• Anonym (Madicken)

    Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?

    Läste i en annan tråd diskussion om den fiktiva Madicken i Astrid Lindgrens böcker/filmer ålder. När den utspelar sig går hon i ettan och halva tvåan och är därmed 7-8 år


    Anser ni att Madickens ålder är adekvat,altså att hon är som en 7-8 åring är mest? Eller verkar hon äldre och mer mogen eller tvärtom, mer omogen och barnsligare?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-08 07:41
    Tillägg: Tänker huvdsakligen hur hon är ii vanliga vardagslivet men skriv även tankar om de mer utmärkande situationerna som att klättra upp på tak (där hon hoppar från det ena). Hur hon tänker och resonerar när tant Nilsson sålt sin (döda) kropp till doktor Berglund och Madicken tar beslutet att köpa tillbaka henne.
  • Svar på tråden Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?
  • Aniiee

    Ok, jag hittade något. På sidan 10 i Madicken står det faktiskt att Lisabet är "bara 5 år".

    Så, ok. Madicken är 7 och Lisabet är 5 i första boken. My bad.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • fluu
    Aniiee skrev 2020-07-07 19:35:28 följande:
    Gör hon?

    .....

    Jag hittar det inte. Sista kapitlet i Junibackens Pims så är de "tillbaka" vid majelden i min bok, alltså i april. Den enda som påtalas vara i skolan i det kapitelt är Madicken, som är avis på att Lisabet får vara hemma med lillasyster Kajsa (jag håller i boken....). Men som sagt, jag behöver nog läsa om båda böckerna....
    När lillasyster Kajsa passas av Madicken och gubben Lindkvist kommer och vill ta Kajsa är mamma och Lisabet i stan och köper skolväska eftersom att hon ska börja efter sommaren. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (E) skrev 2020-07-07 19:19:04 följande:

    De bygger ju på böckerna.


    I ta står det böcker/filmer!
  • Anonym (Mogen)
    fluu skrev 2020-07-07 19:43:51 följande:

    När lillasyster Kajsa passas av Madicken och gubben Lindkvist kommer och vill ta Kajsa är mamma och Lisabet i stan och köper skolväska eftersom att hon ska börja efter sommaren. 


    Kajsa är väl deras mamma? Madicken och Lisabeth har ingen lillasyster i filmerna, däremot får de en lillebror i en av filmerna kring jul.
  • fluu
    Anonym (Mogen) skrev 2020-07-07 19:50:11 följande:
    Kajsa är väl deras mamma? Madicken och Lisabeth har ingen lillasyster i filmerna, däremot får de en lillebror i en av filmerna kring jul.
    Minsta lillasyster(som de kallade för lillebror medan hon låg i magen) döps efter mamma, men jag tror att både mamma och minstasyster egentligen heter Karin, men kallas Kajsa(men det är bara min känsla). 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mogen)
    fluu skrev 2020-07-07 19:52:12 följande:

    Minsta lillasyster(som de kallade för lillebror medan hon låg i magen) döps efter mamma, men jag tror att både mamma och minstasyster egentligen heter Karin, men kallas Kajsa(men det är bara min känsla). 


    Varför finns det inga fler filmer med lillasystern?
  • fluu
    Anonym (Mogen) skrev 2020-07-07 19:56:28 följande:
    Varför finns det inga fler filmer med lillasystern?
    Alla kapitel i böckerna filmatiserades ju inte. Då hade det blivit väldigt långa filmer. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-07-07 19:43:51 följande:
    När lillasyster Kajsa passas av Madicken och gubben Lindkvist kommer och vill ta Kajsa är mamma och Lisabet i stan och köper skolväska eftersom att hon ska börja efter sommaren. 
    Ah! Jag läser uppenberligen dåligt. Sån dag idag.

    Men i alla fall. Det får mig att, återkopplande till TS, se Lisabet som yngre än hon är och Madicken alldeles lagom. Intressant.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-07-07 20:00:25 följande:
    Alla kapitel i böckerna filmatiserades ju inte. Då hade det blivit väldigt långa filmer. 
    Fast egentligen är det väl inte så mycket som inte filmades? Apelkullen och gubben Lindkvist dyker inte upp i filmatiseringen. Vad mer? Är Abbes lunginflamation med?

    Hm... Svt play nästa.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • fluu
    Aniiee skrev 2020-07-07 20:14:27 följande:
    Fast egentligen är det väl inte så mycket som inte filmades? Apelkullen och gubben Lindkvist dyker inte upp i filmatiseringen. Vad mer? Är Abbes lunginflamation med?

    Hm... Svt play nästa.....
    Abbes lunginflammation är med. Bägge vändorna till Appelkullen är inte med och inte Lindkvist. Sista kapitlen med lillasyster Kajsa är inte med. Säkert finns det mer. Sedan är förstås de flesta kapitel mer avskalade för att få plats i filmerna. I serie-formatet gås det lite djupare in i historierna dock, varför jag föredrar dessa över filmerna. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Madicken (A.Lindgren) 7-8 år?