• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 16:13:32 följande:
    Läsförståelskommentarer har varit riktat mot att du kallar mig snål och skriver saker som att jag inte vill lägga 8000 på mitt eget barn. Det vill jag självklart göra, har bara inte möjligheten JUST NU.
    Tja med tanke på att du skriver så här i inlägg #199 citera ditt inlägg:
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 09:42:31 följande:
    iallafall en som fattat, och som klarar av att hålla sig till frågeställningen. Jag uppskattar det, även om jag fortfarande tycker 300kr är snålt. Det kan man ju lägga på cigaretter, läsk och chips utan att blinka... Den summan känns mest som att man inte ger någon effort alls. Och detta är alltså per familj, så ca 150kr per person? Det är typ som att ge en pizza i present... Tycker jag.
    (slut citat)

    Så det är dit dina pengar gott till, cigg, chips och läsk (utan att blinka)?
    Då förstår jag fullt ut att du inte har "ekonomiska möjligheter just nu" när du slösar pengar på sånt.

    Du kunde ju sparat de 300kr och struntat i cigg, chips och läsk så hade du haft ekonomisk möjlighet NU att lägga 8000kr till din egna son i stället för att TIGGA pengar från släkten.
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 16:13:32 följande:
    Sedan tycker jag du bara verkar grinig och otrevlig. 


    Tja om man är grining och otrevlig bara för att man anser att det är vidirigt att kalla folk för snåla för presenter/bidrag på summor på 500kr eller lägre (som DU verkligen gör) så är jag hellre det.
    Då det är definitivt ett bättre alternativ än att vara som du är TS  d.vs "trevlig, girig och tigga pengar av släkten och kalla folk för snåla om de inte lägger 1000kr eller mer på ditt barn".  Drömmer
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jagochdublirvi

    Har inte läst allt men här är min åsikt, om ni någon skulle bry sig:

    Att gå och begära att släkten ska in och betala en viss summa för en present som de själva inte varit med och beslutat om är så fel det bara kan bli. Ok att man går ut till släkten och säger något i stil med att det enda X önskar sig är en mobil och de som vill får gärna vara med och sponsra den. Får man ihop alla pengarna, toppen! Får man inte ihop alla pengarna, ja, då ger man det som finns och så får X själv spara till resten genom att hjälpa till lite mer hemma, skaffa sommarjobb i form av att hjälpa grannarna med gräsklippningen eller vad det nu kan vara, sälja av saker han har etc. Att gå och begära att nu när X fyller si och så mycket så ska alla lägga *kr för vi har bestämt att han ska få en mobil!

    Kan ytterligare tillägga att när jag fyllde jämna (och då menar jag riktiga jämna, sådana som brukar firas extra stort, så gick mina systrar och mamma och vuxna syskonbarn ihop på en present till mig. Värdet på den var väl totalt 2000kr och till och med det var mer än vad jag hade väntat mig med tanke på att det var från sex olika familjer varan vissa kan anses ha det riktigt gott ställt.

    Till TS vill jag ställa frågan hur dyra presenter de brukar köpa till släkten när de fyller år? Och då tänker jag både nu och innan Corona och innan permitteringen?

  • Anonym (undrar)
    EvilNala skrev 2020-05-18 19:38:04 följande:
    Det är ingen mer än du som räknar 12 som en speciell födelsedag - ingen
    Just i vårt fall är det speciellt. Det har med sporten att göra - och om man inom familjen väljer att göra det speciellt är det väldigt lätt att - skämtsamt - motivera det. I detta fallet "Xxx fyller ett jämt dussin!" 

    Sedan kan ni torrbollar tycka vad ni vill om det! Det var aldrig min frågeställning. 
  • Anonym (undrar)
    Jagochdublirvi skrev 2020-05-18 22:18:04 följande:

    Har inte läst allt men här är min åsikt, om ni någon skulle bry sig:

    Att gå och begära att släkten ska in och betala en viss summa för en present som de själva inte varit med och beslutat om är så fel det bara kan bli. Ok att man går ut till släkten och säger något i stil med att det enda X önskar sig är en mobil och de som vill får gärna vara med och sponsra den. Får man ihop alla pengarna, toppen! Får man inte ihop alla pengarna, ja, då ger man det som finns och så får X själv spara till resten genom att hjälpa till lite mer hemma, skaffa sommarjobb i form av att hjälpa grannarna med gräsklippningen eller vad det nu kan vara, sälja av saker han har etc. Att gå och begära att nu när X fyller si och så mycket så ska alla lägga *kr för vi har bestämt att han ska få en mobil!

    Kan ytterligare tillägga att när jag fyllde jämna (och då menar jag riktiga jämna, sådana som brukar firas extra stort, så gick mina systrar och mamma och vuxna syskonbarn ihop på en present till mig. Värdet på den var väl totalt 2000kr och till och med det var mer än vad jag hade väntat mig med tanke på att det var från sex olika familjer varan vissa kan anses ha det riktigt gott ställt.

    Till TS vill jag ställa frågan hur dyra presenter de brukar köpa till släkten när de fyller år? Och då tänker jag både nu och innan Corona och innan permitteringen?


    Har jag redan svarat på
  • viseversa

    Okej så nu vet alla att ts kommer itne hjälpa snåla släkringar framöver om dom inte lägger minst 1500 på hennes unge. Dock gäller inte samma regler ts själv utan hon kan ge presenter till andra för 500 men förväntar sig ändå att andra ska betala för hennes bääbis intresse. och gör dom inte det så straffas dom med att ts då inte kommer vara lika närvarande. Så mao så måste dom betala för ts intresse. 

  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 09:00:25 följande:
    Just i vårt fall är det speciellt. Det har med sporten att göra - och om man inom familjen väljer att göra det speciellt är det väldigt lätt att - skämtsamt - motivera det. I detta fallet "Xxx fyller ett jämt dussin!" 

    Sedan kan ni torrbollar tycka vad ni vill om det! Det var aldrig min frågeställning. 
    Nej sant.. 
    Men du i stället för att tigga in pengar av släkten, så kan du ju ta ett SMS lån i stället. Så kan du ju betala av SMS lånet med dina "cigg, läsk och chips" pengar du lägger på månaden utan att blinka.
    Det var ju du som hävdade att det klara man ju minsann av att göra.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2020-05-18 20:49:07 följande:
    Om du lägger ut 300 kr utan att blinka på cigaretter, läsk eller chips förstår jag att du inte har 8000 till ditt barn.
    Jag röker inte... Detta är bara saker jag observerat att andra lägger pengar på som jag INTE tycker är nödvändigt...

    Hur är det med läsförståelsen?
  • Anonym (undrar)
    EnAnonumius skrev 2020-05-19 09:21:36 följande:
    Nej sant.. 
    Men du i stället för att tigga in pengar av släkten, så kan du ju ta ett SMS lån i stället. Så kan du ju betala av SMS lånet med dina "cigg, läsk och chips" pengar du lägger på månaden utan att blinka.
    Det var ju du som hävdade att det klara man ju minsann av att göra.
    Igen, var har jag påstått att jag lägger pengar på sånt? jag talade uppenbart om andra människor... 

    Sluta läs mina inlägg som djävulen läser bibeln, bara för att ni njuter av att ha hittat någon att hacka på. Ser ni itne hur patetiskt det är? 
  • Anonym (undrar)
    viseversa skrev 2020-05-19 09:07:44 följande:

    Okej så nu vet alla att ts kommer itne hjälpa snåla släkringar framöver om dom inte lägger minst 1500 på hennes unge. Dock gäller inte samma regler ts själv utan hon kan ge presenter till andra för 500 men förväntar sig ändå att andra ska betala för hennes bääbis intresse. och gör dom inte det så straffas dom med att ts då inte kommer vara lika närvarande. Så mao så måste dom betala för ts intresse. 


    Du har inte förstått något.

    En viktig detalj är att detta är en ganska speciell situation och one-off, och att vid andra tillfällen när någon annan behövt det, så har jag lagt betydligt mer än 1500kr.

    Jag skrev att 500kr är mitt absoluta minimum som jag kan komma ihåg att jag gett, men att det oftare handlar om kanske 800kr plus. 

    Hur är det med läsförståelsen?
  • Anonym (Nä inte så)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-18 10:15:31 följande:
    - Sista året som barn (vid 13 blir man tonåring)
    - Man fyller ett jämnt DUSSIN
    - 12 är en jämn siffra rent matematiskt

    Dessa är år som folk nog brukar tänka som lite mer speciella, utan att för den sakens skull vara "jämt tio-tal";
    1 år (hur många ett-årskalas har folk itne gjort stor sak över?? Är det "jömnt"? nej), 7 år (skolålder), 12 år (dussin), 16 år (sweeet sixteen), 18 år (myndig), 25 år, osv

    Nu råkar det också vara så att man blir tillräckligt gammal för att ta en viss sport på allvar, och skulle utvecklas massor av att ha utrustning till att träna även hemma... 
    Jag tycker att en preesnt på 8000 sek är mycket pengar för en present och ffa till ett barn. 

    Men oavsett summa tycker jag det hade varit mer ok om stått för 50% av köpet och sedan hört om släkten velat vara med och bidra till andra hälften. Efter förmåga eller fast summa kan diskuteras, oavsett ska ni givetvis varit beredda på att lägga ut mer om det behövs för att täcka inköpet. Presenten ska inte stå och fall på övriga släkten och givetvis inte skylla på släkten inför barnet för att det inte blev en viss present...

    Annars som flera skrivit tidigare, barnet för önska sig pengar som bidrag till XXX i födelsedagspresent, julklapp osv och tjäna ihop resterande själv alt med ytterligare bidrag från er föräldrar. Perfekt, alla nöjda.

    Detta med att 12 är något speciellt har jag också svårt att se.
    Sista året som barn (?). Det är ju inte så vidare vanligt att man anser att 19 eller 17 år extra stort att fira (sista året innan 18 resp 20), det är väl snarare mer vedertaget att man firar:
    1 (allra första födelsedagen),
    5 (stor med att fylla hela handen har jag förstått från flera håll),
    10 (första tvåsiffriga),
    13 (första som tonåring),
    18 (myndig) och sedan de klassiskt "jämna".

    Nä TS dina resonemang fungerar inte för mig, varken presentinköpet eller att 12 skulle vara något extra. Sorry, min värld verkar du mest snål och försöker vrida det till att 12 är stort och släkten borde bidra eftersom ni själva inte har råd att köpa det som barnet önskar sig.
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??