• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • Anonym (123)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:01:08 följande:
    Ja, de som känner mig och som jag haft en riktig konversation med har hållit med. 
    Här i tråden? Vem då?
    Jag orkar inte plöja närmare 300 kommentarer.
  • sextiotalist
    Anonym (123) skrev 2020-05-19 11:46:33 följande:

    I den här tråden framstår du som den största tönten, har ens någon hållit med dig?


    Ts vill inte inse att hon är rätt ensam i hennes tänk.

    Tur att hon har några släktingar som låter henne hållas

    Nu finns nog en och en annan i de flesta släkter som har samma tänk. Men de brukar inte få igenom sina idéer
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Florence) skrev 2020-05-19 11:57:00 följande:
    + 1 här.

    12 år är ingen speciellt födelsedag alls. Aldrig någonsin varit med om det, att någon, inte ens den mest överbeskyddande mamma/pappa har påstått det i min omgivning. Skulle någon motivera varför jag skulle lägga en massa extra pengar på present av den anledningen 12 år fyller "ett helt dussin" som ts säger, hade jag nog skrattat rakt ut. Ingen använder ens knappt begreppet "dussin" idag.

    Istället så har det varit
    1 år - första födelsedagen för första gången någonsin
    Första julen
    7 år - skall börja skolan, även om detta urvattnats lite i och med sexårsverksamheten och det inte längre är lika tydligt exakt när den "riktiga skolan" tar vid efter förskolan.
    13 år - tonåring
    Konfirmationen
    Slutar grundskolan (men då firas just examen och inte 15 års dagen). Sweet sixteen som ts nämner vet jag ingen som firat någonsin, med undantag för i amerikanska tv-program.
    18 blir myndig.
    Om andra väljer att fira 13 som en stor sak (vilket jag faktiskt inte varit med om riktigt), så väljer vi att uppmärksamma 12 år, just för att tajmingen passar denna önskning. Sedan gör vi tydligt att det inte finns andra förväntningar innan kanske 18-årsdagen.

    Ok? Alla med på noterna?
  • Anonym (undrar)
    sextiotalist skrev 2020-05-19 12:11:18 följande:
    Ts vill inte inse att hon är rätt ensam i hennes tänk.

    Tur att hon har några släktingar som låter henne hållas

    Nu finns nog en och en annan i de flesta släkter som har samma tänk. Men de brukar inte få igenom sina idéer
    Det ni itne verkar VILJA ta till er är att jag förklarade redan för flera dagar sedan tydligt förklarat att jag HAR HÖRT VAD NI SAGT och jag har också ändrat kommunikationen gentemot släkten. 

    Hur ni missat det är för mig obegripligt. Som sagt, ni tycker väl att det är roligare att bara hacka på mig.

    Ni verkar också vara sura (avundsjuka?) för att flera i vår familj ändå väljer att stödja vår idé (just en idé, inget tvång) att göra 12-årsdagen lite speciell - mest för att det ska bli tydligt för vårt barn att detta inte är en ny norm vad gäller presenter, utan att väldigt speciellt undantag. Om ni vill sura, gör då det. Men ni behöver inte upprepa saken här flera gånger - det rinner ändå av mig som vatten på en gås, för jag vet att ni är dels grälsjuka, och avundsjuka, och dessutom har ni itne all information :)

    Nu tackar jag för mig!
  • Anonym (123)
    sextiotalist skrev 2020-05-19 12:11:18 följande:
    Ts vill inte inse att hon är rätt ensam i hennes tänk.

    Tur att hon har några släktingar som låter henne hållas

    Nu finns nog en och en annan i de flesta släkter som har samma tänk. Men de brukar inte få igenom sina idéer
    Tur för henne, otur för släktningarna.
    Men deras pengar kanske räcker till cig, läsk och chips ändå...
  • Anonym (123)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:24:34 följande:
    Det ni itne verkar VILJA ta till er är att jag förklarade redan för flera dagar sedan tydligt förklarat att jag HAR HÖRT VAD NI SAGT och jag har också ändrat kommunikationen gentemot släkten. 

    Hur ni missat det är för mig obegripligt. Som sagt, ni tycker väl att det är roligare att bara hacka på mig.

    Ni verkar också vara sura (avundsjuka?) för att flera i vår familj ändå väljer att stödja vår idé (just en idé, inget tvång) att göra 12-årsdagen lite speciell - mest för att det ska bli tydligt för vårt barn att detta inte är en ny norm vad gäller presenter, utan att väldigt speciellt undantag. Om ni vill sura, gör då det. Men ni behöver inte upprepa saken här flera gånger - det rinner ändå av mig som vatten på en gås, för jag vet att ni är dels grälsjuka, och avundsjuka, och dessutom har ni itne all information :)

    Nu tackar jag för mig!
    Såklart det handlar om avundsjuka!
    Vad annars?

    (För vem är inte avundsjuk på att ha tiggande släktingar som fördömer ens köpvanor?)

    Hej då! 
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:19:29 följande:
    Om andra väljer att fira 13 som en stor sak (vilket jag faktiskt inte varit med om riktigt), så väljer vi att uppmärksamma 12 år, just för att tajmingen passar denna önskning. Sedan gör vi tydligt att det inte finns andra förväntningar innan kanske 18-årsdagen.

    Ok? Alla med på noterna?
    Ni väljer att göra 12-årsdagen till "något man firar lite extra" för att det passar med att barnet "behöver" utrustning för 8000 kr?
    Vad händer när han byter sport och behöver något annat dyrt om ett par år? Kanske 14-årsdagen är extra viktig för det är exakt 2 år innan "sweet sixteen"?

    Det verkar dock uppenbart att du inte kommer ändra inställning till att pengar är sättet man visar kärlek. Har du fortfarande planer på att straffa dem som inte vill ge så dyr present, med att hjälpa dem mindre i framtiden?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2020-05-19 12:34:02 följande:
    Ni väljer att göra 12-årsdagen till "något man firar lite extra" för att det passar med att barnet "behöver" utrustning för 8000 kr?
    Vad händer när han byter sport och behöver något annat dyrt om ett par år? Kanske 14-årsdagen är extra viktig för det är exakt 2 år innan "sweet sixteen"?

    Det verkar dock uppenbart att du inte kommer ändra inställning till att pengar är sättet man visar kärlek. Har du fortfarande planer på att straffa dem som inte vill ge så dyr present, med att hjälpa dem mindre i framtiden?
    Jag svär på att du också skulle reagera på det sättet, släkt eller itne. Är helt övertygad. Har man gett fina presenter OCH STÄLLT UPP till tusen, och sedan får ett å trist bemötande som vi fått, så ja, självklart blir det så att vi i framtiden kommer behandla dem så som de behandlar oss!

    Behandla andra som ni själva vill bli behandlade, liksom.

    Ska ni börja gaffla om detta nu? *poppar popcornen och väntar med spänning på alla som plötsligt tycker att vi ska fortsätta ge dyrare presenter samt vara oavlönade småbarns-barnvakter, olja altaner, annat ströjobb åt dem GRATIS*
  • Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2020-05-19 12:34:02 följande:
    Ni väljer att göra 12-årsdagen till "något man firar lite extra" för att det passar med att barnet "behöver" utrustning för 8000 kr?
    Vad händer när han byter sport och behöver något annat dyrt om ett par år? Kanske 14-årsdagen är extra viktig för det är exakt 2 år innan "sweet sixteen"?

    Det verkar dock uppenbart att du inte kommer ändra inställning till att pengar är sättet man visar kärlek. Har du fortfarande planer på att straffa dem som inte vill ge så dyr present, med att hjälpa dem mindre i framtiden?
    Vi har faktiskt gett dem en dyr barnvagn GRATIS!! Och massa annat som vår son växt firån. Hur mycket har de inte tjänat på det? Plus bjudit dem på ditten och datten över åren, gett jättefin bröllopspresent osv. Det har verkligen blivit klart för oss att vi verkligen inte blivit behandlade bra tillbaka! 
  • Virriga Vera
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-15 16:22:34 följande:
    Visst, jag är inte döv, jag hör vad ni säger. Men det ändrar inte det faktum att jag känner mig ganska avigt inställd till de som inte vill bidra! Och tacksam mot de som reagerat på emr moget sätt på vår förfrågan. Blandat med ledsamhet ifall vår son inte kan få det enda han vill ha här i världen, pga snåla släktingar.

    Och jo, hade vi haft ekonomin så hade vi såklart köpt mobilen själva. Men som ni säkert vet är det inte så lätt just nu. Hjälper det om jag påpekar att en i vårt hushåll är permitterad??

    ush vad hård ton alla har här på FL, det är inte klokt... fatta att vi ville göra ett BARN glad, inget annat!
    Jag tycker ärligt att det är så fult att ni anklagar era släktingar för snåla och förväntar att de som är välbärgade ska ge mer pengar, just för att de har mer pengar. Det är lätt att vara generösa med andras pengar och ett väldigt osympatiskt drag. Er son kan inte får vad han helst vill ha eftersom ni inte har råd, inte för att era släktingar är snåla.
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??