• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • Anonym (undrar)
    viseversa skrev 2020-05-18 10:17:16 följande:
    Fast man undrar ju. Du har under hela tråden skitit fullständigt i vad 90% av alla här säger. Att en present för 8000kr är ert ansvar som färldrar att fixa. Och attd et är väldigt fräkt och ouppfostyrat att nästan kräva att era slä'ktingar ska betala 1500-2000 kr för ert barn. Men ändå sitter du och tror din unge är universums centrum och att det är helt i sin ordning. Skrämmande hur ego du verkar vara. 
    Ego? ja jisses... Ganska stor slutsats att dra om någon som man inte känner överhuvudtaget... 
  • viseversa
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:18:27 följande:
    Det har jag väl knappst, " skitit fullständigt i vad 90% av alla här säger" 
    Det har du ju. Du sitter och och försvarar ditt tänk och säger att det är snålt att "bara" bidra med 300-400 för ER bortskämda unge. Vill ni köpa en sak för 8000kr så får ni väl för fan stå för minst 5000kr själva. och kanske hoppas att dom bidrag släkten har lust att ge täcker dom resterande 3000kr
  • Anonym (Florence)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:05:53 följande:
    kan tillägga att vi lägger ca 250kr när sonen går på kalas hos sina klasskompisar... Alltså inte ens släkt! För annars blir det ju bara skräp. Under 200-250 finns inga vettiga presenter, tycker jag... Och om det finns det, får ni gärna berätta vad det är för något... (20krs slajm, eller vad?? Säkert uppskattat...)

    Nej, jag tror nu folk i allmänhet är snåla... Det var lite av ett uppvaknande!
    Jaha, men då har du kanske förklaringen där varför du/ni inte själv kan köpa sonens nödvändiga 8000kr sportspryl, om du lägger 250 kr på varje klasskamrats kalas! 25 elever 250 kr stycket / år = 6250  kr!!!

    Kanske du borde se över er egen ekonomi lite istället, hur planerar och budgeterar ni? "Slösa de luxe" låter det som onekligen. Dessutom går det väldigt bra att köpa "värdelöst" skräp även för 250kr, allt handlar nämligen om att tänka efter lite, passar just den här grejen till barnet? Kan barnet göra något med den? Eller är det bara ännu en färdig legosats som byggs ihop en gång och sedan aldrig mer? Ibland kan det vara mycket enklare att bara gå in och ta något för 250kr än att verkligen tänka ut något som speciellt skulle passa den som skall få presenten.

    Sedan den där människosynen som du uppvisar, att de som inte kan ge den summan du tycker är snåla, ogina etc, den är väldigt obehaglig och osympatisk. Det innebär ju att den som har en lite mindre bra ekonomi och då ändå bara kan ge 300 kr (mycket pengar för ett syskonbarn) ändå inte gör tillräckligt i dina ögon.

    Och det där som du skriver att dina släktingar skall "sponsra" sonen. Det är ju bara så dumt, de enda som skall "sponsra" din son är hans föräldrar. Dessutom i "sponsring" innebär ju egentligen också någon motprestation ex "göra reklam för" i gengäld, men vilken motprestation tänker du att sonen skall göra till släktingarna?

    Nej, jag hoppas att detta var en fredagstråd.
  • Anonym (A)
    Nej. Tror minimum varit 500kr, men oftast 6-800kr, alltså 3-400kr PER PERSON. What's your point?

    Jag frågade för att jag inte förstod att allt du nämner är per person. Vi ger som en familj inte så vi tänker inte likadant helt enkelt och därav uppkom frågan. Du behöver inte låta grinig.

    Hur som. Vi har också en lite högre ribba för presenter inom familjen men jag skulle inte bli upprörd om det visade sig att någon köpt en present för 300 kr till vårt barn. En present är en present och visar omtanke oavsett prislapp.
  • sextiotalist
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:17:24 följande:

    LYX??? Du har verkligen inte förstått...

    För övrigt är man nog enligt vanlig definition just snål, om man inte vill lägga pengar på familj och vänner utan bara sig själv. Det är väl typ ordboksdefinitionen... Snål vs självisk, liksom... 


    Ja, att köpa en mobil för 8000 är i min värld lyx. Vi brukar stanna vid max 3000 för presenter och julklappar.

    Att vara snål är att förvänta sig att andra ska betala för en.
  • Anonym (C)

    Känns som ni har lite för höga förväntningar på släkten. I vår familj ger mor- och farföräldrar kanske motsvarande 1000 kr per par, medan farbröderna ger för ca 200-300 kr.  Dock blir det ju både julklapp och födelsedagspresent, och när sonen önskade sig en dator i julklapp blev det en större slant i julklapp betydligt mindre i födelsedagspresent, vilket vi också var tydliga med från början för både sonen och släkten.

    Om ni själva är generösa med tid och pengar mot släktingar, och de i sin tur lägger väldigt lite på er familj, så är det snarare den obalansen som blir problemet. 

    Det är då det blir läge att inte ställa upp att måla altanen gratis, utan säga att sonen som sparar till sin sportpryl gärna gör det mot rimlig betalning. Givetvis kan pappan assistera sonen för att det ska bli bra gjort.

    Om någon inte vill lägga speciellt mycket tid eller pengar på er familj, justera er nivå till deras i framtiden.

  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:05:53 följande:
    Sedan kan jag tillägga att jag tycker fortsättningsvis att 3-400kr (eller så lite som 100kr som vissa nämnt här)  är sjukt lite. Man får ju bara nån skräpsak för den summan - vad ger ni egentligen till er nära Familj? Platsaker från Ica maxi som faller sönder efter 14 dar?

    kan tillägga att vi lägger ca 250kr när sonen går på kalas hos sina klasskompisar... Alltså inte ens släkt! För annars blir det ju bara skräp. Under 200-250 finns inga vettiga presenter, tycker jag... Och om det finns det, får ni gärna berätta vad det är för något... (20krs slajm, eller vad?? Säkert uppskattat...)

    Nej, jag tror nu folk i allmänhet är snåla... Det var lite av ett uppvaknande!
    Det räcker med "en skräpsak" till ett barn. De brukar inte anse att det är skräp. Pennor, böcker, pyssel, pärlor, gosedjur, vattenpistol, boccia, spel etc etc. Finns massor som de kan uppskatta fast det är billigt. Inte alla dyra leksaker används mer än 14 dagar.

    250 kr på kompiskalas? Vi lägger 80-150 kr. Det brukar vara ungefär samma som alla andra. Min dotter skall ha kompiskalas snart och när föräldrar undrar vad hon kan vilja ha har jag sagt "pysselbok, dagbok, serietidning, slajm" - ja, slajm! och liknande. Hon älskar alla saker i leksaksaffärer som ligger vid kassorna och kostar 20-50 kr.


  • Anonym (undrar)
    viseversa skrev 2020-05-18 10:24:25 följande:
    Det har du ju. Du sitter och och försvarar ditt tänk och säger att det är snålt att "bara" bidra med 300-400 för ER bortskämda unge. Vill ni köpa en sak för 8000kr så får ni väl för fan stå för minst 5000kr själva. och kanske hoppas att dom bidrag släkten har lust att ge täcker dom resterande 3000kr
    Läs mitt inlägg 203! 

    Jag har såklart rätt att försvara mitt tänk, men jag har bevisligen ändå tagit till mig av vad folk sagt - iallafall vad mer balanserade människor skrivit.

    Du verkar bara vilja provocera. jag brukar tycka lite synd om människor som debatterar på det sättet du gör. - du använder t.o.m. svordomar... ganka lågt... 
  • Anonym (undrar)
    viseversa skrev 2020-05-18 10:24:25 följande:
    Det har du ju. Du sitter och och försvarar ditt tänk och säger att det är snålt att "bara" bidra med 300-400 för ER bortskämda unge. Vill ni köpa en sak för 8000kr så får ni väl för fan stå för minst 5000kr själva. och kanske hoppas att dom bidrag släkten har lust att ge täcker dom resterande 3000kr
    Läs mitt inlägg 203! 

    Jag har såklart rätt att försvara mitt tänk, men jag har bevisligen ändå tagit till mig av vad folk sagt - iallafall vad mer balanserade människor skrivit.

    Du verkar bara vilja provocera. jag brukar tycka lite synd om människor som debatterar på det sättet du gör. - du använder t.o.m. svordomar... ganka lågt... 
  • Anonym (undrar)

    Många här verkar tycka att "En present är en present och visar omtanke oavsett prislapp" (direkt citat från en av er).

    Det här är vad man "ska" tycka. Men sedan stämmer det oftast inte med vad folk egentligen känner! Om jag skulle starta en tråd om att jag blivit besviken på kostnaden för förlovningsring, eller födelsedagspresent från sambo/pappa till mit barn, som tjänar 4x vad jag tjänar, så tror jag svaren skulle låta lite annorlunda.

    Men det känns säkert bra att kunna sitta här och skriva saker som att det är TAAAANKEN som räknas!   Sääääkert att ni tycker det är så, visst visst...

Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??