• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • Anonym (Mamma och moster)

    I vår familj önskar barnen sig pengar när de önskar sig något dyrare. Helst vill mormor och morfar köpa present, men har blivit mer ok att ge pengar om det är till en specifik sak.

    Då blir det kanske 300-400 kr från moster med familj, 500-1000 kr från farmor och 1000-2000 från mormor och morfar.

    Sedan lägger vi föräldrar en summa beroende på hur mycket annat vi köpt.

    Resten får barnen ta av sina sparpe Jag brukar dock ha koll på om pengarna räcker.

    Ibland köper mina föräldrar och jag present ihop till svågern och då väljer vi ibland att lägga 50/50 och ibland ojämnt, men detta skrivs inte ut på kortet.

    Till mina systerdöttrar har jag vissa år sytt kläder som de önskat sig, då räknar jag tygkostnaden och inte tiden det tar att sy.

    Däremot att du bestämmer hur mycket pengar du tycker andra skall ge är inte ok, och deras inkomstnivå är deras ensak. Det är tyvärr också så att barnen ibland får vänta tills pengarna sparats ihop.

  • Anonym (Skäms)

    Skäms när jag läser hur TS resonerar. Hade TS tyckt att materiella ting var viktigt hade hon sett till att skaffa sig en utbildning som hade lett till en god inkomst. Jag har inga problem att ge dyra presenter men skulle aldrig göra det bara för att en släkting tycker att det är min skyldighet som höginkomsttagare.

  • Karin7202
    Anonym (Anna) skrev 2020-05-15 10:47:04 följande:
    Jag får inte ihop det. Om 5 personer bidrar med vars 1 500 kr, så blir det 7 500. Då ska ni alltså lägga 500 kr själv?
    Jättesmidigt ju... då går ts med vinst!
  • Anonym (undrar)
    Jag får inte ihop det. Om 5 personer bidrar med vars 1 500 kr, så blir det 7 500. Då ska ni alltså lägga 500 kr själv?
    Karin7202 skrev 2020-05-18 01:50:39 följande:
    Jättesmidigt ju... då går ts med vinst!
    Eller så är vi inräknade i de fem-sex? Självklart. Du har läst min trådstart som djävulen läser bibeln! 
  • Anonym (undrar)
    viseversa skrev 2020-05-16 16:53:06 följande:
    exakt min tanke. Ts är ett troll och ville få reaktioner men kan man inte komma ihåg vad man skrivit så blir det liksom avslöjat.
    Till alla som säger att TS försvann efter halva tråden - jag har haft helg! Hallå! Plus att ni alla skriver liknande saker, och jag har en backlogg på typ 100 meddelanden. Måste man svara på alla meddelanden för att bevisa att man itne är ett troll, eller vad är grejen? jag kanske har fått de svar jag behöver redan!

    Angående att jag skrev mobil i inlägg 90 och senare avslöjade att det var sporutrustning kan jag faktiskt förklara. Jag ville inte hänga ut mig själv på FL, givet att vissa andra i släkten också läser här ibland. Så jag började med att itne specificera alls vad presenten var för något. Jag tycker inte det var relevant för frågeställningen heller. Sedan antog alla möjliga att det gällde just en mobil, så i mitt tänk kring "anonymisering" började jag tänka att det kunde ju gälla en mobiltelefon, och så skulle min släkt inte koppla tråden till mig. Senare började alla diskutera just att man kunde hitta billigare mobiler samt att 12-åringar inte ens behövde ha moderna mobiler tec, helt off topic om man känner till sanningen alltså. Till slut blev jag så frustrerad att jag avslöjade vad det handlade om! För jag tycker det är skillnad - det är en dyr sak ja, men en sak som faktiskt behövs. (Och ingen han kommer växa ur heller, han kommer ha nytta av detta i flera år!)

    Så. Frågor på det?

    Kan tillägga att trollanklageri inte ens är tillåtet här på FL - trist att ni itne kan bete er!! Jag kommer anmäla sådana inlägg.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Oj) skrev 2020-05-16 19:14:41 följande:
    Inte säkert tänker jag. Om jag bad om råd skulle jag ändra detaljer (som inte har betydelse) för att inte bli identifierad. Kön, föremål osv. Det kanske är något helt annat, som en studsmatta eller vad som nu kan kosta 8000 sonen vill ha?

    Hur som helst oförskämt att förvänta sig pengar på det sättet.
    iallafall en som fattat, och som klarar av att hålla sig till frågeställningen. Jag uppskattar det, även om jag fortfarande tycker 300kr är snålt. Det kan man ju lägga på cigaretter, läsk och chips utan att blinka... Den summan känns mest som att man inte ger någon effort alls. Och detta är alltså per familj, så ca 150kr per person? Det är typ som att ge en pizza i present... Tycker jag.
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 09:42:31 följande:
    iallafall en som fattat, och som klarar av att hålla sig till frågeställningen. Jag uppskattar det, även om jag fortfarande tycker 300kr är snålt. Det kan man ju lägga på cigaretter, läsk och chips utan att blinka... Den summan känns mest som att man inte ger någon effort alls. Och detta är alltså per familj, så ca 150kr per person? Det är typ som att ge en pizza i present... Tycker jag.
    Det är ju det att "en pizza i present" räcker för släktingar att ge.
  • Anonym (Rik)

    Alla i vår nära släkt har det gott ställt. Vi vet ändå ungefär vad alla brukar ge. På min sida ger man ca 200 - 600:- närmare 200 för småbarn och närmare 600 vid speciella tillfällen.

    I sambons släkt ger man 1000-3000 kr. Varje givare har en exakt uträknad summa som ska uppfyllas oavsett. Önskar barnen sig inget får dom massa massa grejer ändå.

    Det skulle vara svårt för oss att önska en gemensam present av de båda släkterna eftersom det blir konstigt när farmor lägger 3000 och mormor 300. Barnen önskar saker i ungefär den prisklass som passar. Eller så önskar dom sig pengar så att dom kan köpa själva.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (Oj) skrev 2020-05-16 12:22:18 följande:

    Jag tycker det är tankefel att man tänker att födelsedagsgåvor ska täcka upp dålig ekonomi.

    Det kan ju vara så att vissa (oftast ens föräldrar) VILL hjälpa till och då passar på i form av bidra extra i form av presenter/pengar. Men då tycker jag det ska komma från dem själva. Hur kul är det att ge något som någon förväntar sig/nästan kräver att få?

    Sedan brukar vi (möjligen undantag av den äldre generationen som vill ge mer till barn/barnbarn) tänka utan att det är utsagt att man ger varandra presenter på födelsedagar/jul för ungefär samma summa man får. Liksom så det går jämnt upp i familjerna.

    Presenter tycker jag är ett roligt sätt att uppmärksamma varandra. Inte ett sätt att tjäna/spara pengar.

    Vet inte hur man gör i ts familj. Alla verkar inte tycka lika där åtminstone.

    Ts: Har någon i familjen gjort likadant mot dig och tiggt pengar på det sättet?


    Nej, ingen har behövt "tigga" om pengar från oss, vi har alltid bidragit enligt vad vår ekonomi tillåter. Och för lite större tillfällen (folk som gift sig, fyllt jämnt etc.) har det nog legat en hel del över 3-400kr kan jag tillägga.

    Kusinerna är itne många och ännu små. Så det får väl bli så att om folk itne tycker det är värt att sponsra vår son nu, så kommer det speglas i hur mycket vi lägger i framtiden på alla andra...

    Jag har formulerat om frågan till mina släktingar för att understryka att sponsring är frivilligt, men också att vi räknar detta som lite speciellt tillfälle där detta verkligen skulle uppskattas, men att framtida julklappar och födelsedagspresenter kan vara av betydligt enklare natur, alternativt inget alls.

    Sedan kan jag tillägga att jag tycker fortsättningsvis att 3-400kr (eller så lite som 100kr som vissa nämnt här)  är sjukt lite. Man får ju bara nån skräpsak för den summan - vad ger ni egentligen till er nära Familj? Platsaker från Ica maxi som faller sönder efter 14 dar?

    kan tillägga att vi lägger ca 250kr när sonen går på kalas hos sina klasskompisar... Alltså inte ens släkt! För annars blir det ju bara skräp. Under 200-250 finns inga vettiga presenter, tycker jag... Och om det finns det, får ni gärna berätta vad det är för något... (20krs slajm, eller vad?? Säkert uppskattat...)

    Nej, jag tror nu folk i allmänhet är snåla... Det var lite av ett uppvaknande!
  • Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2020-05-18 09:48:49 följande:
    Det är ju det att "en pizza i present" räcker för släktingar att ge.
    Visst kan det "räcka" men det känns heller itne som de ansträngt sig... 
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??