• Anonym (undrar)

    Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??

    Hej!

    Sonen ska fylla 12 och önskar sig en dyr sak, nästan 8000. Vi klara det inte själva men om närmaste familjen hjälper till så går det ju (barnets farmor, moster, morbror osv). Om ca 5-6 personer bidrar blir det ju typ 1,500kr vardera. Vissa av dessa har väldigt gott ställt och borde kunna lägga 1-2 tusenlappar på present.

    Vi förklarade situationen via sms utan att ange exakt summa till varje bidragare, men om någon bidrar lite så blir det ju tungt för alla andra tänker vi, och vissa har det ju lite sämre ställt så andra borde ju kunna ställa upp lite mera föreslog vi. ganska självklart i våra ögon.

    Nu kom flera stycken och svarade att en 12-årspresent ska kosta kanske 3-400kr max? Och att det inte var rätt av oss att dela upp kostnaden på presenten mellan oss familjemedlemmar? Att man själv bestämmer vilken summa man tycker ska gå till present.

    Jag tycker det är lite snålt att bara vilja bidra med 300kr. Man kan ju inte köpa en halv present... 

    Men hur borde vi ha lagt upp saken? För att inte trampa nån på tårna alltså? Och gjorde vi verkligen så fel?

  • Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??
  • Anonym (undrar)
    Anonym (realitycheck åt ts) skrev 2020-05-19 17:45:25 följande:

    Kan inte någon bara stänga tråden Jag blir ju dummare för varje inlägg jag läser från TS.

    Om ni vill köpa en fin present för 8000 åt ERT barn, så får ni väl be att övriga som ska ge present skickar pengar till er enligt vad dem tycker är rimligt, sen får ni väl stå för resten själva.

    I vår familj så brukar vi lägga 300 per familj på en vanlig födelsedag, vilket betyder att vi oftast går ihop till något större och roligare. 

    Sen kan jag tillägga att vissa i vår släkt tjänar riktigt ordentligt mer, vi pratar förmodligen minst 3-4 gånger mer än mig (och jag tjänar inte dåligt) men det finns INGEN i vår släkt som utgår från att hen ska ge mer än resten bara för att hen kan.


    Exakt så har vi gjort nu. Hur är det med läsförståelsen?

    Kan ni inte bara sluta skriva, ni hjälper ändå inte!
  • EvilNala
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-20 08:52:36 följande:

    Så kan man tolka det, om man nu väljer att tänka negativt om andra människor. En hobby för många här på FL.

    Andra kanske kan tänka att ni faktiskt inte har all information, OCH inte överhuvudtaget vet vad vi är för människor! 


    Det räcker att läsa vad du skriver så ser man vilken typ av människa du är
  • Anonym (undrar)
    EvilNala skrev 2020-05-20 10:42:31 följande:
    Det räcker att läsa vad du skriver så ser man vilken typ av människa du är
    Ush vad dömnade du är! Otäcka människa... Tror du det räcker med att höra min åsikt om EN sak för att avgöra vad för slags människa jag är ?!!? Nåväl, då dömer jag dig rätt tillbaka; att ha mage att skriva en sådan sak betyder att du är definitivt ointelligent, sjukligt ytlig, bråkig, och allämt ohyfsad! 
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-20 11:39:57 följande:

    Ush vad dömnade du är! Otäcka människa... Tror du det räcker med att höra min åsikt om EN sak för att avgöra vad för slags människa jag är ?!!? Nåväl, då dömer jag dig rätt tillbaka; att ha mage att skriva en sådan sak betyder att du är definitivt ointelligent, sjukligt ytlig, bråkig, och allämt ohyfsad! 


    Du höjde o inte direkt nivån på dina inlägg.
  • EvilNala
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-20 11:39:57 följande:

    Ush vad dömnade du är! Otäcka människa... Tror du det räcker med att höra min åsikt om EN sak för att avgöra vad för slags människa jag är ?!!? Nåväl, då dömer jag dig rätt tillbaka; att ha mage att skriva en sådan sak betyder att du är definitivt ointelligent, sjukligt ytlig, bråkig, och allämt ohyfsad! 


    Att anse att omgivningen är snåla för att de inte lägger sjuka summor på ert barns födelsedagspresent visar att man är ett girigt ego. Det har du bekräftat fortsättningsvis i hela tråden trots att precis alla tycker att det är ett sjukt beteende. Tänk, det låter precis som att du beskriver hur du själv uppfattas genom alla dina inlägg i tråden :)
  • Anonym (undrar)
    Anonym (?) skrev 2020-05-20 11:43:50 följande:
    Du höjde o inte direkt nivån på dina inlägg.
    Är det verkligen mitt ansvar, när ett 20-tal människor ägnar sig åt ren smutskastning? Knappast... !!!

    Enda anledningen till att jag överhuvudtaget svara är för att annars så har "TS försvunnit" och då är man minsann ett troll!!!

    Nej, fy för människor som fördriver tiden här. Jag fick iaf ingen hjälp, och jag tar inte åt mig av 'dömande' från människor som faktikt mest bara verkar vara avundsjuka.

    Så nu tror jag TS får försvinna... eftersom ni inte verkar ha den goda smaken att lägga ner den här diskussionen! Så får ni väl tro att det var en troll-tråd då.
  • Anonym (undrar)
    EvilNala skrev 2020-05-20 12:25:41 följande:
    Att anse att omgivningen är snåla för att de inte lägger sjuka summor på ert barns födelsedagspresent visar att man är ett girigt ego. Det har du bekräftat fortsättningsvis i hela tråden trots att precis alla tycker att det är ett sjukt beteende. Tänk, det låter precis som att du beskriver hur du själv uppfattas genom alla dina inlägg i tråden :)
    Visst - om man blundar för det fakta att jag gett flera exempel på vad vi gör för andra människor! Vilket kostat både tid och pengar. Vi är väldigt generösa människor. Men det räcker med att vi själva och de som känner oss vet detta! Inte FL-medlemmar som läser inlägg lite "selektivt" (minst sagt)
  • Anonym (undrar)
    Virriga Vera skrev 2020-05-20 13:27:40 följande:

    Om alla i tråden svarar lika och du menar att du är missförstådd och att de som svarar saknar läsförståelse, vilket är mest troligt att du uttryckt dig luddigt eller att  99% faktiskt inte förstår skriven text?


    I det här fallet, att majoriteten som hänger här på FL har det tråkigt i sitt vanliga liv och gillar att provocera....

    Jag HAR HÖRT vad folk har skrivit om att man måste tydliggöra att det är frivilligt att vara med på presenten och att föräldrarna ska vara beredda på att ta största bördan (vilket jag faktiskt aldrig menade att vi inte hade i bakhuvudet). Detta har jag tagit till mig och ändrade kommunikationen mot släkten - detta är en sak som alla här velat förminska! Av någon konstig anledning?

    Sedan finns en grupp här som tycker att summan är orimlig (ok? Vi har väl olika standard då), och att vi är "snåla". Det skrivs inlägg på inlägg där folk verkligen vill kalla mig det ena eller det andra skällsordet - och jag tänker inte ta åt mig.
  • Anonym (?)
    Anonym (undrar) skrev 2020-05-20 14:21:27 följande:

    I det här fallet, att majoriteten som hänger här på FL har det tråkigt i sitt vanliga liv och gillar att provocera....

    Jag HAR HÖRT vad folk har skrivit om att man måste tydliggöra att det är frivilligt att vara med på presenten och att föräldrarna ska vara beredda på att ta största bördan (vilket jag faktiskt aldrig menade att vi inte hade i bakhuvudet). Detta har jag tagit till mig och ändrade kommunikationen mot släkten - detta är en sak som alla här velat förminska! Av någon konstig anledning?

    Sedan finns en grupp här som tycker att summan är orimlig (ok? Vi har väl olika standard då), och att vi är "snåla". Det skrivs inlägg på inlägg där folk verkligen vill kalla mig det ena eller det andra skällsordet - och jag tänker inte ta åt mig.


    Största problemet är att du anser att de som inte vill bidra med så mycket är snåla. Du tycker de "står i skuld till er" efter allt ni gjort för dem. Nu har du diskuterat deras "märkliga" sätt med andra familjemedlemmar och ni kommer hålla lite mer avstånd till dem i framtiden.

    För att de vill lägga en mer normal summa på present åt någon annans barn.

    (Själv har jag just köpt en 8-årspresent åt min systerson för 250 kr).
Svar på tråden Ge dyr present gemensamt, hur lägger man upp det??