• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • viseversa
    Virriga Vera skrev 2020-05-19 12:56:24 följande:
    Jag tycker ärligt att det är så fult att ni anklagar era släktingar för snåla och förväntar att de som är välbärgade ska ge mer pengar, just för att de har mer pengar. Det är lätt att vara generösa med andras pengar och ett väldigt osympatiskt drag. Er son kan inte får vad han helst vill ha eftersom ni inte har råd, inte för att era släktingar är snåla.
    håller med. Men just detta vägrar ts fatta. 
  • EnAnonumius
    Virriga Vera skrev 2020-05-19 12:56:24 följande:
    Jag tycker ärligt att det är så fult att ni anklagar era släktingar för snåla och förväntar att de som är välbärgade ska ge mer pengar, just för att de har mer pengar. Det är lätt att vara generösa med andras pengar och ett väldigt osympatiskt drag. Er son kan inte får vad han helst vill ha eftersom ni inte har råd, inte för att era släktingar är snåla.
    Håller med dig fullt ut..

    Denna mening tåls att upprepas med.

    "Er son kan inte får vad han helst vill ha eftersom ni inte har råd, inte för att era släktingar är snåla."
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:50:30 följande:
    Vi har faktiskt gett dem en dyr barnvagn GRATIS!! Och massa annat som vår son växt firån. Hur mycket har de inte tjänat på det? Plus bjudit dem på ditten och datten över åren, gett jättefin bröllopspresent osv. Det har verkligen blivit klart för oss att vi verkligen inte blivit behandlade bra tillbaka! 
    Oh så en BEGAGNAD barnvagn (bara för att den råkade vara dyr) är likvärdigt med att "köpa NYTT"?

    Okey bra då vet jag. Man kankse skulle tipps dina släktingar hur förivrat du tänker.

    D.v.s "Begagnat" skall klassa och vara likvärdigt med "NYTT(oanvänt)".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • viseversa
    EnAnonumius skrev 2020-05-19 14:23:05 följande:
    Oh så en BEGAGNAD barnvagn (bara för att den råkade vara dyr) är likvärdigt med att "köpa NYTT"?

    Okey bra då vet jag. Man kankse skulle tipps dina släktingar hur förivrat du tänker.

    D.v.s "Begagnat" skall klassa och vara likvärdigt med "NYTT(oanvänt)".
    Exakt ts son kanske kan få beg han med. Betydligt billigare och passar ts ekonomi bättre så slipper hennes släktingar stå för sonens dyra intresse. 
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 10:20:19 följande:
    Igen, var har jag påstått att jag lägger pengar på sånt? jag talade uppenbart om andra människor... 

    Sluta läs mina inlägg som djävulen läser bibeln, bara för att ni njuter av att ha hittat någon att hacka på. Ser ni itne hur patetiskt det är? 
    När skall du TS begripa en gång för alla att du får svar på exakt samma sätt som du ropar?

    Men som sagt om du inte har råd med utrustningen, som din son vill ha,  så är det dina problem. Det är inte släktens problem. Du får väl fixa fram pengarna själv via lån eller att snåla in på skräp du väljer att köpa om du nu inte köper cigg, ships och läsk.

    Om du inte har råd att prioritera DITT barn "för närvarande"  så är det du som gör en felprioritering i din ekonomi, kan du fatta detta någon gång. Eller är det bekvämare fär dig att skrika på FL om snåla släktingar som inte sprider pengar om kring sig på DITT barn?

    P.S Nej jag läser inte dina inlägg så som fan läser bibeln.. Jag vänder dina egna ord emot dig för att få dig att fatta hur korkat och fel du resonerar.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (2 minuter)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:24:34 följande:

    Det ni itne verkar VILJA ta till er är att jag förklarade redan för flera dagar sedan tydligt förklarat att jag HAR HÖRT VAD NI SAGT och jag har också ändrat kommunikationen gentemot släkten. 

    Hur ni missat det är för mig obegripligt. Som sagt, ni tycker väl att det är roligare att bara hacka på mig.

    Ni verkar också vara sura (avundsjuka?) för att flera i vår familj ändå väljer att stödja vår idé (just en idé, inget tvång) att göra 12-årsdagen lite speciell - mest för att det ska bli tydligt för vårt barn att detta inte är en ny norm vad gäller presenter, utan att väldigt speciellt undantag. Om ni vill sura, gör då det. Men ni behöver inte upprepa saken här flera gånger - det rinner ändå av mig som vatten på en gås, för jag vet att ni är dels grälsjuka, och avundsjuka, och dessutom har ni itne all information :)

    Nu tackar jag för mig!


    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:46:25 följande:

    Jag svär på att du också skulle reagera på det sättet, släkt eller itne. Är helt övertygad. Har man gett fina presenter OCH STÄLLT UPP till tusen, och sedan får ett å trist bemötande som vi fått, så ja, självklart blir det så att vi i framtiden kommer behandla dem så som de behandlar oss!

    Behandla andra som ni själva vill bli behandlade, liksom.

    Ska ni börja gaffla om detta nu? *poppar popcornen och väntar med spänning på alla som plötsligt tycker att vi ska fortsätta ge dyrare presenter samt vara oavlönade småbarns-barnvakter, olja altaner, annat ströjobb åt dem GRATIS*


    Ursäkta, men tackade du inte för dig två minuter tidigare?

    Jag förstår inte , hur mycket jag än vill, och hur mycket jag än läst dina inlägg hur ni har fått ett trist bemötande från släktingarna, mer än att de sagt att de inte vill vara med på den present som ni planerat ge till pojken? Och hur kan det bli så stort att man blir sur och förbannad? Besviken, ja, kanske. Men sur och förbannad och hämndgirig, knappast! Det måste väl finnas andra orsaker än det att bli så arg? Eller? Eller handlar allt om egentligen att du redan innan denna presentfråga var irriterad på dom för att ni hjälper dom med en massa saker så som barnvakt, olla altan etc plus att deras barn fått ärva saker från er son men att ni aldrig någonsin fått något tillbaka? För är det så kan jag förstå att du fått nog. Särskilt om de har begärt att ni ska hjälpa till och att ni ska köpa dyra presenter etc. Däremot om ni med egen vilja valt att köpa dyra presenter för >500kr och inte ge en slime för 10kr när de alltid köpt sådant, om ni med egen vilja erbjudit er att vara barnvakt och hjälpa till med altanen etc. så är det en helt annan sak.
  • EnAnonumius
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:01:08 följande:
    Ja, de som känner mig och som jag haft en riktig konversation med har hållit med. 
    Ja det finns ju FÅ människor som anser att "kärlek" och att "visa att man bryr sig" skall mätas i hur mycket pengar man kan lägga på andras presenter.  Du är ju en av dem TS som resonerar så.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    viseversa skrev 2020-05-19 14:27:16 följande:
    Exakt ts son kanske kan få beg han med. Betydligt billigare och passar ts ekonomi bättre så slipper hennes släktingar stå för sonens dyra intresse. 
    Precis, så...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jagochdublirvi
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 09:01:26 följande:

    Har jag redan svarat på


    Du svarade på bara en av frågorna, men låt gå. Så du köper lika dyra presenter till resten av din släkt som du köper till din son? Det låter ju vettigt på ett sätt, men låter väldigt ovanligt i mina öron då jag lägger mer pengar på mina barn än på släktingars. Men vi är ju alla olika och gör alla olika. Det är ju det som är så spännande med oss människor att vi har olika åsikter, vilket också leder till sådana situationer som du är i och som även leder till trådar som denna. Inget är väl mer rätt än något annat, men utifrån svaren du fått så verkar det ju som ditt synsätt är tämligen ovanligt. Skönt för dig att du i alla fall har några släktingar som delar din bild så du slipper stå där själv med frustrationen att inte bli lyssnad på. Jag kan som sagt var inte hålla med dig. Tex så när jag fyllde jämna så fick jag ett presentkort värt 2000kr av min släkt. Jag blev glad för det, även om jag många, många gånger ställt upp på alla möjliga sätt och vis hjälpt till med allt från barnvakt till hundvakt, städning etc och trots att jag skänkt bort barnvagnar, kläder och leksaker till dom med ungar barn än mina, och trots att jag oftast gett fler, och dyrare presenter än de andra. Men så är det också för mig omöjligt att tänka på en fördelning exakt på kronor, ören och tjänster. Men där är vi ju alla olika

    Får man fråga hur det löste sig sen med det hela? Hittade ni pengarna eller var det någon släkting som gick in med mera pengar?
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:50:30 följande:
    Vi har faktiskt gett dem en dyr barnvagn GRATIS!! Och massa annat som vår son växt firån. Hur mycket har de inte tjänat på det? Plus bjudit dem på ditten och datten över åren, gett jättefin bröllopspresent osv. Det har verkligen blivit klart för oss att vi verkligen inte blivit behandlade bra tillbaka! 
    Har de bett om att få detta eller har ni själva erbjudit er?
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??