• lillasyster112

    Råkade slå min bror, är det så fel?

    Hade ett ordentligt bråk med min storebror igår, blev till slut så irriterad att jag slog till honom allt vad jag orkade. Alla med storebröder vet att detta är en dödsfälla då de bara slår tillbaka hårdare. Vi bråkar fortfarande och jag ångrar att jag slog honom men vägrar be om ursäkt eftersom att han faktiskt slog mig också. Är det töntigt att resonera så? Hur ska vi lösa detta? Han kommer inte be om ursäkt till mig för enligt honom var det helt befogat att han slog tillbaka

    Vad tycker ni? Vem har rätt?

  • Svar på tråden Råkade slå min bror, är det så fel?
  • Anonym (J)

    Tråkigt att ni bråkar. Be om ursäkt! Självklart är det värre av dig att slå först än att han klipper till dig efter att du börjat

  • Anonym (Anonym 666)

    Ja det är "töntigt", hur gamla är ni egentligen som fortfarande slåss??

    Du som slog först ska så klart be om ursäkt först! Och efter det ska han be om ursäkt. Det är lösningen, och att ni slutar slåss ffs!!

  • lillasyster112

    Jag är 18 och han är snart 20. Är bara så otroligt trött på att han retas och det gick över gränsen igår. Pratade med min andra bror precis som tycker att jag fick vad jag förtjänar (wtf?!?!?). 

    Hade absolut bett om ursäkt om min bror gör det men problemet är att han tycker inte att han har gjort något fel

  • Anonym (Gör din del)

    Ni bör båda be om ursäkt, men du kan inte styra honom, bara dig själv. Så gör det du kan och ta ansvar för din del av konflikten. Att gå och vänta på att den andra ska be om ursäkt först gör bara att det tar längre tid innan man kan gå vidare.

  • Anonym (L)

    Väx upp!! Ni är 18 respektive 20 år, inte småbarn!

    Vad tjafsar ni om som skapar dessa starka reaktioner som gör att ni måste slåss?

    Jag och min storebror bråkade aldrig och vi skulle verkligen aldrig få för oss att slåss! Nu är han ju dock 13 år äldre än mig.

    Lär dig att hantera din ilska! Det är INTE okej att ta till våld bara för att du blir upprörd. Har du aggressionsproblem? I sådana fall bör du söka hjälp. Självklart är det DU som ska be om ursäkt först, eftersom att det faktiskt var du som slog honom först! Eller ska du komma undan bara för att du är en tjej och han är en kille? Om du slår någon så kan du liksom inte komma och vara upprörd över att personen slog dig tillbaka. Du får ju skylla dig själv. Ska du få slå andra med ingen ska få slå dig tillbaka?

    Den som slog först ska be om ursäkt först. Sedan ska den andra be om ursäkt.

  • Anonym (Vuxna syskon som slåss)

    Det låter så jävla trashigt! Vem slår sitt syskon i den ålder, kvittade för övrigt vem som började.

    Om du inte ser upp med ditt humör kommer du bli polisanmäld snabbare än du tror är möjligt. Du är inte tre år längre. Du borde ha lärt dig andra strategier för när folk beter sig som idioter.

  • Anonym (Anonym 666)

    Håller med L, men om din bror inte ber om ursäkt så får du bara släppa det och gå vidare, och sluta slåss!! Herregud, sånt växer man ifrån i fsk-åldern ffs.

  • lillasyster112

    Har absolut inte aggressionsproblem, snarare att min bror är en extrem retsticka. Vi har en jättenära relation men han blir bara så otroligt jobbig ibland, som att han vill pusha mig och se hur långt det går. Igår började det med att vi tjafsade om vem som skulle plocka in i diskmaskinen. Mamma bad oss göra det och han vägrade hjälpa till så till slut hade jag satt in allt utom en sked som han satte in för att sedan kunna säga att vi hjälpts åt. När vi sedan satt och kollade en film envisades han med att hela tiden ta undan chipsskålen precis när jag skulle ta, lägga sig i hela soffan så att jag inte fick plats, dricka upp mitt vatten jag hade hämtat i köket osv.

    När jag till slut blir irriterad gör jag tillbaka genom att lägga mig i hela soffan när han går på toa och när han kommer tillbaka bara sätter han sig på mig, jag fick jätteont och slog till honom, då slog han mig jättehårt på armen och jag gick iväg. 

    Tycker faktiskt att jag har rätt att bli irriterad när han har varit ett as hela kvällen, klart att det är onödigt att slåss dock

  • Anonym (L)
    lillasyster112 skrev 2020-09-19 15:17:04 följande:

    Har absolut inte aggressionsproblem, snarare att min bror är en extrem retsticka. Vi har en jättenära relation men han blir bara så otroligt jobbig ibland, som att han vill pusha mig och se hur långt det går. Igår började det med att vi tjafsade om vem som skulle plocka in i diskmaskinen. Mamma bad oss göra det och han vägrade hjälpa till så till slut hade jag satt in allt utom en sked som han satte in för att sedan kunna säga att vi hjälpts åt. När vi sedan satt och kollade en film envisades han med att hela tiden ta undan chipsskålen precis när jag skulle ta, lägga sig i hela soffan så att jag inte fick plats, dricka upp mitt vatten jag hade hämtat i köket osv.

    När jag till slut blir irriterad gör jag tillbaka genom att lägga mig i hela soffan när han går på toa och när han kommer tillbaka bara sätter han sig på mig, jag fick jätteont och slog till honom, då slog han mig jättehårt på armen och jag gick iväg. 

    Tycker faktiskt att jag har rätt att bli irriterad när han har varit ett as hela kvällen, klart att det är onödigt att slåss dock


    Jag har bråkat otroligt mycket med mina föräldrar. De har gått mig på nerverna många gånger, men inte har jag någonsin slagit dem. Samma sak med partners som man har kunnat bli hur irriterad som helst på, men slåss jag för det? Nej.

    Du kan inte agera med våld så fort någon provocerar dig eller gör dig irriterad och upprörd. Då kommer du att få stora problem här i livet. Istället får du lära dig att hantera din ilska. Oavsett hur irriterade någon är så är det inte okej att agera med våld och speciellt inte att sedan förvänta sig att den andra personen ska be om ursäkt först, om man själv var först med att slåss.

    Absolut, det är inte konstigt att du blev irriterad. Vem har inte varit extremt irriterad på någon? Däremot måste man kunna hantera sin ilska.
  • Anonym (Gör din del)
    lillasyster112 skrev 2020-09-19 15:17:04 följande:

    Har absolut inte aggressionsproblem, snarare att min bror är en extrem retsticka. Vi har en jättenära relation men han blir bara så otroligt jobbig ibland, som att han vill pusha mig och se hur långt det går. Igår började det med att vi tjafsade om vem som skulle plocka in i diskmaskinen. Mamma bad oss göra det och han vägrade hjälpa till så till slut hade jag satt in allt utom en sked som han satte in för att sedan kunna säga att vi hjälpts åt. När vi sedan satt och kollade en film envisades han med att hela tiden ta undan chipsskålen precis när jag skulle ta, lägga sig i hela soffan så att jag inte fick plats, dricka upp mitt vatten jag hade hämtat i köket osv.

    När jag till slut blir irriterad gör jag tillbaka genom att lägga mig i hela soffan när han går på toa och när han kommer tillbaka bara sätter han sig på mig, jag fick jätteont och slog till honom, då slog han mig jättehårt på armen och jag gick iväg. 

    Tycker faktiskt att jag har rätt att bli irriterad när han har varit ett as hela kvällen, klart att det är onödigt att slåss dock


    Åh, vad jag känner igen det där med ett syskon som smiter undan när man fått en gemensam uppgift! Mitt råd är att du ber era föräldrar att precisera sig. Antingen får de ge uppgiften till dig eller till din bror. Då blir det tydligt vem som slarvar. Och istället för att slåss: byt tonläge och säg ifrån på allvar, eller bara gå därifrån när du fått nog av hans provokationer.
  • lillasyster112

    Jag förstår det, vill bara vara tydlig med att jag i vanliga fall aldrig skulle slå någon. Skulle aldrig få för mig att slå någon av mina föräldrar, en kompis eller liknande. Det är endast mina bröder eftersom att vi alltid har haft den jargongen, inte full on slagsmål men att vi ibland slår till varandra. Oftast på skoj men ibland blir det för hårt och det slutar med att jag blir ledsen.

    Mina bröder är egentligen väldigt snälla men det känns som att det är en del av att vara grabbig att slåss lite, de håller på likadant med kompisar i hockeylaget.
    De tycker för det mesta att jag är mesig för att jag inte är lika tuff som dem och kan börja gråta om de slår för hårt när vi kör leken "gul bil". Detta händer dock inte längre utan var mer när vi var mindre.

    Skulle jättegärna vilja höra om det är någon mer som har denna typ av relation med sina syskon.

  • lillasyster112
    Anonym (Gör din del) skrev 2020-09-19 15:44:08 följande:
    Åh, vad jag känner igen det där med ett syskon som smiter undan när man fått en gemensam uppgift! Mitt råd är att du ber era föräldrar att precisera sig. Antingen får de ge uppgiften till dig eller till din bror. Då blir det tydligt vem som slarvar. Och istället för att slåss: byt tonläge och säg ifrån på allvar, eller bara gå därifrån när du fått nog av hans provokationer.
    Jättebra tips! Ska verkligen testa det!! Är så himla trött på att jag alltid fixar allt men att vi båda får credd efteråt.
  • Anonym (mum)

    Detta är nog något ni ska prata med era föräldrar om. Inte med främlingar på internet som inte har någon djupare insyn i frågan. 

  • Anonym (Gör din del)
    Anonym (mum) skrev 2020-09-19 16:10:57 följande:

    Detta är nog något ni ska prata med era föräldrar om. Inte med främlingar på internet som inte har någon djupare insyn i frågan. 


    Är du medveten om att TS och hennes bror är vuxna (om än nätt och jämnt)? När ens föräldrar inte lyckats lära en bättre konflikthantering på arton år, så tror jag att det är bra med lite input från annat håll.
  • lillasyster112
    Anonym (Gör din del) skrev 2020-09-19 16:21:09 följande:
    Är du medveten om att TS och hennes bror är vuxna (om än nätt och jämnt)? När ens föräldrar inte lyckats lära en bättre konflikthantering på arton år, så tror jag att det är bra med lite input från annat håll.
    vill bara meddela om att jag har bett om ursäkt nu och fick till svar att händer det igen så får jag stryk, måste ju vara min bror som har big issues? 

    Han säger ofta att jag ska få stryk men det händer aldrig så är mest ett tomt hot antar jag. 
  • Anonym (Anonym 666)
    lillasyster112 skrev 2020-09-19 16:29:41 följande:
    vill bara meddela om att jag har bett om ursäkt nu och fick till svar att händer det igen så får jag stryk, måste ju vara min bror som har big issues? 

    Han säger ofta att jag ska få stryk men det händer aldrig så är mest ett tomt hot antar jag. 
    Så bra att du kunde vara den vuxna! Vad han gör spelar ingen roll, det ska du skita i. Det som spelar roll är hur DU beter dig. Och jag hoppas du lärt dig att du inte ska slå din bror, oavsett hur ni varit mot varandra som barn.
  • lillasyster112
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-09-19 16:42:01 följande:
    Så bra att du kunde vara den vuxna! Vad han gör spelar ingen roll, det ska du skita i. Det som spelar roll är hur DU beter dig. Och jag hoppas du lärt dig att du inte ska slå din bror, oavsett hur ni varit mot varandra som barn.
    Tack så mycket! Vi har båda släppt det nu och ska dra ut och käka tillsammans ikväll :)
  • Anonym (K)

    Ni är båda lika störda faktiskt. Finns ingen som helst anledning att slåss.

Svar på tråden Råkade slå min bror, är det så fel?