• Liljan3

Slippa genuspedagogik i skolan

Hej!

Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)

• Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan
  • roflgrodanbolltroll

Jag tror TS kan chilla lite med detta. Jag vet några stycken som är uppfostrade av vad som då var alternativt, med hbtq, pojkar som uppmuntrades ha klänning osv.

Alla av dem är raka motsatsen till detta som vuxna. Tonårsrevolterade som fan, hatar sina föräldrar och är riktigt anti allt sådant, är homofober och röstar SD. Pratar om traditionella värderingar osv. Som TS fast ännu mer.

En snubbe är tom. Nazist som gillar NMR. Så du behöver kanske inte vara så orolig att detta påverkar barnen till att gilla sådant...det verkar ha tvärtom motsatt effekt.

• Trent
    Tow2Mater skrev 2020-05-01 00:35:37 följande:

Krig har barn lekt i alla tider; cowboys som skjuter Indianer t ex. Och Indianerna skar halsen av Cowboysen om de blev fasttagna. Varfor ska ditt barn berovas detta roliga?

Ja de är ju inte lika illa som bibeln såklart.
  • Swagger
    Liljan3 skrev 2020-04-29 23:00:36 följande:
    Hej!
    Har lite funderingar inför skolval samt val av förskoleklass till första barnet. Vår plan är att vårt barn ska vara hemma med oss och alltså slippa gå i förskola fram till förskoleklass vilket vi tack och lov har ekonomisk möjlighet till. Vi känner dels att vi vill vara med vårt barn de första åren för att vi bäst kan ge honom det han behöver i form av omsorg och närhet till hans viktigaste anknytningspersoner och andra barn men vi är också kritiska till hur den svenska skolan fungerar idag. Främst vill vi slippa en skola som ska pådyvla vårt barn ideologiska teorier som alla barn påtvingas idag såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och killar, hbtq etc. Vill vill helt enkelt inte att vårt barn ska utsättas för sådana rörelser för de inte rimmar med våra värderingar och syn på familj och individ. Finns det fler som har liknande tankar och som har tips på hur man kan hitta alternativa skolor där mer tonvikt läggs på tradition och där undervisningen fokuserar på faktakunskap och inte på löst tyckande och åsikter, något jag anser tagit över den svenska skolan allt mer tyvärr. Här inbegriper jag sådant som besatthet av "jämlikhet", feminism, hbtq, klimatpolitik, genusvetenskap, normkritik osv. Dvs sådant vi vill minimera för vårt barn för att vi inte tror det bygger på de kärnvärderingar vi vill ge vårt honom helt enkelt. Tacksam för alla respektfulla och kloka reflektioner! :)
    Jag tror du missförstår vad feminism och genusvetenskap handlar om. Varken feminism eller genusvetenskap förnekar att det finns skillnader mellan könen.

Men det finn frågor såsom kan inte kvinnor förstå matematik och bli ingenjörer?
    Kan inte män förstå en tvättmaskin?
    Vad begränsar könet? Vad är skillnaderna?

Klimatpolitik kan du nog inte hålla din son ifrån. Samma med Hbtq.
  • Swagger
    Liljan3 skrev 2020-04-30 06:31:25 följande:
    Det är ju precis vetenskap jag vill ha mer av och mindre vänsterideologi, det framgick väl ganska tydligt tycker jag?
    Men inte forskning angående klimatförändringar? Varför inte?
  • Swagger
    Liljan3 skrev 2020-04-30 08:41:26 följande:
    Jag märker vilka starka reaktioner det här väcker, intressant :) Men det säger tråkigt nog också något om folks intolerans mot människor som har en annan syn på saker än de själva, men det får stå för dem. Det finns en värld även utanför den smala svenska åsiktskorridorren, tro det eller ej och människor är fria att välja detta tack och lov :) Allt gott till er! :)
    Om du tycker så illa om det svenska samhället så finns ju ett alternativ att försöka flytta till något land du tycker är bättre.
  • Arboga
    Tow2Mater skrev 2020-05-01 00:21:12 följande:
    Vilken Kristen höger? i Sverige??
    Ebbagänget.
  • Konservativ
    Mimosa86 skrev 2020-04-30 23:37:12 följande:

Är det en viktig kunskap tycker du? Att leka att man dödar människor? Hur kan detta vara något du vill försvara?

Tro mig, min tjej vill gärna fektas och leka med knallpulverpistoler. Ett stort NEJ. Och jag tror inte hennes identitet kommer bli stympad av detta.

Tror du på fullt allvar att när nioåringar leker krig så innebär det att de leker att man dödar varandra?

Helt sanslöst.
  • Konservativ
    tobiq skrev 2020-04-30 20:54:12 följande:

Ledsen om jag gör dig besviken men jag är lågstadielärare på just en kristen friskola och vi följer läroplanen precis lika mycket som en kommunal skola precis som sig bör.

Att arbeta utifrån värdegrunden med frågor som behandlar genus och normkritik utesluter på inget sätt våra kärnämnen eller annat som du personligen tycker ?känns viktigt?. Läroplanen och värdegrundsarbete är inget godtyckligt ?hitte-på? som en privatperson kan påverka eller anse sig ha rätt att värdera, det är något som ska följas av en anledning. Du kan säkert lyckas gräva fram en skola och en specifik pedagog som låter sina mossiga, personliga åsikter gå före sitt uppdrag, lycka till med det. Eller så råkar du på en feminist som har genus som hjärtefråga även på den kristna friskolan;).

Tåls ändå att tänkas på att ni kanske bör låta ert barn få ta del av mer än en syn på livet så att hen kan bilda sin egen uppfattning av världen.

Hur känns det att jobba i DDR?
  • Giraffeeen

Resonerar som TS. När mitt barn gick på dagis vid 3 års ålder (började 2010) hade tack och lov inte detta med genusperspektiv kommit in i förskolorna. 

Skulle det bli ett barn till är mannen och jag överens om att vi inte kommer sätta vårat barn i en kommunal förskola. Jag kommer vara hemma om det inte finns något annat alternativ. Vi vill slippa att barnet blir hjärntvättat eller indoktrinerat av feministiskt genuspropaganda. 

You can lock the door, pretend your safe, but the evil is out there, waiting...
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan