• Mitsu8

    Inte bjuden

    Jag är ledsen mycket ledsen. Det är en baby shower i helgen som jag och min familj inte är bjudna till. Anledning är att de bara vill ha de abslout närmaste (deras föräldrar och vänner).

    Kan förstå det till viss del, att inte så många får plats hos dom och deras föräldrar står de närmare än mig (moster) men jag trodde jag var bland hans absolut närmaste så jag är lite knäckt nu. Jag vill ju vara delaktig o så.. Jag sa att jag tyckte det hade varit roligt att få vara med men jag får väl förstå att de är många och nära.

    Men jag är jätte ledsen, men vill inte säga hur ledsen jag är, deras första barn så vill inte börja bråka eller så!

    Ska jag bara låta det vara? Acceptera deras "gallring" ?Hur blir det med kommande födelsedagar för barnet sen då? Tänk om vi inte blir bjudna då heller! ????

  • Svar på tråden Inte bjuden
  • Anonym (som möhippa)
    Mitsu8 skrev 2020-03-22 16:34:08 följande:
    Varför frågar du det?
    För att jag vill veta hur du resonerar så klart.
  • Anonym (Alli)

    Att något postas i känsliga rummet förtydligar för folk att det är en känslig fråga, eller att du uppfattar det som en känslig fråga. Det betyder dock inte att deras svar måste vara känsliga.

    Eftersom det är främmande, mer eller mindre anonyma människor där ute som svarar dig, och de inte känner dig, så är det svårt för dem från början att ens försöka anpassa sina svar till dig så. Vissa kommer att försöka skriva på ett snällt sätt. Andra tänker att det snällaste är att vara ärlig.

    Om du är ledsen över något som folk tycker att du har missförstått och därmed inte behöver vara ledsen över kommer de att säga det eller försöka förklara det. Deras sätt att göra det kanske är det sätt de hade velat få det sagt till sig själva...

    För vissa är det enkelt och de tänker att det borde vara enkelt för dig att bara tänka om, och då finns ingen anledning till krusiduller liksom.

    Kan också i frågan säga att förutom att släkt inte är den av den vanliga kretsen att inbjuda (utöver typ systrar), precis som folk har sagt, så skulle jag oftast inte räkna mina fastrar till mina närmaste. De är underbara damer, de har varit med på kalas och sådant, på mitt bröllop, men jag räknar bara "the immediate family" till de närmaste, dvs. mamma, pappa, syskon, partner och barn.

    Kanske blir du ledsen i onödan även av detta med "de närmaste"? Det kanske inte har något att gör med hur nära ni är personligen, utan bara är rent biologiskt och likt min definition?

  • Vevoz

    Om du o din syster, barnets farmor, inte kommer överens kan jag förstå att du inte blev bjuden. O det är antagligen grund att inte bjuda in på kalas heller framöver. Dem kommer nog prioritera farmor över farmors syster i detta fallet, o många andra fall.

    Vill du undvika detta så jobba på er relation

  • Mitsu8
    Vevoz skrev 2020-03-23 09:43:17 följande:

    Om du o din syster, barnets farmor, inte kommer överens kan jag förstå att du inte blev bjuden. O det är antagligen grund att inte bjuda in på kalas heller framöver. Dem kommer nog prioritera farmor över farmors syster i detta fallet, o många andra fall.

    Vill du undvika detta så jobba på er relation


    Det är inte därför jag inte blev bjuden eller övrig släkt för den delen heller. Detta beslut tog dom långt innan jag blev osams med barnens farmor. Så håll dina antaganden för dig själv tack.
  • Vevoz
    Mitsu8 skrev 2020-03-23 11:40:59 följande:

    Det är inte därför jag inte blev bjuden eller övrig släkt för den delen heller. Detta beslut tog dom långt innan jag blev osams med barnens farmor. Så håll dina antaganden för dig själv tack.


    Okej, du uppgav inte den infon först. Märker att du är ledsen o arg, tycker att folk har hoppat på dig mm men hoppas du kan få bättre grepp om situationen nu
  • Anonym (Abc)
    Mitsu8 skrev 2020-03-23 11:40:59 följande:
    Det är inte därför jag inte blev bjuden eller övrig släkt för den delen heller. Detta beslut tog dom långt innan jag blev osams med barnens farmor. Så håll dina antaganden för dig själv tack.
    Men har du förstått nu varför du inte blev bjuden? Att blivande pappans moster oavsett hur nära pappan hon står inte räknas som en av mammans kompisar? Att pappans släktingar inte har någon självklar plats alls på en babyshower?
  • Mitsu8
    Anonym (Alli) skrev 2020-03-23 03:05:47 följande:

    Att något postas i känsliga rummet förtydligar för folk att det är en känslig fråga, eller att du uppfattar det som en känslig fråga. Det betyder dock inte att deras svar måste vara känsliga.

    Eftersom det är främmande, mer eller mindre anonyma människor där ute som svarar dig, och de inte känner dig, så är det svårt för dem från början att ens försöka anpassa sina svar till dig så. Vissa kommer att försöka skriva på ett snällt sätt. Andra tänker att det snällaste är att vara ärlig.

    Om du är ledsen över något som folk tycker att du har missförstått och därmed inte behöver vara ledsen över kommer de att säga det eller försöka förklara det. Deras sätt att göra det kanske är det sätt de hade velat få det sagt till sig själva...

    För vissa är det enkelt och de tänker att det borde vara enkelt för dig att bara tänka om, och då finns ingen anledning till krusiduller liksom.

    Kan också i frågan säga att förutom att släkt inte är den av den vanliga kretsen att inbjuda (utöver typ systrar), precis som folk har sagt, så skulle jag oftast inte räkna mina fastrar till mina närmaste. De är underbara damer, de har varit med på kalas och sådant, på mitt bröllop, men jag räknar bara "the immediate family" till de närmaste, dvs. mamma, pappa, syskon, partner och barn.

    Kanske blir du ledsen i onödan även av detta med "de närmaste"? Det kanske inte har något att gör med hur nära ni är personligen, utan bara är rent biologiskt och likt min definition?


    mm precis jag förstår du menar..
    nu är det känsligt för mig på mera än 1 plan men det kan ju inte främlingar veta..hur illa vi har blivit behandlade av annan släkt m.m. så jag tar mycket personligt. 
    Jag har mina syskonbarn, DET är all min släkt och har i princip alltid varit så. Jag älskar dom och finns alltid här för dom. 
    Men har förstått att min systerson har fått en egen familj nu med sin sambo och hennes familj. Hoppas bara att jag får komma på födelsedagar och få vara med i deras liv ändå. 
    Ja för de personer som inte har haft det som mig med all problematik har väl svårt att förstå hur ledsamt detta kändes först. 
    Men hur som helst så är det inte vanligt med mostrar o fastrar på babyshowers så jag får trösta mig med det o hoppas att jag inte är utebliven i framtiden.
  • Mitsu8
    Anonym (Abc) skrev 2020-03-23 16:53:16 följande:
    Men har du förstått nu varför du inte blev bjuden? Att blivande pappans moster oavsett hur nära pappan hon står inte räknas som en av mammans kompisar? Att pappans släktingar inte har någon självklar plats alls på en babyshower?
    Jo jag förstår hur de riktiga babyshowers fungerar nu, så allt känns ju bättre då
    Även om blivande mammans pappa också var med så är jag ändå bara moster till blivande pappan
  • Solli

    Här har vi en människa som är ledsen och känner sig sårad.

    Flesta inläggen sårar mer än det hjälper.

    Vart har ödmjukheten tagit vägen??

  • Rudbeckius
    Mobben på FL vill sällan hjälpa, de vill grymt och ensidigt skuldbelägga. Så gär anonyma elaka människor, och de finns många här på FL och på Flashback. Deras hånfulla och rätt okunniga tankar speglas tillbaka på dem själva. Stå över det.

    Du har i din tråd gett ledtrådar som likt Ockhams rakkniv sannolikt är det avgörande skälet - de har trångt, de ser inte pappas moster osm den inre familjen, du har fnurra med din syrra osv.

    För att skydda dig själv tycker jag du ska acceptera detta för dig själv och inte visa att du är sårad, det hjälper sannolikt inte och du förvärrar nog istället.

    Om du har bra relation med din systerson utveckla den, hör av dig kort då och då med uppmuntran och omsorg, fixa en picknick eller utflygt, bjur inte på enkel men god vardagmiddag osv. Gör det enkelt, odla egen relation med dem...

    Större släktkalas, om det kommer några, så är du då högst sannolikt inbjuden. Om inte så får du acceptera. Man kan bete sig bra själv och hålla huvudet hög, man får acceptera att allt inte går sin väg. Och inte ska man döma (även om det är svårt, säger jag med flera slarviga tonåringar hemma).

    Om man inte kan hålla på sina gränser utan är snabb i fördomar och elakhete rmot andra, då kan man bli så skumt stygg som mobben på FL som såklart vill skuldbelägga en ledsen moster som så gärna gått på litet trevligt kalas..
  • Anonym (Abc)
    Mitsu8 skrev 2020-03-25 12:58:42 följande:
    Jo jag förstår hur de riktiga babyshowers fungerar nu, så allt känns ju bättre då
    Även om blivande mammans pappa också var med så är jag ändå bara moster till blivande pappan
    Bra. Du är inte utesluten som person utan bara för att du är släkt med fel sida i den blivande familjen och din relation med blivande pappan och kommande bebisen behöver inte bli sämre på något sätt. 
Svar på tråden Inte bjuden