• Mitsu8

    Inte bjuden

    Jag är ledsen mycket ledsen. Det är en baby shower i helgen som jag och min familj inte är bjudna till. Anledning är att de bara vill ha de abslout närmaste (deras föräldrar och vänner).

    Kan förstå det till viss del, att inte så många får plats hos dom och deras föräldrar står de närmare än mig (moster) men jag trodde jag var bland hans absolut närmaste så jag är lite knäckt nu. Jag vill ju vara delaktig o så.. Jag sa att jag tyckte det hade varit roligt att få vara med men jag får väl förstå att de är många och nära.

    Men jag är jätte ledsen, men vill inte säga hur ledsen jag är, deras första barn så vill inte börja bråka eller så!

    Ska jag bara låta det vara? Acceptera deras "gallring" ?Hur blir det med kommande födelsedagar för barnet sen då? Tänk om vi inte blir bjudna då heller! ????

  • Svar på tråden Inte bjuden
  • Anonymm20
    Mitsu8 skrev 2020-03-20 21:45:52 följande:

    Ja jag är den blivande pappans moster. Vi har alltid haft bra kontakt och jag har själv varit mycket barnvakt åt honom när han var liten. Enligt reglerna och vett och etikett så kan jag då förstå att jag inte är bjuden, jag har ingen erfarenhet av baby shower. Så då kanske jag inte behöver vara ledsen då! Känns ju skönt! Tack!

    Men att inte tillhöra de närmaste smärtar då han är min familj och bland mina närmaste. Då jag inte har varken föräldrar syskon eller andra släktingar så är jag ganska ensam.

    Men man kan visst vara närmast även om titeln är "bara" moster.


    Du har väl hans mamma kvar?

    Jo, men du är inte närmaste släktningen till det blivande barnet.
  • Anonymm20
    Mitsu8 skrev 2020-03-20 21:47:05 följande:

    Jag trodde detta var känsliga rummet!?


    Ja? Det innebär dock inte att man ska ljuga istället för art vara ärlig.
  • Mitsu8
    Anonymm20 skrev 2020-03-20 22:22:55 följande:

    Du har väl hans mamma kvar?

    Jo, men du är inte närmaste släktningen till det blivande barnet.


    Nej hans mamma vill inte veta av mig på orättvisa grunder. ( en annan historia)
  • Mitsu8
    Anonym (???) skrev 2020-03-20 21:50:07 följande:

    Ja, men vi måste väl få svara ärligt. Eller menar du att alla skulle skriva att det är fel och att du borde visst få vara bjuden? Det fungerar inte så 

    Kan det vara så att du likställer babyshower med bröllop, dop, födelsedagskalas osv - tillfällen då man kanske har en bredare krets att bjuda? 


    Nej jag likställer det inte med något. Då jag knappt vet hur en baby shower går till.

    Ja så klart man ska vara ärlig. Det kan jag ta. Men jag skriver att jag är mycket ledsen av detta då jag inte är bjuden, alltså kanske man kan vara lite känsligare med hur man säger saker. Som sagt känsliga rummet! Jag läste på familjeliv.se innan jag postade ett inlägg i just känsliga rummet. Men jag kanske missförstod all text!
  • Anonymm20
    Mitsu8 skrev 2020-03-20 23:01:51 följande:

    Nej hans mamma vill inte veta av mig på orättvisa grunder. ( en annan historia)


    Och ändå tror du att du står familjen nära?

    Men oavsett så har du din syster i livet.
  • Mitsu8
    Anonym (???) skrev 2020-03-20 21:48:09 följande:

    Men en babyshower är något som ordnas av den blivande mammans kompisar, kanske syster osv. Inte en massa indirekt släkt till högre och vänster. Det är givet att du inte skulle vara bjuden till en sådan tillställning, tänker jag. Jag förstår inte hur du kan bli så ledsen för det? 


    Ja när du uttrycker det på detta sättet så låter det ju knasigt att bli ledsen.

    Men att jag INTE är bland hans närmaste gör mig ledsen. Han är min familj och inte släkt till höger och vänster. Jag har bakomliggande problematik med familj och släkt så att bli utesluten till detta blev jag mycket ledsen för. Men nu när jag får höra hur en baby shower går till så kanske jag kan tagga ner och inte ta det personligt!
  • Anonym (livia)
    Mitsu8 skrev 2020-03-20 21:45:52 följande:
    Ja jag är den blivande pappans moster. Vi har alltid haft bra kontakt och jag har själv varit mycket barnvakt åt honom när han var liten. Enligt reglerna och vett och etikett så kan jag då förstå att jag inte är bjuden, jag har ingen erfarenhet av baby shower. Så då kanske jag inte behöver vara ledsen då! Känns ju skönt! Tack!

    Men att inte tillhöra de närmaste smärtar då han är min familj och bland mina närmaste. Då jag inte har varken föräldrar syskon eller andra släktingar så är jag ganska ensam.

    Men man kan visst vara närmast även om titeln är "bara" moster.
    Klart man kan vara "närmast" även som moster! Min son (ensambarn) har två mostrar, varav den ena inte har några egna barn. Gissa om de står varandra nära (trots ganska stort geografiskt avstånd.)
    Hon är alltid där för honom, och han blir överlycklig varenda gång hon kommer på besök. Dessutom är hon extremt populär även hos sitt andra syskonbarn. Det skulle förvåna mig mycket om hon inte blev inkluderad i gemenskapen även när de själva förhoppningsvis får barn i framtiden.

    Exakt hur nära släkt man är, är ju inte det viktigaste, utan hur mycket man har engagerat sig och funnits där. 

    Men jag tror som en del andra, att det här med babyshower har lite andra regler än vanliga födelsedagskalas osv. Därför tror jag inte du ska behöva känna dig exkluderad utan se framtiden an med tillförsikt. Glad
  • Anonymm20
    Anonym (livia) skrev 2020-03-20 23:30:55 följande:

    Klart man kan vara "närmast" även som moster! Min son (ensambarn) har två mostrar, varav den ena inte har några egna barn. Gissa om de står varandra nära (trots ganska stort geografiskt avstånd.)

    Hon är alltid där för honom, och han blir överlycklig varenda gång hon kommer på besök. Dessutom är hon extremt populär även hos sitt andra syskonbarn. Det skulle förvåna mig mycket om hon inte blev inkluderad i gemenskapen även när de själva förhoppningsvis får barn i framtiden.

    Exakt hur nära släkt man är, är ju inte det viktigaste, utan hur mycket man har engagerat sig och funnits där. 

    Men jag tror som en del andra, att det här med babyshower har lite andra regler än vanliga födelsedagskalas osv. Därför tror jag inte du ska behöva känna dig exkluderad utan se framtiden an med tillförsikt. 


    Tydligen så anser han inte ts som sin närmaste familj och det får ts helt enkelt acceptera.
  • Anonym (Abc)
    Mitsu8 skrev 2020-03-20 21:45:52 följande:
    Ja jag är den blivande pappans moster. Vi har alltid haft bra kontakt och jag har själv varit mycket barnvakt åt honom när han var liten. Enligt reglerna och vett och etikett så kan jag då förstå att jag inte är bjuden, jag har ingen erfarenhet av baby shower. Så då kanske jag inte behöver vara ledsen då! Känns ju skönt! Tack!

    Men att inte tillhöra de närmaste smärtar då han är min familj och bland mina närmaste. Då jag inte har varken föräldrar syskon eller andra släktingar så är jag ganska ensam.

    Men man kan visst vara närmast även om titeln är "bara" moster.
    Att du är nära den blivande pappan har ingen betydelse. De som kommer på babyshower är de som är nära den blivande mamman. Prioriteringslistan ser väl ut ungefär så här- 

    1) Mammans kompisar
    2) Mammas systrar och mamma
    3) Pappans systrar och ev. mamma
    4) Mammans kusiner
    5) Mammans sysslingar
    6) Pappans tjejkompisar
    7) Pappans övriga släktingar som han står extra nära 
  • Mitsu8
    Anonymm20 skrev 2020-03-20 23:38:17 följande:

    Tydligen så anser han inte ts som sin närmaste familj och det får ts helt enkelt acceptera.


    Tack livia!
Svar på tråden Inte bjuden