• Nico91

    BIM Augusti 2020

    Hej!

    Så kom den oönskade mensen i juli igen.

    Denna cykel blir försök nummer två med bisolvonmetoden.

    Har någon av er testat bisolvon? Fungerade det? Hur lång tid tog det innan det tog sig isåfall?

    Håller tummar och tår för att denna månad blir en månad med PLUS! :)

  • Svar på tråden BIM Augusti 2020
  • Jenzia
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-24 22:40:08 följande:

    Haha ja det gör ju de. Nä förstår om man försökt längre tid då blir det ju dyrt, man får hålla sig då om det ska vara rimligt i längden. Eftersom det är första månaden för oss så är det fortfarande väldigt spännande och känner att jag vill slösa lite


    Så klart! Kör på! Det är ju superspännande när allt är nytt!

    Jag har heller inte testat alla cykler sedan vi började försöka. Försökt vänta in BIM, men har väl blivit 3 tester, varav två testa tidigt. Hade hellre lagt dom 160 kronorna på något kul :-P
  • Jenzia
    saraama skrev 2020-07-25 09:13:15 följande:

    Tog ältest idag för att NC säger det. Är på CD11 med beräknad ÄL på tisdag. Fick positivt test så jag antar att ägglossning sker senast måndagsmorgon. Mensen var en dag sen i juli. Aldrig haft en cykel på 28 dagar innan. Kan detta vara orsaken till att testet visar positivt redan idag? Att denna cykeln kanske blir mitt vanliga på 26 eller 27 dagar?


    Så kan det mycket väl vara Lutealfasen är ju mer konstant än perioden från mens till äl.
  • Entusiastisk
    saraama skrev 2020-07-25 09:18:49 följande:

    Att ta 2 test om dagebär väl mer om det skulle vara negativt idag trots att beräknad ÄL är på måndag? Då kanske du kan säkra upp med ett i em/kväll? Jag har positiva ältest i 2 dagar så ingen risk att missa för mig. Kan inte heller se om de blir starkare för jag har test med streck och strecket riktigt mörkt hela tiden. Härligt att du så tydligt ser på sekretet nu! Jag har haft det riktigt blött som äggvita i trosan sedan igår. Mannen påpekade att det var riktigt blött vid sex igårkväll. Haha! Passar bra ihop med positivt ältest nu på morgonen


    Jag tar mitt ältest mellan 14-14.30(hört att det skulle vara bäst)

    Vad skönt att ha det så! Och ja det känns väl väldigt tydligt då ju!!

    Jag har liksom ingen aning om hur min peak beter sig. Men vad jag förstår så BÖR man inte missa om man tar varje dag vid samma tid? Men man blir ändå sjukt osäker när vissa bara har en snabb peak liksom.. Tänk så har jag det också så liksom.. Nu är det visserligen bara 1.5h till till 11(har så hållt mig från dricka och kissa i 4h) så kan lika gärna ta ett då.. Sen kanske då senare ikväll? Kanske vid 7 istället för att sprida ut det?

    Kände också det igår vid sexet haha! Men ja, känns skönt att äntligen lita på sig själv.. Det är ju en hel vetenskap och kan vara så olika.. Och detta är ju inget jag fått lära mig eller kan diskutera etc med andra(mer än här då, sjukt tacksam för det).. Så man blir ju lite osäker :)

    Håller tummarna det tar sig för er nu! <3 myser ni på varje dag nu eller hur "säkrar" ni upp denna perioden?
  • saraama
    Entusiastisk skrev 2020-07-25 09:31:50 följande:

    Jag tar mitt ältest mellan 14-14.30(hört att det skulle vara bäst)

    Vad skönt att ha det så! Och ja det känns väl väldigt tydligt då ju!!

    Jag har liksom ingen aning om hur min peak beter sig. Men vad jag förstår så BÖR man inte missa om man tar varje dag vid samma tid? Men man blir ändå sjukt osäker när vissa bara har en snabb peak liksom.. Tänk så har jag det också så liksom.. Nu är det visserligen bara 1.5h till till 11(har så hållt mig från dricka och kissa i 4h) så kan lika gärna ta ett då.. Sen kanske då senare ikväll? Kanske vid 7 istället för att sprida ut det?

    Kände också det igår vid sexet haha! Men ja, känns skönt att äntligen lita på sig själv.. Det är ju en hel vetenskap och kan vara så olika.. Och detta är ju inget jag fått lära mig eller kan diskutera etc med andra(mer än här då, sjukt tacksam för det).. Så man blir ju lite osäker :)

    Håller tummarna det tar sig för er nu! <3 myser ni på varje dag nu eller hur "säkrar" ni upp denna perioden?


    Ja så är det säkert med tiden för testerna. Jag har apotekets egna och där står att tid inte spelar någon roll. Sedan tänker jag såhär: om du indirekt vet att du ska ha ÄL på måndag och ligger varannan eller varje dag nu så kvittar det väl om du fångar peaken på testet? Eller gör folk så att de hoppar i säng direkt när de hittar peaken? Jag är lite rookie på detta.

    Nej gud aldrig pratat om dessa saker med vänner hur öppna vi än är. Har en vän jag introducerade NC och pessar för. Vi har pratat lite om det men inte särskilt ingående. Därför jag gillar att vara här i denna tråden! Känns som "fertilitetsvänner". Hoppas vi kan bli preggovänner i en annan tråd sen <3

    Vi har legat tisdag, onsdag och 2 ggr igår för att lusten föll på. Nu blir det idag och imorgon också för att testet var positivt idag. Väntar på att tempen ska ändras då den ligger stadigt på medeltemp nu. Ni då?
  • Entusiastisk
    saraama skrev 2020-07-25 09:46:01 följande:

    Ja så är det säkert med tiden för testerna. Jag har apotekets egna och där står att tid inte spelar någon roll. Sedan tänker jag såhär: om du indirekt vet att du ska ha ÄL på måndag och ligger varannan eller varje dag nu så kvittar det väl om du fångar peaken på testet? Eller gör folk så att de hoppar i säng direkt när de hittar peaken? Jag är lite rookie på detta.

    Nej gud aldrig pratat om dessa saker med vänner hur öppna vi än är. Har en vän jag introducerade NC och pessar för. Vi har pratat lite om det men inte särskilt ingående. Därför jag gillar att vara här i denna tråden! Känns som "fertilitetsvänner". Hoppas vi kan bli preggovänner i en annan tråd sen <3

    Vi har legat tisdag, onsdag och 2 ggr igår för att lusten föll på. Nu blir det idag och imorgon också för att testet var positivt idag. Väntar på att tempen ska ändras då den ligger stadigt på medeltemp nu. Ni då?


    Haha! Well, jag är mest intresserad hur min kropp beter sig under en cykel liksom.. Har liksom försökt flytta fokus från att bara vilja bli gravid till att vilja lära känna min kropp och ha stabila cykler(vilket i sin tur optimerar chanserna för ett plus, tänker jag) Vi ligger på när lusten faller på och var och varannan dag veckorna runt äl :) men första gången på riktigt jag testar älstickor så vill liksom se en peak någongång i mitt liv xp

    Åh ja men vilken fin benämning, fertilitetsvänner.. Hoppas verkligen att vi blir flera från tråden som kan få bli preggovänner!
  • Amidina

    God morgon mina damer, här kommer jag på efterslänten! :P Hoppas ni alla får en solig och härlig dag idag! Solig


    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • odlarmamman

    Nu kommer jag med en fundering. Jag har aldrig haft fullt utslag på äl-tester två dagar på en cykel. Brukar vara först blankt sen svagt öka två dagar, bli fullt utslag och sen minska successivt. Brukar ha äl dagen efter fullt utslag. Nu har jag tyvärr inte tempat som jag tänkt denna månad, fick liksom ta en paus med det då sömnen blivit så oregelbunden nu under sommaren.

    Men jag som brukar ha äl 24 timmar efter fullt utslag, vad ska jag räkna med denna månad? Borde jag ha äl idag (24 timmar efter fullt utslag) eller är det snarare imorgon då jag fortfarande har fullt utslag? Kan man ha fullt utslag samma dag som äl? Sjunker nivåerna så snart ägget släppt? Jag brukar liksom fortsätta testa så jag ser att det går ner. Säkert totalt onödigt men så har jag gjort.

    Fick till mys i förrgår på morgonen, vid midnatt natten till idag. Så borde ha nån chans oavsett. Men blir lite förvirrad av testerna för när jag ska räkna med att mensen kommer.

  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-24 22:49:11 följande:
    Ska gå in och läsa på Finns så mycket kosttillskott att jag blir helt snurrig! Läst en del om bidrottninggele, som jag käkat i 3 mån nu, och rosenrot, som både jag och mannen tog från mens till ÄL denna månad. Mendet ska ju också finns ayurveda-tillskott som också ska vara bra för fertiliteten! Oh well, kan ju heller inte ta allt!

    Hihi, är du mer kvällsmänniska än morgon människa kanske? Jag vill påstå att jag är morgonmänniska, men lätt sagt när man får sova hela nätter, varken bli väckt av bebisar eller djur Men jag gillar verkligen de rofyllda timmarna mellan 6-8, innan allt vaknat och dagen börjar snurra igång.

    Imorse inbillad jag mig att jag började få molvärk som lättare mensvärk, men det försvann så fort jag tänkt tanken på att det skulle vara tecken på graviditet, hehe!. Den enda månaden jag haft några som helst symptom var första vi försökte, januari. Så ömma bröst och hungrig konstant! Men icke! Ja och nån månad har jag inbillat mig fästvärk

    Låter lovande, som att ÄL är på G! Brukar det räcka med ett test om dagen för dig? Nu med stickorna tog jag två om dagen, men kanske mest för att jag var så nyfiken på stegringen Tog ju fyra test dagen jag fick positivt! Haha, kanske gick lite bananas bara för att det är nytt med stickor för min del

    Har du tagit extra D-vitamin tidigare cykler också? Och Letrozol? Har väl inget med varandra att göra egentligen, men båda ska väl se till att ägget släpper som det ska?

    Nu är det dags att krypa till kojs! Natti!
    Haha ja, känner också lite så, det är en riktig djungel! Jag är så himla glad att jag lyckades få komma till Vulverine precis innan hon blev riktigt stor så jag fick hjälp att bena ut vad just vi behövde för tillskott.

    Juuupp! Älskar att vara uppe nattetid, det är så tyst och lugnt och skönt då. :P Men håller med om att tidiga morgnar innan alla vaknat också är riktigt härliga. När jag bodde i stan så var tidig söndagmorgon min absoluta favorittid!

    Haha, är det inte alltid så? ;) Förra månaden fick jag ju feber ett dygn bara sådär mitt i lutealfasen, var helt säker på att det var ett ägg som fäste, men här är jag ju igen så - nä. :P Har haft ett par cykler där vi varit helt säkra på att det varit vår tur, men mensen envisas med att komma regelbundet ändå. Funderar lite på om jag kanske har ett överaktivt immunförsvar som inte släpper in några spermier.. Men isf hjälper insemination så time will tell!

    Ja, jag brukar bara ta ett om dagen, men det händer att jag tar 2 om jag tycker nåt är lite ur fas. Vi har inte så gott om pengar så jag snålar lite med mina tester. :P Eller ja, försöker iaf, går inte alltid så bra ihop med nyfikenheten!

    Till och från har jag det, ffa under vintern iaf. Brukar försöka tajma så jag tar veckodosen precis innan ÄL då. :) Nu under sommaren är jag ute rätt mycket, så har inte tagit förrän denna månaden. Letrozolen är ju egentligen till för de som inte ägglossar, men jag har fått det för att försöka boosta lite, jag har liiiite klen östrogenproduktion av nån anledning som jag har haft svårt att rätta till. Kan vara stress, men har gjort allt jag kan där för att komma tillrätta med det.

    Hur är det idag, fler symtom? Såg att tempen gått upp lite, najs! Min har haft några riktigt hattiga dagar, hoppat mellan 36,2 och 36,4 så det ser inte klokt ut i appen. XD
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-07-25 09:09:34 följande:

    Uppdatering;

    Nu vågar jag lita på att det är fertilt sekret!! Andra dagen med äggvita!(precis som igår) så verkar ha en väldigt bra motorväg! Tappen hög, och liksom mjuk runt kanterna och börjar öppna sig, centrerad, juicy och halt där så hon verkar vara gästvänlig! Lite känningar i "tjejmagen" ilningar i vänster äggstock.

    Nu blir det kanske verkligen tmi men det(fertila sekretet) liksom hänger ner typ 10cm när jag går på toa. halt, bygger broar och Testade trixet med att lägga i det i vatten, kanterna löste upp sig lite men den fortsatte ändå att vara i en klump så nu får jag nog ändå lita på mig själv att det är fertilt sekret och inte sädesvätska.. Känns skönt att kommit så långt att jag nu vet 100% och inte behöver vara osäker iaf. Har även kollat igenom Jenny Koos alla cervix sekret bilder för att försäkra mig.. Har man blivit knäpp eller xD

    Bör jag testa ältest 2 ggr idag eller tror ni det räcker vid samma tid som igår och ta det därifrån? Beräknad äl är ju först på måndag. Generellt bör man väl inte missa peaken om man tar vid samma tid varje dag och gör på samma sätt med att inte dricka eller kissa på 4h? Eller hur upplever ni andra det?

    Fick till bra med sömn inatt också! Ska boosta med d-vitamin vid pos Äl-test!

    Hur mycket tar ni andra.. Amidina? Hörde på ett webinarie att Jenny Koos tog 50.000ie dagen innan ägglossning.. Jag tog 5000ie förra cykeln och tänkte kanske ngt sånt denna med..


    Woopwoop för motorväg! :D Kan också få sådär riktigt långt och segt ibland, ett tag sen nu dock. :P Tror jag haft för få kvinnor som delar östrogen i min närhet, haha! 

    Jag hade nog tagit testet samma tid som igår, men är du extra nyfiken så kör på. ;) Jag brukar dricka lite mindre än normalt under eftermiddagen, kör sista kissen vid 12, och testar sen vid 16-17. :) Beroende på hur väl dina äggstockar reagerar på Lh så Kan du eventuellt missa peaken om du bara testar en gång om dagen, men det är inte jättevanligt att det går så fort.

    Jag tar mellan 30-40 tusen ie en gång i veckan under vinterhalvåret, efter rekommendation från Jenny (var hos henne för ett par år sen och fick hjälp), den här månaden har jag tagit 30k för ett par dagar sen, men är mycket ute i solen också. :) Har äntligen lyckats skonsamt bygga upp en bra solbränna under våren så använder ingen solkräm (täcker känsliga områden med kläder eller håller mig i skuggan om jag är bar där).
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    odlarmamman skrev 2020-07-25 10:09:36 följande:

    Nu kommer jag med en fundering. Jag har aldrig haft fullt utslag på äl-tester två dagar på en cykel. Brukar vara först blankt sen svagt öka två dagar, bli fullt utslag och sen minska successivt. Brukar ha äl dagen efter fullt utslag. Nu har jag tyvärr inte tempat som jag tänkt denna månad, fick liksom ta en paus med det då sömnen blivit så oregelbunden nu under sommaren.

    Men jag som brukar ha äl 24 timmar efter fullt utslag, vad ska jag räkna med denna månad? Borde jag ha äl idag (24 timmar efter fullt utslag) eller är det snarare imorgon då jag fortfarande har fullt utslag? Kan man ha fullt utslag samma dag som äl? Sjunker nivåerna så snart ägget släppt? Jag brukar liksom fortsätta testa så jag ser att det går ner. Säkert totalt onödigt men så har jag gjort.

    Fick till mys i förrgår på morgonen, vid midnatt natten till idag. Så borde ha nån chans oavsett. Men blir lite förvirrad av testerna för när jag ska räkna med att mensen kommer.


    Jag kan iaf svara på att nivåerna går ner när ägget har släppt, då har de liksom gjort sitt jobb. :) Man brukar säga att ägget släpper inom 24-48h efter påvisad topp, så tanken är väl egentligen att man ska sluta testa när man väl fått positivt. :) Men här har du en annan som också fortsatt kolla dagarna efter vid olika tillfällen. ;)
    Räkna med ÄL dagen efter positivt så bör det bli rätt!
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
Svar på tråden BIM Augusti 2020