• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • viseversa
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 11:59:15 följande:
    Läs mitt inlägg 203! 

    Jag har såklart rätt att försvara mitt tänk, men jag har bevisligen ändå tagit till mig av vad folk sagt - iallafall vad mer balanserade människor skrivit.

    Du verkar bara vilja provocera. jag brukar tycka lite synd om människor som debatterar på det sättet du gör. - du använder t.o.m. svordomar... ganka lågt... 
    För du fattar ju inte. Du har itne tagit till dig någonting. Du siotter ju fortfarande och tycker dina släktingar är snåla mot din lilla bäääbis om dom "bara" bidrar med 300 när DU tycker dom ska bidra med 1500-2000kr som sagt du har ingen talan alls i vad dom använder sina pengar till. Dom kan vara miljonärer men du har ändå ingen bestämmanderätt om vad dom ska betala för DIN unge. Köp dyra saker själv. och har ni inte råd nej då köper ni billigare. Inte det minsta svårt att fatta. Jo för dig är det svårt. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 12:06:25 följande:

    Många här verkar tycka att "En present är en present och visar omtanke oavsett prislapp" (direkt citat från en av er).

    Det här är vad man "ska" tycka. Men sedan stämmer det oftast inte med vad folk egentligen känner! Om jag skulle starta en tråd om att jag blivit besviken på kostnaden för förlovningsring, eller födelsedagspresent från sambo/pappa till mit barn, som tjänar 4x vad jag tjänar, så tror jag svaren skulle låta lite annorlunda.

    Men det känns säkert bra att kunna sitta här och skriva saker som att det är TAAAANKEN som räknas!   Sääääkert att ni tycker det är så, visst visst...


    Skillnaden är att dina syskon inte har något som helst ansvar för ditt barn, de är nämligen inte ditt barns föräldrar. Din sambo eller blivande make är en del av din omedelbara familj och då använder man helt andra måttstavar för vad som är rimligt när det gäller presenter.

    Du verkar tro att dina syskon är skyldiga dig och ditt barn något, det är de inte. Men trots alla svar här som säger samma sak och trots de sms du fick tillbaka från dina släktingar kan du ändå inte förstå att du har fel. Hur som helst lär ditt barn inte få den dyra saken för 8000 kr om inte du och barnets andra förälder köper den. 
  • sextiotalist
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 12:06:25 följande:

    Många här verkar tycka att "En present är en present och visar omtanke oavsett prislapp" (direkt citat från en av er).

    Det här är vad man "ska" tycka. Men sedan stämmer det oftast inte med vad folk egentligen känner! Om jag skulle starta en tråd om att jag blivit besviken på kostnaden för förlovningsring, eller födelsedagspresent från sambo/pappa till mit barn, som tjänar 4x vad jag tjänar, så tror jag svaren skulle låta lite annorlunda.

    Men det känns säkert bra att kunna sitta här och skriva saker som att det är TAAAANKEN som räknas!   Sääääkert att ni tycker det är så, visst visst...


    Nej, faktiskt inte. De finaste gåvorna jag fått har inte varit de dyraste.

    Ja, jag anser att tanken är det viktigaste. Så är jag uppfostrad och det har vi förmedlat vidare till nästa generation.

    Och vet du. Det har förekommit sådana trådar om för billiga presenter och svaren har inte alls ställt sig på ts sida utan i 9 fall av 10 ansett att ts varit girig
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 11:59:15 följande:
    Läs mitt inlägg 203! 

    Jag har såklart rätt att försvara mitt tänk, men jag har bevisligen ändå tagit till mig av vad folk sagt - iallafall vad mer balanserade människor skrivit.

    Du verkar bara vilja provocera. jag brukar tycka lite synd om människor som debatterar på det sättet du gör. - du använder t.o.m. svordomar... ganka lågt... 
    I inlägg 203 skriver du att du förtydligat att bidrag är frivilligt. Självklart är det frivilligt.
    Du skriver också att ni "räknar detta som lite speciellt tillfälle där detta verkligen skulle uppskattas", vilket återigen för dig tillbaka till tiggeri. Du har dessutom inte ändrat uppfattning utan tycker fortfarande det är snålt om ditt barn får en present för 300 kr.
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 12:06:25 följande:
    Många här verkar tycka att "En present är en present och visar omtanke oavsett prislapp" (direkt citat från en av er).

    Det här är vad man "ska" tycka. Men sedan stämmer det oftast inte med vad folk egentligen känner! Om jag skulle starta en tråd om att jag blivit besviken på kostnaden för förlovningsring, eller födelsedagspresent från sambo/pappa till mit barn, som tjänar 4x vad jag tjänar, så tror jag svaren skulle låta lite annorlunda.

    Men det känns säkert bra att kunna sitta här och skriva saker som att det är TAAAANKEN som räknas!   Sääääkert att ni tycker det är så, visst visst...
    Självklart kan en billig present vara helt i frånvaro av omtanke, likväl som en dyr present. Det är inte priset som spelar roll. På samma vis kan en billig present visa oerhört mycket omtanke.

    Besviken på kostnaden för förlovningsring? Skulle du ens fråga vad mannen betalt? Jag betalade själv både min och mannens ringar (ca 5000 tillsammans).

    Bara för att barnets pappa tjänar 4 gånger mer än du så innebär det inte automatiskt att alla presenter skall kosta 4 gånger mer.

    Du verkar ha en rätt skev bild av gåvor.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 12:06:25 följande:

    Många här verkar tycka att "En present är en present och visar omtanke oavsett prislapp" (direkt citat från en av er).

    Det här är vad man "ska" tycka. Men sedan stämmer det oftast inte med vad folk egentligen känner! Om jag skulle starta en tråd om att jag blivit besviken på kostnaden för förlovningsring, eller födelsedagspresent från sambo/pappa till mit barn, som tjänar 4x vad jag tjänar, så tror jag svaren skulle låta lite annorlunda.

    Men det känns säkert bra att kunna sitta här och skriva saker som att det är TAAAANKEN som räknas!   Sääääkert att ni tycker det är så, visst visst...


    Ditt problem är att du vill bestämma vad andra människor ska ge till ert barn och om de inte vill ge 1 500 kronor, vilket är mycket för vissa, så kallar du dom snåla. Det är ditt problem. Det gör dig snål. Att du kräver pengar.

    Vågar du stå för vad du skriver här, och berätta för era släktingar att du tycker de är snåla?
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 11:59:36 följande:
    Läs mitt inlägg 203! 

    Jag har såklart rätt att försvara mitt tänk, men jag har bevisligen ändå tagit till mig av vad folk sagt - iallafall vad mer balanserade människor skrivit.

    Du verkar bara vilja provocera. jag brukar tycka lite synd om människor som debatterar på det sättet du gör. - du använder t.o.m. svordomar... ganka lågt... 
    Japp I inlägg #203 så skriver du detta jag citera dig och det sista stycket:
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:05:53 följande:
    Nej, jag tror nu folk i allmänhet är snåla... Det var lite av ett uppvaknande!

    (slut citat)

    Jupp och det krävs en riktig snåljåp för att hitta anbdra snåljåar. Kom ihåg detta.

    Hur var det du skrev i inlägg #211 jo jag citera dina egna ord:
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:17:24 följande:
    För övrigt är man nog enligt vanlig definition just snål, om man inte vill lägga pengar på familj och vänner utan bara sig själv.
    (slut citat)

    DU vill ju inte lägga (alla) pengarna på din unge "önskan". Så du uppfyller dina egna kriterier på just snål.


    Så den värsta snåljåpen jag har sett i denna tråden är DU TS.
    Du är den som är den riktigt snålast egentligen. Du vill inte lägga 8000kr på ditt egna barn, men du sitter och hycklar och anser  att släkten skall sponsra med pengarna annars så är ju folk så jäkla snåla.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Mrs Moneybags skrev 2020-05-18 12:12:28 följande:
    Skillnaden är att dina syskon inte har något som helst ansvar för ditt barn, de är nämligen inte ditt barns föräldrar. Din sambo eller blivande make är en del av din omedelbara familj och då använder man helt andra måttstavar för vad som är rimligt när det gäller presenter.

    Du verkar tro att dina syskon är skyldiga dig och ditt barn något, det är de inte. Men trots alla svar här som säger samma sak och trots de sms du fick tillbaka från dina släktingar kan du ändå inte förstå att du har fel. Hur som helst lär ditt barn inte få den dyra saken för 8000 kr om inte du och barnets andra förälder köper den. 
    Håller med.

    Tillägger:
    Dessutom om nu barnet har en sån sport som kräver en utrustning för c:a 8000 kr så är det enbart förundran som skall stå för utgifterna, inte utöva tiggeri hos släkten och sedan kalla det för snålt om de bara skulle eventuellt få 100-500kr.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2020-05-18 13:47:28 följande:
    Vågar du stå för vad du skriver här, och berätta för era släktingar att du tycker de är snåla?
    Har svårt att tro att hon vågar stå för vad hon skriver här inför sina släktingar...

    Jag basera denna hypotesen på vad hon skrev i inlägg #198, (citera TS egna ord)

    "Angående att jag skrev mobil i inlägg 90 och senare avslöjade att det var sporutrustning kan jag faktiskt förklara. Jag ville inte hänga ut mig själv på FL, givet att vissa andra i släkten också läser här ibland. Så jag började med att itne specificera alls vad presenten var för något."
    (slut citat)

    Det man kan undra är om TS moder och fader, (om hade sett vad TS skriver och tycker), hade undra vad som gick snett i deras egna uppfostran av TS.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (?)
    EnAnonumius skrev 2020-05-18 14:55:14 följande:
    Har svårt att tro att hon vågar stå för vad hon skriver här inför sina släktingar...

    Jag basera denna hypotesen på vad hon skrev i inlägg #198, (citera TS egna ord)

    "Angående att jag skrev mobil i inlägg 90 och senare avslöjade att det var sporutrustning kan jag faktiskt förklara. Jag ville inte hänga ut mig själv på FL, givet att vissa andra i släkten också läser här ibland. Så jag började med att itne specificera alls vad presenten var för något."
    (slut citat)

    Det man kan undra är om TS moder och fader, (om hade sett vad TS skriver och tycker), hade undra vad som gick snett i deras egna uppfostran av TS.
    TS gav dock så avslöjande info redan i trådstarten att vilken släkting som helst kan räkna ut vem det är.
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??