• Anonym (Madicken)

    Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?

    Läste i en annan tråd diskussion om den fiktiva Madicken i Astrid Lindgrens böcker/filmer ålder. När den utspelar sig går hon i ettan och halva tvåan och är därmed 7-8 år


    Anser ni att Madickens ålder är adekvat,altså att hon är som en 7-8 åring är mest? Eller verkar hon äldre och mer mogen eller tvärtom, mer omogen och barnsligare?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-08 07:41
    Tillägg: Tänker huvdsakligen hur hon är ii vanliga vardagslivet men skriv även tankar om de mer utmärkande situationerna som att klättra upp på tak (där hon hoppar från det ena). Hur hon tänker och resonerar när tant Nilsson sålt sin (döda) kropp till doktor Berglund och Madicken tar beslutet att köpa tillbaka henne.
  • Svar på tråden Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?
  • fluu
    Anonym (Lågstadielärare) skrev 2020-07-07 19:04:11 följande:
    Första världskriget. Läraren i mig kunde inte låta bli.
    Ja, här är jag dimmig i huvudet. Såklart första. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (E) skrev 2020-07-07 19:04:19 följande:

    Madicken är 7 och Lisabet 5 i första boken. Sedan 8 och 6 förstås.


    Boken? Vi har bara sett filmer och serier.
  • Aniiee
    Anonym (Kajsa) skrev 2020-07-07 18:58:01 följande:
    Det var så jag uppfattade henne. En snorig, bortskämd skitunge som inte gör många knop utan att storasyster är med. Språket är välutvecklat. Exakt som vår 3,5 åring. De hade tipspromenad på förskoleavslutningen där lillasysters ålder var 6 enligt deras facit. Jag gissade på 4 och fick fel????
    Äh, jag måste nog läsa böckerna igen, men jag känner mig tvärsäker på att Lisabet omnämns som 5 år i Junibackens Pims. Men ja, jag kan ha fel....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Mogen)

    Jag tycker att hon verkar väldigt mogen för sin ålder.

  • Anonym (E)
    Anonym (Kajsa) skrev 2020-07-07 19:16:08 följande:

    Boken? Vi har bara sett filmer och serier.


    De bygger ju på böckerna.
  • Aniiee
    Anonym (E) skrev 2020-07-07 19:04:19 följande:
    Madicken är 7 och Lisabet 5 i första boken. Sedan 8 och 6 förstås.
    Är du säker? Kan du minna dig om var i boken det står? Ett kapitel eller så?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • fluu
    Aniiee skrev 2020-07-07 19:17:12 följande:
    Äh, jag måste nog läsa böckerna igen, men jag känner mig tvärsäker på att Lisabet omnämns som 5 år i Junibackens Pims. Men ja, jag kan ha fel....
    Hon skrivs ju in i skolan i sista kapitlet i Junibackens Pims så det är två års åldersskillnad mellan Madicken och Lisabet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mogen)
    Anonym (Mogen) skrev 2020-07-07 19:18:53 följande:

    Jag tycker att hon verkar väldigt mogen för sin ålder.


    Tillägg : hon är klok, empatisk och ödmjuk.
  • Anonym (E)
    Aniiee skrev 2020-07-07 19:19:19 följande:

    Är du säker? Kan du minna dig om var i boken det står? Ett kapitel eller så?


    Nu blev jag osäker =) (Har gett bort dem)
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-07-07 19:21:27 följande:
    Hon skrivs ju in i skolan i sista kapitlet i Junibackens Pims så det är två års åldersskillnad mellan Madicken och Lisabet.
    Gör hon?

    .....

    Jag hittar det inte. Sista kapitlet i Junibackens Pims så är de "tillbaka" vid majelden i min bok, alltså i april. Den enda som påtalas vara i skolan i det kapitelt är Madicken, som är avis på att Lisabet får vara hemma med lillasyster Kajsa (jag håller i boken....). Men som sagt, jag behöver nog läsa om båda böckerna....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?