• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:46:25 följande:
    Jag svär på att du också skulle reagera på det sättet, släkt eller itne. Är helt övertygad. Har man gett fina presenter OCH STÄLLT UPP till tusen, och sedan får ett å trist bemötande som vi fått, så ja, självklart blir det så att vi i framtiden kommer behandla dem så som de behandlar oss!

    Behandla andra som ni själva vill bli behandlade, liksom.

    Ska ni börja gaffla om detta nu? *poppar popcornen och väntar med spänning på alla som plötsligt tycker att vi ska fortsätta ge dyrare presenter samt vara oavlönade småbarns-barnvakter, olja altaner, annat ströjobb åt dem GRATIS*
    Du har fel. Jag ställer upp för mina släktingar och vänner utan att vänta mig dyra gåvor i gengäld. Som det brukar fungera ställer de också upp tex vid flytt, renovering, barnvakt eller liknande.

    Får ni alltid ett "trist bemötande"? Dvs, har de aldrig varit barnvakt osv fast ni behövt hjälp så kan jag förstå en allmän frustration, men det är en helt annan sak än att ställa upp för någon och sedan kalla det trist bemötande när de inte vill lägga 1-2000 kr på en present. Det har inte med varandra att göra.
  • MrsJenka

    Hoppas det här är ett skämt! För detta är den mest absurda ts jag sett på år och dar.

    Det säger sig självt att om ni själva max. har råd att lägga 1000-1500 på ert barn så kan ni inte köpa en present för 8000.

    Det enda rimliga är att ni ger honom den där tusingen ni har råd med, de i släkten som vill ge en slant gör det (i min är 300 max för syskon-/kusinbarn).

    Och sen får han jobba och spara ihop till resten. En tolvåring kan klippa gräsmattor, hjälpa folk att handla för en billig peng nu i coronatider eller nåt annat han kan komma på. Det går också att sälja av saker han inte vill ha i facebook-marketplace.

  • Anonym (Zoe)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:19:29 följande:

    Om andra väljer att fira 13 som en stor sak (vilket jag faktiskt inte varit med om riktigt), så väljer vi att uppmärksamma 12 år, just för att tajmingen passar denna önskning. Sedan gör vi tydligt att det inte finns andra förväntningar innan kanske 18-årsdagen.

    Ok? Alla med på noterna?


    Om en av era släktingar väljer att fira fyraårsdagen som en speciell dag, får deras barn presenter för1500kr av dig då?

    Eller tvärtom, om deras barn när de fyller 12 inte håller på med den speciella sport ditt barn är aktiv i, betyder det då att du inte behöver lägga så stora summor på presenten fast det då är en (i dina ögon) jämn födelsedag?
  • Anonym (realitycheck åt ts)

    Kan inte någon bara stänga tråden Jag blir ju dummare för varje inlägg jag läser från TS.

    Om ni vill köpa en fin present för 8000 åt ERT barn, så får ni väl be att övriga som ska ge present skickar pengar till er enligt vad dem tycker är rimligt, sen får ni väl stå för resten själva.

    I vår familj så brukar vi lägga 300 per familj på en vanlig födelsedag, vilket betyder att vi oftast går ihop till något större och roligare. 

    Sen kan jag tillägga att vissa i vår släkt tjänar riktigt ordentligt mer, vi pratar förmodligen minst 3-4 gånger mer än mig (och jag tjänar inte dåligt) men det finns INGEN i vår släkt som utgår från att hen ska ge mer än resten bara för att hen kan.

  • EvilNala
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:01:08 följande:

    Ja, de som känner mig och som jag haft en riktig konversation med har hållit med. 


    Det visar ju enbart att din umgängeskrets också består av snåla egon som tror att deras bortskämda barn är något speciellt för andra än deras föräldrar :)
  • EvilNala
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-19 12:46:25 följande:

    Jag svär på att du också skulle reagera på det sättet, släkt eller itne. Är helt övertygad. Har man gett fina presenter OCH STÄLLT UPP till tusen, och sedan får ett å trist bemötande som vi fått, så ja, självklart blir det så att vi i framtiden kommer behandla dem så som de behandlar oss!

    Behandla andra som ni själva vill bli behandlade, liksom.

    Ska ni börja gaffla om detta nu? *poppar popcornen och väntar med spänning på alla som plötsligt tycker att vi ska fortsätta ge dyrare presenter samt vara oavlönade småbarns-barnvakter, olja altaner, annat ströjobb åt dem GRATIS*


    Fast man ger inte saker med innebörden att mottagaren står i skuld och är skyldig er dyra presenter. Du lär få äta dina popcorn själv eftersom ingen håller med dig i tråden. Varför gör ni en massa saker ni inte vill då?
  • Anonym (abc)

    En fråga. Är det så att alla de som fått den här frågan också är bjudna på kalas? Eller har de bara fått ett plötsligt utskick om att hjälpa till med present?

  • Anonym (undrar)
    Anonym (abc) skrev 2020-05-19 19:22:27 följande:

    En fråga. Är det så att alla de som fått den här frågan också är bjudna på kalas? Eller har de bara fått ett plötsligt utskick om att hjälpa till med present?


    Naturligtvis är de bjudna på ett kalas
  • Anonym (undrar)
    EvilNala skrev 2020-05-19 18:20:05 följande:
    Fast man ger inte saker med innebörden att mottagaren står i skuld och är skyldig er dyra presenter. Du lär få äta dina popcorn själv eftersom ingen håller med dig i tråden. Varför gör ni en massa saker ni inte vill då?
    så har vi inte tänkt heller, att de står i "skuld". Men det betyder inte att man inte blir fundersam när man nu tänker på situationen och plötsligt inser hur skevt allt varit genom åren...
  • Anonym (undrar)
    EvilNala skrev 2020-05-19 18:17:16 följande:
    Det visar ju enbart att din umgängeskrets också består av snåla egon som tror att deras bortskämda barn är något speciellt för andra än deras föräldrar :)
    Så kan man tolka det, om man nu väljer att tänka negativt om andra människor. En hobby för många här på FL.

    Andra kanske kan tänka att ni faktiskt inte har all information, OCH inte överhuvudtaget vet vad vi är för människor! 
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??