra mer än att prata med familjen om allvaret, men det kanske räcker för att killen inte ska göra om det. Sen kanske de inte ska umgås på ett tag, kanske aldrig.

  • Anonym (Anmäl­!)
    Sat 14 Mar 2020 19:54
    #2
    +2

    Jag hade både polisanmält och ringt soc om de gjort så mot min son! Fy fan vilka hemska ungar.

  • Sat 14 Mar 2020 20:10
    #3
    +1

    Trams att polisanmäla 12 åringar. Tror inte de förstod allvaret.

  • Anonym (Anony­m 666)
    Sat 14 Mar 2020 20:34
    #4
    +2
    Mamma46 skrev 2020-03-14 19:48:09 följande:

    Grannpojken till min son, båda 12 år, är oftast bra vänner. De gick hem till grannpojken kompis och tramsade och skojade omkring. Min son hamnade på golvet och då tog grannpojken en stor mjuk kudde och tryckte den över ansiktet på honom. Hans kompis kom och höll han också . Min son hann inte ta något djupare andetag och kände verkligen panik. Han sprattlade vilt med armar och ben och försökte skrika. Han säger det varade en minut för han kände luften ta slut. Grannpojkens bror kommer in i rummet och sliter bort dom från min son. Hann var alldeles röd i ansiktet och skakad.

    Min fråga är vad ni hade gjort. Hade ni anmält? Jag känner nästan att jag måste men överreagerar jag? Eller hade ni bara pratat med föräldrarn? Jag har inte pratat med de andra föräldrarna än.


    Du kan inte anmäla minderåriga, tekniskt sett. Det är ändå deras föräldrar som är ansvariga och får stå för ev. skadestånd. Du skulle ev. kunna göra en orosanmälan till soc, ett sådant beteende är inte normalt.

    Tycker verkligen synd om din son!
  • Sat 14 Mar 2020 20:36
    #5

    Tack gör er input!

    Det var pappan som ville anmäla och fick mig att bli osäker. Jag kommer att prata med föräldrarna. Grannpojken känner vi ju väl och han brukar aldrig vara våldsam men det blir aldrig som förr. Den andre killen har tydligen varit inblandad i annat också så beroende på om föräldern tar det på allvar eller inte så får jag se vad som händer där. Han sprider på internet (genom spel) att min son bara pratar bs. Umgänget klipps iallafall.

  • Anonym (L)
    Sun 15 Mar 2020 04:44
    #6

    Med en polisanmälan måste soc göra en utredning, så skulle göra både ock.

Svar på tråden Anmäla barn