• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Anonym (Funderar)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-09-15 17:10:49 följande:

    Menar du att ett råd är ett hinder? Varför skulle staten inte få ge vissa råd till vissa grupper, och andra råd till andra grupper? Något som är frivilligt är frivilligt så länge det inte är obligatoriskt. Förstår inte riktigt vad du menar. Följer de ovaccinerade inte dessa råd, händer inget särskilt, de blir inte arresterade. Rent juridiskt.


    Reagerade mer på Johan Carlsons uttalande att de ovaccinerade inte kan räkna med att få gå tillbaka till det samhälle som var innan 2020. Det kändes hårdare än ett råd så jag funderar på vad som egentligen är tanken framåt.
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2021-09-09 22:41:46 följande:

    Socialdemokratiska trollkonton är sedan länge en normal del av svenskt politiskt internet. Senast vid förra valet rapporterade media om hur Partiet lär upp partiengagerade i hur de skall sprida propaganda på gräsrotsnivå, såväl offentligt som via falska trollkonton.

    Frukterna av detta arbete ser vi ju även här på Familjeliv.


    De ((S)trollen) försökte samma sak på ett annat forum (Flashback) men där fick de ett minst sagt mediokert genomslag. Tror de lade ner den satsningen och nöjde sig med att brunsmeta hela forumet. Inklusive mat och litteraturdelen.
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-09-10 22:25:58 följande:
    Ett och ett halvt år efter att pandemin drabbade världens alla människor.

    Hur mycket diktatur har du sett i Sverige senaste tiden då?  

    Totalitärt styre? 

    Auktoritärt styre?

    Illiberal demokrati?

    Polisstat?

    Censurerad press?

    Demontrationsförbud?

    Yttrandeförbud?

    Fri- och rättigheter som försvunnit?

    Nähä.. tänkte väl det
    Missade du demonstrationsförbudet? ( www.sydsvenskan.se/2021-03-20/slapp-demonstrationsforbudet )
    Missade du att hela nöjessektorn stängde ner eller anser du inte att människor skall ha friheten att gå ut och äta eller träffas?
    Missade du förbudet för människor att träffa sina släktingar?
    Missade du statsministerns försök att utmåla oppositionen som illegitim?

    Fast vi får väl vara tacksam att utfallet inte blev lika illa som i vissa andra demokratier där de utfärdade undantagstillstånd. Vilket nog mer beror på att regeringen är så svag att den ensam inte kunde hota demokratin än på att den (regeringen) var beredd att stå upp för demokratin.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-09-16 20:56:48 följande:
    Missade du demonstrationsförbudet? ( www.sydsvenskan.se/2021-03-20/slapp-demonstra... )
    Missade du att hela nöjessektorn stängde ner eller anser du inte att människor skall ha friheten att gå ut och äta eller träffas?
    Missade du förbudet för människor att träffa sina släktingar?
    Missade du statsministerns försök att utmåla oppositionen som illegitim?

    Fast vi får väl vara tacksam att utfallet inte blev lika illa som i vissa andra demokratier där de utfärdade undantagstillstånd. Vilket nog mer beror på att regeringen är så svag att den ensam inte kunde hota demokratin än på att den (regeringen) var beredd att stå upp för demokratin.
    Ja, jag missade edmonstrationsförbudet - för det var möjligt för människor att demonstrera - men inte för många samtidigt 

    Ja, jag missade att nöjessektorn stängdes ned  - för det var möjligt för människor att träffas och äta ute

    Ja, jag missade att människro inte fick träffa sina släktingar  - för det gick aldelses utmärkt att träffa sina släktingar  - inne eller ute

    Jag jag missade at statsminsitern utmålade oppositionen som illegitim - för det var SD vurmare och den blåbruna oppositionen påstod regeringen vill  införa diktatur, som kallade regeringen och samarbetspartierna för en illegitim och odemokratisk regering eller till och med regim..

    Du känner säkert igen en del av detta
  • nihka
    nattuw skrev 2021-09-16 20:38:25 följande:

    De ((S)trollen) försökte samma sak på ett annat forum (Flashback) men där fick de ett minst sagt mediokert genomslag. Tror de lade ner den satsningen och nöjde sig med att brunsmeta hela forumet. Inklusive mat och litteraturdelen.


    Helt otroligt hur du hinner läsa in dig på ett helt forum med fler än 20 000 inlägg per dygn förutom att ha full koll på vad som händer här på FL. Vilken flitig liten myra minsann. Hahahaha!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    RebeckaZ70 skrev 2021-09-15 10:17:36 följande:
    Fler judar som inte passar in i deras värld är förutom jag själv, Aron Flam och Ilan Sade.
    Flash Gordon skrev 2021-09-15 09:51:37 följande:

    Det är mycket och många som inte passar etablissemanget och etablissemanget kräver då, utan att skämmas, att dessa röster inta ska få höras.

    Ramberg, Boisen, Strandhäll ...

    Samma överklass allihop.


    Om man läser vad som faktiskt skrivs så passar nog inga judar in i deras värld.
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-09-16 21:24:23 följande:
    Ja, jag missade ...

    Du känner säkert igen en del av detta
    Att en socialdemokrat missade det som var mitt framför näsan. Ja det känner jag igen.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-09-16 22:02:13 följande:
    Att en socialdemokrat missade det som var mitt framför näsan. Ja det känner jag igen.
    Så du är socialdemokrat - det hade jag aldrig kunnat gissa , Å andra sidan tror jag inte på SDs bruna film Solig
  • nihka
    nattuw skrev 2021-09-16 22:00:35 följande:

    Om man läser vad som faktiskt skrivs så passar nog inga judar in i deras värld.


    Om man läser vad som faktiskt skrivs så är rasister mer intresserade av att diskutera människors ursprung än deras gärningar. Detta ständiga ältande om etnicitet och ursprung.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-09-16 20:38:25 följande:
    De ((S)trollen) försökte samma sak på ett annat forum (Flashback) men där fick de ett minst sagt mediokert genomslag. Tror de lade ner den satsningen och nöjde sig med att brunsmeta hela forumet. Inklusive mat och litteraturdelen.
    Eftersom det finns en fungerande moderering på FB.

    Här får de (och deras svans) hållas och vi kan med all säkerhet förvänta oss förstärkningar med nyreggade nick som hyllar Socialdemokraterna och försöker "brunsmeta" oppositionen som kommer in strax innan valet när väl SSU och andra inblandade partiorganisationer kommer igång.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur